• 0

Verbreken franchisecontract wegens tegenvallende resultaten

Bij deze heb ik een vraag die wellicht lastig te beantwoorden is (zonder inzage te hebben in het contract), maar ik probeer het en ben razend benieuwd naar uw reactie(-s):

 

Vorig jaar heb ik mij aangesloten bij een franchiseorganisatie in de zakelijke dienstverlening. Het is een contract voor 7 jaar. Wegens tegenvallende resultaten kom ik privé in financieel zwaar weer. terecht. Slechts bij surseance van betaling of in geval van een faillisement kan tussentijds het contract worden verbroken, naast zaken als het niet nakomen van verplichtingen en dergelijke. Mijn concrete vraag: Kan ik wegens bovengemelde reden (tegenvallende resultaten en daardoor financieel ernstig in de problemen gekomen) toch een verzoek indienen het contract te beëindigen, zodat ik in een totaal andere branche het opnieuw kan proberen en een baan in het bedrijfsleven accepteer? Ik heb geen aanbieding o.i.d. maar zou graag weer op zoek gaan naar een baan in dienstbetrekking. Ik heb geen schulden bij de franchisegever, maar weet nu al dat ik dadelijk de verplichte jaarlijkse fee niet kan betalen en daardoor privé serieus in de problemen ga komen. Wie van u heeft hier een mening over? Alvast bedankt voor uw reactie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Performance,

 

Tsja...,lastig verhaal denk ik zo.

Je hebt vorig jaar met je volle verstand getekend...?

 

Maar goed...hoe kom je van het franchise contract af. Dat is hier de vraag.

Misschien als je een goed gesprek met ze aangaat -- hebben ze voldoende support geleverd en of hebben ze zaken te rooskleurig voorgespiegeld? -- dat er wellicht openingen komen?

Ik neem aan dat een franchise gever niet zit te wachten op slechte reclame zoals: 'mooie praatjes vooraf', 'zeer inflexibel', 'valt niet mee te werken'? Zeker niet als je nog een aantal franchise nemers erbij betrekt?

Voorts: is de markt voor jouw type zakelijke dienstverlening wellicht [totaal] ingestort?

 

Dat zijn vooralsnog geen redenen voor ontbinding, maar kunnen wel een basis zijn om evt. in goed overleg en stilzwijgend uit elkaar te gaan.

Ik onderhandel zelf altijd op basis van belangen. Dus wat zou hun belang zijn om jou failliet te laten verklaren, vast te houden aan een contract, de markt totaal in chaos ligt en ze zich eerdaags een hoop negatieve publiciteit op de hals halen? Natuurlijk is een contract een contract. Maar als we kijken naar de voetballerij, dan stikt het daar ook van de contracten, maar het is tegenwoordig al bijna een zeldzaamheid dat een voetballer z'n contract uitdient. Staar je dus niet blind op het woordje contract.

 

Dus als ik je was zou ik gewoon een goed gesprek met ze aangaan. Kaart eerst de slechte toestand van de markt aan en vraag ze hoe zij daar tegen aan kijken. Zodra ze zeggen: ja de markt is inderdaad slecht, dan kan je daar direct op anticiperen? Roep dan niet meteen van ik wil dit, dat, zus of zo, maar zoek naar wederzijdse belangen. Geef aan dat wanneer jij uit een regio vertrekt, een andere franchise nemer dat rayon erbij zou kunnen nemen? Het is denk ik in hun belang dat er liever èèn goed draaiende franchisenemer is, dan twee zèèr slecht? Als jij bijv. zegt niet meer in de betreffende branche werkzaam te willen zijn, steek je nek dan ook uit...? Geef aan dat je bij een ontbinding wel een beding wenst te tekenen, waarin je op straffe van een direct opeisbare boeteclausule, kan worden afgerekend mocht jij je opnieuw -- binnen 10 jaar -- in de betreffende branche actief maken. Dus het zal geven en nemen worden.

 

Succes?

Link naar reactie
  • 0

Ik hoop dat bovenstaande resultaat gaat opleveren.

 

Meestal zitten die franchise contracten behoorlijk goed dicht gespijkerd en is het moeilijk er onder uit te komen, daar kunnen sommige forumleden je misschien nog wel wat over vertellen.

 

Er moet een optie zijn om tussentijds te stoppen alleen moet er dan een gegronde reden voor zijn; faillisement maar ook ernstige ziekte kan een reden zijn.

Link naar reactie
  • 0

Beste Innovateur,

 

Hartelijk dank voor uw uitvoerige reactie. Ik zou inderdaad het liefst stilzwijgend en in goed overleg uit elkaar gaan. Dat ik mijn geïnvesteerde bedrag (20K) kwijt ben accepteer ik, want niemand heeft mijn hand vastgehouden toen ik tekende en dat deed ik inderdaad met mijn volle verstand. Ik zie er ook geen probleem in te tekenen dat ik de branche zal verlaten. Het enige waar ik mij op dit moment nogal druk om maak is dat ik mijn grote schrikbeeld, een persoonlijk faillisement, tegen kan houden en mijn toekomst opnieuw op kan bouwen. Enfin, ik zal (mocht het inderdaad zover komen) een bericht plaatsen met de uitkomst. Wellicht kunnen anderen er dan op hun beurt hun voordeel mee doen.

 

Vriendelijke groet!

Link naar reactie
  • 0

Ik hoop dat bovenstaande resultaat gaat opleveren.

 

Meestal zitten die franchise contracten behoorlijk goed dicht gespijkerd en is het moeilijk er onder uit te komen, daar kunnen sommige forumleden je misschien nog wel wat over vertellen.

 

Er moet een optie zijn om tussentijds te stoppen alleen moet er dan een gegronde reden voor zijn; faillisement maar ook ernstige ziekte kan een reden zijn.

 

Hartelijk dank voor uw reactie. Dat faillisement wil ik dus koste wat kost voorkomen. Ik zal met de franchisegever in gesprek gaan en proberen tot een goede oplossing te komen.

Link naar reactie
  • 0

OK Performance, veel succes!

 

Enne nog een tip: als je contact met hun opneemt en zij vragen naar de redenen waarom jij een gesprek met ze wenst, noem het dan bijv. 'een brede evaluatie en oriëntatie' en zeg niet bij voorbaat dat je een gesprek wenst, om van het contract af te willen. Dat laatste kan zeer averechts werken. Voorts: neem heimelijk het gesprek op met een Mp3. Komen jullie mondeling tot een akkoord dan kunnen ze er later -- na druk van bijv. de directie -- niet meer op terugkomen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 277 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.