• 0

Productnaam beschermen

Bedrijf X heeft een product, ik noem het maar even een wilala (wat het is? ;D ) Nu is er geen geld beschikbaar om het vast te leggen. Maar de naam willen ze wel binnen de organisatie houden.

 

1) Is het (netals bij een bedrijfsnaam) bij gebruik gelijk aan het bedrijf gebonden of moet je het echt vastleggen?

 

2) Mag dat ook een jaar na de introductie?

 

3) Wat zijn de kosten om zoiets vast te leggen?

 

4) Stel dat het bedrijf niets vastlegd en de naam gaat gebruiken. Na 6 mnd gebruikt een ander bedrijf het ook. Dat mag, neem ik aan. Ik neem ook aan dat hij de naam niet meer kan claimen. Klopt dit?

 

Let me know,

Persoon

 

 

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

je kan namen net zo goed vastleggen als een product c.q dienst. De kosten zijn op elk gebied hetzelfde. Ik geloof dat het vastleggen alleen 90 euri's kost.

 

Maar ik neem aan dat je vast wilt leggen omdat het iets unieks is.... toch? Dus wat moet je dan doen om te testen of het, het vastleggen wel waard is....juist, een nieuwheidonderzoek. Dit nieuwheisonderzoek wordt verricht door het IE bureau en dat kan op nationaal en en internationaal niveau, al waar je handelsgebied zich bevindt... Dit nieuwheidonderzoek kost wel een beetje boel, wat het precies kost weet ik niet maar 3 tot 4000 euro was het toch zeker wel....of waren dat nou pietermannen.....week ff nie meer.

 

Als ik jouw was zou ik ff bellen met het IE bureau in (PA)Rijswijk

 

 

Geroet en suc7

Bart

ice

Link naar reactie
  • 0

Hi Persoon,

 

Het vastleggen van een produktnaam doe je in de regel door het deponeren van een merk. Daar zijn inderdaad wel wat kosten aan verbonden, afhankelijk van de vraag voor welke gebieden je het merk wilt deponeren (Benelux, andere landen, of bijv. een EU of internationaal depot). Alleen door het merk te dpeoneren kan je je rechten t.o.v. derden inroepen. Eén uitzondering: als je het merk nu niet deponeert, maar gewoon gaat gebruiken, dan kan je je - onder voorwaarden - wel verzetten tegen een derde die dat merk dan alsnog deponeert. Dat heet een depot te kwader trouw. Je moet dan wel kunnen aantonen dat die derde het niet zelf heeft verzonnen, maar van jou heeft 'gepikt' en dat is soms lastig te bewijzen. Ik raad je ook niet aan om het zover te laten komen, want als je in zo'n discussie verzeild raakt, kost het je veel meer geld dan het nu verrichten van een depot. Dus als je denkt dat het merk echt de moeite waard is, dan zou ik de kosten toch overwegen (je kan het voor een groot deel zelf doen bij het BMB, dat is het goedkoopste).

 

Een ander alternatief is inderdaad het beoogde merk als extra handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dat kost niets of nauwelijks iets en daar kan je je wel enigszins mee verweren t.o.v. derden, zij het dat je niet zo sterk staat als met een merkinschrijving.

 

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, mocht je nog iets willen weten, aarzel niet even hierop te reageren of me even te mailen.

 

Groet,

Wanda

SOLV New Business Advocaten

 

Link naar reactie
  • 0
je kan namen net zo goed vastleggen als een product c.q dienst. De kosten zijn op elk gebied hetzelfde. Ik geloof dat het vastleggen alleen 90 euri's kost.

Een Benelux-merkdepot inclusief vooronderzoek (bestaat dit merk al) kost 207 euro volgens het BMB. Wil je alleen een onderzoek, dan kost dat 65 euro.

 

Maar ik neem aan dat je vast wilt leggen omdat het iets unieks is.... toch? Dus wat moet je dan doen om te testen of het, het vastleggen wel waard is....juist, een nieuwheidonderzoek. Dit nieuwheisonderzoek wordt verricht door het IE bureau

Volgens mij gaat het over de bescherming van een naam. Dat doe je meestal door een merk te deponeren, niet door er octrooi op aan te vragen. Het BIE doet alleen uitvindingen. Merken en modellen worden behandeld door het Benelux Merkenbureau (BMB).

 

Merken zijn wel een stuk goedkoper dan octrooien. ;D

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 157 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.