• 0

Importeren wordt wegens verzendkosten zeer duur: hoe kosten te verlagen?

Beste mensen,

 

Ik ben bezig met een webwinkel in sportkleding. Veel van mijn producten komen van buiten de EU. Voornamelijk de USA en Brazilië.

 

Eigenlijk was het de bedoeling om dit weekend de knoop door te hakken en over te gaan tot plaatsen van orders.

 

We zijn het hele weekend bezig geweest met het berekenen van alle kosten, van inkoop tot wat ik de klant in rekening moet brengen om winst te maken.

 

De bottleneck is de 'shippings' kosten. Voor een bestelling van 2400euro uit Brazilië moet ik rekenen op 500 euro shipping kosten. Voor een bestelling uit de USA 350 to 400 dollar.

 

Om dan nog winst te maken is heel lastig en heb je het over 5 tot 10 euro afhankelijk van het product.

 

Mijn oplossing:

 

De producten uit het betreffende land naar één lokatie laten komen in dat land en vandaar uit naar Nederland verschepen/ vliegen.

 

Maar hoe zou je dit nog kunnen bewerkstelligen? Zijn er mensen met dezelfde problemen, en hoe heb je dit opgelost?

 

Alle ideeen zijn welkom!!! Thanks!

 

PS: zoals het er nu naar uitziet valt mijn droom in duigen :(

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Als je kleding importeerd komt er inderdaad verzendkosten en import heffing bij (laatste zal bij sportkleding wel het duurste zijn).

Verzendkosten van een gemideld kledingstuk schat ik op 1 a 2 dollar aan kosten (gebaseerd op het verwachte gewicht) en dan is dat dus bij verzending per luchtpost.

Indien je per zee laat vervoeren zal dat veel lager uitkomen maar moet je meer geduld hebben.

 

Je kan mij niet wijsmaken dat je als je uit dergelijke landen spullen haalt je met 2 dollar verzendkosten + wat import heffing hier in nederland geen winst kan maken.

Of je verkoop prijzen zijn veel te laag of je koopt niet op de juiste plek in.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk ook dat het te maken heeft met je calculatie.

 

Het kan bijna niet zo zijn dat verzendkosten de bottleneck vormen. Over hoeveel producten praat je bij die order van 2400 euro?

 

Daarnaast snap ik niet helemaal wat je bedoeld met die 5 tot 10 euro.

 

Is dat je winstmarge? Ik denk dat je niet mag klagen met een dergelijke winstmarge. Veel bedrijven maken het 1e jaar geen eens winst!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reactie.

 

Ik ben niet helemaal duidelijk geweest; Het betreft vechtsportkleding. Een sport die vergelijkbaar is met judo. Het zijn dus grote pakken a 2kg p/st (ongeveer)

 

In Nederland zou ik (met mijn ambities) de enige zijn. Er is slecht 1 ander verkooppunt op internet, voor zover ik heb kunnen vinden op internet)

 

 

Een rekenvoorbeeld gebazeerd op echte inkoop prijzen;

 

inkoop van 7 pakken x 135 usd

= 945USD

 

+6 x 9,75 shipping x 12%invoer

 

=1135

 

+19% btw

 

1350USD

 

/7 (aantal pakken

 

= 192 p/st ex BTW

 

x 19% btw

 

230 USD

 

= 180 euro wat ik de klant minimaal in rekening moet brengen.

 

Geen winst!

 

De shipping kosten van 9,75usd is wel een klein! beetje geschat. Waarschijnlijk liggen ze iets lager, maar dan nog!

 

Het is een feit dat hoe meer je inkoopt, hoe lager de kosten maar ja er zijn grenzen!

 

 

 

Wat betreft het verschepen over zee. Het bedrijf geeft aan dat het alleen met UPS en nog een ander vervoert.

 

Ik heb geen haast en wil best wachten. Hoe werkt het versturen met boot?

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij reken je inderdaad 2x je BTW.

 

De BTW die je moet betalen over je inkoop kan je weer terugvorderen. Dus die moet je niet meenemen in je marge calculatie.

 

Als ik even reken. kom ik hierop uit:

 

Verkoop prijs minimaal 162 ex / 192 incl BTW

 

Dit dan wel in dollars.

 

Wat is de normale prijs dan hier in NL? Want je praat over "geen winst". maar wat zijn de marktprijzen?

 

Ik zit even te kijken bij een shop hier in NL, maar het zijn nog al prijs verschillen. Ik welk segment zit jij?

Link naar reactie
  • 0

Hier onder even iets verduidelijkt:

 

 

 

 

 

 

 

Een rekenvoorbeeld gebazeerd op echte inkoop prijzen;

 

inkoop van 7 pakken x 135 usd

= 945USD

 

+6 x 9,75 shipping x 12%invoer

 

=1135

 

+19% btw (voorbelasting)

 

1350USD

 

/7 (aantal pakken

 

= 192 p/st ex BTW

 

x 19% btw die de klant betaald

 

230 USD kost dit pak de klant

 

= 180 euro wat ik de klant minimaal in rekening moet brengen.

 

Geen winst nog dus!

 

De shipping kosten van 9,75usd is wel een klein! beetje geschat. Waarschijnlijk liggen ze iets lager, maar dan nog!

 

Het is een feit dat hoe meer je inkoopt, hoe lager de kosten maar ja er zijn grenzen!

 

 

 

Wat betreft het verschepen over zee. Het bedrijf geeft aan dat het alleen met UPS en nog een ander vervoert.

 

Ik heb geen haast en wil best wachten. Hoe werkt het versturen met boot?

 

 

 

 

De btw terug vorderen?

 

Je verrekend de btw die de klant betaald met de voorbelasting, toch?

 

Dat is de BTW die je nog moet afdragen. Bedoel je dat met terug vorderen?

Link naar reactie
  • 1

Het 'probleem' is dat er geen prijzen zijn waarmee ik kan vergelijken.

 

 

er is een shop en die verkoopt dit zelfde pak voor 135 euro!!

 

Het lijkt er wel op dat ie het pak nog maar in 1 maat heeft en volgens de leverancier heeft ie al bijna een jaar niet nieuw ingekocht.

 

Auch, en waarom zouden deze zelfde pakken bij jou dan wel als warme broodjes gaan voor 50,- meer?

Link naar reactie
  • 0

 

De btw terug vorderen?

 

Je verrekend de btw die de klant betaald met de voorbelasting, toch?

 

Dat is de BTW die je nog moet afdragen. Bedoel je dat met terug vorderen?

 

 

Ja het is maar hoe je het omschrijft. Maar ik bedoel te zeggen:

 

(even een fictief voorbeeld)

Ik koop wat in voor 100 euro. Dit is dan ex btw. De btw is 19 euro. Ik heb dus iets ingekocht van 119 euro. Dat moet ik ook betalen.

 

Maar die 19 euro, krijg ik volledig terug van de belasting. Die 19 euro ga ik dus niet tellen in mijn kosten calculatie.

 

Ik tel dus :

 

€100 inkoop

€10 verpakking

€5 verzendkosten (naar klant)

€25 winstopslag

___

€140 totaal ex btw

 

€166,66 inclusief BTW en dus ook de verkoopprijs.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het 'probleem' is dat er geen prijzen zijn waarmee ik kan vergelijken.

 

 

er is een shop en die verkoopt dit zelfde pak voor 135 euro!!

 

Het lijkt er wel op dat ie het pak nog maar in 1 maat heeft en volgens de leverancier heeft ie al bijna een jaar niet nieuw ingekocht.

 

Ik wil niet te negatief overkomen, maar volgens mij moet je nog even wat onderzoek gaan doen.

 

Het lijkt er wel op dat ie het pak nog maar in 1 maat heeft en volgens de leverancier heeft ie al bijna een jaar niet nieuw ingekocht.

 

Dat vind ik nog al een gevaarlijke aanname. Het lijkt er op dat hij... Je weet het dus niet zeker.

Je praat over "de" leverancier. Is er maar 1 dan? En gaat die jou zomaar vertellen wat andere bij hem inkopen?

Link naar reactie
  • 0

De BTW die ik betaal mag ik verrekenen met de BTW die de klant betaald. Dat verschil moet ik dus nog afdragen

 

 

Zoals jij het zegt krijg ik eerst mijn betaalde BTW terug en moet ik de BTW die de klant betaald afdragen. Dan kan je het beter verrekenen....toch?

 

 

@Joost;

 

Dat is precies het probleem waar ik tegen aanloop!!!!!!

 

maar nogmaals, de leverancier vermoed (tja wat heb je daar aan) dat die concurrent zijn laatste pak probeert te verkopen met een bodemprijs...

Link naar reactie
  • 0

 

 

Ik wil niet te negatief overkomen, maar volgens mij moet je nog even wat onderzoek gaan doen.

 

Onderzoek? Ik zoek me suf op het net......echt!

 

Het lijkt er wel op dat ie het pak nog maar in 1 maat heeft en volgens de leverancier heeft ie al bijna een jaar niet nieuw ingekocht.

Dat vind ik nog al een gevaarlijke aanname. Het lijkt er op dat hij... Je weet het dus niet zeker.

Je praat over "de" leverancier. Is er maar 1 dan? En gaat die jou zomaar vertellen wat andere bij hem inkopen?

 

Nou precies mijn punt! Ik gaf aan bij de leverancier (is de producent dus maar 1 idd) dat ik oneerlijke concurrentie vermoed. Toen kwam hij met dat bericht.....ik kan het alleen maar aannemen!

Link naar reactie
  • 0

Modjes: Als ik buiten de regels treed nu dan hoor ik dat graag.

 

Maar beste Harmen,

 

ik heb even rond gekeken naar eerde posts van jou op dit forum en er zijn ook al 2 kneuzen aan je gegeven. Het lijkt er op dat je ergens mee bezig bent maar eigenlijk niet zo goed weet waarmee. We willen je allemaal graag helpen hier, maar er is wel een minimum van kennis vereist.

 

Heb je bijvoorbeeld een business plan? Heb je al wat gelezen op het internet over bijvoorbeeld BTW, calculaties maken, administratie, etc?

 

En een onderzoek doen is niet alleen googlen....

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb erg veel gelezen ja. En nee niet alleen op google. Maar het BTW verhaal dacht ik wel te begrijpen. Staat alleemaal beschreven op sites als de belastingdienst.nl

 

 

Dit topic was vooral bedoeld om mee te denk over het omlaag brengen van hoge kosten.

 

Nu wijken we daar iets vanaf met het BTW verhaal. En volgens mij klopt het BTW verhaal zoals ik het zeg. (heb dat niet zelf bedacht)

 

 

inkoop BTW trek je af van de BTW die de klant betaald en dat verschil moet je nog betalen aan de belasting dienst.

 

 

En nee, ik ben een redelijke newbee als het gaat om handel drijven! :)

 

 

En volgens mij hoeft het allemaal niet zo moeilijk te zijn hoor......

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt er sterk op dat je (veel) te duur inkoopt door niet bij de bron maar bij een winkel te kopen.

 

Je kan redelijk inschatten wat een pak (inkoop) moet kosten door de materiaalkosten te nemen en daar de arbeid en een redelijke marge bij op te tellen.

Andere manier is uitgaan van de verkoopprijs. Ik heb er geen verstand van maar schat in dat de marge op sportkleding zelfs hoger is dan op gewone kleding. Iets wat hier 119 (100 ex) Euro in de winkel kost zal inkoop dichter bij 25 dan bij 50 liggen. En dan heb ik het over de inkoop inclusief alle kosten.

 

Ik zou eens gaan shoppen in China. Hier op het forum zijn verschillende leden uitermate deskundig. Gebruik de zoekfunctie. "China" brengt je meteen op de goede weg.

 

Je kan ook zelf gaan shoppen via Alibaba. bijv:

http://www.alibaba.com/product-tp/104698252/Martial_arts_uniform/showimage.html

 

Wellicht kan je zelfs iets onder eigen merk lanceren.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Hans,

 

Dank je wel voor je reactie. Maar mijn inkoop kan niet lager, tenzij ik korting krijg van de leverancier, want daar koop ik in.

De leverancier is tevens de fabrikant, ik koop dus rechtstreeks bij het merk zelf in.

 

In de toekomst is het idd de bedoeling om een eigen 'lijn' te lanceren. Maar dat is toekomst.....

 

 

@pwbgerrits: ik ben even opnieuw begonnen met mijn berekening en nu op de manier zoals jij aangaf. Ik kom nu in feite op hetzelfde bedrag uit. Maar! het is wel een stuk logischer zo!! Dank je wel voor deze tip.

 

 

 

 

Inmiddels is gisteren na lang brainstormen eigenlijk wel besloten om TOCH door de gaan. Wel beginnen we met 'slechts' twee Merken. De bedoeling is als we zien dat het loopt om zo snel mogelijk een extra inverstering te doen.

 

Hoe doe ik het nu; ik koop in bij een merk dat wel binnen de EU zit en ik kies voor eentje daar buiten. De hoge verzendkosten hier naar toe van buiten de EU gaan we mede uit de winst van het andere product financeren. De verzendkosten van het product binnen de EU zijn te verwaarlozen.

 

 

Toch blijf ik nog zoeken naar een betere manier van verschepen......

Link naar reactie
  • 0

 

Hoe doe ik het nu; ik koop in bij een merk dat wel binnen de EU zit en ik kies voor eentje daar buiten. De hoge verzendkosten hier naar toe van buiten de EU gaan we mede uit de winst van het andere product financeren. De verzendkosten van het product binnen de EU zijn te verwaarlozen.

 

Dus je neemt op product A (EU-product) meer marge waarmee je de lagere marge op product B (niet-EU) compenseert.

 

Wat nu als je klanten 95% product B bestellen en 5% product A. Kan het dan nog steeds uit?

 

Frans

Link naar reactie
  • 1

je inkoopsprijs is totaal onzinnig. Voor dat geld heb je een compleet op maat gemaakte uitgebreide trouwjurk.

Hou je in, doe het niet. Zoek verder naar iemand die je de pakjes wil verkopen met zo'n korting dta je er zelf ook nog iets aan hebt. Dit is gewoon geld door de plee spoelen.

 

 

Link naar reactie
  • -1

@Frans;

 

Nou daar heb je opzich wel een punt!

 

Zo zwart wit zal het niet zijn. Dat blijkt uit de vele toernooien waar ik kom en zie wat 'men' draagt. Maar het is idd zo dat het product dat we van buiten de EU halen wel wat populairder is. Wat de pakken betreft, maar van het andere Merk hebben we shorts die erg populair zijn.

 

het starten van een bedrijf in deze richting is nooit zeker. Daarom kiezen we voor een veilige route op weg naar de beste van Europa ;)

 

 

@Tonino; sorry maar je hebt geen idee waar je het over hebt!! Deze pakken zijn gewoon duur. En dichter bij de Bron kan ik ze niet halen......

Link naar reactie
  • 0

hi zeevracht zal inderdaad goedkoper zijn, maar dan alleen als je over volume praat,

je betaald nu $ 10 per pak voor het verzenden, dat is niet veel, zeevracht betaal je ongeveer $ 200 per M3

Daar gaan natuurlijk een hoop pakken in, maar dan moet je wel een grote bestelling plaatsen om aan de kuub te komen ??

En met zeevracht betaal je in Rotterdam ook nog extra kosten voor havenkosten en lossen e.d. Dat komt er dan ook nog bij..

 

Hoe groot denk je dat een pakket is, met 7 pakken erin ?? Als je me dat door kan sturen,

totale maten van pakket EN gewicht dan kan ik wel een prijs vergelijking maken. zeetransport of per post.

 

Yoli

 

 

Yoli Wheeler - Yoli@shopussa.com

www.shopussa.com

(Fort Lauderdale, Florida - USA)

Link naar reactie
  • 0

waar ik mee zit is jouw hoeveelheid potentiele klanten.

 

deze pakken, is dit onderhevig aan slijtage, zijn de sporters deze pakken vaak nodig?

 

als het goeie handel was, dan zou er wel meer onlinehandel in zijn, het lijkt me raar dat je de 1e bent!

tevens vind ik het vreemd dat als je bij de bron inkoopt en de bron niet erg meewerkt, dat bedrijf ook niet bepaald zit te springen om verkoop.

 

je zegt ook dat er 1 andere online aanbieder is, maar dat die mogelijk al een jaar niet meer ingekocht heeft...wat zou daar de reden van zijn??

 

 

ik zou zeggen: hou je geld in je zak, haal d'r iets anders uit en vermaak je daarmee.

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, ik weet niet hoe oud de informatie waarop de berekeningen zijn gebaseerd maar:

 

1 inkoop is veel te duur (zijn die dingen van gouddraad gemaakt ofzo) Kan je niet veel beter in Japan China etc gaan zoeken? Judo en andere vechtsporten zijn poplulair daar en vast een heel stuk flexibeler en goedkoper om mee te werken

 

2 transport, is mij onbekend vanaf zuidamerica, maar vanaf China kost een 20ft container nog maar 300us$ of soms enkel de brandstofkosten. lijkt mij sterk dat dit niet over de hele wereld hetzelfde beeld laat zien. Vorig jaar was het nog 1800us$

 

Verders lijkt het een nice market, pakken gaan lang mee dus misschien eens in de 5-7 jaar koopt iemand een nieuwe. Lijkt me ook dat de markt niet echt groot is.

 

De concurrent kan je niet de schuld geven, die heeft misschien 100x zo groot ingekocht en afspraken gemaakt in tijden waar de prijzen nog veel lager waren. Misschien heeft de goede man wel een afspraak met de fabriek over levering aan nederland. Producent gaat jou echt geen topprijs geven omdat je een paar pakken koopt en hij het risico loopt zijn bestaande klant boos te maken.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 266 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.