• 0

Outsourcing van programmeer werk naar India of Nepal??

Dag mede ondernemers!

 

Een vriend van mij wil misschien met zijn bedrijf programmeer werk misschien gaan outsoursen naar Idia of Nepal of ergens anders waar het goed is. Heeft iemand hier ervaring mee? Er staan er namelijk zat op google maar dan weet je nog niets. Ik vertelde hem dat ik hier wel op het forum kan posten. Daar hebben we natuurlijk elkaar voor!

 

Groetjes!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hallo,

Ik heb ruime ervaring met uitbesteden van programmeer werk naar India, rusland enz..

 

India heb ik nu voor de 4de keer een conflikt met designers/programeurs omdat ze plots meer vragen voor vooraf gesproken werk, er een tering zooi van maken en totaal niet zelf kunnen/willen nadenken.

 

Heb het dan ook helemaal gehad met die figuren in dat land.

 

Rusland zelf goede ervaringen mee en momenteel is iemadn uit Cnada bezig de rotzooi van die indiers op te lossen.

 

Zelf werk ik meestal met programmeurs via scriptlance en getafreelancer.com waarbij ik via de laatste de beste ervaringen heb.

Wel altijd goed naar referenties kijken (en zelfs dat blijkt dus niet altijd succes te verzekeren.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb twee klanten die ervaring hebben met outsourcing van programmeerwerk, en die hebben allebei enkele tienduizenden euro's weggegooid.

 

Ik heb het werk gezien, en de kwaliteit was te beroerd om te beschrijven zonder krachttermen te gebruiken. Daarnaast, zoals Vossie ook meegemaakt heeft, is het uiteindelijke bedrag bij 1 van die klanten het drievoudige geworden van de oorspronkelijke offerte. Wat men geleverd heeft was trouwens ongeveer 1/3 van de functionaliteit die men zou bouwen...

 

Dus, er zullen ongetwijfeld heel goede bij zitten, maar ik ken ze niet. Wees in ieder geval heel voorzichtig, want ook als er een Nederlandse onderneming voor zit, compleet met prachtige referenties en een indrukwekkende lijst met klanten, die het werk namens jou in India uitbesteedt, kun je je vingers lelijk branden.

Link naar reactie
  • 0

Het is in ieder geval een uitdaging en je moet zeker veel geduld hebben om opleveringen te testen en terug te sturen (en dat vele malen in de herhaling) Het gaat zeker niet vanzelf (gaat IT werk sowieso niet natuurlijk) en je moet echt goed weten wat je er uit wilt hebben. Zorg in ieder geval dat je de kwaliteit van het programmeerwerk zelf ook kunt controleren.

 

Mijn beste ervaring tot nu toe is toch enige vorm van micro management toe te passen: zorg dat je iedere dag weet wat er bijgebouwd is en of ze niet stiekum vast zitten en dat niet durven te zeggen.

Link naar reactie
  • 0

Mijn advies is om alleen aan outsourcing naar India te beginnen als je zelf veel verstand hebt van IT en softwareontwikkeling. Als je zelf als technisch projectleider fungeert en er dagelijks "bovenop" zit, dan kun je wellicht een goed resultaat behalen tegen een lage prijs. Zorg ook dat je zelf met de programmeurs spreekt/mailt/chat, en dat er geen manager tussen zit, die jouw verzoeken weer doorspeelt aan een andere manager, die het uiteindelijk door 1 van zijn programmeurs laat uitvoeren. Dat kan ook iedere dag weer een andere programmeur zijn trouwens.

 

Wat dat betreft zijn alle cliches waar. Indiers beantwoorden al je vragen met "yes, sir". Programmeurs in India zijn erop gericht zo snel mogelijk leiding te gaan geven aan ondergeschikten. Dat geeft status, en een beter salaris. Er zijn dus heel veel managementlagen. Telefonisch zijn ze vaak nauwelijks verstaanbaar vanwege hun Bollywood Engels, dus e-mail en chat werkt vaak nog beter. Ook het grote verschil in tijdzone verslechtert de communicatie. Wat dat betreft kun je beter af zijn in Oost Europa (Oekraine, Roemenie).

 

Daarnaast is mij opgevallen dat de programmeurs niet meer doen dan het minimale. Een programmeur die met je meedenkt kun je wel vergeten. Een Indier zal nooit tegen je zeggen: "heb je wel gedacht aan zus of zo...", want voor hun is dat gelijk aan het beledigen van je chef/klant. Je moet dus zelf aan alles denken, en dat is erg moeilijk als je geen of weinig ervaring met softwareontwikkeling hebt.

Link naar reactie
  • 0

Een kennis van me is in Chengdu (China) een kleine club begonnen twee jaar geleden die voor Nederlandse partijen ontwikkelwerk uitvoert in China. Wat ik op zich interessant vind aan hun concept is dat het geleid wordt door 2 ervaren Nederlanders met een technische achtergrond en een sterke kwaliteitsdrang en veel communicatie, iets wat ik bij andere trajecten (zoals de anderen ook opmerken) vaak mis heb zien gaan.

 

Ik stuur je nog een PM met een linkje naar het bedrijf.

 

groetjes,

Alef

 

 

Link naar reactie
  • 0

Toch kan het ook goed gaan..

Vriend van me zit in een kleine startup en die doen hun development in Belgrado, Servie, via een Servische vriend in Nederland. Nu zit die vriend van me (java architect) wel heeeel veel in Belgrado om de boel te begeleiden maar ze zijn zeer tevreden over de resultaten.

Het kan dus wel, maar je moet 't goed managen en zelf de boel opzetten. En heel veel verstand van zaken hebben.

www.pimbliek.nl - IT Consultant

Link naar reactie
  • 0

Wat ook een optie is, is het gebruik van bijvoorbeeld http://www.RentACoder.com, en website met programmeurs over de hele wereld.. Je escrowed dan je geld tot het project is afgerond, en je kunt programmeurs uitkiezen met bewezen ervaring en goede reviews. Als je met mensen in zee gaat met mensen die veel positieve reviews hebben is het riscio beperkt. De programmeurs die goed werk leveren kennen natuurlijk wel hun marktwaarde, en zullen wel meer vragen. Je moet wel heel goed weten wat je wilt en dit heel goed kunnen omschrijven, het gaat gegarandeerd mis als je dat niet doet.

 

Op http://www.freelance.nl/ kun je overigens ook betaalbare Nederlandse freelancers vinden. Meestal met een duurder uurtarief, maar doordat de communicatie soms makkelijker kan zijn, kun je uiteindelijk toch goedkoper uit zijn.

Link naar reactie
  • 0

Zelf zou ik altijd voor Oost Europa kiezen omdat het:

1) Een stuk dichterbij is. Je kunt op een dag heen en weer vliegen.

2) Tijdverschil is er nagenoeg niet

3) Qua cultuur is het makkelijker. De indiaase cultuur en nederlandse cultuur zijn erg verschillend

4) Goede engineers in India zijn toch vrij duur ongeveer 30 euro per uur. In oost europa kun jij goede ervaren engineers voor 20 euro.

 

Op mijn werk outsourcen wij naar de oekraine. Wij hebben iemand hier in dienst die daar vandaan komt en dat is denk ik een van de redenen dat het best goed loopt.

 

Als je zelf geen directe link heb zou ik iemand in nederland er tussen zetten. Bijvoorbeeld bij de SW agency http://www.fourtress.nl kun jij ook mensen in oost europa voor je laten werken tegen een laag tarief. Het project wordt dan gemanaged vanuit nederland door fourtress.

Bezoek de Nederlandse Hightech Startup community http://www.hightechstartups.nl

Link naar reactie
  • 0

Bij het outsourcen van software krijg je redelijke tot goede kwaliteit als je goed weet wat je wilt en het goed begeleid. Als je maar wat aan klooit en niet goed weet wat je wilt dan komt er rotzooi uit, gegarandeerd.

 

Het concept waar Alef over schreef vind ik trouwens een goede manier van werken, Nederlanders met Nederlandse cultuur die lokaal het team in de gaten houden. Hou er ook rekening mee dat de uur prijs bar weinig zegt. Ik betaal liever meer voor kwaliteit developers die mijn project daadwerkelijk tot een goed einde kunnen brengen dan een duppie per dag voor de rest van mijn leven.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Beste mandy,

 

Ik heb (als techneut) een aantal kleine projecten ge-outsourced in India (met o.a ODesk).

 

Hoewel ik zelf de kennis heb en de opdracht kon uitvoeren had ik weinig tijd.

Mijn ervaring met de programmeurs was dat ik veel te veel tijd kwijt was in het "precies uitleggen" wat ik nodig had.

Eingelijk was ik bezig hem te vertellen "welke functies" in nodig had en ging hij letterlijk functies programmeren. (lees. functie "maak verbinding met server x, lees data van server x, etc etc)

 

Dus de programmeur kon goed programmeren (syntax) maar ik moest echt inhoudelijk bijspringen om "functies" aan hun uit te leggen.

 

Ik kreeg het gevoel dat ze helemaal niet zelfstandig een oplossing wouden zoeken maar telkens afwachten op "hoe IK het geprogrammeerd wou".

Terwijl ik meer gewend ben om een doel voor ogen te hebben en het "hoe we deze moeten bereiken" aan de programmeur te laten. (dus dat hij met eigen inzicht een oplossing vind).

 

Uiteindelijk heb ik zelf de modules geschreven aangezien dit minder management tijd in beslag nam :)

 

Bij een bedrijf hier in NL waar ik regelmatig systeembeheer doe hebben ze onlangs programmeurs uit Polen laten komen.

Deze spreekt vloeiend Engles, schijnt veel goedkoper te zijn (inclusief vlucht en verblijf) dan NL werknemers en tot zo ver ik weet zijn ze zeer tevreden met de kwaliteit. Misschien is dit ook een idee.

 

Freelance.nl kan natuurlijk ook altijd. Er zijn heel veel (beginnende) bedrijven die hun klantenportefeuille kunnen uitbreiden door het aannemen van opdrachten tegen wat lagere tarieven dan een senior.

MIDENS ICT - Systeembeheer, Internet Diensten, Advies en Levering HP, Cisco, APC en Datacenter Producten. www.MIDENS.com

Link naar reactie
  • 0

Wij zijn zelf ook met een outsourcer bezig uit India, via elance.com het loopt zeker niet zo snel als we verwacht hadden, en we lopen wekelijks tegen problemen op. Deadline is 15 Maart, we zullen zien of we/ze dat halen

ik hou je op de hoogte.

kijk inderdaad referenties goed na en vraag met vorige klanten te spreken of contact te maken.

 

Yoli Wheeler - Yoli@shopussa.com

www.shopussa.com

(Fort Lauderdale, Florida - USA)

Link naar reactie
  • 1

Volgens mij is het het belangrijkste dat je bij outsourcing een strategisch besluit neemt: wil ik eenmalig een project uitbesteden tegen een lage prijs OF wil ik mijn bedrijf laten groeien en zoek ik een stabiele oplossing om dit te realiseren en ben ik bereid om tijd en geld te investeren om het te laten slagen? Veel bedrijven verwachten dat outsourcing gemakkelijk is en willen graag de voordelen eigen maken (o.a. lagere kosten en toegang tot een brede expertise), maar zodra er ook enkele hobbels op de weg komen, wordt de handdoek in de ring gegooid en 'werkt outsourcing niet'. Het kost voorbereiding en het is belangrijk te realiseren dat het tijd kost om een goede samenwerking met een buitenlandse partner op te zetten (hetgeen ook geldt voor samenwerking met een Nederlandse partner). In mijn ogen moet je deze vragen stellen en kun je het beste zoeken naar een partner die je hierin kan adviseren, ondersteunen, die de kennis al heeft en weet hoe outsourcing succesvol gemaakt kan worden. Wellicht praat ik hiermee in mijn eigen straatje, maar ik vraag me af hoe andere auteurs in deze discussie deze overwegingen zien?

 

Wat ik nooit zo goed begrijp is de populariteit van sites als getafreelancer die in deze discussie ook veelvuldig genoemd worden. Als je je bedrijf wilt laten groeien en winstgevend wilt maken (dit is volgens mij uiteindelijk de hoofdreden waarom iemand uberhaupt aan outsourcing denkt), dan kun je in mijn ogen niet steeds je projecten uitbesteden aan een willekeurige freelancer die ergens op aarde je werk uitvoert via een dergelijke site. Je moet dan keer op keer leren met deze persoon of bedrijf samen te werken. En het succes van outsourcing ligt in mijn ogen in het bouwen van een partnership. Je investeert tijd in het leren outsourcen, in het leren kennen van de mensen bij de partner, in het leren kennen van de cultuur, in het leren kennen van de programmeurs, etc. En dit kost tijd, net zoals het tijd kost om een vriend echt te leren kennen of een leverancier om de hoek. Je stemt gedrag op elkaar af en probeert een win-win situatie te creëren.

Het enige argument wat geldt voor een site als getafreelancer is kosten. Maar is dat op de lange termijn het allerbelangrijkste? Weegt het op steeds tijd te investeren en heel veel management-hoofdpijn te hebben om met een freelancer/bedrijf te leren werken, t.o.v. een lagere prijs? Misschien ziet iemand dit anders, ben hier erg benieuwd naar...

 

Offshore & Nearshore outsourcing;

- web development - software development

- open source oplossingen - dedicated teams

 

http://www.bridge-outsourcing.nl

 

http://linkedin.com/in/hugomesser

Link naar reactie
  • 0
Misschien ziet iemand dit anders, ben hier erg benieuwd naar...

 

Ja, ik zie dit compleet anders. Als je even terugleest zul je zien dat er veel opmerkingen zijn over de beroerde kwaliteit die vaak geleverd wordt, en juist die kwaliteit zie ik injouw verhaal niet terug komen.

 

Je kunt best een leuk contact met de Nederlandse projectleider of de manager ter plekke hebben, en ook een keer kennis gemaakt hebben met de programmeurs, maar als die domweg slecht werk afleveren ben je gewoon je geld aan het weggooien.

Link naar reactie
  • 0

Als je meerdere keren met de zelfde partij samen werkt kun je best een hoop bereiken. Maar dan moet je natuurlijk wel ook echt aansturen op die kwaliteit. Gebruik van een versioning system, issue tracking, code richtlijnen, niet hardcoden van urls/waardes, etc. zijn allemaal zaken die je in een eerste project kunt introduceren en later van profiteren. Als je echter incidenteel een project wilt uitbesteden ligt dat wat moeilijker natuurlijk.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien ziet iemand dit anders, ben hier erg benieuwd naar...

 

Ja, ik zie dit compleet anders. Als je even terugleest zul je zien dat er veel opmerkingen zijn over de beroerde kwaliteit die vaak geleverd wordt, en juist die kwaliteit zie ik injouw verhaal niet terug komen.

 

Je kunt best een leuk contact met de Nederlandse projectleider of de manager ter plekke hebben, en ook een keer kennis gemaakt hebben met de programmeurs, maar als die domweg slecht werk afleveren ben je gewoon je geld aan het weggooien.

 

Dit heeft niks met outsourcen te maken, dit kan je met een Nederlands bedrijf ook meemaken.

Als een programmeur niet maakt wat jij wilt, zal je dit gevoel al snel hebben.

Als je er goed bovenop zit ,zal outsourcen ook tot een goed resultaat leiden. Echter over de muur gooien zal sneller

tot teleurstelling leiden. Spreek dus af over voortgangsrapportage en afhandeling wijzigingen etc. En investeer in de relatie.

With kind regards/Met vriendelijke groeten/Kinh chao,

--------------------------------------------------------------

 

I.M.I.K. Solutions B.V

WWW: http://www.imiksolutions.com

Link naar reactie
  • 0
Dit heeft niks met outsourcen te maken, dit kan je met een Nederlands bedrijf ook meemaken.

 

Natuurlijk kan dat, alleen gebeurt het bijna nooit, of tenminste niet in die mate.

 

Ik weet niet of je mijn bericht op de eerste pagina gelezen hebt, maar ik heb nu twee voorbeelden van outsourcing gezien, en in beide gevallen was de geleverde kwaliteit dusdanig slecht dat een rechtzaak om een schadeclaim in mijn ogen fluitend te winnen zou zijn. Dat de gedupeerden daar niet voor gekozen hebben heeft te maken met het feit dat ze geen zin hadden in dat hele proces.

 

Een van de oorzaken daarvoor zou kunnen zijn dat het een werkgebied is waar relatief makkelijk flinke marges gehaald kunnen worden. Dat trekt weer ondernemers aan die liever makkelijk willen scoren dan goed werk afleveren, en daarmee het hele concept een slechte naam bezorgen.

 

Ik zeg dus (wederom) niet dat outsourcing per definitie slechte kwaliteit betekent, maar wel dat je heel voorzichtig moet zijn als je het wilt proberen.

Link naar reactie
  • 0
Ja, ik zie dit compleet anders. Als je even terugleest zul je zien dat er veel opmerkingen zijn over de beroerde kwaliteit die vaak geleverd wordt, en juist die kwaliteit zie ik injouw verhaal niet terug komen. Je kunt best een leuk contact met de Nederlandse projectleider of de manager ter plekke hebben, en ook een keer kennis gemaakt hebben met de programmeurs, maar als die domweg slecht werk afleveren ben je gewoon je geld aan het weggooien.

 

Hier ben ik het inderdaad met Michiel eens, dit kan in Nederland ook gebeuren. Ik denk dat Peter ook gelijk heeft dat er veel 'goudzoekers' zijn in deze markt. In India heerst een euforie over IT; iedereen ziet dat het de economie veel brengt en dat er goed betaalde banen zijn in IT. Veel mensen starten een IT bedrijf, zich niet voldoende realiserend dat het niet gemakkelijk is om een offshore klant te bedienen. Indiase bedrijven zijn vaak ook niet gewend om met coding standards te werken en 'kwaliteit' heeft een andere betekenis in India dan bij ons.

 

Ik gaf aan dat ik denk dat een klant hier een grote rol in heeft. De klant moet een strategisch besluit nemen over outsourcing 'wil ik dit' en 'wat heb ik er voor over'. Het gaat om een samenwerking, waarbij er een oprechte intentie is een win-win situatie te creeeren. Natuurlijk zijn er ook 'slechte' leveranciers die slechte code produceren. Maar als de basis goed is (voor de relatie), dan kun je als klant investeren in het 'opleggen' van bijvoorbeeld een coding standard, zodat je exact krijgt wat je wilt. Investeren in het maken van functionele specificaties (hetgeen bij veel klanten een leercurve betekent, omdat deze duidelijker moeten zijn dan bij een programmeur in eigen kantoor).

Ik denk dat je pas geld aan het weggooien bent als je een keer lukraak een project uitbesteedt aan India zonder de strategische keuze gemaakt te hebben, zonder oprecht te willen investeren in een vruchtbare samenwerking met een partner. Als er in de eerste projecten iets niet goed gaat, betaal je leergeld, maar gooi je niets weg. Je zult de vruchten hiervan plukken als je de samenwerking goed op zet.

 

Natuurlijk kan dat, alleen gebeurt het bijna nooit, of tenminste niet in die mate. Ik weet niet of je mijn bericht op de eerste pagina gelezen hebt, maar ik heb nu twee voorbeelden van outsourcing gezien, en in beide gevallen was de geleverde kwaliteit dusdanig slecht dat een rechtzaak om een schadeclaim in mijn ogen fluitend te winnen zou zijn. Dat de gedupeerden daar niet voor gekozen hebben heeft te maken met het feit dat ze geen zin hadden in dat hele proces.

 

Ik heb ook het idee dat je deze informatie uit tweede hand hebt? Volgens mij is er een verschil met een verhaal horen of het zelf meemaken. Dan kun je wellicht ook ervaren dat als je je goed voorbereidt, tijd investeert in het selecteren van een geschikte partij, dat een project ook goed kan gaan... (want het blijft een gegeven dat outsourcing populair is. Ondanks de verhalen die de ronde gaan, zijn er ook veel positieve verhalen en gebeurt het op grotere schaal dan de meesten denken).

 

Een van de oorzaken daarvoor zou kunnen zijn dat het een werkgebied is waar relatief makkelijk flinke marges gehaald kunnen worden. Dat trekt weer ondernemers aan die liever makkelijk willen scoren dan goed werk afleveren, en daarmee het hele concept een slechte naam bezorgen. Ik zeg dus (wederom) niet dat outsourcing per definitie slechte kwaliteit betekent, maar wel dat je heel voorzichtig moet zijn als je het wilt proberen.

 

Je wekte wel de indruk dat het 'concept' (is deze globale economische ontwikkeling waaraan niemand ontkomt een 'concept' te noemen?!) volgens jou niet werkt. Ben blij met je kanttekening :).

 

Ben ook benieuwd wat mensen beweegt om rentacoder te kiezen t.o.v. het strategische besluit wat ik hierboven schetste...

Offshore & Nearshore outsourcing;

- web development - software development

- open source oplossingen - dedicated teams

 

http://www.bridge-outsourcing.nl

 

http://linkedin.com/in/hugomesser

Link naar reactie
  • 0
Hier ben ik het inderdaad met Michiel eens, dit kan in Nederland ook gebeuren.

 

Theoretisch wel, alleen is de kans in mijn ogen vele malen kleiner.

 

Ik gaf aan dat ik denk dat een klant hier een grote rol in heeft.

 

Dat is waar als de achterliggende service goed is. De situatie waar ik het over had is die waarbij er domweg belabberde kwaliteit geleverd wordt. Die twee kun je dus niet echt vergelijken.

 

Ik heb ook het idee dat je deze informatie uit tweede hand hebt?

 

Oordeel zelf - ik heb de in India geprogrammeerde code gezien en mag het nu opnieuw, maar dan goed, doen. Ik heb bij mijn laatste werkgever beginnend programmeurs gezien die na een 5-daagse workshop substantieel beter werk afleverden.

 

Dan kun je wellicht ook ervaren dat als je je goed voorbereidt, tijd investeert in het selecteren van een geschikte partij, dat een project ook goed kan gaan...

 

Volgens mij zeg ik niets anders dan dat dat vetgedrukte inderdaad belangrijk is in deze. Het is echter ook het lastigste, omdat de meeste opdrachtgevers niet in staat zijn de kwaliteit van de achterliggende code te beoordelen. Ze zien alleen de voorkant, en zolang dat in grote lijnen doet wat het moet doen, is men tevreden. Dat het geheel een kaartenhuis is waardoor elke aanpassing 5 keer zoveel tijd kost als zou mogen zal de meesten niet opvallen, en dat zijn typisch de situaties waar goedkoop duurkoop blijkt te zijn.

 

Je wekte wel de indruk dat het 'concept' (is deze globale economische ontwikkeling waaraan niemand ontkomt een 'concept' te noemen?!) volgens jou niet werkt.

 

Dan heb je mijn berichten denk ik niet goed gelezen, want dat zeg ik nergens. Ik zeg alleen dat het in mijn optiek verstandig is er kritischer naar te kijken dan naar software ontwikkeling via de 'traditionele' kanalen.

 

Zowel jij als Michiel verdedigen en benadrukken, heel begrijpelijk, de positieve kant van jullie business, maar geen van beide ontkent dat er extreme uitwassen zijn van een orde van grootte die je bij 'insourcing' niet hoeft te verwachten.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Theoretisch wel, alleen is de kans in mijn ogen vele malen kleiner.

15 to 20 jaar gelden zouden klanten dat oneens met je zijn. De industrie is volwassen geworden en dat zal ook met outsourcing gebeuren. Heeft alleen wel tijd en kritische klanten nodig.

 

Dan heb je mijn berichten denk ik niet goed gelezen, want dat zeg ik nergens. Ik zeg alleen dat het in mijn optiek verstandig is er kritischer naar te kijken dan naar software ontwikkeling via de 'traditionele' kanalen.

Kritischer en voorbereid. Kijk samen met de leverancier waar mogelijke knelpunten zitten. Spreek ook

je verwachtingen duidelijk uit.

 

Zowel jij als Michiel verdedigen en benadrukken, heel begrijpelijk, de positieve kant van jullie business, maar geen van beide ontkent dat er extreme uitwassen zijn van een orde van grootte die je bij 'insourcing' niet hoeft te verwachten.

Was in de jaren 70 en 80 ook bij de gewone leveranciers.

 

Maar dan ook de andere kant: geef je een offerte die ruim is berekend, omdat je weet dat er veel wijzigingen komen,

alles goed gedocumenteerd moet worden etc. is de klant niet happy want dan is het nog te duur. Iedereen denkt

voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten. Helaas, ook bij outsourcing kost software ontwikkelen op de goede manier

wel tijd en dus geld. Alleen wat minder dan ij een Nederlandse leverancier.

With kind regards/Met vriendelijke groeten/Kinh chao,

--------------------------------------------------------------

 

I.M.I.K. Solutions B.V

WWW: http://www.imiksolutions.com

Link naar reactie
  • 0
Zowel jij als Michiel verdedigen en benadrukken, heel begrijpelijk, de positieve kant van jullie business, maar geen van beide ontkent dat er extreme uitwassen zijn van een orde van grootte die je bij 'insourcing' niet hoeft te verwachten.

 

Ik weet niet precies wat je met 'extreme uitwassen bedoeld'. Ik ben zelf gestart met mijn bedrijf vanuit een positie als 'intermediair' waarbij ik met leveranciers werkte. Daar heb ik veel tijd en energie in gestoken en heb vaak moeten wisselen van leverancier. Tussen de leveranciers zaten inderdaad bedrijven waar ik veel hoofdpijn van had, zowel qua communicatie als kwaliteit. Als je dat bedoelt, dan ben ik het met je eens dat de kans aanwezig is dat je op een slechte leverancier stuit. En vandaar dat leveranciersselectie ook belangrijk is. Tenzij je veel geld en tijd te investeren hebt, geloof ik dan ook dat je (zeker als MKB-er) het beste met een Nederlands bedrijf samen kunt werken wat je met outsourcing kan helpen en zelf mensen in het buitenland heeft zitten.

 

Outsourcing kan je bedrijf substantiele voordelen opleveren, waarmee je organisatie (sneller) kan groeien, winstgevender wordt, je flexibeler bent (in het inzetten van capaciteit) en nog meer voordelen. Iemand naast je op kantoor is 'gemakkelijker', dat valt wat mij betreft nooit te ontkennen (ook al kun je je volgens mij bij die 'insourcing' situatie ook lelijk vergissen in een medewerker/programmeur).

Offshore & Nearshore outsourcing;

- web development - software development

- open source oplossingen - dedicated teams

 

http://www.bridge-outsourcing.nl

 

http://linkedin.com/in/hugomesser

Link naar reactie
  • 0

Zowel jij als Michiel verdedigen en benadrukken, heel begrijpelijk, de positieve kant van jullie business, maar geen van beide ontkent dat er extreme uitwassen zijn van een orde van grootte die je bij 'insourcing' niet hoeft te verwachten.

 

Als mijn reactie zo overkomt, dan is dat niet de bedoeling. Ik wilde alleen aangeven dat er meer uit te halen valt dan op het eerste gezicht lijkt. Ik zou zelf bijvoorbeeld nooit het werk aan één van onze core producten outsourcen. Maar voor projecten die nadat ze af zijn verder weinig onderhoud meer nodig hebben, zijn er best aardige resultaten te behalen. Zeker als je in staat bent om zelf de laatste 10% te implementeren....

 

Ik denk overigens wel dat in Nederland net zo veel slechte programmeurs van de opleidingen rollen, alleen die komen hier veel minder in functies terecht waar ze code mogen aanraken, maar worden consultant oid. In Nederland moet je toch een beetje prettig gestoord en veel liefde voor het vak hebben om programmeur te worden volgens mij.

Link naar reactie
  • 0

15 to 20 jaar gelden zouden klanten dat oneens met je zijn. De industrie is volwassen geworden en dat zal ook met outsourcing gebeuren.

 

Maar ja, we leven nu niet 15 tot 20 jaar geleden, dus dat zegt niet zoveel. Dat je zelf suggereert dat outsourcing nog volwassen moet worden is niet echt geruststellend.

 

Spreek ook je verwachtingen duidelijk uit.

 

Heh...in de gevallen die ik heb meegemaakt was de verwachting een fatsoenlijke onderhoudbare website. Da's in beide gevallen jammerlijk mislukt.

 

Was in de jaren 70 en 80 ook bij de gewone leveranciers.

 

Het is nu 2008...

 

Maar dan ook de andere kant: geef je een offerte die ruim is berekend, omdat je weet dat er veel wijzigingen komen,

alles goed gedocumenteerd moet worden etc. is de klant niet happy want dan is het nog te duur.

 

Kan zijn, maar de kans dat de klant nat gaat is een stuk kleiner. In mijn ervaring is dit trouwens geen probleem.

 

Ik weet niet precies wat je met 'extreme uitwassen bedoeld'.

 

Dan kan ik net zo goed stoppen met reageren, denk ik. Lees nog eens terug!

 

Tenzij je veel geld en tijd te investeren hebt, geloof ik dan ook dat je (zeker als MKB-er) het beste met een Nederlands bedrijf samen kunt werken wat je met outsourcing kan helpen en zelf mensen in het buitenland heeft zitten.

 

Beide voorbeelden die ik genoemd hebben waren van Nederlandse bedrijven die de programmeurs in India hadden zitten...

 

Maar voor projecten die nadat ze af zijn verder weinig onderhoud meer nodig hebben, zijn er best aardige resultaten te behalen.

 

Da's een behoorlijk relevante nuancering, bedankt!

 

In Nederland moet je toch een beetje prettig gestoord en veel liefde voor het vak hebben om programmeur te worden volgens mij.

 

Ik voel me gevleid! :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 277 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.