• 0

Een biologische uitdaging

Beste HL leden, hier een leuk verhaaltje en wat vraagjes,

 

Mijn vrouw, culinair journaliste besloot vorig jaar om in de zomer vier maanden wat te gaan werken in een restaurant op een biologische boerderij middenin de polder hier op walcheren. We verklaarden haar allemaal voor gek omdat ze praktisch niks verdiende en ik vond dat ze uitgebuit werd!

Nu zijn wij nogal culinair ingesteld. We moeten regelmatig restaurants 'spotten' en ook zijn wij altijd met eten bezig. Ook zijn wij altijd op zoek naar goede producten: 'gelukkige' vlees & vis (tilapia-filet in laten vliegen uit Taiwan vinden wij bijvoorbeeld onzin) en zoveel werken met seizoensgebonden producten van de boeren uit de omgeving. Mijn vrouw is een geweldige kokkin en ze zoekt in haar werk eigenlijk altijd een combinatie van koken en schrijven. Dit was voor haar dus een leuk project.

 

Naast de boerderij is er ook nog een camping, een winkel en een tuinderij. Er was ook nog een kaasmaker maar die is inmiddels verdwenen. Het restaurant heeft één groot voordeel: een schitterende boomgaard. Je kunt hier je biologisch maaltje oppeuzelen en vervolgens met je sigaartje heerlijk achterover leunen en luisteren naar het ruisen van de bomen (of je kinderen die elkaar weer aan het afmaken zijn). Al met al dus een heerlijke plek, je zit echt 'middenin' de boerderij. Je hoort de koetjes loeien, ruikt het hooi etc. Wij worden er in ieder geval altijd vrolijk van en vorig jaar jeukten onze handen ook al: wij vonden dat de toenmalige restauranthoudsters (twee biologische dames) veel te veel kansen lieten liggen. Er werd wel hard gewerkt maar niks verdient. Ook heb ik zelfs een keer staan afwassen omdat de ene dame te laat was en de andere ziek.

De winkel doet het wel goed geloof ik. Ik heb daar eens een tijdje met een bakkie koffie buiten gezeten maar er kwamen genoeg mensen op af.

 

Jullie raden 'em vast al: ze zijn nu nog op zoek naar ondernemers om het restaurant op poten te zetten. Er is een nieuwe manager aangesteld om de hele boerderij 'vlot te trekken'. Ze zijn onderdeel van de Loverendale groep, die meer boerderijen onder hun vleugel hebben.

 

We hebben gisteren een leuk gesprek gehad met de manager, die zelf zegt dat hij 'ondernemer en boer' is. Een helder, rustig mens met handen als kolenschoppen! Hoe dan ook, ik had er een goed gevoel bij.

Onze eerste vraag was dan ook: hoe zit het met de vergunningen? Nou, die bleken er dus niet te zijn. Dat betekent dus dat de hele opzet van vorig jaar eigenlijk zo illegaal als de neten was. De manager zou eens de gemeente polsen wat er zoal mogelijk zou zijn.

Ik vind dit echter wel een belangrijk iets: ik heb weinig zin om iets op te gaan zetten wat vervolgens dichtgegooid kan gaan worden.

Ik weet bijna ook zeker dat de gemeente geen horeca-vergunning gaat afgeven. Je kan natuurlijk zeggen, hoppakee, gewoon doen maar ook de manager had eigenlijk geen zin om dit project op drijfzand te gaan bouwen.

 

Ten tweede: de ondernemingsvorm. Hij stelde zelf voor om een VOF te maken, wat mij wel een goed idee leek. Ook zij hij dat je dan sterker staat als je naar de gemeente toe stapt. De vorige eigenaars van het restaurant huurden het restaurant. Als vennoot brengt hij dan de spullen in (van het restaurant) en de locatie. Hij deelt dan in de winst of het verlies natuurlijk. Het contract zou overigens een jaar lopen.

 

Wat denken jullie? Gewoon eens proberen voor de zomer en hopen op een goede afloop? Of netjes proberen aan de vergunningen te komen en de boel goed opzetten. Het laatste geniet mijn voorkeur maar ik heb weinig vertrouwen in de medewerking van de gemeente, dus dan ben ik bang dat er nooit iets van komt.

Ik zit een beetje in een spagaat en ik heb een beetje een idee dat ik teveel loop te mieren over de regeltjes, terwijl mijn vrouw al praktisch bezig is!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

...

Ik laat het kamperen dus maar over aan de liefhebbers en moet helaas accepteren dat met het terugtrekken van de haargrens ook het kampeerbloed blijkbaar verdwenen is....

 

Een alternatief is een tent huren. Meestal zo'n 5x5m, koelkast, echte bedden, electriciteit, kookstel, koffiezetapparaat, bestek, en wat tuinstoelen en tafel. Kant en klaar opgezet en schoon als je aankomt. Geen gesleur met spullen, gewoon kleding, speelgoed en boeken mee en verder niks. Heeeeerlijk!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

 

...

Ik laat het kamperen dus maar over aan de liefhebbers en moet helaas accepteren dat met het terugtrekken van de haargrens ook het kampeerbloed blijkbaar verdwenen is....

 

Een alternatief is een tent huren. Meestal zo'n 5x5m, koelkast, echte bedden, electriciteit, kookstel, koffiezetapparaat, bestek, en wat tuinstoelen en tafel. Kant en klaar opgezet en schoon als je aankomt. Geen gesleur met spullen, gewoon kleding, speelgoed en boeken mee en verder niks. Heeeeerlijk!

 

Douche? Wc?

 

En hoe warm wordt het in zo'n tent?

 

Ik heb echt nog een kampeeropvoeding nodig.

Link naar reactie
  • 0

Precies! Maar als je kijkt hoe ze die producten op de markt zetten dan is dat vaak "groen" (ik geloof eerlijk gezegd niet zo in het hele broeikaseffect, maar goed) terwijl ze het gewoon als gezond eten moeten aanprijzen zoals ze dat met al die optimel en bividuschijtesbeter doen.

*Droomt van zijn eigen BIO/ECO imperium* :P

 

Of gewoon als 'lekker'. Ik weet dat één van de grote jongens (Unilever denk ik) binnenkort komt met biologische kant-en-klaar zakjes voor pastasaus. Wilden ze eerst niet aan, maar nu willen ze de gemaksconsument gaan bedienen.

Link naar reactie
  • 0

 

...

Douche? Wc?

 

En hoe warm wordt het in zo'n tent?

 

Ik heb echt nog een kampeeropvoeding nodig.

 

Vergeten te melden: het zijn bungalowtenten, dus gewoon rechtop lopend naar binnen.

 

Geen douche of toilet, gewoon die van de camping gebruiken. En voor de kindertjes 's nachts gewoon een emmer 8).

 

Kacheltje vaak erbij te huren, net als babybedje. In het voorjaar / najaar wel aan te raden.

 

Overigens waren toendertijd (10 jaar geleden of zo) de hoogseizoenprijzen schrikbarend. Maar in voor / naseizoen spotgoedkoop. Ik kwam eens een man tegen die me vroeg wat we betaalden. Toen ik de prijs zei, werd hij boos want hij moest meer betalen aan stageld voor zijn caravan ;D.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ow....Manon.....

 

echt nooit gek®ampeerd ? Toegeven, ook wij hebben het soms koud en/of nat. En wanneer je 3 weken op een camping zit, terwijl het alleen maar regent, de kinderen niet naar buiten kunnen, is er ook geen bal aan !

Een beetje camping, zelfs bij genoemde boer, heeft tegenwoordig de plicht schone douche's en toiletten te hebben, dus geen probleem. Alleen op zo'n kindercamping willen de douche's tegen slaaptijd wel eens overbevolkt zijn....

 

Maar niets weegt op tegen het opstaan, rits open, zonnetje in je gezicht, iedere dag buiten ontbijten, konijntjes huppelen nog in de dauw rond. In de middag schenk je een rosé in en wandelt op je slippertjes naar de buurvrouw, beetje ergens nergens over hebben, en wanneer je zin hebt begin je aan het avondeten, met de laatste drup rosé van de fles...... heel gemoedelijk, kalm enzovoorts, en dat 2 of 3 weken lang. De dag van tent opzetten en afbreken, moet je uit je geheugen verbannen, doe ik ook jaarlijks !

 

Tent huren is inderdaad helemaal prima, stretchers, gewone koelkast en dergelijke, maar zo verschrikkelijk duur....

Ik nodig je uit met je gezin dit jaar maar eens een dag langs te komen bij ons, kun je onze "biologische uitdaging" eens proeven !

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zeemeeuw, hoe was dit weekend? Super weer natuurlijk, merk je dat ook meteen aan je klanten?

 

Ben ook wel benieuwd hoe je de marketing hebt aangepakt. Zijn het allemaal klanten van de boerderijwinkel of hebben jullie nog op andere manieren publiciteit gezocht?

 

En is het qua verkoopprijzen van de producten een beetje te doen? Ik sprak van de week een restauranthouder die ook een lunchtent heeft en die graag biologische producten gebruikt. Maar hij vertelde bijvoorbeeld dat zijn fruitshakes niet van bio fruit waren want dan werden ze onbetaalbaar. Hoe los jij dat op?

Link naar reactie
  • 2

Oei, wat een strakke vragen zeg. Manon als strenge manager...

 

We gaan de 24e (dus volgende week) pas 'echt' open, dus ook 's avonds. Dit weekend zijn we niet open geweest. Maar goed ook want er viel een personeelslid in mijn winkel uit door hersenvliesontsteking. Flink schrikken natuurlijk want daar kan je wel dood aan gaan. Gelukkig waren ze er op tijd bij dus die is gered. En snel weer aan het werk ja!

 

En tja, mooi weer dat merk je gelijk in de omzet, zowel hier in Middelburg als op Ter Linde. We hebben natuurlijk ook een restaurant (dit lijkt momenteel meer op een kantine en gaan we deze week aankleden) maar het leukste is natuurlijk om in de boomgaard te zitten.

Wat de marketing betreft, dat doet mijn vrouw. Zij is journaliste en weet welke tululuu-blaadjes zij daarvoor moet benaderen. Het viel me op dat 90% van onze klanten Duits waren (fijn want ik spreek een aardig woordje Duits) dus we gaan in de ons omringende bungalowparken en campings foldertjes neerleggen (leuk karweitje op de fiets).

 

De prijzen zijn bij ons niet idioot hoog, en dat komt doordat onze overhead ook niet hoog is. We hebben geen moordende huur om ons nek hangen en ook zijn de andere kosten niet hoog. Het prijspeil ligt iets boven een 'normaal' restaurant. Of dit de lading allemaal kan dekken weten we na de zomer pas. Dan pas kan je evalueren wat je over hebt gehouden en of de prijzen wat omhoog moeten.

Weet je, onze uitgangspunten zijn wat anders dan bij een 'normaal' restaurant. Het gaat hier niet om veel geld verdienen maar om een aantal zaken te combineren waar we toch altijd al mee bezig zijn: koken, werken en kids. Als we die drie dingen op een leuke manier deze zomer kunnen combineren en iedereen een leuke tijd heeft zijn we al tevree. En misschien draaien we kiet, dat is wat mij betreft ook okay. En misschien is het allemaal niks en houden we er volgend jaar weer mee op, dan hebben we het in ieder geval wel geprobeerd. Want zoiets niet aanpakken, dat blijft je dan de rest van je leven kwellen (had ik maar...).

 

Het is allemaal dus een beetje heikneuterig, maar dat vinden we ook leuk. Het hoeft allemaal niet zo afgemaakt en perfect en doordacht te zijn voor ons.

Ik heb natuurlijk weer een leuk verhaaltje om dit 'gevoel' te illustreren:

Ik ben een wandelaar en op een bepaalde dag was ik aan het wandelen in de Ardennen (the place to be!). Ik heb honger en loop middenin het bos een restaurant tegen het lijf. Ik naar binnen waar ik door een omaatje wordt begroet en naar een tafeltje wordt begeleidt. Omaatje schreeuwt wat dialect de keuken in en even later krijg ik een bord boerenvreten voor mijn neus die mij tot op de dag doet watertanden! Grote frikandellen, stampot en jus....hmmm. Kostte ook helemaal niks en met een dikke buik wandel ik verder.

En dat gevoel proberen wij onze gasten dus ook te geven. Bourgondisch, lekker tafelen en geen gezeur over een potje mayonaise!

Link naar reactie
  • 0

@zeemeeuw

 

Hartelijk dank voor je reactie ! Misschien besef je het niet zo erg, maar ik (en ik denk ook Manon) lees je verhaal nu een tijdje. Daardoor zit je "erin". Zeker als het iets is, waar je zelf wel eens op bezoek zou willen gaan. Of iets is, waarvan je hoopt dat het gaat gedijen.

 

Dan is het net zoiets aan het worden als het lezen van de laatste pagina's van Harry Potter 4 - je kan niet wachten op het vervolg. ;-)

 

(het is tegen het lunchuur hier en ik ben ook wandelaar. Dat verhaal had je niet moeten vertellen - het is Enorm herkenbaar en het zorgt er nu voor dat jij in Zeeland zit en ik in Amsterdam Sloten - met een onwijs knorrende maag ! Aargh!)

Link naar reactie
  • 0

 

Hoe is het eigenlijk met die horeca-vergunning afgelopen?

 

Dat intrigeert me, want een boerderijwinkel die eetbare/drinkbare producten verkoopt en piknik-tafels in de boomgaard zet, is waarschijnlijk geen horeca. Of toch wel? Enfin, blijkbaar is ook dat probleem opgelost...

 

Wil toch deze goede vraag even weer onder de aandacht brengen voordat hij ondersneeuwt in tululuublaadjes.

 

Aanvullend daarop is het wellicht goed te weten dat als wie dan ook bij de gemeente aanklopt om handhaving van het vergunningenbeleid te vragen/eisen mbt jouw initiatief de gemeente verplicht is daar gehoor aan te geven.

 

Dus stel dat je het brood uit de mond van andere ,in de omgeving gelegen, restaurants stoot, dan kan 1 simpel telefoontje van hun aan de gemeente volstaan.

 

En dan kan de gemeente je nog zo'n aardige vent vinden die ze willen helpen etc., maar handhaving gaat voor alle persoonlijke en emotionele overwegingen van welke ambtenaar dan ook.

 

Ben dus ook wel benieuwd hoe dat traject verder loopt.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Mijn 'dat wil ik ook' belevenis had ik een paar zomers terug in Belgie: www.puzzleplanet.be Leuk recht toe recht aan restaurant (heerlijke pasta gegeten!) uitzicht van hier tot Rusland, volop speel mogelijkheden voor de kids en als toetje een mega groot doolhof bedwongen samen met mijn zoon. Ik vond het geweldig!

Deze dingen mis ik node in mijn omgeving en ja, ... zou ik, zou ik niet...

 

@Zeemeeuw: waar zit je ergens, we gaan deze zomer in Zeeland op vakantie en ik wil minimaal 1x bij jullie komen eten! Met twee kids! Een bomenklimmertje van dan al weer 8 en een rustig meisje van dan al weer 5.

Heb ook al twee uitstapjes gepland staan naar 'tuintreinbanen' in Zeeland, dat wordt zeer waarschijnlijk de nieuwe hobby van papa...

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0
En dan kan de gemeente je nog zo'n aardige vent vinden die ze willen helpen etc., maar handhaving gaat voor alle persoonlijke en emotionele overwegingen van welke ambtenaar dan ook.

 

Beste Frans, ik deel je bezorgheid. Het is echter gewoonweg een afweging geweest: zullen we het doen en nemen we dit risico op de koop toe? En wat is het ergste dat ons overkomen kan? Dat we dicht moeten. En dan gaan we gewoon door met waar we al mee bezig waren: ik met de winkel en mijn vrouw met de schrijverij. Maar daar gaan we niet van uit. Okay, paar duizend euro armer maar dat overleven we wel.

 

Er is dus al zo'n zes jaar daar een restaurantgebeuren aan de gang. Mocht het fout gaan dan staan we er niet alleen voor. We hebben dan een Loverendale-vennoot die ook zijn staartje gaat roeren (hij heeft immers ook geïnvesteerd). Je kan het dus zo bekijken: het glas is half vol of half leeg. In mijn optiek is er in samenwerking met de gemeente altijd wel iets van te maken. Misschien mag het alleen een lunchroom blijven of zo of een koffietent. We zien wel! Risico loop je altijd in wat voor vorm dan ook en er zijn altijd bedreigingen als je een bedrijf hebt. Er is niet zoiets als 'zekerheid' en als je denkt dat je dat hebt dan is het slecht 'schijnzekerheid'. Elk jaar borrelt er wel iets naar boven, persoonlijk of zakelijk, wat je in goede banen zal moeten leiden anders zal het slechter gaan met je bedrijf. Vaak je schouders ophalen en gewoon doorgaan is dan de beste methode. Je wint aan de ene kant wat en aan de andere kant verlies je weer wat, zo is mijn ervaring (you win some, you lose some). Zo wordt ik bijvoorbeeld op dit moment bijna gewurgd door mijn groei, terwijl ik twee jaar geleden dacht 'als ik maar meer omzet krijg, dan verdien ik meer en dan ben ik er!'. Dus dat was ook weer zo'n schijnzekerheid.

 

Nee, gewoon doen deze keer en we zien wel. Het ergste wat ons kan gebeuren is dat we uitkomen op exact dezelfde positie als waar we begonnen zijn. Het is net zo'n beetje hetzelfde als met kinderen: er zijn altijd genoeg redenen om ze niet te nemen.

 

Waar zitten we: hieronder een kaartje.

 

TLKaartje.thumb.jpg.56d1979d61364f63c9c29b6fad4f3528.jpg

Link naar reactie
  • 0

Zo, ik 'zwem' weer even naar boven om wat lucht te happen en hier even te posten wat ik weer heb meegemaakt de afgelopen weken. Ik heb echt sterretjes gezien van de vermoeidheid!

 

We gingen in de meivakantie het eerst ook 's avonds open. Het eerste weekeinde kabbelde vredig voort maar daarna hebben we elke avond tjokkievol gezeten. Op zaterdag moesten we zelfs mensen wegsturen, omdat er gewoonweg geen eten/plaats meer was. Dat ging dus goed.

Wat wel zijn tol ging eisen was de vermoeidheid. Ik draai dus nu dagen van negen uur 's ochtends tot twaalf uur 's nachts (en mijn vrouw ook by the way) dus dat maakt een mens hier en daar wat meer licht ontvlambaar. Dus een paar keer ferme ruzie gehad. Maar aan het einde van de meivakantie hadden we de smaak te pakken en alles liep als een zonnetje.

Ook onze 'vennoot' was tevreden met de omzet. Het zal ongetwijfeld buffelen worden deze zomer, maar aan de andere kant komen er wel centjes binnen en mijn vrouw gaat al fluitend naar de bank. Netjes je rekeningen kunnen betalen is namelijk heel leuk.

 

Het seizoen is hier in de winkel ook weer in volle hevigheid aan de gang, dus ik heb helaas weinig tijd om de HL-leden te voorzien van brijante adviezen :P. Maar zo nu en dan 'spotten' doe ik zeker hier. Eerst effe werken en centjes verdienen!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zo, effe een dagje om de administratie te doen en mijn overhemdjes te strijken! De hele boel staat nu op de rails en we merken dat de zaken nu wat meer 'vanzelf' gaan. Nog wel lange dagen maar ik probeer het nuttige met het aangename te combineren: ik fiets vaak vanuit Middelburg naar Ter Linde zodat ik ook nog eens lekker door de polder kan karren.

 

De reacties van onze klanten? Tja, de helft loopt boos weg nadat ik ze uitgekaffert heb natuurlijk, precies hetzelfde als in mijn winkel. Dus daar is niet zo'n verschil. ;). Nee hoor, de mensen komen bij bosjes terug en zelfs de boerderij-manager (die volgens mijn vrouw een beroepszeikerd is) had 'goede berichten' gehoord. Maar het belangrijkste is dat we veel mensen zien terugkomen, dat is volgens mij de beste graadmeter.

In feite is het werk daar in de bediening niet zoveel anders als wat ik in de winkel doe. De mensen wat aandacht geven en ze enthousiast maken voor je produkten. Vertellen over het hoe en waarom van de business etc, en met een beetje passie je spulletjes aanprijzen. Zo hadden we wat biologische prosecco gescoord en Columbus-bier van brouwerij het ij. Nou, ik heb dat wild zwaaiend en met lyrische bewoordingen bij elke tafel aangeprijst natuurlijk. Precies hetzelfde als ik enthousiast ben over een topsigaar, -wijn of parmaham, enthousiasme verkoopt.

 

Ook blijven we trouw aan onze principes: goed boeren eten en geen halve maatregelen op het bord. We willen een beetje een bourgondische indruk achterlaten dus geen geneuzel met ganzeleverschuimpjes etc.

 

We draaien dus lekker en het echte seizoen (juli/augustus) moet nog beginnen. Ik verwacht dus flink wat werkdruk maar ook leuk wat centjes op de bank. Na de zomer zien we wel weer verder. Eerst recht zo die gaat en vooral doorgaan.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Moe, moeier, moest?

 

Ik kan gelukkig maandag in mijn winkel over de toonbank hangen en zo wat uitrusten, want ik zit er soms aardig doorheen. Ook ben ik blij als ik weer eens wat administratie kan doen, dan kan ik zitten!

 

Tot overmaat van ramp heeft mijn trouwe gebutste Ford Mondeo (12 jaar oud) de geest gegeven. Mijn vrouw snort vervolgens een Peugeot 205 op voor €450 en daar tuffen we nu mee verder. Best leuk karretje hoor, maar op de snelweg mis ik toch mijn Ford. Ik wil mijn Ford Mondeo terug! En dan niet zo'n nieuwe natuurlijk, ik wil er wel een deuk in kunnen rijden zeg. Half NL rijdt al rond in zo'n nieuwe glimmende bak die ze eigenlijk niet kunnen betalen en daar doe ik dus niet aan mee.

 

Op de boerderij hebben we een opvoering van een toneelstuk en een open dag achter de rug. Bij het toneelstuk konden de mensen een menu vooraf nemen en dat liep prima. En wie denk je stond er met de open dag weer in de stromende regen bio-burgers te bakken op de (gas)barbeque? Yep, ikke weer. Maar toch zo'n honderd bio-burgers verkocht! (van eigen koe overigens). En daarnaast zat het restaurant ook vol.

 

Er zijn genoeg leuke momenten om de moed erin te houden. Daarnaast zijn er ook aanvaringen natuurlijk tussen ons die we gelukkig weten uit te praten. Ik zeg altijd dat samenwerken één van de grootste uitdagingen en testcases is voor je relatie, en dat klopt ook wel. Maar we laten ons niet zo snel uit het veld slaan.

 

Gelukkig pleegt mijn aanwezigheid in ons Bio-Restaurant geen roofbouw op de situatie in de winkel. Het schip wordt prima in de vaart gehouden door mijn personeel (ik houdt de boel wel in de gaten natuurlijk...) dus de boel stort niet in als ik er minder ben. Er wordt wel 'anders' verkocht, dat merk ik wel.

 

Mijn tijd is weer op, ik moet weer verder.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Vanmiddag zijn we, op 'terugweg' van Zierikzee naar Port Zelande, even aangewipt in Ter Linde. Heerlijk gegeten en in de boomgaard gezeten. De kids hebben we amper nog gezien...

 

Heeft veel potentie! Pin apparaat zou handig zijn, ik heb flink moeten zoeken naar een dorpje met een werkende automaat om geld te kunnen halen... ;D

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Hallo. U kent me misschien nog wel van vroeger. Ik had een rustig, saai leven tot er een leuke vrouw voorbij liep waar ik gelijk mee ben getrouwd. En nu gaat mijn leven op raketsnelheid! Ik heb zelfs nauwelijks tijd om op HL te kijken, en als ik effe langswip zijn er een hoop boekhoudkundige vraagjes. Pfff, bel dan effe je accountant zeg.

 

De laatste keer dat ik postte was geloof ik net voordat de 'echte' vakanties begonnen geloof ik. Want toen de vakanties eenmaal begonnen waren zaten we elke dag stampvol en stond de telefoon roodgloeiend. Tjemig zeg, ik wil alleen maar een beetje rondkuieren daar op die boerderij maar daar komt dus helemaal niks van. Een absoluut toppunt was dat er veertig man/vrouw hadden gereserveerd en dat er nog eens dertig man/vrouw op de voicemail stonden! Huppakkee, een biologisch van der Valk-gebeuren met zeven verdiepingen volgend jaar dus.

 

We werken nu wel met een redelijke 'standaard' kaart. Een wekelijks wisselende kaart bleek niet vol te houden (zoeken naar ingrediënten, gerechten uittesten etc.). Wijn&prosecco worden met tankwagens aangevoerd ;D.

 

Ik schrijf dit stukje ook weer in 'gestolen' tijd, dus ik zal niet te lang uitweiden over hoe goed wij wel niet zijn. Er zijn wat wrijvingen met de manager van de boerderij (mijn vrouw en hij kunnen niet goed samenwerken) omdat er gewoonweg geen visie is hoe het met de boerderij verder moet. Zootje anarchisten!

 

We gaan het einde van de zomer halen zonder kleerscheuren en wel weer een ervaring rijker. Volgend jaar wil mijn vrouw hiermee doorgaan maar dan moet er nog wel wat 'gepokerd' worden met de leiding van Loverendale en de boerderij denk ik. Want een restaurant zorgt toch wel voor leven in de brouwerij daar.

 

Mensen, ik ga weer verder met bestellen, factuurtjes inboeken en ander gezeik.

Link naar reactie
  • 1

En hoe is het nu afgelopen....

 

We zijn eerst eens een week samen op vakantie geweest in september. Lekker een huis midden in de polder in Zeeuws Vlaanderen. Tegen de Belgse grens aan dus genoeg plekken waar je lekker kan eten (waaronder Oud Sluis). We hebben daar eens heerlijk uitgerust en onze boerderij-ervaring eens een beetje 'in te laten dalen'.

 

Voor mij was het duidelijk: stoppen met die handel. Ik heb dan ook duidelijk gemaakt dat ik volgende zomer niet van de partij ben, mocht het restaurant weer opengaan. Want dat is momenteel nog steeds niet duidelijk: wat willen ze nu precies daar doen met het restaurant.

Mijn vrouw heeft dus de knoop doorgehakt en besloten er maar mee te stoppen. Ze vind het best wel jammer maar er heerst momenteel bijna complete radiostilte vanuit de boerderij en er is ook geen wil tot samenwerken.

Maar goed, wat mij betreft: ik heb het wel gezien. Het is goed geweest en ik wil weer als een razende Roeland in mijn winkel tekeergaan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.