• 0

Factuur aan stichting BTW

Hey Allemaal!

 

Ik heb een kleine vraag omtrent een factuur die ik naar een stichting ga sturen. (ja ik heb eerst echt lopen zoeken op het forum) ::) :P

Onlangs heb ik een project afgerond en daarvoor per uur 25 euro excl btw verrekend.

 

Nu meld de stichting mij:

"We zijn overigens een stichting die geen BTW voert.

Deze kun je niet aan ons doorbelasten en hoef je ook niet af te dragen."

 

Heb ik daar als ondernemer (zelfstandig ondernemer rechtsvorm) bericht aan?

Ik bedoel; ik moet over mijn 25 euro toch gewoon (19% van 25) 4,75 euro afgeven aan de belastingdienst?

Of is er voor een (stichting als opdrachtgever) een andere mannier van factureren? ??? lijkt me sterk!

 

Bedankt voor de tijd te nemen om dit te lezen en hopelijk ontvang ik een duw in de goede richting :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Gewoon factuur sturen voor 25 euro per uur + btw. Dat zij geen btw-ondernemer zijn heeft met jou niets te maken. Als jij btw-ondernemer bent, moet je gewoon btw in rekening brengen, ongeacht de status van de afnemer. Alleen in buitenlandsituaties zijn er wel eens omstandigheden dat er geen btw op hoeft.

 

Ik vraag me af hoe ze dat bij andere leveranciers doen...

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0
Nu meld de stichting mij:

"We zijn overigens een stichting die geen BTW voert.

Deze kun je niet aan ons doorbelasten en hoef je ook niet af te dragen."

 

Dat is onjuist. Of jij btw moet heffen hangt ervan af of jij btw-plichtig bent en wat voor dienst je hebt geleverd. Het hangt niet af van de btw-status van de opdrachtgever.

 

Heb ik daar als ondernemer (zelfstandig ondernemer rechtsvorm) bericht aan?

 

Nee.

 

Ik bedoel; ik moet over mijn 25 euro toch gewoon (19% van 25) 4,75 euro afgeven aan de belastingdienst?

 

Inderdaad. Je brengt dus 29,75 in rekening en draagt daarvan 4,75 af aan de belastingdienst.

Link naar reactie
  • 0

Beste ronaldinho en Renep!

 

Ha bedankt voor die tips, ik had ook al zo zeker gevoel dat ze mij op het verkeerde pad stuurde..

Maar soms weet je het nooit met die Nederlandse wetgevingen :)

Ik ga ze een normale factuur versturen insclusief btw. ;)

 

Bedankt voor de snelle (tegelijktijdige) hulp!

Link naar reactie
  • 0

Haha geweldig, nu ontving ik een email waarin ze mij mededelen dat de boekhouder mij gaat mailen hoe ik dit in mijn administratie kan gaan lopen boeken...

 

Zit ik dan toch ergens verkeerd? moet ik een organisatie of stichting dan toch echt 0% BTW boeken?

Wanneer ik de antwoord van hun boekhouder ontvang, zal ik het hier mededelen :P

 

Stay Tuned! ???

Link naar reactie
  • 0

PS. Ik moet inderdaad wel omzetbelasting heffen per kwartaal ;-)

 

Je moet omzetbelasting per kwartaal opgeven. Afhankelijk van of je meer BTW hebt geheven of meer BTW hebt betaald moet je wel omzetbelasting aan de belastingdienst betalen of krijg je terug.

 

BTW heffen doe je over elke factuur waarover je BTW moet heffen en niet per kwartaal :)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

PS. Ik moet inderdaad wel omzetbelasting heffen per kwartaal ;-)

 

Je moet omzetbelasting per kwartaal opgeven. Afhankelijk van of je meer BTW hebt geheven of meer BTW hebt betaald moet je wel omzetbelasting aan de belastingdienst betalen of krijg je terug.

 

BTW heffen doe je over elke factuur waarover je BTW moet heffen en niet per kwartaal :)

 

Haha ja dat weet ik natuurlijk net wel weer ;-) Dat doe ik ook dagelijks netjes!

Alleen nu denkt een vereniging/stichting dus dat ik dat bij hen niet hoef te doen, omdat zij geen btw kunnen afdragen.

Maar ik wacht nog even een reactie van hun boekhouder af, ben wel heel benieuwd!

Link naar reactie
  • 0

Ze hoopten waarschijnlijk dat jij "slim" genoeg was om daar op in te gaan en geen BTW te rekenen over jouw bruto factuurbedrag. Scheelt ze weer een paar euro's.

 

Jij verdient er niks mee, maar het niet heffen en vervolgens een naheffing + boete krijgen van de belastingdienst lijkt me ook niet zo goed :)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Ik zou wel een beetje pushen bij die boekhouder, want voorlopig hebben ze wel mooi gratis uitstel van betaling...

 

Ja klopt maaar...

 

UPDATE!

Ze hebben mij inderdaad gelijk gegeven en ik mag moet de BTW doorberekenen!

 

Danke aan allen die dit hebben gelezen! Weer beetje duidelijker in de regel en wetgeving! :P

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.