• 0

patent op buitenlands idee

ik heb even een vraagje. In Spanje heeft er iemand een geweldig idee bedacht voor het leveren van een bepaalde dienst. Deze diensten zou ik in NL willen leveren en wel onder een andere naam. Ik wil hier echter wel patent op (alleen NL of benelux). Mag dit?

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kijk eens in de FAQ van dit subforum https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=26;action=display;threadid=15288

 

Daar staat ook uitgelegd wat wel en niet octrooibaar is.

 

Octrooien (ook wel bekend als 'patenten') kunnen aangevraagd worden voor technische vindingen: nieuwe en verbeterde (toepassingen van) producten, maar ook voor nieuwe en verbeterde productieprocessen. Dus niet voor concepten, manieren van werken etc.

 

Link naar reactie
  • 0

ik heb even een vraagje. In Spanje heeft er iemand een geweldig idee bedacht voor het leveren van een bepaalde dienst. Deze diensten zou ik in NL willen leveren en wel onder een andere naam. Ik wil hier echter wel patent op (alleen NL of benelux). Mag dit?

Aanvragen mag altijd, maar als de patent officer zijn werk goed gaat doen zal hij het patent niet verlenen. Een patent moet namelijk nieuw en inventief zijn. Nieuw betekent dat het nergens gepubliceerd mag zijn. Zelfs als het idee bvb wordt genoemd in de Donald Duck in Zambia mag het officieel niet worden toegekend. Als het wel wordt toegekend omdat de patent officer de publicatie toevallig niet vind kan iemand anders nog altijd naar de rechter gaan en de publicatie laten zien om zo jou patent te niet te doen.

 

Als jou spaanse uitvinder geen patent aanvraagt op zijn idee in nederland mag jij dat idee gewoon gratis gebruiken als jij de dienst in nederland levert

Bezoek de Nederlandse Hightech Startup community http://www.hightechstartups.nl

Link naar reactie
  • 0

Aanvragen mag altijd, maar als de patent officer zijn werk goed gaat doen zal hij het patent niet verlenen. Een patent moet namelijk nieuw en inventief zijn. Als het wel wordt toegekend omdat de patent officer de publicatie toevallig niet vind kan iemand anders nog altijd naar de rechter gaan en de publicatie laten zien om zo jou patent te niet te doen.

 

Aanvragen mag altijd en ook als de onderzoek het gevonden heeft wordt voor nederland wel octrooi verleent.

Het octrooi kan achteraf op basis van het gevonden materiaal onderuit gehaald worden. Houdt er dus rekening mee dat als er in nederland octrooi verleent is dit niet meteen wil zeggen dat je een goed octrooi hebt. Hierbij moet wel rekening gehouden worden dat octrooien om technieken gaan.

Naar mijn meneing gaat het hier echter onm een dienst (dus niet om een techniek). Diensten vallen niet onder de octrooiwet, zie hiervoor art. 2 van de ROW 1995.

Wil je jouw dienst beschermen dan wordt dit heel moeilijk. Denk hierbij aan financiele diensten of uitzendbureaus. Je hebt heel veel banken en/of uitzendbureaus die dezelfde diensten leveren. Het gebeurd echter wel omder verschillende namen/merken.

 

Misschien dat je meer die kant op moet denken maar dan gaan er hele andere regels in werking treden. Voor info o.h.g. van merken zie www.boip.org.

Voor octrooien kan je terecht op www.octrooicentrum.nl

 

 

 

www.octrooicentrum.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.