• 0

Verschil in iDeal afhandeling per bank

Ik heb nu enige tijd iDeal via ING (was het goedkoopste he), maar het systeem van de ING lijkt geregeld last te hebben van een "hikje" en dan blijft de terugkoppeling van de betaling achter. Ik had vandaag 5 bestellingen die met iDeal werden betaald en daarvan gingen er 4 mis. In de meeste gevallen blijkt dan achteraf dat de betaling toch geaccordeerd is door de bank. Maar daar krijg je dan de volgende ochtend pas bericht. Ik kan ook in de logging kijken maar daar is dan ook nog niks te zien.

 

Zijn er hier mensen met iDeal accounts bij een andere bank en hebben die wel eens soortgelijk gedoe? Het kan natuurlijk ook zo zijn dat X-cart te weinig tijd geeft voor terugkoppeling maar dan zou ik in het systeem moeten kunnen zien dat de betaling correct is afgerond.

 

Wist trouwens niet waar dit topic moest staan.

www.deblijeekster.nl * www.edelsteenkralen.nl * www.steinperlenwelt.de

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb nu enige tijd iDeal via ING (was het goedkoopste he), maar het systeem van de ING lijkt geregeld last te hebben van een "hikje" en dan blijft de terugkoppeling van de betaling achter. Ik had vandaag 5 bestellingen die met iDeal werden betaald en daarvan gingen er 4 mis. In de meeste gevallen blijkt dan achteraf dat de betaling toch geaccordeerd is door de bank. Maar daar krijg je dan de volgende ochtend pas bericht. Ik kan ook in de logging kijken maar daar is dan ook nog niks te zien.

 

Zijn er hier mensen met iDeal accounts bij een andere bank en hebben die wel eens soortgelijk gedoe? Het kan natuurlijk ook zo zijn dat X-cart te weinig tijd geeft voor terugkoppeling maar dan zou ik in het systeem moeten kunnen zien dat de betaling correct is afgerond.

 

Wist trouwens niet waar dit topic moest staan.

 

Heb hier iDeal van ABN. Weinig tot nooit geen problemen. Let wel dat jou probleem ook ergens anders door veroorzaakt kan worden.

 

Ben er namelijk achtergekomen dat wanneer de klant de bedankt pagina (bestelling afronden/ terug naar winkel pagina) afsluit door op het kruisje te klikken, er geen bevestiging verzonden wordt . Die trigger zit in de knop. Zodra de klant dus de site hard afsluit blijft de order "open",

 

Link naar reactie
  • 0

Ja klopt, dat kan, maar X-cart werkt iets anders. Als iemand de bestelling bevestigt na keuze voor iDeal, dan krijg ik een zg. "unfinished" bestelling. Daar krijgt de klant zelf ook direct bericht van, met de mededeling dat hun bestelling is aangemaakt, in afwachting van betaling met iDeal. Als ze vervolgens betaling met iDeal niet afronden, dan blijft het op unfinished staan. Daar stuur ik na een tijdje dan een mailtje achteraan.

Maar soms lijkt de fout bij iDeal te zitten. Misschien duurt het te lang ofzo, of de klant krijgt geen verbinding met iDeal. Heel irritant.

 

www.deblijeekster.nl * www.edelsteenkralen.nl * www.steinperlenwelt.de

Link naar reactie
  • 0

Ben er namelijk achtergekomen dat wanneer de klant de bedankt pagina (bestelling afronden/ terug naar winkel pagina) afsluit door op het kruisje te klikken, er geen bevestiging verzonden wordt . Die trigger zit in de knop. Zodra de klant dus de site hard afsluit blijft de order "open",

 

Dat is alleen zo bij simpele betaalknopjes. Als je ideal implementeert voor oscommerce, xcart of direct zelf verwerkt gaat er onderwater een seintje van de bank naar je webserver om de status van de betaling te verifieren (analoog aan paypal ipn). De klant kan dus zijn browser sluiten zonder problemen.

 

Als dat mechanisme faalt kan het zijn dan de bank het niet doorgeeft, maar ook dat je server niet ontvankelijk is (even offline of iets in die geest). Op zich heb ik nooit gemerkt dat er specifiek voor ing een probleem is waardoor dat vaak voorkomt, maar het kan natuurlijk altijd een keer gebeuren... maar 4 van de 5 lijkt me wel erg gortig?

Link naar reactie
  • 0

Ben heeft helemaal gelijk. Ikzelf ben ook klant van ING, maar ik heb er geen last van. Waarschijnlijk merk ik het niet omdat mijn server om de 15 minuten kijkt welke ideal bestellingen nog niet naar betaald zijn gewijzigd, hij gebruikt dan een script van de bank om te kijken of de betaling toch is gelukt. Als je dus de advanced versie gebruik heb je geen last hiervan.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook de advanced versie. Maar ik denk dat iDeal een slechte dag had vrijdag. Uiteindelijk had ik 14 iDeal bestellingen afgelopen vrijdag waarvan er maar 3 correct werden doorgevoerd. >:( In het weekend ging alles goed.

Maar goed, wel veel extra werk, al die klanten mailen enzo.

www.deblijeekster.nl * www.edelsteenkralen.nl * www.steinperlenwelt.de

Link naar reactie
  • 0
Dat is alleen zo bij simpele betaalknopjes. Als je ideal implementeert voor oscommerce, xcart of direct zelf verwerkt gaat er onderwater een seintje van de bank naar je webserver om de status van de betaling te verifieren (analoog aan paypal ipn). De klant kan dus zijn browser sluiten zonder problemen.

 

 

Niet helemaal...

indien bij x-cart de klant naar de ideal betaal pagina gaat wordt de bestelling in het systeem opgeslagen en is er een tijdelijk nummer aan gekoppeld.

Sluit de klant nu direct na de ideal betaling (dus voordat hij terug op de bedanktpagina is) de browser wordt de definitieve status niet naar de shop terug gekoppeld en niet het juiste ideal betaalnummer in het systeem geplaatst.

De bestelling staat dan als niet afgerond en vaak ook nog met een verkeerd nummer (niet altijd).

 

Je kan dan dus niet ziend at die order betaald is in je shopping systeem maar enkel bij de betalings provider.

 

Ik heb zelf ook vaker gemerkt dat dit terugsturen naar de shop bij ideal vaker problemen geeft maar nu weet ik zo snel even niet via welke bank ik ideal gebruik.

Link naar reactie
  • 0

 

Je kan dan dus niet ziend at die order betaald is in je shopping systeem maar enkel bij de betalings provider.

 

 

Ja klopt, ik moet dan inloggen in het dashboard van iDeal om het te bekijken maar daar is dan eerste tijd ook nog niks te zien. De volgende ochtend krijg je dan een mailtje met welke er wel en welke er niet zijn gelukt.

Het zou leuk zijn als ze ook eens wat zouden terug koppelen over storingen oid.

www.deblijeekster.nl * www.edelsteenkralen.nl * www.steinperlenwelt.de

Link naar reactie
  • 0

indien bij x-cart de klant naar de ideal betaal pagina gaat wordt de bestelling in het systeem opgeslagen en is er een tijdelijk nummer aan gekoppeld.

Sluit de klant nu direct na de ideal betaling (dus voordat hij terug op de bedanktpagina is) de browser wordt de definitieve status niet naar de shop terug gekoppeld en niet het juiste ideal betaalnummer in het systeem geplaatst.

De bestelling staat dan als niet afgerond en vaak ook nog met een verkeerd nummer (niet altijd).

 

Je kan dan dus niet ziend at die order betaald is in je shopping systeem maar enkel bij de betalings provider.

 

Oh ok... ik was in de veronderstelling dat het bij x-cart hetzelfde zou werken als bij oscommerce, maar heb het met x-cart nooit getest. Wel onhandig als je zelf orders en betalingen bij elkaar moet gaan zoeken als de klant voortijdig zn browser afsluit - er zijn er over het algemeen nl nog best veel die dat doen...

Link naar reactie
  • 0

ik vond dat al een hele verbetering ten opzichte van oscommerce.

Daarin werd standaard de order pas opgeslagen als de klant terug op de bedanktpagina was en indien de klant de betaalpagina dus direct afsloot was er helemaal geen order in het systeem en wist je niet eens dat er een bestelling geweest was.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan ook bevestigen dat als je met iDeal advanced werkt, dat je dan gewoon altijd de status kan inzien. Bij advanced heb je een zogenaamde 'haalplicht' wat wilt zeggen dat je zelf verantwoordelijk bent voor het controleren van de betalingen middels hun api. Ik zou toch eens kijken naar de implementatie, als je software pakket dat niet helemaal goed doet zou daar omheen te werken zijn met een klein programma dat zelf de transacties waarvan het systeem de status niet weet gaat controleren bij de ING en dan zelf de juiste status gaat wegschrijven, maar dat kan tricky zijn...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 68 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.