Zijn dit gezonde cijfers?

Aanbevolen berichten

Beste HL-ers,

 

Mijn bedrijf is inmiddels een jaar op de rails. Tijd voor een realitycheck. Is het, gelet op de resultaten tot nu toe, reëel om door te gaan? Als ik doorga, is het dan reëel om uit te breiden? Kan ik met een gerust hart wat extra vreemd vermogen aantrekken?

 

Om die vragen te kunnen beantwoorden ben ik erg benieuwd of andere ondernemers bij het zien van mijn cijfers denken: "dit komt wel goed". Ik zit hier toch onder een pseudoniem, dus bij deze maak ik mijn cijfers wereldkundig. Mijn vraag is: is dit volgens jou (globaal, in een oogopslag, zonder aanvullende informatie) een gezond bedrijf?

 

Alvast bedankt.

 

 

 

 

-knip-

 

(21-6: cijfers verwijderd, omdat het om niet-openbare gegevens gaat en de thread toch dood is)

 

Link naar reactie

Je kosten zijn hoger als de omzet. Wat denk je zelf?

 

Verder is het misschien wel handig om te vertellen in welke branche je zit. Als je deze cijfers met een soort hype als Twitter hebt... Dan zou ik nog even doorgaan.

 

edit: lezen is ook een vak...

 

Link naar reactie

Vertel, waarom?

 

Je kosten stijgen net zo hard als de omzet? Dus op basis van deze cijfers alleen schiet het niet op. Je weet waarschijnlijk wel iets meer van je zaak, dus ook of er ooit een punt komt waar kosten, baten en marge met elkaar in overeenstemming zijn. Dan heeft het misschien meer zin om die te beschrijven dan ons te laten schieten op een paar kale en niet positieve cijfers.

Link naar reactie

Waar komt de kostenstijging door 1889, wat voor soort(en) kosten zijn dat?

 

Met name loonkosten. Die uitschieter in december is een verhuizing (dubbele huur, etc). Die loonkosten zijn om twee redenen zo hoog: 1. Ik heb nou eenmaal veel mensen nodig, omdat ik in alle vakken bijles wil bieden moet ik mensen aannemen die goed zijn in vakken waar ik zelf niets van snap. 2. Te hoge lonen. In het begin was ik bang om te weinig te geven. Nu heb ik de lonen van degenen die er al werken bevroren, en die van nieuwe docenten 20% verlaagd.

Link naar reactie

Is in de kosten ook je salaris inbegrepen?

Enne ... wat is de prognose tot en met juni tav de omzet en kosten?

 

Het is een eenmanszaak, dus helaas zit het salaris niet in de kosten maar in de winst (die er niet is). Gelet op een aantal factoren (relatief minder loonkosten, veel nieuwe klanten i.vm. examens) is de prognose t/m juni ongeveer:

Maart: 5500 omzet, 4500 kosten

April: 6200 omzet, 5000 kosten

Mei: 7200 omzet, 5500 kosten

Juni: 8000 omzet, 6000 kosten.

 

En de twee maanden daarna zakt alles weer in door de zomervakantie.

Link naar reactie

Probeer voor jezelf uit te rekenen wat één uurtje bijles je opbrengt en wat het je kost. Met andere woorden probeer uit te vinden wat je kosten voor iedere uur dat je verkoopt zijn. Als je voor jezelf een marge van 40% kan laten zien dan doe je het goed.

 

Je huidige getallen lijken daar geheel niet naar. Kan je kosten besparen? Kan je je prijs omhoog gooien? Kan je meer inkomsten halen uit bestaande klanten?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

Hoeveel tijd steek je er zelf in? En hoe heb je je voorspelling bepaald? Het patroon mei/juni 2008/2009 (omzetdaling vorig jaar) zie ik bijvoorbeeld niet terug!

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie

Probeer voor jezelf uit te rekenen wat één uurtje bijles je opbrengt en wat het je kost. Met andere woorden probeer uit te vinden wat je kosten voor iedere uur dat je verkoopt zijn. Als je voor jezelf een marge van 40% kan laten zien dan doe je het goed.

 

Je huidige getallen lijken daar geheel niet naar. Kan je kosten besparen? Kan je je prijs omhoog gooien? Kan je meer inkomsten halen uit bestaande klanten?

 

Dat heb ik laatst gedaan. Ik heb dan voor een uur bijles tussen de 0 en 10% marge. Niet best dus, maar naarmate de omzet stijgt zal de marge ook nog wel wat stijgen i.v.m. de vaste kosten die dan relatief goedkoper worden. Verder zal ik moeten kijken naar kosten en prijs. Ik ga de loonkosten omlaag drukken door salarissen binnen de perken te houden en door mensen niet al te ruim in te roosteren. Ik ga de prijs inderdaad omhooggooien: ik kan de prijs zo'n 18% laten stijgen en nog vrij goedkoop zijn. Meer inkomsten halen uit bestaande klanten zie ik niet zo voor me. Misschien kan ik hier of daar het aantal uren per klant verhogen, maar vaak zal dat er niet in zitten.

 

Bedankt voor je reactie.

Link naar reactie

Niet best dus, maar naarmate de omzet stijgt zal de marge ook nog wel wat stijgen i.v.m. de vaste kosten die dan relatief goedkoper worden.

 

Maar dat is nu juist het probleem waar iedereen hier op wijst: je kosten stijgen evenredig met je inkomstengroei (of zelfs meer in sommige maanden).

 

Waar je goed over na moet denken is of je meer mogelijkheden ziet in het één of het ander: hetzelfde werk verzetten met minder kosten, of meer omzet kunnen behalen met gelijkblijvende kosten?

Link naar reactie

Hoeveel tijd steek je er zelf in? En hoe heb je je voorspelling bepaald? Het patroon mei/juni 2008/2009 (omzetdaling vorig jaar) zie ik bijvoorbeeld niet terug!

 

Groet,

 

Highio

Ik steek er zelf zo'n 60 uur per week in. Waar ik dingen zelf kan doen, doe ik ze zelf.

 

Die voorspelling heb ik bepaald a.d.h.v. huidige omzetstijgingen, verwachte extra omzetstijging i.v.m. examens, verwacht effect van het inperken van de loonkosten, en ook enigszins op basis van vorig jaar. Juni zal dit jaar wat meer opleveren i.v.m. de zomervakantie, die een weekje later is.

Link naar reactie

Op basis van de cijfers ziet het er niet rooskleurig uit. Immers zullen de opbrengsten nog enorm moeten stijgen tov de kosten om jou een goede boterham te laten verdienen.

 

Mijn indruk is dat je veel te goedkoop werkt of je medewerkers te goed beloont.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie

Niet best dus, maar naarmate de omzet stijgt zal de marge ook nog wel wat stijgen i.v.m. de vaste kosten die dan relatief goedkoper worden.

 

Maar dat is nu juist het probleem waar iedereen hier op wijst: je kosten stijgen evenredig met je inkomstengroei (of zelfs meer in sommige maanden).

 

Waar je goed over na moet denken is of je meer mogelijkheden ziet in het één of het ander: hetzelfde werk verzetten met minder kosten, of meer omzet kunnen behalen met gelijkblijvende kosten?

 

Dank, ik snap 'm. Meer omzet halen met gelijkblijvende kosten is de beste optie denk ik, omdat ik zowel in ruimte (er kunnen meer leerlingen in) als tijd (ik kan de weekenden en avonden beter benutten) veel omzetgroei behaal en kan behalen. De komende tijd zal ik veel aandacht besteden aan het binnen de perken houden van de kosten. Dat zullen vooral loonkosten zijn; promotiekosten wil ik niet op bezuinigen en huurkosten kan ik niet op bezuinigen.

 

Het gekke is dat ik, toen ik begon, iedereen (andere ondernemers voorop) riep dat er drie dingen belangrijk zijn als starter: omzet, omzet en omzet. Dus heb ik nog nooit zo stilgestaan bij de kosten.

Link naar reactie

Je kosten zijn hoger als de omzet. Wat denk je zelf?

 

Dat zoiets voor een starter niet zo'n probleem is, zolang de omzet maar stijgt en er een reëele verwachting van toekomstige winst is. Dat is op zich wel het geval.

 

Zoals Jeroen ook al zei gaat deze vlieger alleen op als de kosten ook niet zouden stijgen maar je tabel laat toch anders zien.

 

Is er ooit een ondernemersplan gemaakt voor je onderneming, en zo ja komt je prognose daarin aardig overeen met de werkelijkheid?

 

Je zou nu gaan moeten snijden in de kosten en de lessen duurder moeten maken wil je een redelijke winst gaan maken in de toekomst.

Met je huidige cijfers zal geen investeerder kunnen vinden.

Link naar reactie

De manier hoe je nu bezig bent, kan ik alleen maar zeggen dat het nu niet werkt, misschien binnenkort ook niet gaat werken. Je ondernemersplan hier achter is wel bepalend natuurlijk.

 

Wanneer je zelf docent bent, moet het mogelijk zijn met de aanschaf van boeken, een bepaalde basiskennis binnen te halen. Vakken als talen is wat lastiger misschien, maar de vakken wiskunde, economie, biologie etc moet je toch zelf kunnen doen.

Denk dat het goedkoper is om eerst je eigen vaardigheden te upgraden, dan het blijvend te laten doen door (dure) medewerkers.

 

Dat je marge nu 10% is, geeft aan dat je flink moet gaan snijden in kosten. Aantal manieren zijn dan toch: meer scholieren tegelijk helpen of een andere locatie te gebruiken, meer zelf geven, geen bijles aannemen waar je zelf niks mee kan. Lokalen die op hun eigenschool leeg staat na 15.00uur. Er zijn genoeg scholen die je deze ruimte tot je beschikking willen geven. Juist omdat je ook hun scholieren er beter van maakt.

 

Hoeveel uur van de 60uur die je zelf bezig bent, besteed je aan het geven van bijles? Ga er vanuit dat je marge een stuk hoger ligt, wanneer je zelf bijles geeft. Is het niet zo dat je op elk uur bijles (gegeven door een medewerker) je geld zo de versnipperaar in gooit?

 

 

SKY training presents: 'Your presentation S*CKS' - Because you can be different..

Link naar reactie

Eerlijk gezegd zou ik met een marge van 10% niet eens door willen gaan. Je zinnetje "omzet omzet omzet" is gevaarlijk want omzet zegt eigenlijk bar weinig. Ik zou er van willen maken "marge marge marge". Denk bij iedere stap die je zet na: "Wat doet dit met mijn marge?" Op die manier leer je al snel dat sommige verkopen je gewoon geld kosten en nee zeggen tegen zaken die je geld kosten is heel gezond. Iedere keer dat je een lagere marge maakt moet je een veelvoud meer verkopen genereren (en daardoor ook een veelvoud meer werk verzetten) om de zelfde hoeveelheden geld te verdienen.

 

Als je je marge niet naar minimaal 30% kan krijgen zou ik mezelf serieus afvragen of je er wel mee door moet gaan.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

Hai,

 

Ik ben benieuwd wat je in april, oktober en januari hebt gedaan omdat daar de marge nog enigzins redelijk is.

Hoe komt dit?

 

Op zich lijkt het me mogelijk om geld te verdienen in een bijles instituut alleen hierbij zijn de vaste kosten killing. Je zou bij wijze van nog beter een zaaltje in een wijkcentrum kunnen huren voor de uren die bezet zijn dan hoge vaste lasten te hebben. Voor jou is het belangrijk om zoveel mogelijk kosten variabel te houden en liefst variabel per uur. Zodat je vooraf precies weet wat je aan één uur bijles verdient.

 

Als je een keer wilt sparren, laat het dan weten, ik denk altijd graag een keer mee.

 

Groeten, Manon

Link naar reactie

Tja... op deze manier houdt het niet echt over. En dat je er 60 uren per week mee kwijt bent is niet niks. Heb je zoveel leerlingen of gaat de tijd in andere zaken zitten. M.a.w. welk deel van deze tijd is declarabel?

 

Verder worden er zinnige dingen over de kostenstructuur gezegd. Flexibiliseren is een aanrader als de vaste lasten hoog zijn. Maar dat kan ik zo niet uit je cijfers halen, omdat de cijfers zo uit je kasboek lijken te komen, Een andere optie is je bezettingsgraad opkrikken. Niet dat je er meer uren in moet steken (dat lijkt me niet eens mogelijk, hoewel.... een week heeft 168 uren ;)), maar meer leerlingen tegelijk. Ik denk dat er wel een optimum te vinden is.

 

Een leuker alternatief vind ik de pricing aanpassen. Het kan zijn dat je te goedkoop bent (wat doet concurrentie?). Of wellicht kan je een succesbonus introduceren. Als je leerlingen slagen, dan is het bingo. Kennelijk ben je je geld dan waard geweest, dus de betaalbereidheid is groot. En als je naam hebt opgebouwd, kan je je zelfs upfront laten betalen en retourneren bij falen. Er vrij op los fantaserend kan je zelfs de slechtste studenten begeleiden. Afhankelijk van het gat (van een 2 naar een 6 kost meer inspanning dan van een 5 naar een 6?) kan je dan een prijs afspreken. En monitoren a.d.h.v. cijferlijsten en gesprekken met docenten. Denk dat ik nu maar stop.... wordt bang van mezelf. Arme kinders... :-[

 

Het betoog teruglezend denk ik dat de oplossing in een combi van alle genoemde opties ligt. Daar zou ik dan een passende mix van maken...

 

Succes! Stefan

Link naar reactie

Eigenlijk geeft iedereen me dezelfde tips :) Kosten omlaag, marges per uur bekijken. Ik ben met beide tips aan de slag gegaan.

 

Heb gisteren met wat werknemers gepraat, en zowel hun uren als uurloon wat omlaag gebracht. Meest gehoorde reactie: "ik vond al dat ik zoveel verdiende." De prijzen gaan volgende week omhoog, eerst even goed uitzoeken wat de concurrenten doen. Al met al gaan de salariskosten zo'n 20% omlaag en de prijzen zo'n 20% omhoog. Als de omzet zo voortdendert moet dat in maart en april acceptabele winsten opleveren. Die cijfers zet ik dan in deze thread.

 

 

 

 

Hai,

 

Ik ben benieuwd wat je in april, oktober en januari hebt gedaan omdat daar de marge nog enigzins redelijk is.

Hoe komt dit?

 

Op zich lijkt het me mogelijk om geld te verdienen in een bijles instituut alleen hierbij zijn de vaste kosten killing. Je zou bij wijze van nog beter een zaaltje in een wijkcentrum kunnen huren voor de uren die bezet zijn dan hoge vaste lasten te hebben. Voor jou is het belangrijk om zoveel mogelijk kosten variabel te houden en liefst variabel per uur. Zodat je vooraf precies weet wat je aan één uur bijles verdient.

 

Als je een keer wilt sparren, laat het dan weten, ik denk altijd graag een keer mee.

 

Groeten, Manon

 

In april huurde ik nog geen ruimte maar deed ik alles thuis, in oktober had ik wat incidentele extra klanten die ik allemaal zelf kon helpen (dus minder loonkosten) en in januari ging gewoon alles goed.

 

Je suggestie van een zaaltje in een wijkcentrum heb ik al eens geprobeerd (mei t/m december 2008), maar daar ben ik uitgegroeid. Op maandbasis kost dat bovendien aardig wat, waardoor een ruimte die je 24/7 hebt maar 300 euro duurder is, terwijl daar veel meer omzet te realiseren is (zie de omzetstijging in januari).

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.