• 0

Nieuwe manier van onderwijzen gat in markt.

Mijn idee is om de duur van de mavo, havo en vwo met de helft te verkorten. Het is de bedoeling om zover te komen dat er een scholengemeenschap wordt samengesteld die mavo in 2 jaar doet, havo in 2,5 jaar en vwo in 3 jaar. Iedereen wil zo snel mogelijk dat diploma en mijn vraag is of het volgens de wet mag? Het diploma staat gelijk aan het diploma van het normale onderwijs, dus het enige verschil is dat men eerder is afgestudeert. Genoeg animo, want welke ouder wil zijn/ haar kind nou niet naar zo'n verkorte opleiding sturen. Wie kan mij een tip geven waar ik een schoolgebouw kan huren?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Sowieso grappig dat je in je verhaal refereert naar wat de ouders willen en niet bezig bent met de leerling zelf.

 

Is het wetenschappelijk onderbouwd dat mensen op die leeftijd zoveel stof in zoveel tijd kunnen verwerken?

 

Zelf heb ik ooit een klas overgeslagen en was sowieso al een hele vroege leerling, met zittenblijvers scheelde het dus al snel 2.5 jaar in leeftijd. Uit ervaring kan ik je vertellen dat dit prima is, totdat het sociale leven van je klasgenoten veel sneller veranderd (en kan veranderen) dan je eigen. Op hun 14e ging iedereen naar feesten waarbij er verdund bier werd gedronken, op hun 16e ging iedereen natuurlijk al gewoon stappen (ik kon beide nog niet). De lesstof was geen enkel probleem maar omdat het sociale gat gevoelsmatig nogal groot werd zat ik niet meer lekker op mijn plek tussen mijn klasgenoten. Met als gevolg dat mijn schoolprestaties (deels moedwillig) snel achteruit gingen.

Ik had in 1 en 2 - VWO gemiddeld een 8 zonder veel moeite te moeten doen, ik heb uiteindelijk na 6 jaar mijn HAVO-papiertje in ontvangst mogen nemen.

 

Heb je hier over nagedacht? Dat iemand van 15 (op sociaal gebied) helemaal niets te zoeken heeft op een normale HBO of universiteit? Of ga je de vervolg-opleidingen ook zelf opvangen?

 

Haast en spoed is zelden goed. Ik vraag me af of dit tussen de uitzonderingen thuishoort.

Link naar reactie
  • 0

Die ouders willen dat misschien, maar willen kinderen dat wel?

 

Als het goed is en een kind wordt op het juiste niveau geplaatst dan kan het dat tempo van leren aan. Als mijn kind de havo in 2,5 jaar zou kunnen doen dan zit hij mijns inziens niet op de juiste plek want dan zou hij met dezelfde inspanning het vwo kunnen doen. Ik kan mij er hooguit wat bij voorstellen dat er VWO'ers zijn die hoogbegaafd zijn en zelfs op het VWO met twee vingers in hun neus tienen halen.

 

Als ouder van twee kinderen, één op de Havo en één begint volgend schooljaar op het gymnasium, zou ik sowieso niet kiezen voor een versnelde opleiding omdat ik het ook belangrijk vindt dat een kind naast school voldoende tijd moet hebben om een sociaal leven er op na te houden. Ook belangrijk om je te ontwikkelen ttot een volwaardig mens.

Link naar reactie
  • 0

@ Joost - Helemaal mee eens.

 

Als ik zelf kijk naar mijn puber dat ik thuis heb is de sociale meer belangrijk dan wat al heel verdund in de boeken staan.

Klaagt dat het een sleur is dat ie iedere dag hetzelfde moet doen en soms zelf dat het allemaal te veel is. (dit geloof ik zelf niet maar dat terzijde).

 

Ik denk echt niet dat mijn kind wacht op verkorte, gestressde lessen waarin alles ingestampt gaat worden. Niet op dit leeftijd.

If at first you don't succeed try again

Link naar reactie
  • 0

Wat mij aanspreekt, is dat je wel enige feeling lijkt te hebbenmet vernieuwing in het onderwijs. Ik ga mee met de suggestie dat je daar de belangen van de eindafnemer (de leerling) voor ogen moet houden, zodanig dat de ouder / verzorger die leerling op jouw instituut wil plaatsen. Ook ga ik mee met de suggestie dat het ouderwetse 'stampen' niet aanspreekt, ten eerste is dat niet leuk, ten tweede beklijft het niet, dus laag leerrendement. Zou je het wellicht op kunnen zetten met vernieuwende leermethoden, wat het leren leuk maakt en een hoger leerrendement oplevert?

 

Succès en groet,

 

Hans

(CREANIZE!)

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Op jonge leeftijd is het geheugen van kinderen op zijn best. Dat is een reden om te haasten. Het sociale leven kan je zelf opzoeken, naast het sociale leven op de school. En het is zo dat de gehele school verkorte opleidingen geeft, dus dat de leeftijdsverschillen niet groot zullen zijn. De markt naar arbeidskrachten wordt ook wat breder, naarmate men vroeger afstudeert en dat is goed voor het bedrijfsleven, want zij krijgen een betere keus en zal dat de economie stimuleren.

Link naar reactie
  • 0

Op jonge leeftijd is het geheugen van kinderen op zijn best. Dat is een reden om te haasten. Het sociale leven kan je zelf opzoeken, naast het sociale leven op de school. En het is zo dat de gehele school verkorte opleidingen geeft, dus dat de leeftijdsverschillen niet groot zullen zijn. De markt naar arbeidskrachten wordt ook wat breder, naarmate men vroeger afstudeert en dat is goed voor het bedrijfsleven, want zij krijgen een betere keus en zal dat de economie stimuleren.

 

En hoe los je dat op als ze het NIET in die 2 jaartjes halen? Toch naar een reguliere school?

If at first you don't succeed try again

Link naar reactie
  • 0

Nee, dan kan de scholier een extra jaar overdoen aan de verkorte opleidingen. Of we kunnen rekenen in vakken, weer een ander systeem, dat de scholier voor elk afzonderlijk vak een voldoende moet halen. Als dat niet gebeurd kan dat later nog. Belangrijk is dat hetzelfde reguliere diploma wordt behaald.

Link naar reactie
  • 2

Ik denk dat het geen goed idee is:

 

- Niet elk kind is er op jonge leeftijd al klaar voor om hard aan het werk te gaan. Als ik naar mezelf kijk zie ik dat ik begon op het Gymnasium, afzakte naar de HAVO, en uiteindelijk weer het VWO heb gedaan. Als ik na 3 jaar klaar was geweest met de HAVO, weet ik van mezelf dat ik nooit de stap had genomen om verder te gaan. Een kind weet op 14/15/16-jarige leeftijd nog niet wat goed is voor de toekomst.

 

- Universiteiten zijn verspreid over het hele land. Als een kind 15 of 16 is kan het nog niet op kamers gaan wonen, betekent dit dat er een paar jaar gewacht moet worden met studeren, of moeten kinderen mogelijk zelfs een alternatief kiezen wat ze niet echt willen?

 

- Wat je wil in je toekomst beslis je vaak niet in een paar jaar. Het is ook de sociale interactie en het volwassen worden dat je bewust maakt van een heleboel zaken.

 

- Als je jouw plan zou doortrekken, zou een kind voor of rond zijn 16e gaan studeren, waarna hij voor zijn 20ste klaar is en kan gaan werken. Ik denk dat veel mensen geen interesse hebben om op zo'n vroege leeftijd vol aan de bak te gaan, al zijn er mensen die al op hun 16e beginnen; bijvoorbeeld het studentenleven wordt door velen als de beste tijd in hun leven gezien.

 

- Op dit moment zie je de kwaliteit van het onderwijs al hard naar achter gaan, en daarnaast is er op dit moment al een tekort aan leraren. Als je de schooltijd zou verdubbelen, of op zijn minst vermeerderen, kom je serieus in de knel te zitten, en zal de kwaliteit er bijna zeker nog meer verslechteren.

 

- Heb je al gedacht aan de kosten die dit met zich meebrengt? Sommige ouders hebben bijvoorbeeld al moeite om geld voor de schoolboeken bij elkaar te krijgen, hoe zouden ze 2x zoveel opeens moeten betalen?

 

- De opvoedende rol van de ouders zou zwaar ondermijnd worden. Kinderen zijn steeds minder thuis, en zullen dus min of meer door hun leraren opgevoed worden, wat een gat tussen ouders en kinderen slaat. In een tijd waar veel ouders klagen over de moeilijkheid van het opvoeden, denk ik dat veel ouders hier ook niet op zitten te wachten.

 

- Hoe zou je bijvoorbeeld proefwerken en overhoringen afnemen? Je zou hierbij moeten kiezen voor of langere proefwerken, of minder stof opnemen. Ik denk niet dat een 13-jarig kind zich zomaar 3 uur kan concentreren...

 

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar ik denk wel dat de haken en ogen die eraan vast zitten het erg gecompliceerd maken. Onderwijs is wellicht toe aan vernieuwing, maar ik denk dit vooral op kwalitatief gebied is. Als wij onze kenniseconomie willen behouden, zullen we zorg moeten dragen voor een goede opleiding. Al zou de vergrijzing op dit moment wellicht deels aangepakt kunnen worden omdat de arbeidsbevolking groter wordt, denk ik niet dat het op lange termijn goed zal zijn voor onze economie.

Link naar reactie
  • 0

Als het al zal mogen, misschien is er daarover iets op de site van min OCW te vinden, dan lijkt mij zoals gezegd dat dan het hele schoolsysteem incl beroepsopleidingen, Hogescholen en Universiteiten aangepast moet worden.

 

Ik zou het voor mijn kinderen niet willen. Wat moet de samenleving met een afgestudeerde architect van 17-18 jaar?

Wij hebben een kind wat een klas mocht overslaan maar hebben dat in overleg met hem en school niet gedaan juist vanwege de sociale aspecten. We hebben er voor gekozen om hem extra leerstof te geven. Daar heeft ie meer aan dan zo snel mogelijk zijn studie afraffelen. Ondertussen zit hij op de middelbare school (gymnasium) en doet er nog van alles bij (leerlingenraad, sporten etc) en hij heeft het prima naar zijn zin.

Link naar reactie
  • 0

Wanneer ik terugkijk naar mijn eigen situatie toendertijd : een flinke puber, met als advies VWO op zak. Alles is nieuw, nieuw school, nieuwe vrienden en Meisjes...! Alles behalve school in ieder geval, heel snel terug gezakt naar de HAVO en na weer een jaar naar de MAVO. Dit uiteindelijk met hakken over de sloot gehaald....

 

Nadien nog even gerommeld op de detailhandelopleiding, en pas toen ik daar verzocht werd op te krassen gingen mijn ogen open.

 

Toen pas, en dus al een heel stuk ouder dan toen ik op het VWO startte, verschillende opleidingen in een kwart van de tijd gedaan. Het is op zich allemaal dus wel goed gekomen, maar het voorbeeld onderstreept de meningen die al gegeven zijn. Op die leeftijd zullen de meesten écht nog niet toe zijn aan een verkorte (lees: dubbelzware) opleiding.

 

Toch succes met je ontwikkeling en uitwerking van je plannen !

 

Marcel

 

Link naar reactie
  • 0

Voordat je je eenmaal een 'school' mag noemen ben je heel wat vergunningen en inspecties verder, hoor! Kijk maar naar het Luzac, die zijn ooit begonnen met mensen op te leiden voor staatsexamens, waarna het heel lang duurde voordat men er ook mocht meedoen aan het centraal schriftelijk. En ze moeten voor elke leerling onder de 16 een 'ontheffing' aanvragen, wat vast ook een gigantisch papierwerk is.

 

Ik wens je heel veel succes, ik heb zelf een bijles- en studiebegeleidingsinstituut (zal ik een huiswerkklasje op jouw school beginnen? :P) en zie dagelijks hoe erg het reguliere onderwijs te kort schiet. Elk particulier initiatief is dus een goed idee!

Link naar reactie
  • 1
[Onderwijs is wellicht toe aan vernieuwing, maar ik denk dit vooral op kwalitatief gebied is. Als wij onze kenniseconomie willen behouden, zullen we zorg moeten dragen voor een goede opleiding/quote]

 

Klopt! Als ik hoor dat de klas van mijn zoon in klas 2 Havo/Vwo rekenles krijgt omdat het op de basisschool zeer slecht gesteld is met het rekenonderwijs dan wordt ik daar toch erg droevig van. Naar mijn idee moet ook eerst het basisonderwijs grondig aangepakt worden en waar ik ook een beetje moe van word is dat de middelmaat heerst. Doe maar gewoon dan doe je gek genoeg. Mijn dochter kreeg een schoolverlatersrapport mee, daar kon vanalles op aangekruist worden. Wat voor een leerachterstand of ontwikkelingstoornis dan ook maar dat iemand bovengemiddeld presteert dat mag blijkbaar niet gezegd worden!

 

Ook op het VO wordt je enthousiasme al snel afgezwakt. Bij mijn zoon op school heerst erg de gedachte dat VMBO T goed genoeg is. Prima als dat het niveau van het kind is maar als je een kind hebt dat iets meer kan vind ik dat slecht.

 

Dus als je wat kunt doen aan de kwaliteit van het onderwijs en de "middelmaat"mentaliteit, graag!

Link naar reactie
  • 0

Ik denk niet dat dat zal gaan werken, ook al krijg je toestemming.

 

Ten eerste - degenen voor wie VWO te hoog gegrepen is komen nu op de HAVO terecht. Als ze4 in staat zouden zijn de HAVO in de helft van de tijd te doen, dan zouden ze ook nu prima in staat moeten zijn om VWO in de volle 6 jaar te doen.

 

Wat je dus zult krijgen is een verschuiving naar beneden - de 'mindere' VWO- en de 'betere' HAVO-scholieren komen in de halve HAVO terecht, waardoor grofweg de helft van de VWO-scholieren opeens een lagere opleiding met minder toekomstperspectief moet doen.

 

Bijvoorbeeld de MAVO (bestaat die nog? Ik dacht dat dat tegenwoordig VMBO heette) duurt nu 4 jaar. In jouw plan zouden die kinderen dus op hun 14e klaar zijn met hun middelbare school, en dan? Werken? De meeste zijn nog niet eens in staat om een beetje verantwoordelijk om te gaan met heel basale dingen, laat staan een fulltime baan...

 

Slecht plan.

Link naar reactie
  • 0

een stukje universiteit op papier tot de leeftijd van 18 wanneer ze uit huis gaan, en dat zijn de boeken die toch gelezen moeten worden. Ouders zijn in ieder geval goedkoper uit dan 1500 per jaar over 4 jaar mavo to 6 jaar VWO. Is een goede onderneming wil ik zeggen er zijn al zoiets van scholen voor hoogbegaafden. Ieder kind kan leren en dat dubbel zo snel.

Link naar reactie
  • 0

Ouders zijn in ieder geval goedkoper uit dan 1500 per jaar over 4 jaar mavo to 6 jaar VWO.

volgens mij gaat die 1500 per jaar schoolgeld pas in op je 16e hoor :)

 

Ik zie er iig ook niet echt wat in: ik heb alles precies op de juiste snelheid gedaan (6 jaar vwo, 5 jaar TU) en ben dus precies op m'n 23e afgestudeerd. En achteraf is dat denk ik te snel, de mensen die wat ouder zijn bij hun afstuderen halen er uiteindelijk toch meer uit denk ik.

 

Het voordeel wat ik zie is dat sneller leren zorgt voor betere discipline, makkelijk leren is de dood daarvoor en dat merk je pas als het eigenlijk al te laat is. Maar waarom dan perse sneller en niet gewoon interessanter/uitdagender? zoals die scholen voor hoogbegaafden dat wel doen?

 

Persoonlijk denk ik dat er meer markt is voor trager leren.... ouders die kosten wat het kost hun kind op een hoger niveau willen dan ze eigenlijk aan kunnen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.