• 0

google adwords en btw

Ik heb sinds een paar maanden een webshop en adverteer middels google adwords. Nu heb ik over vorig jaar dus een aardige kostenpost van google. Tegen 0% btw tarief. Hoe gaat dit nu in z'n werk? Stel ik heb 100 euro gestort en heb dus ook een factuur van google van 100 euro. Moet ik hierover btw afdragen én mag ik btw terugvragen???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je mag ze niet zelf uitrekenen of bedenken.

 

In deze Google Adwords situatie heb je vast gelijk, maar in zijn algemeenheid gaat dit niet op.

 

Zo kan ik me herinneren dat bijvoorbeeld taxi chauffeurs vrijgesteld zijn van het vermelden van BTW op de bon, maar dat je het BTW bedrag wel zelf mag uitrekenen en verrekenen in je aangifte omzetbelasting.

Link naar reactie
  • 0

Je mag ze niet zelf uitrekenen of bedenken.

 

In deze Google Adwords situatie heb je vast gelijk, maar in zijn algemeenheid gaat dit niet op.

 

Zo kan ik me herinneren dat bijvoorbeeld taxi chauffeurs vrijgesteld zijn van het vermelden van BTW op de bon, maar dat je het BTW bedrag wel zelf mag uitrekenen en verrekenen in je aangifte omzetbelasting.

 

 

We gaan wel even off topic (Google factureert vanuit Ierland terecht zonder BTW).

 

vervoersbewijzen vallen onder de zgn. vereenvoudigde factuurvereisten. Een taxibon, treinkaartje of strippenkaart kent geen BTW vermelding maar bevatten weldegelijk 6% BTW. Die moet je er zelf dus uithalen.

 

De hoofdregel is echter BTW vermelding.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Deze draad is al een maandje oud, maar ik wil hier toch nog even op terugkomen. De Belastingdienst geeft nl. aan dat bij verlegde BTW wel degelijk zelf de BTW uitgerekend moet worden.

 

In dit draadje zijn ze het hierover ook eens:

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=18761

 

Evenals deze site:

 

http://www.b2bcontact.nl/belasting/86-moet-ik-btw-betalen-over-betalingen-aan-google-adwords

 

Ook Google zelf zegt van wel:

 

http://adwords.google.com/support/bin/answer.py?hl=nl&answer=6396

 

Wat is jullie reactie hierop? En mijn vervolgvraag: als dit inderdaad in de BTW-opgave weergegeven moet worden, kan dit bedrag dan als voorbelasting afgetrokken worden?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Hallo!

Zoals ik het nu lees op Google/Belastingdienst/Higherlevel moet er wel degelijk BTW verrekend worden inderdaad. Vooral de bovenstaande link van b2bcontact.nl is hier duidelijk over.

 

Maar toch zijn er mij nog twee dingen onduidelijk. Even een voorbeeld:

Stel ik koop voor 1000 euro in bij Google Adwords voor mijn klant. Ik neem aan dat ik ditzelfde bedrag kan doorbereken aan mijn klant, dus € 840,34 excl. btw?

Klopt het dan dat ik 19% hanteer, of zou ik 21% moeten hanteren? Omdat Google in Ierland gevestigd is: http://adwords.google.com/support/aw/bin/answer.py?answer=34120.

 

Nog best onduidelijk op de een of andere manier. Ik hoor het graag!

Link naar reactie
  • 0

Je mag ze niet zelf uitrekenen of bedenken.

 

In deze Google Adwords situatie heb je vast gelijk, maar in zijn algemeenheid gaat dit niet op.

 

Zo kan ik me herinneren dat bijvoorbeeld taxi chauffeurs vrijgesteld zijn van het vermelden van BTW op de bon, maar dat je het BTW bedrag wel zelf mag uitrekenen en verrekenen in je aangifte omzetbelasting.

 

 

We gaan wel even off topic (Google factureert vanuit Ierland terecht zonder BTW).

 

vervoersbewijzen vallen onder de zgn. vereenvoudigde factuurvereisten. Een taxibon, treinkaartje of strippenkaart kent geen BTW vermelding maar bevatten weldegelijk 6% BTW. Die moet je er zelf dus uithalen.

 

De hoofdregel is echter BTW vermelding.

 

Groet

Joost

 

Ik steiger een beetje want zou Google alle BTW-nummers controleren? Er zijn vast ook wel duizenden particulieren die ook van die dienst gebruik maken en niet eens een BTW-nummer c.q. plicht hebben. Hoe zit dat dan?

Link naar reactie
  • 0

Google zal ongetwijfeld alle btw nummers controleren. Is ook niet zo heel moeilijk als je dat automatisch online kunt doen bij de EU.

http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vieshome.do

 

Mocht Google geen BTW nummer krijgen... Dan betaald de klant gewoon Ierse btw. Zoals het hoort.

 

Gr

Mark

 

Link naar reactie
  • 0

Stel ik koop voor 1000 euro in bij Google Adwords voor mijn klant. Ik neem aan dat ik ditzelfde bedrag kan doorbereken aan mijn klant, dus € 840,34 excl. btw?

De BTW is verlegd. Dus jij berekent aan je klant 1000 euro + 19% BTW. In je BTW aangifte (vraag 2a) voer je 190 euro op als verlegde BTW en die trek je meteen weer af als voorbelasting (vraag 5b). De 190 euro die je aan je klant berekent is normale BTW die je moet afdragen. Als je aan je klant maar 840 euro excl. BTW doorberekent schiet je er zelf bij in.

Link naar reactie
  • 0
Quote : lennardveldwijk op 1 september 2009, 22:56

 

Stel ik koop voor 1000 euro in bij Google Adwords voor mijn klant. Ik neem aan dat ik ditzelfde bedrag kan doorbereken aan mijn klant, dus € 840,34 excl. btw?

 

 

Quote : John

De BTW is verlegd. Dus jij berekent aan je klant 1000 euro + 19% BTW. In je BTW aangifte (vraag 2a) voer je 190 euro op als verlegde BTW en die trek je meteen weer af als voorbelasting (vraag 5b). De 190 euro die je aan je klant berekent is normale BTW die je moet afdragen. Als je aan je klant maar 840 euro excl. BTW doorberekent schiet je er zelf bij in.

 

Dank voor het heldere antwoord. Blijft voor mij nog een vraag over: hoeveel geef je in die situatie op als "leveringen belast met 19%"?

Ik zou denken 1000 euro. Maar in dat geval schiet je er zelf alsnog bij in. Dan wordt de af te dragen btw: 190 + 190 (verlegd) - 190 = 190 terwijl er geen toegevoegde waarde is. Is het dan zo dat je in het bovenstaande geval bij "leveringen belast met 19%" 0 euro invult?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Freek,

 

ik weet niet precies of ik je vraag begrijp, maar een belaste ondernemer schiet er wat BTW betreft in de regel nooit bij in.

De eindafnemer betaalt de BTW, de ondernemer sluist 't door naar de fiscus.

 

Bij invoer betaalde BTW of verlegde BTW is in dit voorbeeld 190 +

aftrekbaar als voorbelasting 190. Saldo 0

 

Aan je afnemer breng je BTW over je verkoopprijs in rekening en die BTW draag je af, waardoor jouw BTW-saldo 0 blijft.

 

groet,

 

John

 

Link naar reactie
  • 0

Wat ouder topic, maar blijft actueel.

 

Over Adwords en de BTW-aangifte:

 

Heb hier zelf ook de middag mee zitten stoeien, voor een klant en op zich is dit wel een aardig overzichtje uit de HELP van mijn boekhoudsoftware. Hier stelde ze heel concreet wat er waar ingegeven dient te worden in de aangifte. wellicht ten overvloede, maar voor mij viel het kwartje (of twintig euro cent) erdoor.

 

>>

Goederen of diensten die vanuit een ander EU-land aan u geleverd worden, hoeft u niet op de Opgaaf ICP te vermelden. Wel moet u het totaalbedrag van de goederen of diensten op de Aangifte Omzetbelasting invullen onder rubriek 4b (Leveringen/diensten uit landen binnen de EU). U dient zelf 6% of 19% BTW over de goederen of diensten te berekenen en bij rubriek 4b te vermelden. Vervolgens vult u het BTW bedrag ook in onder rubriek 5b (Voorbelasting) zodat u per saldo geen BTW betaalt.

<<

 

http://www.facebook.com/boekhoudhelden - Boekhoudhelden op Facebook

http://www.boekhoudhelden.nl - De Boekhoudhelden

Link naar reactie
  • 0

Oud topic, ik weet het, maar de onduidelijkheid bestaat nog steeds...

 

Stel ik koop voor 1000 euro in bij Google Adwords voor mijn klant. Ik neem aan dat ik ditzelfde bedrag kan doorbereken aan mijn klant, dus € 840,34 excl. btw?

De BTW is verlegd. Dus jij berekent aan je klant 1000 euro + 19% BTW. In je BTW aangifte (vraag 2a) voer je 190 euro op als verlegde BTW en die trek je meteen weer af als voorbelasting (vraag 5b). De 190 euro die je aan je klant berekent is normale BTW die je moet afdragen. Als je aan je klant maar 840 euro excl. BTW doorberekent schiet je er zelf bij in.

 

Dus als ik het goed begrijp:

1. 21% afdragen (verlegde btw)

2. 21% aftrekken (verlegde btw)

3. 21% afdragen ('normale btw')

 

Klopt dat? Dank!

Link naar reactie
  • 0

 

Dus als ik het goed begrijp:

1. 21% afdragen (verlegde btw)

2. 21% aftrekken (verlegde btw)

3. 21% afdragen ('normale btw

 

Hallo Remko,

 

In volgend draadje leg ik de dubbele btw boeking uit:

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=45579;start=msg431586#msg431586

 

Deze dubbele btw boeking is noodzakelijk om niet te kunnen frauderen, want als jij iets koopt "op de zaak" en gaat het (gedeeltelijk) privé gebruiken, of hebt geen recht op aftrek (als btw vrijgestelde), dan zou je dus onterecht gekocht hebben zonder btw.

 

Jouw kostprijs is idd altijd het bedrag excl. btw, en wat je daarna door factureert in Nederland, behandel je zoals altijd, op de gewone wijze, tegen het tarief wat je normaal ook in je onderneming hanteert. Dus:

 

Debiteuren 121,-

aan te bet. btw 21

aan omzet 100,-

 

Gr,

Mireille Coumans

 

 

 

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
  • 0

Sorry maar ik begrijp het niet helemaal (nogal een belasting-noob). Ik zal mijn vraag wat uitgebreider stellen zodat we het in ieder geval zeker weten over het zelfde hebben:

 

Ik ben een Online Marketing bureau en doe oa SEA (Adwords) optimalisaties. Dit betekent dat ik clicks inkoop bij Google Ierland. Zij verleggen de BTW naar hun klant, dus diegene is in eigen land zelf verantwoordelijk voor het afdragen van BTW over het bedrag aan clicks.

 

Stel dat ik een Adwords campagne voor mijzelf zou doen, dan begrijp ik het geloof ik wel: ik krijg een factuur van Google Ierland zonder BTW, ik moet zelf de 21% BTW afdragen (en mag 'm weer terugvragen, heb ik begrepen - maar dat is nu niet zo belangrijk).

 

Maar in mijn geval doe ik Adwords campagnes voor mijn klanten. Ik stuur hen een factuur waarop oa de kosten voor de clicks staan (want die betaal ik aan Google: minder hassle voor de klant). Maar hoe nu om te gaan met de verlegde BTW? Moet ik die weer door-verleggen naar mijn klant? Of reken ik naar hen gewoon de normale BTW en draag ik alsnog zelf zorg voor het betalen van de verlegde BTW?

 

Alvast dank!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Remko,

 

Je moet geen zaken door elkaar gaan halen:

 

1. Je koopt bij google: dat is in handeling, ook betreffende de afhandeling van de btw verlegd, dubbele btw boeking. Klaar.

2. Je verkoopt iets aan jouw klant: dat is een andere, losstaande handeling van de eerste. Gewoon een binnenlandse levering zoals in mijn laatste voorbeeld boeking. Je draagt nu de Nederlandse btw af aan de BD. (Alleen zal je misschien meer dan 100,- omzet hebben, omdat je er een winstmarge bovenop zet, maar dat is weer iets anders.)

 

Gr,

Mireille Coumans

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.