• 0

Een biologische uitdaging

Beste HL leden, hier een leuk verhaaltje en wat vraagjes,

 

Mijn vrouw, culinair journaliste besloot vorig jaar om in de zomer vier maanden wat te gaan werken in een restaurant op een biologische boerderij middenin de polder hier op walcheren. We verklaarden haar allemaal voor gek omdat ze praktisch niks verdiende en ik vond dat ze uitgebuit werd!

Nu zijn wij nogal culinair ingesteld. We moeten regelmatig restaurants 'spotten' en ook zijn wij altijd met eten bezig. Ook zijn wij altijd op zoek naar goede producten: 'gelukkige' vlees & vis (tilapia-filet in laten vliegen uit Taiwan vinden wij bijvoorbeeld onzin) en zoveel werken met seizoensgebonden producten van de boeren uit de omgeving. Mijn vrouw is een geweldige kokkin en ze zoekt in haar werk eigenlijk altijd een combinatie van koken en schrijven. Dit was voor haar dus een leuk project.

 

Naast de boerderij is er ook nog een camping, een winkel en een tuinderij. Er was ook nog een kaasmaker maar die is inmiddels verdwenen. Het restaurant heeft één groot voordeel: een schitterende boomgaard. Je kunt hier je biologisch maaltje oppeuzelen en vervolgens met je sigaartje heerlijk achterover leunen en luisteren naar het ruisen van de bomen (of je kinderen die elkaar weer aan het afmaken zijn). Al met al dus een heerlijke plek, je zit echt 'middenin' de boerderij. Je hoort de koetjes loeien, ruikt het hooi etc. Wij worden er in ieder geval altijd vrolijk van en vorig jaar jeukten onze handen ook al: wij vonden dat de toenmalige restauranthoudsters (twee biologische dames) veel te veel kansen lieten liggen. Er werd wel hard gewerkt maar niks verdient. Ook heb ik zelfs een keer staan afwassen omdat de ene dame te laat was en de andere ziek.

De winkel doet het wel goed geloof ik. Ik heb daar eens een tijdje met een bakkie koffie buiten gezeten maar er kwamen genoeg mensen op af.

 

Jullie raden 'em vast al: ze zijn nu nog op zoek naar ondernemers om het restaurant op poten te zetten. Er is een nieuwe manager aangesteld om de hele boerderij 'vlot te trekken'. Ze zijn onderdeel van de Loverendale groep, die meer boerderijen onder hun vleugel hebben.

 

We hebben gisteren een leuk gesprek gehad met de manager, die zelf zegt dat hij 'ondernemer en boer' is. Een helder, rustig mens met handen als kolenschoppen! Hoe dan ook, ik had er een goed gevoel bij.

Onze eerste vraag was dan ook: hoe zit het met de vergunningen? Nou, die bleken er dus niet te zijn. Dat betekent dus dat de hele opzet van vorig jaar eigenlijk zo illegaal als de neten was. De manager zou eens de gemeente polsen wat er zoal mogelijk zou zijn.

Ik vind dit echter wel een belangrijk iets: ik heb weinig zin om iets op te gaan zetten wat vervolgens dichtgegooid kan gaan worden.

Ik weet bijna ook zeker dat de gemeente geen horeca-vergunning gaat afgeven. Je kan natuurlijk zeggen, hoppakee, gewoon doen maar ook de manager had eigenlijk geen zin om dit project op drijfzand te gaan bouwen.

 

Ten tweede: de ondernemingsvorm. Hij stelde zelf voor om een VOF te maken, wat mij wel een goed idee leek. Ook zij hij dat je dan sterker staat als je naar de gemeente toe stapt. De vorige eigenaars van het restaurant huurden het restaurant. Als vennoot brengt hij dan de spullen in (van het restaurant) en de locatie. Hij deelt dan in de winst of het verlies natuurlijk. Het contract zou overigens een jaar lopen.

 

Wat denken jullie? Gewoon eens proberen voor de zomer en hopen op een goede afloop? Of netjes proberen aan de vergunningen te komen en de boel goed opzetten. Het laatste geniet mijn voorkeur maar ik heb weinig vertrouwen in de medewerking van de gemeente, dus dan ben ik bang dat er nooit iets van komt.

Ik zit een beetje in een spagaat en ik heb een beetje een idee dat ik teveel loop te mieren over de regeltjes, terwijl mijn vrouw al praktisch bezig is!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi Zeemeeuw

 

Ik kan hier heel erg kort over zijn:

 

Als je een vof start, dan is elke vennoot hoofdelijk aansprakelijk voor alle schulden van de vof. Zijn de vergunningen er niet en spreekt de gemeente de vof daarop aan, dan loopt elke vennoot privé risico.

 

Nog los van dwangsommen om de tent te sluiten, denk ik ook aan omzetderving wat een verlies op de investeringen teweeg zal brengen omdat er geen omzet is.

 

Is er een ondernemingsplan? Zijn er prognoses? Is er marktonderzoek verricht?

 

Een leuke plek waarvan je als ondernemer denkt dat er mensen komen, is niet genoeg! Werk aan de winkel dus.

 

Vergunningen op orde maken en zorgen dat je een redelijk inzicht hebt in de financiële toekomst. Een starterscoach zal jullie beslist een hoop ellende kunnen besparen.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Tja, ik weet dat het allemaal wat 'shaky' klinkt. Maar je geloof dat er helemaal niks op dat soort boerderijen volgens harde commerciële lijnen wordt opgezet hoor. Dankzij die manager waait er wel een frisse wind door die boerderij en de oude garde loopt daarom ook knorrend weg. Diegene die de winkel runt, stopt er ook al mee. Er moet ineens namelijk openheid van zaken gegeven worden en geld verdiend worden...

 

Kijk, ik kan me er geen buil aan vallen hoor. We investeren wat, maar dat zijn geen idiote bedragen. En ik zie het een beetje als een samenwerking. Wij hebben affiniteit met de plek en de biologische zaak. We kunnen met verschillende plannen naar de gemeente stappen en kijken hoe rekbaar de zaken zijn. Zo ben ik bijvoorbeeld een keer naar de gemeente gestapt en heb gevraagd wat er mogelijk zou zijn om activiteiten te ontplooien in de ruimte boven de winkel. Er is meer mogelijk dan je denkt!

 

Ik kan me suf schrijven aan plannen en spreadsheets, maar ik ga eerst eens even brainstormen en kijken wat de mogelijkheden zijn. Dit is niet een business waar je gelijk een keihard franchise-concept tegenaan kunt gooien, en dat is trouwens ook niet hoe ik iets op wil zetten. Ik wil met zo min mogelijk middelen iets maken, dus oude troep van de rommelmarkt halen en een tweedehands oven etc.

 

Ook wil ik nog een illegale drankstokerij, een wietplantage (ook biologisch) en een gokhal openen. Die mensen van de camping houden vast ook wel van een drankje, wietje en een gokje op zijn tijd... (voor meelezende ambtenaren, dit is een grapje).

 

Vandaag hebben we trouwens een mail gekregen van de manager. Hij wil inderdaad een vof opstarten met een verdeling van 70% voor ons en 30% voor hemzelf. Zo wordt hij onze 'dragon' eigenlijk!

Link naar reactie
  • 0

Kijk, ik kan me er geen buil aan vallen hoor.

 

Behalve dan als die manager besluit om eens flinke verplichtingen aan te gaan, die niet kan nakomen, en jij daarvoor persoonlijk aansprakelijk wordt gesteld. Een VOF is namelijk niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld een BV, waarbij jouw risico, als je het goed doet, beperkt blijft tot je eigen inbreng.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik ben op de hoogte van de risico's. Ik wil dan ook pas dat deze VOF van de grond komt als de boel goed in de stijgers staat. Dat zal dus op korte termijn niet gebeuren. Ik snap wel wat deze man wil, hij wil wat vers bloed door de boerderij laten stromen en ik vind het een daad van vertrouwen dat hij gelijk deze stap wil maken. Hij neemt natuurlijk ook risico. Toch wil ik eerst een goed plan maken en natuurlijk eens gaan kijken wat het allemaal gaat kosten.

 

De 'biologische scene' loopt niet over van commercieel denkende mensen, maar er is idealisme genoeg. Een combinatie van deze twee moet mogelijk zijn!

Link naar reactie
  • 0

Dan eerder andersom, de manager de beherend vennoot en Zeemeeuw de stille vennoot. Anders blijft Zeemeeuw volledig aansprakelijk. Maar dan ligt het er wel aan wie naar buiten toe treedt, etc.

 

Je zou dan eventueel ook nog aan een winstdelende lening kunnen denken, maar dan ben je dus geen (mede)eigenaar.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

... en waarom geen stichting oprichten met als doel om jongeren met een handicap te werk te stellen? Mijn zoon heeft zelf een verstandelijke handicap en zit op speciaal onderwijs, dus zo kwam ik op dat idee. De boerderij is ook nog eens een 'zorgboerderij' maar dat was ook nog iets wat volgens de manager in ontwikkeling was. We kunnen echter wel gebruik maken van deze status.

 

Kijk, we gaan daar toch niet zitten voor het grote geld en ik denk dat wij veel meer kans hebben om op zo'n manier medewerking van de gemeente te krijgen.

 

ik heb het volgende plan:

- dit jaar aanmodderen, de boel op proberen te zetten en bedrijfsplan te schrijven.

- gemeente benaderen met opzet stichting of vof commercieel idee.

- eventueel combinatie met de boerderijwinkel zoeken, want deze komt volgend jaar ook nog eens vrij.

 

De focus ligt dan op volgend jaar. Dat geeft ons de tijd om de boel goed op te zetten.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Even een update:

 

Er komt een VOF met als vennoten mijn vrouw en de Boerderij (CV). Ik werk wel mee maar houd me verder bemoei ik me niet met het management van het restaurant. We hebben dit besloten omdat er hier echt geen twee kapiteins op het schip kunnen! De administratie van de VOF kan mee in de jaarrekening van de Boerderij en bovendien zijn de verzekeringen dan ook in orde. Ook wil de Boerderij zelf ook nog wat investeren dus dat komt allemaal wel rond.

We zijn gisteren wezen inventariseren maar er moet niet dramatisch verbouwd worden of zo, eigenlijk het grootste deel van de faciliteiten is er al (koelkast, spoelkeuken, opslagruimte, wc's in orde etc.). We hebben een oude bar opgesnord en voor de rest sprokkelen we praktisch alles tweedehands bij elkaar! Hier en daar een likje verf en dan kan Sergio zijn drie sterren gaan inleveren in Zeeland ;D.

 

De winstverdeling is overigens 30% Boerderij en 70% voor mijn vrouw, wat ik niet onredelijk vind. Mijn vrouw investeert wat eigen geld in het restaurant en de rest kan ze van mij lenen. Maar kan het nu ook investeren?

 

Ik vraag me nu echter af hoe ik die lening het beste kan opvoeren? Kan ik als eenmanszaak investeren in een VOF of is het gewoon een privé-actie?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zo en hier dan het verslag van de opening met de Pasen van ons biologische restaurantje!

 

We hebben ons in de weken voor de opening helemaal het schompes gewerkt om het op tijd (redelijk) af te krijgen. Schilderen, voorraad aanleggen, kassa installeren etc etc. Ook moest ik weer zonodig aan twee rare stroomdraadjes zitten dus ik heb mijn portie electriciteit voor deze zomer ook weer gehad!

 

Hoe ging het nu: wel, ondanks de vermoeidheid ging het prima! Er kwam geen kruimel terug en de klanten waren tevreden. :Ééééééénig dat u dit doet hier in deze heeeerlijke omgeving. Ik heb me helemaal suf geouwehoert want iedereen wilde weten over het hoe en wat van het restaurant.

De keuken was natuurlijk net Fawlty Towers. Soms en er vloog wel eens een bord naar mijn kop maar we hebben het voor elkaar gebokst. De kinderen hebben genoten en wij hebben nog wat centjes kunnen verdienen ook. Daarnaast lekker gegeten ook!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi!

 

Leuk leuk leuk!!! Heb helemaal zin om te komen ipv productjes in te voeren achter mijn pc :-).

 

Super dat het zo goed ging en dat het eten zo lekker is bevonden.

 

Go go, dat er nog maar veel mooie dagen mogen volgen.

 

Groetjes, Manon

 

PS, mijn blog (met mening) nog gelezen lately ;D

Link naar reactie
  • 0

 

Hoe is het eigenlijk met die horeca-vergunning afgelopen?

 

Dat intrigeert me, want een boerderijwinkel die eetbare/drinkbare producten verkoopt en piknik-tafels in de boomgaard zet, is waarschijnlijk geen horeca. Of toch wel? Enfin, blijkbaar is ook dat probleem opgelost...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Yep, je kinderen kunnen lekker in de bomen klimmen, op skelters scheuren etc. Ook kan ik ze te werk stellen in het restaurant (appeltjes schillen). Wij vinden het belangrijk om 'kindvriendelijk' te zijn omdat wij dat eigenlijk nooit in andere restaurants aantreffen. Wij zijn ook al bezig met een flinke 'speelhoek' in het restaurant, maar het is meer de bedoeling dat ze lekker naar buiten gaan en door de modder gaan rollen.

 

Na de zomer gaan we verder evalueren en gaat mijn vrouw naar de gemeente. Het heeft verder nu weinig zin om dit te doen omdat we de boel nu verder willen 'aftasten' en 'fine-tunen' . Effe kijken hoe het gaat en de kinderziektes eruit halen.

Om vergissingen te voorkomen: er is een winkel en een restaurant, de twee werken verder niet samen. Het restaurant is een apart gedeelte.

 

Ik heb er inderdaad ook over nagedacht, hoe zit dat nou met horeca en niet-horeca? Bakker Bart (bij mij op de hoek) heeft net flink verbouwd en er zijn nu ook zitjes bijgekomen waar je die vieze Bartzooi naar binnen kunt werken. Dit is dan eigenlijk toch ook geen winkel meer? Hmm, hier en daar kan de boel nog wel wat opgerekt worden blijkbaar.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wij kamperen sinds een jaar of vier bij een boerencamping. De strekking daar is : dit is een boerencamping dus geen gemaaid grasveld, daar loopt de geit voor rond. En....alles voor de kinderen !

 

Stel je een behoorlijk weiland voor met een 30-tal gezinnen met caravan of vouwwagen, met jonge kinderen. Overal trapauto's, skelters en trampoline's. Boer fietst heel de dag rond en is echt de opa van de kids. Zwembad doen we niet aan, zelf meenemen ! Wat ze wél doen : Rondjes rijden met de paarden, waar de kinderen op of mee mogen. Samen alle dieren voederen, stukje "opvoeding" bijbrengen ivm natuur (helaas nodig bij sommigen....)

's avonds maakt hij samen met de kinderen een kampvuur, een grote bak brooddeeg.... iedereen stokken zoeken en roosteren die klont ! Nee, niks schoonmaken, die tak, gewoon, een punt er aan maken en klots een homp deeg eraan !

En wanneer er door zware regen een tent onderloopt, pakt iedereen bij de boer materiaal, en staat in de stromende regen te zwoegen, om dat gezin "droog" te houden !

 

En geen gezeik achteraf wanneer je kind eens heel de nacht heeft lopen krijsen....

 

Iedereen let op elkaars kinderen en buiten een schaafwond gebeurt er niets. Er is geen krant, geen zwembad, geen campingwinkel, niets. Maar wel een saamhorigheid zoals je die zelden ziet tegenwoordig !

 

Mijn kinderen (en wij ook !) willen de komende jaren nergens anders meer naar toe.....

 

Die rode overall-etjes in geval van Zeemeeuw vind ik geweldig ! Wij nemen alleen kleren mee die 's ochtends aangaan, en 's avonds ritueel verbrand worden....

 

Eén nadeel.... wanneer de kids (eindelijk) op bed liggen, wordt het vuur opgestookt voor de ouders. Iedereen neemt zijn eigen drankje mee, en sluit aan bij het fikkie, lekker buurten.....tot diep in de nacht of vrolijke ochtenduurtjes.....

Gelukkig weet iedereen van elkaar waarom je de volgende ochtend er niet helemaal bij bent ;)

Link naar reactie
  • 0

Kamperen... is er bij mij een beetje uitgesleten.

 

Rond mijn 23e ben ik op de fiets gestapt en heb ik een maand lang rondgetrokken door het midden van NL. Kweetniet waarom maar ik had er gewoon zin in. Lekker gekampeerd, gekookt op mijn primus en de ultieme vrijheid. Goed dat ik dat toen gedaan heb want ik zou bij god nu niet meer weten wanneer ik dat in kan plannen!

Het jaar daarop heb ik dat nog een keertje dunnetjes overgedaan en toen ging ik het werkende leven in. Ik had dus altijd goede herinneringen aan kamperen.

 

Okay, mijn vrouw en ik moeten de kinderen elke zomervakantie iets te bieden hebben. Ze vinden het leuk om met andere kids te spelen dus wij gaan kamperen! Ik krijg gelijk weer visioenen van fluitende vogels, frisse lucht en koken op mijn primusje.

Dus wij een familietent aangeschaft (tweedehands) en een hele zooi kampeerspullen. Iedereen blij dus.

Maar dan de praktijk. Eerst die hele zooi in de auto krijgen is een hele toer, heel anders dan wat spullen in je fietstas wurmen. Dan het opbouwen van de tent is ook veel meer werk dan ik mij kan herinneren.

Maar goed, alles wel en niet zeuren ouwe knorrepot!

Dan gaan we slapen met zijn allen.... kinderen, honden en vermoeide volwassenen. Mijn dochter snurkt aan de ene kant en ik aan de andere kant, dus mijn vrouw kan niet slapen. Bij elk konijn wat door de struiken ritselt vliegen de honden tegen het dak van de tent aan en ik erbij inclusief hartinfarct. Midden in de nacht heb ik er genoeg van en doe ik de honden in de auto waar het feest natuurlijk gewoon doorgaat.

's Ochtends wordt ik krakend en piepend wakker en wil ik alleen maar een kopje thee... dat duurt ook weer een uur natuurlijk.

Dan wil ik gaan douchen maar de boel is daar bezet.... en hoe kom ik godsnaam aan een sterke bak koffie hier? Hebben we het complete espresso-apparaat dan niet meegenomen? En die irritante lui naast ons met dat akelige kind mogen ook graag in hun Audi stappen en zo snel mogelijk wegrijden!

Gelukkig is het een kwartiertje rijden naar thuis waar we de volgende nacht heerlijk in ons eigen bedje slapen. Overdag gaan we naar de camping en hebben de kinderen en wij het prima. Tussendoor lekker naar het strand en zo zijn we vorige zomer doorgekomen.

 

Ik laat het kamperen dus maar over aan de liefhebbers en moet helaas accepteren dat met het terugtrekken van de haargrens ook het kampeerbloed blijkbaar verdwenen is....

Link naar reactie
  • 0

Kamperen... is er bij mij een beetje uitgesleten.

 

Ik laat het kamperen dus maar over aan de liefhebbers en moet helaas accepteren dat met het terugtrekken van de haargrens ook het kampeerbloed blijkbaar verdwenen is....

 

Ook voor mij is kamperen niet way of life en bio/eco trouwens ook niet.

 

De enigste periode die ik in een tentje heb meegemaakt was als soldaat, voor mij liever 4 of 5 sterren in een spaans sprekend land.

Net een andere auto aangeschaft, usa uiteraard, die zo'n 60 cm langer is dan ik al had en een nog grotere slok lust.

 

Wat is er toch met dat bio/eco tegenwoordig?

Link naar reactie
  • 0

Bio/Eco is wel een trend momenteel. Hoe komen we daar nu zo op?

 

Wel, mijn vrouw en ik zijn altijd met eten bezig. Als wij 's ochtends wakker worden zijn wij bijna al bezig met wat voor heerlijkheden wij 's avonds al klaar gaan maken. Je gaat dan automatisch op zoek naar goede, verse ingrediënten en hupsakee je komt vanzelf terecht bij lokaal geproduceerde biologische zaken.

 

Het is duurder maar je proeft absoluut het verschil als je tenminste prijs stelt op kwaliteit ipv kwantiteit. Als je zelf achter het fornuis staat merk je al heel snel dat er een groot verschil is tussen supermarktvlees wat opgefokt is met water en hormonen en vlees van gelukkige koetjes/kippetjes. En de smaak is ook nog eens fantastisch.

Wil je zelf alleen maar 'veel' en kan het je verder niet zo veel schelen, dat moet je vooral doorgaan met slecht vlees eten. Maar je kan ook kiezen voor minder maar wel beter.

 

En zo'n benzineslurper, daar maak je alleen Wouter toch maar gelukkiger mee?

 

Ik houd dit soort pleidooien ook altijd voor sigarenrokers. Waarom in godsnaam zo'n vastgerolde mestbaal uit Cuba opsteken terwijl je veel betere alternatieven uit de Dominicaanse Republiek hebt? Hier worden sigaren gemaakt met een rijke, volle, uitgebalanceerde smaak van prachtige, gerijpte tabakken voor vaak minder geld. En toch kopen ze elke keer een Cubaanse sigaar waar ze groen van uitslaan omdat het 'bij hun past'. Er zijn dus weinig mensen die puur op hun smaak afgaan en geen oogkleppen ophebben. Denk gewoon eens na bij wat je eet/rookt/drinkt en je geniet zoveel meer!

Link naar reactie
  • 0

Biologisch eten wordt ook steeds populairder dat zie je al in de AH. Wij kopen nu ook al een geruime tijd alleen maar biologische melk, vlees, fruit etc. Het is gewoon veeeel lekkerder. En daar ligt het probleem bij de marketing van Biologisch eten, denk ik.

Ik denk dat er veel meer Biologisch eten kan worden verkocht als het veel meer als een gezondheidsproduct en gewoon een veel smakelijker product in de markt wordt gezet. Vaak hangt er nu zo'n "groen" en "gijtenwollensokken" imago om heen.

Ik zou het gewoon veel meer als een gezonder en lekkerder product in de markt zetten.

Link naar reactie
  • 0

Tsja wat is er met het bio en eco tegenwoordig.

 

Bij mij is het niet begonnen om de smaak maar om het idee dat ik minder 'troep' binnenkrijg als ik kies voor biologisch eten en bio verzorgingsproducten. Toen ik er mee begon, merkte ik vooral bij vlees het enorme verschil in smaak en inmiddels eet ik liever geen vlees dan niet-bio vlees. Nu eet ik sowieso maar 2 x per week vlees ofzo omdat ik erg hou van 'licht' eten en vlees is vaak zo zwaar (vind ik). Als ik alleen al kijk naar de filet americain bij onze bio slager en de filet americain bij de albert heijn dan ziet het er gewoon niet eens hetzelfde uit.

Als ik op de verpakking van niet-bio ham lees dat er 90% vlees inzit dan denk ik: iew wat zit er dan nog meer in........

 

En ken je misschien de verhalen over Monsanto? http://nl.wikipedia.org/wiki/Monsanto_(multinational)

Als ik dat stukje alleen al op Wikipedia lees, word ik al misselijk. Als je dan ook nog eens doorleest op http://www.monsantowatch.org/ dan hoef ik meteen niet meer te eten.

 

Dit soort bedrijven maken er gewoon een onwijs groot zooitje en door te kiezen voor bio blijf ik daar ver van.

 

En die verzorgingsproducten geldt hetzelfde voor. Parabenen, sodium laureth sulfaat, sodium laury sulfaat, triclosan, minerale oliën, het is gewoon allemaal troep! En ik heb gewoon geen zin om dat op me te smeren, jakkie ;D

 

Het nadenken over de effecten op de wereld kwam bij mij echt later, denk wel een jaar later ofzo. En ook daar zijn heel veel voordelen te bedenken. Als ik dan ook nog bedenk dat het voor de landarbeiders gezonder is om al ons eten enzo te verbouwen dan ben ik wel om :)

 

Wat Zeemeeuw zegt, kan ik me ook wel in vinden. Het is een soort van 'zin in kwaliteit'.

 

Enne PS: heb ooit één keer gekampeerd: verschrikkelijk!!! Het lijkt me voor de kinderen wel echt geweldig, maar niet voor mij. Ik hou wel van simpel maar dan wel van simpel met een bed, douche en wc.

 

Link naar reactie
  • 0

Precies! Maar als je kijkt hoe ze die producten op de markt zetten dan is dat vaak "groen" (ik geloof eerlijk gezegd niet zo in het hele broeikaseffect, maar goed) terwijl ze het gewoon als gezond eten moeten aanprijzen zoals ze dat met al die optimel en bividuschijtesbeter doen.

*Droomt van zijn eigen BIO/ECO imperium* :P

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.