• 0

Na faillisement weer opnieuw beginnen

 

Hallo,

 

Ben +/- 5 jaar geleden failliet gegaan met een keukenzaak ( was een BV ). Alles is daarbij afgerond , waarbij geen schulden meer openstaan.

Ik wil nu een nieuwe BV starten met een compagnon met een persoonlijke holding erboven voor allebei.

Kan dat en welke problemen kan ik verwachten. Is er een instantie die bepaald of ik dat mag. ( kan natuurlijk gewoon een lege BV kopen, maar wil liever een nieuwe )

 

Met vriendelijke groet.

 

V.Protin

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op het aanvraag formulier voor de verklaring van geen bezwaar staat de vraag of je in de laatste 8 jaar betrokken bent geweest bij het faillissement van een rechtspersoon. Dat vraagt het Ministerie van Justitie natuurlijk niet voor niets.

 

Het hoeft niet per se een belemmering te zijn, maar het maakt het er niet makkelijker op. Vraag eens een notaris hoe die er over denkt: hij is degene die de verklaring uiteindelijk voor je aanvraagt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hallo V.,

 

Als jij net als ik een faillissement zonder ongeregeldheden achter de rug hebt, kun je gewoon weer een BV oprichten.

 

Ik heb ongeveer vijf jaar na mijn faillissement een nieuwe BV opgericht met twee partners (waarvan er een ook in het eerdere bedrijf zat). Om geen vertraging op te lopen heb ik toen, na overleg met mijn notaris, de curator gevraagd om een kopie van het afschrift van de rechtbank over de opheffing van het faillissement (wegens gebrek aan baten). Die kon ik een dag na mijn telefoontje bij de curator ophalen, zijn secretaresse moest even gaan zoeken in de kelder...

Die kopie heeft mijn notaris met de aanvraag van de Verklaring van geen bezwaar die het Ministerie van Justitie moet afgeven als bijlage gemaild.

Die Verklaring van het ministerie was vervolgens binnen vier dagen binnen. Het regelen van een bankrekening voor een BV met drie aandeelhouders duurde (door de inmiddels zeer strenge financiele regelgeving) vervolgens drie weken!

 

Ik hoop dus voor je dat jij ook een aardige curator hebt gehad, die bereid is zo'n kopietje voor je te maken.

 

Succes met je nieuwe bedrijf.

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.