• 0

Beste bank voor startende ondernemer

Hallo allemaal,

 

Vandaag heb ik me ingeschreven voor dit mooie forum. De afgelopen dagen, weken, maanden heb ik de vele threads met veel belangstelling gelezen en vooral een hoop geleerd.

 

Zelf ben ik bezig om een webwinkel op te zetten voor de verkoop van babyslofjes om later het assortiment uit te breiden met artikelen voor de 'nieuwe moeder'. Daarom ben ik al weken bezig met het heen en weer mailen met producenten uit China, Pakistan, Amerika en Turkije. Leerzaam, maar erg inspannend. En nóg niet de juiste leverancier gevonden.

 

Eigenlijk heb ik (denk ik) alle stappen uitgevoerd voor de daadwerkelijke start en vrijdag zit ik bij de KvK voor de inschrijving.

 

Nu alleen een goede bank. De thread is in 2004 al eens geweest, maar toch de vraag aan alle pas gestartte ondernemers hier: Welke bank hebben jullie uitgekozen, maar vooral: WAAROM??

 

Naast deze vraag heb ik natuurlijk nog hoopjes vragen, maar die komen t.z.t. wel eens voorbij. De meeste antwoorden heb ik overigens gevonden in de diverse threads. Super, dus ga zo door!!

 

Terug naar mijn vraag: welke bank en waarom??

 

Ben erg benieuwd!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het ligt er ook aan of je nu al omzet hebt. Standaard kan je bij je huidige bank meestal wel een maal de maandomzet lenen.

Ook denk ik dat je in dat geval het beste bij je eigen bank kan beginnen, want die weet al veel van je situatie.

 

Verder lees ik op dit forum (sectie financiering?) dat het bij Bizner zonder ondernemingsplan vrij simpel is om eur 10.000 te lenen. Maar ik geloof dat daar wel weer een hoge rente aan hangt. Je kan in ieder geval op hun site berekenen wat je zou kunnen lenen.

 

ABN heb ik niet zo'n goede ervaringen mee. Ze adverteerde wel met dé bank voor starters, maar zoeken erg naar zekerheden. Postbank ging (bij ons, zes jaar geleden dat wel) zeer gemakkelijk, maar nu ze echt onderdeel van ING uitmaken...

 

Veel succes!

Link naar reactie
  • 3

Hallo Tleut,

 

Welke bank voor jou geschikt is, is erg afhankelijk waar jij ze voor gaat gebruiken.

 

Een aantal voorbeeldsituaties met de keuzes die ik dan zou maken:

- Postbank lijkt mij geschikt als je niet zoveel transacties verwacht omdat bij hen de eerste zoveel euro per jaar gratis zijn.

- Lever je vooral aan bedrijven (zoals ik), dan vind ik de Postbank juist weer minder geschikt. De meeste grotere bedrijven bankieren namelijk bij een 'echte' bank en als je zelf ook bij een bank zit, kun je de binnenkomende betalingen sneller (vaak meteen) zien. Ik vind dat erg prettig.

- Wil je graag een echt mens als contactpersoon? Dan heb je daar bij een kleinere bank waarschijnlijk meer kans op.

- Vind je het milieu en duurzaam belangrijk? Dan kun je voortaan ook een betaalrekening bij ASN nemen. Staat natuurlijk erg goed.

- Wil je je klanten laten betalen via Ideal? Dan wil je waarschijnlijk bij de bank zitten die daarvoor de meest gunstige tarieven rekent. Bij sommige lokale Rabobanken hoef je bijvoorbeeld geen startkosten te betalen.

- Wil je gebruik gaan maken van een standaardwebwinkel zoals bijvoorbeeld www.mijnwinkel.nl, dan is het wellicht het makkelijkst om te kiezen voor de bank waar zij mee samenwerken. Bij mijnwinkel.nl is dat volgens mij ABNAMRO.

- Wil je prive en zaak gescheiden houden, dan zou ik niet naar de bank gaan waar je al bankiert. (Bizner is Rabo)

- Wil je meteen een behoorlijke lening? Dan zou ik drie banken benaderen en kijken bij wie ik de minste rente hoef te betalen. Bizner lijkt makkelijk voor een lening, maar de rentepercentages schijnen stevig te zijn.

- Heb je nu geen lening nodig, maar wil je wellicht op termijn wel een klein krediet kunnen aanvragen om te groeien (rood staan op je zakelijke rekening)? Dan zou ik kiezen voor een echte bank (geen Postbank dus) omdat je bij de meeste banken na een tijdje zonder ondernemingsplan een krediet van 10% van je jaaromzet incl btw kunt krijgen.

 

Nu het antwoord op je vraag:

Zelf heb ik bij mijn eerste bedrijf gekozen voor de Rabo omdat ik uit een boerenfamilie kom en daar dus al bankierde. jaja..

Bij mijn tweede bedrijf werd het de ABNAMRO omdat zij ons wel wilde financieren en de Rabo liep te zeuren over te weinig zekerheden (was nogal een stevig bedrag).

Bij mijn derde bedrijf werd het weer Rabo omdat zij toen verder waren met internetbankieren dan andere banken.

Bij mijn vierde bedrijf ook maar weer Rabo omdat we dachten dat dat het snelst ging (rekening openen duurde uiteindelijk ruim 3 weken!)

Een klein half jaar geleden had ik snel een rekening nodig voor een nieuw bedrijf (holding), maar werd ik door een Rabomedewerkster aan de telefoon dermate arrogant/onaardig te woord gestaan dat ik de concurrent (ABNAMRO) heb gebeld om te kijken of ik daar wel welkom was als nieuwe klant. Dat werd een erg prettige ervaring en in tegenstelling tot al die rekeningen bij de Rabo, heb ik nu bij de ABNAMRO gewoon een eigen contactpersoon.

 

Het advies van deze theeleut is dus om eerst goed na te denken waarvoor jij een bank nodig gaat hebben en dan uitzoeken wie voor jou het meest gunstige aanbod heeft en bij wie jij met meest prettig voelt. Want zeker als je kiest voor een 'echte' bank, is hun dienstverlening erg afhankelijk van de personen die je op 'jouw' kantoor treft.

 

Succes ermee.

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me aan bij de overige reacties.

Zet op een rij wat jij belangrijk vindt bij een bank.

Welke opties wil je, wat verwacht je en hoeveel mag dat alles kosten?

 

Wil je nu nog geen ideal of incasso maar later misschien wel?

Andere dingen die nu nog niet zo belangrijk zijn maar later misschien wel?

 

Ik koos in eerste instantie voor Bizner, hun reclame sprak me aan en als internet winkel leek een internet-bank me wel zo toepasselijk. Ideal vond ik wel belangrijk en dat zou absoluut voor elkaar zijn als ik met de winkel open ging.. (maart vorig jaar) geloof dat ze het nu nog altijd niet hebben...

 

Heb het een paar maanden aangekeken met Bizner, prettige bank op zich met snelle reacties op je vragen maar de toezeggingen over Ideal zijn ze nooit nagekomen. (het was altijd bijna klaar.. )

Dus om nou te zeggen dat het een geloofwaardige bank is gebleken..?

 

Ik zit al jaren prive bij de rabo en besloot naar de grote broer van bizner over te stappen. Hier had men tenminste alle opties wel meteen voor mij beschikbaar, met als groot pluspunt dat ik de zakelijke en prive rekeningen in 1 telebankierprogramma kan zien en beheren.

 

Wat mij betreft kwam uiteindelijk de rabo toch als beste uit de bus, wel ietsje duurder dan bizner maar je krijgt dan ook wel veel meer waar voor je geld.

 

Succes!

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Ik zou ook goed kijken naar de dienstverlening die je op langere termijn nodig hebt. Vooral de internetachtige initiatieven hebben beperkingen. Van de grootbanken heeft de Rabobank mijn inziens de beste startersaanbieding. Het staat of valt altijd met de bankier die je treft. Probeer uit je lokale netwerk een referentie te vinden. Hest gaat misschien wel meer om de persoon dan om de bank.

 

Veel succes.

Corporate finance adviseur en Investor Matcher

www.hedley.nl

http://www.linkedin.com/in/janwillemkakebeeke

Link naar reactie
  • 0

Ik erg wisselende ervaringen:

 

Eerste bedrijf geprobeerd bij ABN/AMRO maar daar waren ze erg arrogant en moeilijk toen maar naar postbank gegaan, was zo geregeld en toen ik een tijdje draaide kreeg ik zo een fors krediet op basis van mijn betalingshistorie (zonder ook maar jaarcijfers te hoeven leveren). Kosten zijn ook erg laag als je niet al te veel betalingsverkeer hebt. Over postbank ben ik erg tevreden, maar ben benieuwd hoe het nu met ING wordt, misschien dat ik wel overstap.

 

2e bedrijf zijn we naar de Rabobank gegaan, kosten zijn een stuk hoger, maar onderneming is complexer dus meer behoefte aan persoonlijk contact en baliefunctie. Rabobanken zijn lokaal zelfstandig dus dat kan erg wisselen per plaats. Ik heb hier gewoon een eigen accountmanager en dat loopt naar tevredenheid, maar overweeg toch te wisselen ivm kosten.

 

Succes.

Link naar reactie
  • 0

Ik zelf denk dat op dit moment alleen de Rabobank serieus nog ondernemers financiert. Ik zit zelf bij de ABN-AMRO, Rabo en Postbank met mijn bedrijven, maar de ABN heeft echt moeite om zijn broek op te houden.

 

Zit op dit moment zelf midden in een financieringsproces en ik heb persoonlijk toch het beste gevoel bij de Rabobank, alhoewel dat per regio kan verschillen natuurlijk.

 

Groet, Martin

Link naar reactie
  • 0

Toevallig ben ik vandaag naar twee banken toe geweest! Ik vroeg bij de Rabobank of ze toevallig wat informatie hadden en ik kreeg een foldertje in mijn handen gedrukt en veel succes toegewenst. Toen ben ik vervolgens even bij de overburen gaan kijken ( ABN-AMRO ) en daar kreeg ik gelijk een gesprek en werd er vervolgens gelijk een vervolgafspraak gemaakt!

 

You never get a second chance to make a first impression!

Link naar reactie
  • 0

Uit een onderzoek naar kosten voor kleinzakelijke rekeningen door de Consumentenbond in de Geldgids van september 2008 komt de Triodosbank als goedkoopste naar voren. reden ; zij rekenen de laagste vaste kosten per jaar.

Opvallend duur is Fortis bank ; zij rekent veel hogere abonnementskosten.

 

SubRosa : Moving products that move people

&

R.W. Verbrugge Bedrijfseconomisch advies :

http://www.reneverbrugge.nl

Link naar reactie
  • 0

Ben ooit bij de Rabo binnengestapt en was er vrij vlot achter dat het niks voor mij was.

Heb een gesprek gehad met zo'n strakke pakker figuur, verhaal uitgelegd dat ik een lijstenmakerij in Joure zou willen starten en meneer begon gelijk al zéér minderwaardig te doen...op dat moment ben je dus al klaar.

 

Heb bij de ABN ook geinformeerd en nog wat banken voor hypo enz. en ook daar werd minderwaardig gereageerd.

Het is zonde dat het zo gegaan is :(

 

Gelukkig heb ik met de hypo niks te maken gehad en kon alles (pand, verbouw, inventaris enz.) cash betalen...dus had ik ook geen bank nodig, althans niet voor de grote geldbuidel.

 

Heb momenteel alles ondergebracht bij de ING.

Elke bank is een oplichtersbende en of het nou links- of rechtsom is, je betaalt toch!

 

De ene bank heeft hogere abbo kosten, maar lagere rente....de andere bank is het weer net andersom...je betaalt toch wel!!

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.