• 0

Heb ik wel/geen marktanalyse nodig?

Hallo,

Ik ben van plan om me zelfstandig te maken. Nu heb ik een paar informaties nodig en hoop dat ik hier op de juiste forum/side gekomen ben.

 

Mijn vraag is, hoe weet je of je de juiste idee hebt. Is een gevoel volldoende of moet ik een marktanalyse laten doen (ben uit duitsland...is dat dan ook relevant dat ik zo gezien een allochtone ben?)

 

:)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Louiselotte,

 

Welkom op Higherlevel. Je bent hier zeker op de juiste plek en als je een paar uurtjes over hebt kun je hier over allerlei aspecten van het ondernemerschap een berg aan informatie tot je nemen. Je kunt hier een kleine 200.000 berichten lezen over allerlei ondernemersvragen.

 

Of je in jouw geval kunt vertrouwen op je eigen intuitie is sterk afhankelijk van wat je gaat doen en hoeveel geld je daarin gaat investeren. Als het iets is wat weinig kost en je makkelijk naast je eventuele baan kunt proberen ,heb je er waarschijnlijk meer aan om het gewoon te proberen. Dan doe je onderweg dat marktonderzoek en stel je dingen bij indien nodig.

Heb je grootse plannen, dan is het zeker verstandig om eerst (onderzoeks)informatie te verzamelen en met allerlei mensen te praten, zodat je een realistisch beeld kunt vormen van de markt en jouw kansen daarin.

 

Succes ermee.

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp de reaktie wel, sorry maar ik wist echt niet hoe ik erover beginnen moet.

 

Misschien en beetje meer achtergrondinformatie.....ben 35, woon 4 jaar in nederland en vind niet echt het juiste werk voor mij. heb wel werk maar maakt mij niet echt gelukkig. Zo dan heb ik nu zo een idee wat ik graag doen wel maar was er nog nooit zelfstandig en heb mij ook tot nu nog nooit erover gedachten gemaakt. Maar omdat ik er nu toch ermee bezig ben zijn er natuurlijk heel veel vragen op die ik nog geen antwoord heb. Zo ben ik naar hier gekomen. Heel toevallig.

Tuurlijk neem ik het serieus!

 

Mijn doel is dat ik graag voer voor honden verkopen wil. Wij voeren onze honden rauw en dat wil ik graag gaan verkopen.

Misschien door help van een webside.....

 

Zou me nu maar hier doorwerken :-)

Groetjes

Simone

Link naar reactie
  • 0

Hallo Simone,

 

Het is een beetje de vraag welke vragen je beantwoord wilt hebben. Of je wilt weten of er markt is voor hondevoer, dan zal het antwoord ja zijn. Of er markt is voor rauw hondevoer dat per internet verkocht wordt, dan is het maar de vraag of je dan de juiste informatie krijgt. Want het nieuw en mensen weten niet hoe het verpakt gaat worden, hoe ze kunnen betalen, of ze het moeten ophalen, wanneer het gebracht gaat worden, etc. Het hangt dus helemaal af van jou concept: wat wil je verkopen en via welke kanalen en past dat bij het idee dat hondebezitters graag zien.

 

Als je iets via het web wilt doen, dan kun je het ook wellicht gewoon gaan doen, eerst naast je baan, s'avonds je concept uitwerken, de site opbouwen, mensen in je omgeving vragen met honden wat hun problemen zijn, of ze hun honden ook rauw zouden willen voeren, op welke manier ze dat het liefste zouden willen kopen. Misschien krijg je van een kleine groep mensen, familie of bekenden al een beeld van de vragen die er leven: of het houdbaar is, hoe het verpakt wordt, hoe het verzonden gaat worden, hoe je kunt betalen, etc. Daar kun je je concept op aanpassen.

 

Succes,

 

Andreas

ALSKAR DESIGN

innovation made

 

Gedempt Hamerkanaal 253 | 1021 KP Amsterdam | https://www.alskar.com | https://www.alskar.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Andreas,

 

Het is zo dat ik ermee nu zo 3 jaar bezig ben een wel zie dat er op Internet meer vraag voor rauw voer is. Heb het eens hier (waar ik woon) met foldertjes probeert maar ik heb zo het gevoel dat ik in de Provincie van Nederland woon waar 'de boer niet eet wat hij niet kent' :-) zo het 'mensen in de omgeving vragen' was geen zo groote succes.

Toen ik dan een beetje op Internet op zoek gewest ben heb ik wel een paar Forums gevonden en denk misschien moet ik me meer op die mensen concentreren.

In Duitsland is dat met rauw voer een Markt die nu heel 'modern' is (ik sta er helemaal achter deze natuurlijke manier om je hond te voeren maar had nu even niet het juiste woord om het te beschrijven).

 

Met de verpaking, houdbaarheid, betaling etc been ik er al bezig geweest alleen moet ik me nog over de manier van verzenden informeren. Kijk een beetje hoe de buuren (Duitsland) maar heb het juiste voor hier nog niet gevonden.

 

De andere vraag is dan, zijn er regels als ik vlees verkoop? Is er in NEderland een insituitie war ik kijken moet of en hoe het mag?

En hoe vind ik de juiste 'man' die websids maakt? Hoe duur is dat? Heb wel al de keuze gemaakt om het van een Profi te laten maken....is toch het eerste was de Klant ziet...of wat denk je?

 

Groetjes

Simone

Link naar reactie
  • 0

Hallo Andreas,

 

Het is zo dat ik ermee nu zo 3 jaar bezig ben een wel zie dat er op Internet meer vraag voor rauw voer is. Heb het eens hier (waar ik woon) met foldertjes probeert maar ik heb zo het gevoel dat ik in de Provincie van Nederland woon waar 'de boer niet eet wat hij niet kent' :-) zo het 'mensen in de omgeving vragen' was geen zo groote succes.

Toen ik dan een beetje op Internet op zoek gewest ben heb ik wel een paar Forums gevonden en denk misschien moet ik me meer op die mensen concentreren.

In Duitsland is dat met rauw voer een Markt die nu heel 'modern' is (ik sta er helemaal achter deze natuurlijke manier om je hond te voeren maar had nu even niet het juiste woord om het te beschrijven).

 

Met de verpaking, houdbaarheid, betaling etc been ik er al bezig geweest alleen moet ik me nog over de manier van verzenden informeren. Kijk een beetje hoe de buuren (Duitsland) maar heb het juiste voor hier nog niet gevonden.

 

De andere vraag is dan, zijn er regels als ik vlees verkoop? Is er in NEderland een insituitie war ik kijken moet of en hoe het mag?

En hoe vind ik de juiste 'man' die websids maakt? Hoe duur is dat? Heb wel al de keuze gemaakt om het van een Profi te laten maken....is toch het eerste was de Klant ziet...of wat denk je?

 

Groetjes

Simone

 

Wellicht het productschap Vee en Vlees? Ben er niet zeker van, maar ze eens bellen kan geen kwaad denk ik

http://www.pve.nl/

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Simone,

 

Ik denk dat Tim gelijk heeft, het productschap Vee en Vlees kun je eens kijken, maar ook het Productschap Diervoeding (http://www.pdv.nl/nederland/diervoederwetgeving/) geeft Europese regelgeving op hun site over hygiene. Daarnaast zou je nog eens op de site van het ministerie van LNV (www.minlnv.nl) kunnen kijken. Ga er maar van uit dat er regels gelden, in Nederland zijn overal regels voor.

 

Als de site een belangrijk deel is van je concept is het belangrijk dat je je zelf daar ook in verdiept. Je kunt de site laten opbouwen door een profi, maar laat deze meneer dan bijv. een open source pakket gebruiken, zoals Joomla of OS Commerce om de webwinkel op te bouwen. Grafisch kan deze webbouwer dan het helemaal aanpassen aan je wensen, maar de winkel zelf is dan een standaard systeem, dat door jezelf beheerd kan worden. Vooral OS commerce heeft mogelijkheden om ook facturen automatisch te laten maken, en het te koppelen met een boekhoudpakket. Het grafisch ombouwen van een standaard site naar jou wensen, hoeft dan ook niet vreselijk duur te zijn. Als je via internet wilt verkopen, verdiep je dan ook in internet marketing, hoe zoekmachines werken, hoe je je site zo kunt maken dat je hoger in zoekmachines komt (SEO wordt dat genoemd). Want met het maken van een site ben je er niet, het is marketing, het is constant aanpassen, kijken wat je concurrenten doen, zorgen dat je hoger komt in de resultaten van bijv. Google. Als je daar zelf in hebt verdiept, dan kun je daarmee spelen, vooral als internet je belangrijkste kanaal gaat worden.

 

Succes,

 

Andreas

 

 

 

ALSKAR DESIGN

innovation made

 

Gedempt Hamerkanaal 253 | 1021 KP Amsterdam | https://www.alskar.com | https://www.alskar.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik vermoed dat de TNT en andere pakketdiensten ook wel voorwaarden aan de inhoud van de pakketten stellen.

Ik zou die ook eens bellen als je hier echt aan de slag mee wilt.

VRaag jezelf goed af wie je doelgroep is en hoe je deze doelgroep wil gaan bereiken. Je bent hier duidelijk al aan begonnen dus dat is prima. Presenteer je "prototype" en doe een enquete bij een hondenshow en de internetcommunity ofzo >;(

Vraag of het product ze aanspreekt op basis van wat jij ze kunt laten zien, of ze dat online zouden willen bestellen, of ze lid willen worden van de nieuwsbrief? etc. etc

Doe verder wat "diepte-interviews". Lees, heb een leuk gesprek met mensen uit je doelgroep.

Geeft je denk ik al vrij een goed gevoel van de markt

Jij bent enthousiast dus kijk maar eens of je mensen meekrijgt ;)

 

Succes, Tim

Link naar reactie
  • 0

wow dat moet ik erst nog alles een paar keer lezen tot ik het begrijp ;-)

maar leuk dat iemand mijn enthousiasm alleen door de mails herkennt ::)

 

Ik denk wel dat ik mee nu helemaal in dat met de webside verdiepen moet omdat dat mijn belangrijkste kanaal wordt. Misschien heb ik voor de mensen in de omgeving somige dagen s'avonds een 'aan thuis verkoop' maar dat zie ik er dan nog.

Zeg, zijn er ook nadele in een ondernemerschap? Misschen zie ik het nu veel te roza om zelfstandig te worden :-)

Ach nee dat kan niet :-)

 

Link naar reactie
  • 0

Je gaat in de afgelopen reacties denk al een aantal stappen te ver. Een marktanalyse is nooit weggegooide energie, geld of moeite.

Is er al (directe)concurrentie die rauw hondenvoer levert?

Wat zijn de voordelen van rauw hondenvoer?

 

Dat er een markt is voor hondenvoer, is denk wel duidelijk, aangezien er veel mensen zijn met een hond thuis. Wanneer rauw hondenvoer ook echt voordelen heeft vergeleken bij het standaard hondenvoer, dan kan je dit gebruiken als "motief".

 

Mensen op forums zijn vaak bijdehand in het zoeken en vinden van de nieuwe, geavanceerde producten. Hier zou ik dus niet al te veel op richten. Deze kan je namelijk heel snel voor je winnen, met weinig moeite.

Belangrijker is om speciaalzaken, aan te schrijven die jou rauwe voer verkopen. Jij hoeft het hierdoor alleen te leveren. Directe levering kan je natuurlijk ook doen, wanneer mensen jou benaderen via je website.

 

Hou je eerst bij je analyse, product en wetgeving. Voordat je over operationele dingen verder gaat.

 

Ps. Nadeel van ondernemerschap kan bevlogenheid en bedrijfsblindheid zijn. Zeker wanneer je koppig bent, kan het wel eens zijn dat je te lang de verkeerde kant uit gaat, of te laat stopt.

SKY training presents: 'Your presentation S*CKS' - Because you can be different..

Link naar reactie
  • 0

Ik heb er all zo een 'motief' uitgewerkt en wil dit dan graag als verklaring 'waarom rauw hondenvoer' op de webside gebruiken. Het zijn er ook een antaal bedrijven zoals DUK die vers voer verkopen, maar ik ben er toch weer anders :-) tot nu heb ik er nog geen verglijkbaare bedrijf op internet gevonden....behalve in het buitenland.

 

Dierenartsen en specialzaaken zijn geen optie voor mij. Duurt te lang om het hier uitteleggen.

 

Ben wel koppig :-[ soms

Link naar reactie
  • 0

Hi Louise,

 

Ik neem aan dat je het over BARFEN hebt?

 

Mhm.. moeilijk. Ik heb wel het gevoel dat het in Duitsland een bigger issue is dan hier in Nederland (kom zelf ook uit good old Germany ;D).

 

Ben je een beetje actief op hondenfora? De hondenwereld in Nederland is relatief klein, dus als je wat rondleest op de grotere hondenfora weet je al gauw of 'het leeft' en of er een markt voor is. Maar er is nog geen Nederlandse 'Swanie Simon', dus... go for it ;).

 

Link naar reactie
  • 0

Bedoelde met dierenwinkels etc, meer dat deze winkels orders binnen halen, die ze dan weer doorgeven aan jou. Jij levert direct aan de eindgebruiker. Op de verpakkingen zet je meteen je eigen website, waardoor ze de volgende keer direct bij jou bestellen. Waardoor je eigen marge hoger ligt.

 

Of ben je hier ook te koppig voor, en wil je alles echt alleen doen? Van het contact leggen van klanten, naar het zelf leveren. Hoelang is het verse hondenvoer eigenlijk houdbaar?

SKY training presents: 'Your presentation S*CKS' - Because you can be different..

Link naar reactie
  • 0

Hoi Kena (leuk dat je ook uit D komt!!!)

Ja het gaat over het BARFEN en ik ben er ook somige hondenfora gewest en heb er toen gezien dat er niet zo veel mogelijkheiden zijn om BARF-producten te kopen. Ja wel, maar dan gemalen en dat zou ik dus niet doen.

 

Ik denk wel dat er een reden voor is (waarom het in D een grotere succes is) dat het aanbod er groter is. Je hebt meer keuze en die keuze die je hebt is zo makkelijk (verpakking) dat ook die mensen zonder tuin makkelijk rauw kunnen voeren.

Hier is het toch nog meer zo, dat je het of bij een islamitische slager of direct bij het slachthuis/polier ezv en zelf verpakken moet.

Tuurlijk is het zo als ik het verkopen wil duurder....en daar is dan de vraag of ZIJ dat betaalen willen.

 

@sky

hahahaha ben ik al koppig als ik nu in begin kijk dat het niet nog meer kost en mijn product niet te duur word? Zo een dierenwinkel wil toch ook iets aan verdienen. Denk ik. Nee denk dat ik het in begin liever alleen doe.

En wil het liever zelf leveren. Per DPD of zo iets. Verkoop en verstuur het diepvriesklaar. Dat betekend dat het bij mij uit de diepvries komt, ik het in een doosje met speciaal ijs (kom er nu niet op de naam!) doe en de pakketdienst haalt het op de maandag, dinsdag en woensdag af :-) denk het is zeker 6 maanden houdbaar.

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien iets voor de langere termijn dan. Wel goed dat je het nu voor jezelf afbakend wat je wel en niet wil. Voordeel door alleen via internet te verkopen, is dat je relatief weinig kosten en energie erin hoeft te steken. Je ziet meteen of het aanslaat, met daarbij of de Nederlandse markt wel echt geschikt is.

 

Je klinkt vrij vast dat dit iets is wat je echt wilt proberen. De investering lijkt mij ook nog wel te overzien, waardoor dit best het proberen waard is.

 

Doel nummer 1 zal zijn, dat je de drempel weg moet werken met de onwetendheid van mensen. Als je een webwinkel begint, zorg er dan meteen voor dat je alle mogelijke info over dit product er ook op zet. Dus: Een duidelijk informatieve site opzetten, met 1 grote knop erop naar jou webwinkel. Deze knop moet op van de eerste tot de laatste klik erop staan.

 

Zorg er vooral voor dat het er professioneel uit ziet, dat die eerste klik goed zit. Dat het eruit ziet dat je weet waar je het over hebt. Wees dus niet te krenterig met je investering voor je website. Goede productfoto's, omschrijvingen en duidelijke navigatie zijn hier erg belangrijk.

 

SKY training presents: 'Your presentation S*CKS' - Because you can be different..

Link naar reactie
  • 0

Louiselotte,

 

Er is in Nederland een kleine groep mensen die hun hond alleen vlees voeren, in die hele kleine markt zijn er al div. bedrijven die dit leveren aan o.a. dierenwinkels en rechtstreeks aan de particulier.

Dus is ten eerste je concurrentie al erg groot.

 

Voor het verwerken en vervoeren zijn speciale vergunningen nodig als je het aan de consument verkopen gaat als dierenvoeding.

Je kan rekenen in de eerste maanden op ongeveer een wekelijks bezoek van de inspectiedienst voor controle etc.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Louiselotte,

 

Je klinkt alsof je er heel erg veel zin in hebt :)

Niet om je plezier te bederven:

 

Zeg, zijn er ook nadele in een ondernemerschap? Misschen zie ik het nu veel te roza om zelfstandig te worden :-)

 

Hou je van boekhouden ?

Zo niet dan kan dat pittig worden, of van begin af aan een onkostenPost voor je.

Heel veel plezier met je zoekTocht.

 

mvrgr

Liset Karman

 

Voorzitter van Stichting Witte Mus, een ANBI stichting die zich in zet voor het in Nederland van de rode lijst halen van de huismus. Onder anderen door de biotopen van de Huismus te herstellen, maar ook door adviezen aan LNV en particulieren, en door de eigen kolonie Huismussen in stand te houden.

Link naar reactie
  • 0

Na ik heb er zeker helemaal zin in! Ben er nu zelf zo 3 jaar met rauw voeren bezig en weet er nu ook veel van.

Dat wat Rene geschreven heeft vind ik nu niet meer zo leuk :-\ wekelijks bezoek en speciale vergunningen...ik was toch van plan om eerst van huis uit te verkopen/versturen.

MAAR mijn concurrentie is niet zooooo groot! Zij verkopen toch gemalen (!!!) en dat doe ik niet. In stukjes of lapjes is het ook weer gezonder voor de hond. Dan verkopen zij het weer zo dat je niet echt ziet wat er zo in gemengt is....bij mij zie je duidelijk dat het vlees is of hart is of een konijnenkop :-)

 

@friestyler: DANK U!!!! ;D

Link naar reactie
  • 0

@louiselotte

In aanvulling op eerdere tips zou ik een business plan gaan schrijven (of iig een opzet daartoe). Dus een analyse van je conclurrentie, een inschatting van de marktgrootte, en een financieel plan (verkoopprijs, bezorgkosten, marges). Zie voor voorbeelden op www.newventure.nl (soms wel erg uitgebreid, kijk welke onderdelen belangrijk voor jou zijn).

 

Verder zou ik gewoon beginnen met een paar klanten, kijken hoe dat gaat en vooral leren van hun reacties. Vinden ze het ook zo goed als jij het vind, hoeveel willen ze betalen, wat gaat er goed/fout, enz. Als je bezig bent leer je pas echt hoe het is. En als je kleinschalig begint (naast je baan) dan kost het je weinig risico!

 

@ Is marktonderzoek uberhaubt wel nuttig? (voor ieder die geinteresseerd is)

Zie http://marktonderzoekwereld.blogspot.com/2009/02/marktonderzoek-is-kunstmest.html

 

Een interessant stuk dat aangeeft dat marktonderzoek voor innovatieve diensten/producten misschien wel niet relevant is... :)

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Louiselotte,

 

Elke leverancier van diepvriesvoeding kan echte vleesproducten leveren zoals hart, lever, niertjes etc., als je er naar vraagd in je dierenwinkel dan kan men dit bestellen als je meteen de hele doos ( 10 kg) af wil nemen.

Ik bedoel geen duckvoer maar echte zakken met runderharten etc.

De reden dat de meeste winkels het niet in voorraad hebben is omdat het niet loopt.

 

De leveranciers van deze producten hebben meestal een eigen rayon omdat men deze producten met de koelwagen 1 maal in de week langs komt brengen.

In noord-holland en de noordelijke provincies is dit Dick Rood en zo heeft zuid-holland en zeeland ook een eigen leverancier etc etc.

 

Het produceren van deze producten valt onder strenge regels.

Ten eerste mag dit niet thuis gebeuren maar vanuit een daarvoor aangepast pand dan moet er nog een sticker op met een keurmerk voor de verkoop.

 

Ik wil je droom niet de grond in boren maar je moet, wil je starten vanuit niets, grote investeringen doen tegen een hele lage marge.

Wij hadden 1 kg runderhart voor 2,50 in de verkoop staan en dan moet je rekenen dat wij er maar iets van tussen de 1,25 en 1,50 voor betaalde als inkoopprijs.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Louiselotte,

 

Mede door jouw reactie op Rene wat betreft concurrentie en de onderzoeken en hoe je dat onplezierig verrastte laat zien hoe belangrijk en zinvol onderzoek van tevoren is. Stel je voor dat je heel veel hebt liggen en je komt er dan pas achter dat de verkoop gestopt wordt of dat klanten niet geinteresseerd zijn en dat je dat had kunnen voorkomen door alles beter van tevoren te weten en nieuwe markten te ontdekken bvb.. .

 

Een goede voorbereiding kan wellicht jouw enthousiasme iets temperen maar ook weer aanwakkeren omdat je tot een goed plan komt waardoor jouw onderneming wel degelijk van de grond kan komen.

 

Praat eens met andere ondernemers en hun ervaringen; daar hoor je soms meer dan dat je leest in welk boek dan ook. Die kunnen je ook meer vertellen over het ondernemerschap, hoe ze gestartzijn en wat ze zoal zijn tegengekomen.

Praat ook met mensen uit jouw branche, die hetzelfde of iets verwants doen, en met de dierenbezitters zelf.

Zulke gesprekken kosten tijd maar kunnen je zoveel brengen !

 

Wens je succes

 

M

Link naar reactie
  • 0

Heel erg bedankt voor al de informatie! Zou me nu goed inlezen en me ook beter informeren.

Ja dat met de 10 kg dozen ken ik en ik weet ook dat er maar niet veel aan vedient kan worden. Zelf is het hier niet zo makkelijk om aan rauw voer te komen wij hebben maar een slachthuis in de buurt. Maar ik vind het heel leuk om te doen en misschien lukt het mij zo dat ik teminst die mensen hier in de Regio beleveren mag.

 

Nu ik zou me nu omhoren en op die paginas kijken die ik van jullie gekregen heb.

:)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 286 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.