• 0

vierkante meters huur en OZB

Ik huur een ruimte en ik merkte dat ik 110 m2 betaalde terwijl de feitelijke ruimte 90 m2 is. Mijn aandeel van de gemeenschappelijke ruimte bedraagt ongeveer 9m2. Ik heb de verhuurder hierop aangesproken. Deze zegt dat ik ook de (buiten)muren moet meerekenen als directe ruimte, en dat het voorterrein ook meetelt als gemeenschappelijke ruimte.

Is dit correct, het voorterrein zal nauwelijks kosten met zich meebrengen, althans niet vergelijkbaar met bebouwing.

Daarnaast zou ik graag willen weten of de gemeenschappelijke ruimte(hal/trappenhuis), het voorterrein en de (buiten)muren meetellen als M2 voor de oppervlakte voor de OZB.

 

In het contract zijn geen m2's vermekd en de standaardvoorwaarden ROZ zijn van toepassing.

 

Bij voorbaat dank.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik snap de vraag niet helemaal. OZB wordt geheven op basis van de WOZ-waarde. Niet op basis van aantal vierkante meters. Als de verhuurder dit omslaat naar de huurders op basis van aantallen vierkante meters, dan zal het weinig verschil maken. Immers, bij de andere huurders zal de oppervlakte op dezelfde manier worden vastgesteld, en zal correctie van het aantal vierkante meters dus leiden tot hogere kosten per vierkante meter. En uiteindelijk dus tot min of meer dezelfde doorbelasting.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Nee, bij huur wordt de huurwaarde (m2's*prijsperm2) gekapitaliseerd, dus het aantal m2's is relevant.

Over het omslaan: dat geldt alleen als je ervan uitgaat als de verhuurder de werkelijke gemeenschappelijke ruimte omslaat. Mijn vermoeden is achter dat deze (in totaal) meer ruimte omslaat dan dat er in werkelijkheid is.

Link naar reactie
  • 0

Dan zie ik het nog steeds niet. Je huurt iets en daar betaal je een bepaalde prijs voor. Als dat ineens meer m2 blijkt te zijn, is de prijs per m2 toch ook lager? Het totaal blijft immers gelijk, en de totale waarde dus ook.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.