• 0

Waar op letten bij uitbesteding vormgeving website?

Hoi,

 

We zijn heel druk bezig met het opzetten van onze nieuwe webshop. Mijn man is software ontwikkelaar en ontwikkelt daarom alles zelf (ASP mvc, .NEt, C# etc). In verband met de planning en onze capaciteit overwegen we om het design deel uit te besteden. De website wordt dus gemaakt in xhtml en we willen een design met CSS. Gangbare browsers moeten natuurlijk ondersteund worden. We houden van simpel, geen tierelantijnen. Om een idee te geven bijgaand ons logo.

 

Hoeveel tijd zou zoiets kosten en wat zou het bijbehorende prijskaartje ongeveer moeten zijn?

 

Ik sta open voor privéberichtjes van mensen die dit kunnen en op korte termijn tijd hebben.

 

Groeten, Manon

Logo_klein.PNG.561b95e61425ca0d846476e6b7d23dd1.PNG

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

zelf heb ik www.99designs.com gebruikt, je zet hier een opdracht uit (waar je een klein bedrag voor betaalt) ... freelancers reageren hierop, jij kunt weer reageren op deze designs die je ziet en daarna kunnen de designers verbeteringen maken.

 

Het voordeel is dat je veel verschillende designers hebt die zullen reageren (als je opdracht en bedrag interessant zijn uiteraard), je krijgt dus veel verschillende designs. En je betaalt pas op het moment dat je daadwerkelijk een design afneemt.

 

richard

 

p.s. mocht je meer info willen hebben pm me dan even

Link naar reactie
  • 1

 

Beste Manon,

 

Om een bevredigend resultaat en goed maatwerk te kunnen leveren zijn niet alleen de details van techniek van belang,

maar ook de details van de uitstraling en stijl. De techniek is duidelijk, maar je uitstraling en stijl zijn van belang om voor de vormgever af te bakenen wat je wilt hebben. Zonder een duidelijke briefing krijg je onnodige correctierondes, extra kosten etc. Het zorgt er tevens voor dat de vormgever weet wat de unieke waardes zijn qua imago en dat de vormgeving niet 13 in een dozijn gaat zijn. Iets wat je met online designservices veel makkelijker hebt. Zie het als een auto die je gaat bouwen, zonder bouwtekening en details - bouw je in het wilde weg. Een goede briefing bestaat o.a. uit (niet zozeer een must - meer als leidraad) :

 

- Wat maakt de website/shop onderscheidend qua site en qua product-assortiment?

- Welke doelgroep spreek je aan?

- Wat zijn je eigen kernwaardes als bedrijf?

- Wat zijn de functionaliteiten van de website?

- Welke functie heeft de website, enkel verkopend of meer?

- Wat is de flowchart/navigatie-verloop van de website? (hoeveel buttons, wat gebeurd er als je klikt etc?)

 

Er is nog meer, maar dit zijn wel gemiddelde zaken die een professionele vormgever wilt weten. Zonder dit, is een vormgever zomaar wat moois aan het maken zonder visie.

 

Afhankelijk van je eisen en de ervaring van je vormgever kan je eigenlijk pas een tijdsindicatie geven die passend is.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

- Wat is de flowchart/navigatie-verloop van de website? (hoeveel buttons, wat gebeurd er als je klikt etc?)

 

 

 

Dit vroeg ik me dus inderdaad af. Hoever moet je het exacte proces al helder hebben voordat iemand aan de slag kan met het 'smoelwerk' van de site. Super bedankt voor deze inhoudelijke reactie!

Link naar reactie
  • 0

Het is vooraf sowieso belangrijk omdat je geen 20 knoppen weg kunt stoppen in een design wat er op gemaakt is maximaal 8 - knoppen onder te brengen. Een beetje vormgever wil zorgen dat de belangrijkste onderdelen 'above the fold' blijven zitten, dus waar 8 knoppen in een verticaal menu best zou kunnen, kun je geen 20 knoppen kwijt dan kun je beter met submenu's of uitklapmenu's werken (bijvoorbeeld, zijn zat oplossingen denkbaar). Het is zonde om voor dat 'ombouwen' te moeten betalen als je met een simpele flowchart (iig een ruwe) dat hele probleem kan wegnemen.

 

Voor een echt goede tijd (en prijs-)indicatie is een volledige flowchart essentieel, daar kan een vormgever uit opmaken hoeveel (unieke) pagina's er vormgegeven moeten worden.

 

Morgen ga ik je PM'en.

Link naar reactie
  • 0

Dit vroeg ik me dus inderdaad af. Hoever moet je het exacte proces al helder hebben voordat iemand aan de slag kan met het 'smoelwerk' van de site. Super bedankt voor deze inhoudelijke reactie!

 

Dit moet wel redelijk uitgekristaliseerd zijn, zodat er voor beiden partijen duidelijk is hoe complex een site wordt. Aan de hand van deze structuur kan dan ook een gerichte schatting gemaakt worden qua tijd. Een professionele vormgever/designer kan je wel helpen in dit traject, maar dit zal in 9 van de 10 gevallen meer geld kosten. Dus een beetje voorwerk kan je al heel wat euro's schelen, plus dan ben je ook bewuster van het project.

 

Overigens is een goede briefing ook een controle-middel voorjezelf om te zien of de vormgever zich aan jouw richtlijnen heeft gehouden. Andersom is het ook een goed middel voor de vormgever om klanten op hun gegeven antwoorden te wijzen als ze zaken opeens op een ander spoor willen zetten. De klant moet dus eerst voor zichzelf bepalen en keuzes maken alvorens hij een creatief inschakelt. (Dit scheelt later een hoop rompslomp en kosten dus).

 

Mocht je hulp nodig hebben, stuur mij een PM met je mailadres en ik kan je wat sturen om je op weg helpen.

Link naar reactie
  • 0

Voor jezelf is al belangrijk om goed op orde te hebben welke knoppen/links je op je pagina wil hebben inderdaad maar ook bij voorkeur al voor een belangrijk deel waar je deze knoppen/links wil hebben.

 

De indeling van je pagina is namelijk voor een groot deel een factor in het succes van je webshop en dit is niet iets waar de meeste designers op zullen letten.

 

Verder blijft het altijd zeer moeilijk om een designer te vinden die jouw ideeën en wensen goed kan omzetten in een goede layout.

Ik heb hier in elkgeval erg veel last van. In het verleden vaak zeer duidelijke wensen en voorbeelden van andere designs doorgegeven en in 70% van de gevallen is er met geen van de wensen/voorbeelden enige rekening gehouden.

 

Ik heb dit zowel met duurdere layouts (800 euro en meer) als goedkopere layouts gehad.

 

Veel werk ik nu met goedkopere designers en gaat 70% van de designs die er gemaakt worden rechtstreeks de vuilnisbak in.

Misschien komt het door het onderwerp van mijn shop dat veel designers er zoveel moeite mee hebben maar de kwaliteit valt mij in de meeste gevallen dus heel erg tegen.

 

Binnenkort voor mijn belangrijkste shop ook vernieuwen kwa software en dan ook gelijk nogmaals proberen het design nog verder te laten verbeteren, maar ben nu al maanden aan het rondkijken naar een goede designer (veel kleine andere designs laten maken om te zien of ze begrijpen wat ik ze doorgeef end aar wat mee doen). Tot op heden een paar aandige designs, maar geen enkelle die de styl die ik zoek kennelijk begrijpt of kan/wil maken.

 

Wat betreft de eerder genoemde indeling van de site die je zelf al grotendeels op orde moet hebben: ga eens een weekje een uurtje ofzo per dag lezen op www.twinkelmagazine.nl daar staan veel nuttige artikels over de indeling van webwinkels, de manier van bestelbuttons plaatsen, de kleur daarvan enz...

Link naar reactie
  • 0

De indeling van je pagina is namelijk voor een groot deel een factor in het succes van je webshop en dit is niet iets waar de meeste designers op zullen letten.

 

Het lijkt me dat dat júist een belangrijk onderdeel van het werk van designers is...

 

Overigens vind ik de tips in dit topic van vrij slecht niveau, sorry dat ik het zeg: wanneer een designer een designvoorstel maakt waar maar 8 knoppen inpassen 'omdat de klant aangaf maar 8 knoppen te willen hebben', dan zou ik heel hard wegrennen...

Link naar reactie
  • 0

Jeroen,

Helaas heb ik nog geen designer getroffen die enig benul had met de juiste indeling van de webshop.

Die letten er vooral op of het er (in hun ogen) leuk uitziet.

 

Mogelijk dat er wel goede designers zijn die je goed kunnen aanvoelen en verstand van een goede indeling ehbben maar ik heb ze nog niet gevonden (in mijn prijsklasse).

 

Overigens 3 weken terug wel 2 offertes aangevraagd bij bedrijven die een paar goede en mooie designs in hun portfolio hebben staan. (zijn zo te zien wat duurdere bedrijven) maar tot op heden nog 0,0 reactie van deze bedrijven dus kennelijk niet geintereseerd in opdrachten. En dat gebeurd vrij vaak, van de 10 vragen/offertes/info aanvragen die je doet bij grotere bedrijven krijg je gemiddels 4 reacties terug (mogelijk ook weer door het onderwerp van mijn webshop)

Link naar reactie
  • 0

Het ging om het verschil tussen 8 en 20. 20 knoppen krijg je niet kwijt in een horizontaal menu en ook niet above-the-fold in een verticaal menu, 8 (of vijf, bijvoorbeeld) wel. Het ging hier over wat er fout zou kunnen gaan als de klant niets aangeeft (dus ook zonder ruwe flowchart) en de designer toch het 'smoelwerk' zou designen.

 

De indeling van een website is juist het werk van een designer. De interface is vele malen belangrijker dan het sausje, een website moet immers converteren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Jeroen,

Helaas heb ik nog geen designer getroffen die enig benul had met de juiste indeling van de webshop.

Die letten er vooral op of het er (in hun ogen) leuk uitziet.

 

Mogelijk dat er wel goede designers zijn die je goed kunnen aanvoelen en verstand van een goede indeling ehbben maar ik heb ze nog niet gevonden (in mijn prijsklasse).

 

Vossie, het is denk ik ook een kwestie van net die ene klik te vinden met de juiste persoon. Ben zelf werkzaam als creatief en ik zie het ook in mijn vakgebied. De mensen die ik soms freelance inhuur zijn soms ook teveel met het uiterlijk bezig, terwijl het juist om die synergie van aantrekkingskracht gaat en effectiviteit. Het gaat hand in hand... Maar er zijn zeker nog wel geschikte mensen die dit wel kunnen. Enige waar je wel rekening mee moet houden is dat je wel voldoende budget hiervoor vrijmaakt.

(Het is vaak een eenmalige investering, waarvan je de kosten verdeeld over de jaren van gebruik).

 

Wellicht is je prijsklasse/budget te laag voor wat je wil, kan het niet goed beoordelen, omdat ik te weinig achtergrond gegevens ken. Weet niet welke bureau's of designers je hebt benaderd, maar hoe stuur jij offertes, en naar wie? (PM me anders met je emailadres of zet een voorbeeldje hier, dan hebben we wat meer achtergrond)

Link naar reactie
  • 0

Een layout voor een webshop gaat 2 tot maximaal 3 jaar mee en moet daarna weer vervangen/geupdate worden naar mijn mening.

De kosten daarvan moeten dan ook in die tijd worden afgeboekt.

 

Budget is altijd lastig, kan wel een budget van 2000 euro nemen voor een layout maar egzien mijn ervaringen is me dat veel te riskant. Ben je straks 2000 euro armer en zit je nog met een layout die niet goed is ingericht of aan je wensen voldoet.

 

Kan je beter een paar budget designers layouts laten maken met zelf scherpe voorwaarden voor de indeling en hun enkel het grafische eromheen laten maken en dan 3 van de 4 ontwerpen weggooien. Heb je in elkgeval nog keuze uit 4 verschillende ontwerpen dus 4 keer zoveel kans om wat fatsoenlijks te krijgen (niet helemaal waar natuurlijk aangezien de kwaliteit van dergelijke designers altijd wat lager zal zijn).

 

Wat betreft de offertes die ik aanvraag: dat gaat via speciale offerte aanvraag formulieren of via de telefoon.

Of zoals laatst contact gelegd met de hoofdsponsor van de webwinkel vakdagen. daar een gesprek begonnen waarin ik duidelijk liet weten intresse in de diensten van dat bedrijf te hebben. na 5 minuten werd dat gesprek afgebroken door dat bedrijf met dat ze de week daarop wel zouden bellen om verder te praten waarna hij mijn kaartje in ontvangst nam en snel ging staan praten met wat volgens mij een kennis was.

Week erop (en nu nog steeds niet) niks van dit bedrijf vernomen.

 

Maar wat is volgens jou of jullie dan voldoende budget en hoe weet je of je de juiste designer gevonden heb zonder eerst een waardeloos design betaald te hebben?

Link naar reactie
  • 1

Ik denk dat je wellicht je designers uit de verkeerde hoek probeert te recruteren, of voor een te laag budget. Neem bijvoorbeeld een site als Sitedeals, men concurreert elkaar de tent uit, de ene layout is nog goedkoper dan de ander maar de ontwerpers zijn wel vaak scholieren, goedwillende amateurs en/of beginnende ontwerpers. Daar zitten natuurlijk ook hele goede tussen maar het niveau is vaak niet echt om over naar huis te schrijven.

 

Natuurlijk is het gebruik van een dergelijke site (of iets als 99designs, zoals Richard eerder al opperde) erg verleidelijk en zijn er ook zeker wel pareltjes vandaan te halen, echter als iemand bereid is voor een bodemprijs te werken wil dat vaak wel wat zeggen over zijn skills cq ervaring of zijn bereidheid om er veel tijd in steken.

 

Op basis van een briefing waarin je wensen en verwachtingen in kaart gebracht worden, welke stijl tot je verbeelding spreekt en eventuele voorbeelden van sites cq layouts die je erg mooi vindt aan bod komen, kan een goede ontwerper zonder problemen een grotendeels passend ontwerp maken. Natuurlijk blijven er altijd zaken over die hier en daar aangepast moeten worden maar dit zit bij een beetje design bedrijf gewoon bij de service inbegrepen. Waardoor je aan het einde van de rit een prima passende layout hebt waar je tevreden mee bent.

 

Op deze basis heb ik persoonlijk bijvoorbeeld in 10 jaar tijd tot nog toe 1 ontwerp afgekeurd zien worden. Voor de rest was het altijd hoogstens een kwestie van wat kleine aanpassingen aan het voorgestelde ontwerp. Het is een kwestie van luisteren, aanvoelen en inschatten.

 

Dit soort zaken kan je doorgaans niet echt verwachten van mensen die bieden op een design-opdracht of voor een prikkie hun diensten aanbieden.

 

Bij gespecialiseerde bedrijven echter wel, alleen ligt de prijs doorgaans een stuk hoger.

 

Maar ook daar verschilt het per organisatie wat de insteek precies is. De een zet in op alleen grote opdrachten en vindt, denigrerend gezegd, een webshopje voor enkele honderden euro's niet interessant (waar jij zo te horen tegen aan bent gelopen). De ander realiseert ook kleine projecten en pakt een dergelijke klus graag aan. De prijsverschillen zijn ook navenant.

 

Ik denk dat je eigenlijk gewoon een goede vaste partner moet zien te vinden die jouw visie in beeld kan brengen en vervolgens van die partij gebruik blijven maken, dan loop je ook niet meer tegen deze zaken aan.

Mediascape - Hét adres voor betaalbare huisstijlen, reclame en websites.

We heten u van harte welkom op: www.mediascape.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik ben hartstikke blij met de discussie die nu op gang komt!

 

Wij hebben zelf veel (theoretische) dingen bestudeerd en hebben zeker ideeën over lay out in combinatie met conversie.

 

Om tijd te besparen willen we het 'mooi maak' deel uitbesteden maar tegelijkertijd is het natuurlijk een enorme toegevoegde waarder als een designer een visie heeft over wat wel en niet leidt tot een goede conversie.

 

Mijn man ontwikkelt nu en daar rollen onopgemaakte pagina's uit. Maar de menu's etc en de knoppen enzo staan er wel al.

We zouden er dus ook voor kunnen kiezen om de volledige winkel eerst volledig te programmeren zodat alle pagina's er onopgemaakt zijn en het dan in 1 x te laten opmaken.

 

Mijn doel is tijdwinst en een mooi design. Als mijn man ook zelf gaat designen dan duurt het bij wijze van weer een week langer en dat wil ik voorkomen en daarnaast zijn wij beiden geen grafisch ontwerpers en naar mijn mening heeft iedereen zijn talenten ;D

Link naar reactie
  • 0

Een layout voor een webshop gaat 2 tot maximaal 3 jaar mee en moet daarna weer vervangen/geupdate worden naar mijn mening. De kosten daarvan moeten dan ook in die tijd worden afgeboekt.

 

Budget is altijd lastig, kan wel een budget van 2000 euro nemen voor een layout maar egzien mijn ervaringen is me dat veel te riskant. Ben je straks 2000 euro armer en zit je nog met een layout die niet goed is ingericht of aan je wensen voldoet.

 

Kan je beter een paar budget designers layouts laten maken met zelf scherpe voorwaarden voor de indeling en hun enkel het grafische eromheen laten maken en dan 3 van de 4 ontwerpen weggooien. (niet helemaal waar natuurlijk aangezien de kwaliteit van dergelijke designers altijd wat lager zal zijn).

 

 

Ik ben allang blij dat er nu wordt nagedacht over de functie van design, dat het wel degelijk een toegevoegde waarde is. Het is ieder zijn of haar goedrecht om zelf te bepalen met wie en hoe ze zaken doen. Uiteindelijk denk ik dat kwalitatief design zich altijd terug verdiend. (mits natuurlijk ook de marketing en bedrijfsstrategie gezond is).

 

Het vinden van een goede designer is eigenlijk een kwestie van goed filteren. Het kost wel even wat tijd, maar doordat je filtert en eventueel veel vraagt kan je inschatten of iemand wel degelijk verstand van zaken heeft over design. Vraag hoe ze te werk gaan? Wat is het stappenplan? Hoe verloopt de klus? Hoe ziet het voorbereidende traject eruit? Vraag of je schetsen, of het proces van een bepaalde "case" van hun mag inzien, hoe dat is verlopen om te zien of het bij je past.

 

Een goede professionele designer vraagt veel aan je en zal altijd werken met een degelijke gedetailleerde briefing. Bijna alles wat daarvan afwijkt is schieten met losse flodders en vragen om problemen. Als er namelijk een degelijke briefing is, is er een controlepunt voor zowel opdrachtgever als vormgever/design partij. Dus het ontwerp kan bijna niet mislukken als aan de briefing wordt voldaan. Alles wat dan afwijkt of niet klopt is of een smaakkwestie of de briefing was niet juist. Ik heb in mijn hele carriere van 10 jaar, maar 5 of 6 projecten voorbij zien komen die echt anders moesten. Dit was voornamelijk te wijten aan een klant die zijn smaak wilde doordrukken of onvolledig ingevulde briefings. (fout van mijzelf, even een spoedje hier en even snel dit, snel dat etc.). Klanten met te weinig tijd zeg ik nu altijd tegen : "Er is altijd tijd om het over te doen, maar nooit tijd om het in 1 keer goed te doen". Daarom dat ik zelf spoed-opdrachten bijna nooit meer aanneem, alleen voor vaste klanten.

 

En ik heb het idee dat de partijen waarmee je hebt gesproken, je niet serieus nemen als klant. Je budget klinkt niet gek. Persoonlijk denk ik dat je met een ruimer budget van bijvoorbeeld 3000 - 6000 euro (ruim genomen) verder kan komen qua zoektocht naar een vormgever. Het klinkt allemaal erg veel, en ik kan ook niet in de portemonee van een ander kijken, maar veel mensen hebben geen idee hoeveel vooronderzoek een professional doet om tot een goed effectief resultaat te komen.

 

Hou er trouwens rekening mee dat in de hierboven gegeven prijs geen logo ontwikkeling zit, dit is namelijk een heel ander traject. Dat is eigenlijk alleen al een verhaal apart. Maar ik hou het on-topic ;)

 

Even voor de gemoedsrust, een collega creatief bureau LAVA heeft een website in het leven geroepen in deze tijd van crisis:

http://www.crisisdesign.nl/

 

Bekijk de prijzen daar eens ter referentie, dat zijn bureauprijzen die redelijk marktconform zijn in de Randstad. Maar omdat mensen bijna geen inzicht hebben in hoe hoog die prijzen zijn, is dit wel een goede eye-opener. Ik zeg niet dat dit DE prijzen zijn die je moet vrijmaken in je budget, meer om aan te geven wat een professioneel/kwalitatief bureau rekent.

 

Mensen die voor 100 euro een logo willen zal je altijd houden, maar het gaat erom dat de shifting tussen amateurs en pro's wat duidelijker wordt. Want ik merk dat tegenwoordig veel mensen met een computer en een gedownloade versie van software pretenderen een designer te zijn. Er komt meer bij kijken dan een computer en software alleen...

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik moet eerlijk zeggen dat ik helemaal de kriebels krijg van www.crisisdesign.nl. Op mij komt het arrogant over. Niet door de prijs maar door de wijze van brengen. Er wordt bijvoorbeeld een briefing van 1 uur gedaan, dan wordt er een design gemaakt en daar mag je eenvoudige aanpassingen op doen en dan moet het goed zijn want anders moet je bijbetalen.

 

Ik krijg er geen zin in om klant te worden. Het is net alsof ik blij mag zijn dat ik klant mag worden en dat is voor mij niet het juiste gevoel. Beide partijen moeten happy zijn met de deal.

 

En dan nog een vraagje. Ik heb nu van een aantal designers de websites bekeken die in hun referentielijst staan. Als ik deze websites niet mooi vind, zegt dit dan iets over of de stijl van die designer past bij het concept wat ik in mijn hoofd heb of zegt dat alleen maar dat mijn smaak anders is dan die van de opdrachtgever? Persoonlijk had ik de inschatting gemaakt dat als er geen enkel ontwerp bijzit wat mij aanspreekt voor ons concept dat het dan niet de designer is die bij ons past. Echter ik heb inmiddels ook argumenten gehoord waarom die denkwijze niet zou kloppen.

 

Iemand hier een mening over?

Link naar reactie
  • 0

Het werkt 2 kanten op, normaal gesproken probeer je zoveel mogelijk naar de smaak en specificaties van de klant te ontwerpen. Maar je hebt zeker ook genoeg designers die een bepaalde stijl hebben en toch vaak in die trant blijven.

 

Dus het een sluit het ander niet uit. En het kan beiden prachtig werk opleveren.

 

Wat crisis design betreft, weet niet of het arrogant is maar zeker uitdagend en met een knipoog. Een dergelijk bureau werkt voornamelijk voor groter(e) bedrijven, ook gezien hun tarieven natuurlijk. Voor wat betreft hetgeen dat jij zoekt hoef je niet meteen in dat segment te gaan shoppen. Er zijn meer dan genoeg veel betaalbaardere bureaus die ook plenty kwaliteit leveren.

 

 

Mediascape - Hét adres voor betaalbare huisstijlen, reclame en websites.

We heten u van harte welkom op: www.mediascape.nl

Link naar reactie
  • 0

Er wordt bijvoorbeeld een briefing van 1 uur gedaan, dan wordt er een design gemaakt en daar mag je eenvoudige aanpassingen op doen en dan moet het goed zijn want anders moet je bijbetalen.

 

Ik krijg er geen zin in om klant te worden. Het is net alsof ik blij mag zijn dat ik klant mag worden en dat is voor mij niet het juiste gevoel. Beide partijen moeten happy zijn met de deal.

 

De site is in het leven geroepen om in deze tijden het eindeloos onderhandelen van budgetten te voorkomen. Door gebruik te maken van pakketten zijn er duidelijke richtlijnen wat iets kost en wat je daarvoor exact krijgt. De winst voor de opdrachtgever zit in het verhogen van de efficiëntie van een designtraject.

 

Bureau's verliezen veel tijd aan besluiteloosheid en onnodige presentaties vanuit klantzijde, dit is een van de vele mogelijkheden om dat in te dammen en een snellere omloopsnelheid te kunnen genereren tot resultaat. De prijzen die daar staan gegeven zijn niet bedoeld voor het gemiddelde MKB bedrijf, maar daarmee scheidt de designpartij het kaf van het koren. Deze zogeheten "arrogantie" kan je ook zien als het innemen van een standpunt en het hebben van zelfverzekerheid van de kwaliteit van de diensten die geleverd worden.

 

Iedereen heeft een andere ervaring met vormgeving, maar in zijn algemeenheid ben ik het zeker met je eens dat beide partijen blij moeten zijn met een deal, anders verloopt de samenwerking niet effectief. Het vinden van een goede vormgeving is een samenspel tussen opdrachtgever en designer, zonder die klik wordt het lastiger.

 

Ik vind de site wel een goed voorbeeld voor opdrachtgevers om goed over hun eigen uit te besteden project na te denken. Je kan het geld maar 1x uitgeven, dus als je het uitgeeft, doe het dan maar in 1 keer goed. Tevens zorgt het ook voor stof om over te discussieren, want gezien de tarieven voor de meeste ondernemers een onbekende materie zijn waarbij als referentie vaak een "buurman" om de hoek of "het neefje van" wordt genomen, wordt het nu toch helderder wat de echte marktconforme kosten ongeveer zijn.

 

Professionele designers rekenen vaak op een uurtarief, gezien een fixed price in 9 van de 10 gevallen altijd ten nadele van de designer uitkomt en de opdrachtgever vaak het idee heeft dat er ruimte is voor speling. Dit gebeurd vooral bij beginnende vormgevers die voor ene habbekrats een week werk doen, waar bijvoorbeeld normaliter een heel maandsalaris tegenover staat. Door die vertekening en de grote groep aan mensen die zich hiermee bezighouden wordt de echte marktprijs en waarde voor het werk troebel. De kwaliteitswaardering bij een uurtarief wordt meestal serieuzer genomen, omdat het dan simpelweg uurtje factuurtje is. Als opdrachtgever wordt je dan opgevoed om sneller en beter te overwegen om keuzes te maken, daar draait het uiteindelijk altijd om, om naar een bevredigend eindresultaat toe te kunnen werken.

 

Doe wat goed voelt, hopelijk is het zo wat duidelijker. Mijn motto blijft nog altijd: If you pay peanuts, you attract monkeys.

 

En dit zeg ik niet alleen omdat ik zelf uit het creatieve vak kom, maar ook omdat ik weet dat als je er de tijd voor neemt - diezelfde mensen ook hun eigen concept/bedrijf/merk serieuzer nemen en op hogere waarde schatten in de markt waar ze zich in begeven. Heb al menig geval meegemaakt waarbij in eerste instante het project te veel kostte en de klus naar een andere goedkopere partij ging, maar waar uiteindelijk de klant er bij mij op terugkwam om alsnog de klus te plaatsen, omdat de klant niet tevreden was over het resultaat bij de andere partij.

 

Link naar reactie
  • 0

En dan nog een vraagje. Ik heb nu van een aantal designers de websites bekeken die in hun referentielijst staan. Als ik deze websites niet mooi vind, zegt dit dan iets over of de stijl van die designer past bij het concept wat ik in mijn hoofd heb of zegt dat alleen maar dat mijn smaak anders is dan die van de opdrachtgever? Persoonlijk had ik de inschatting gemaakt dat als er geen enkel ontwerp bijzit wat mij aanspreekt voor ons concept dat het dan niet de designer is die bij ons past. Echter ik heb inmiddels ook argumenten gehoord waarom die denkwijze niet zou kloppen.

 

Allereerst moet je voorzichtig zijn met het beoordelen van smaak. Dat is zo subjectief, dat je het gevaar krijgt dat wat jij helemaal te gek vindt bij de doelgroep helemaal niet in de smaak valt. Een klassieker als het gaat om beoordelingen... Uiteraard mag je smaak wel meespelen, maar mag het niet al te zwaar wegen in een beoordeling. Kijk naar de feiten, naar het vooronderzoek, overleg met de creatieve partij en denk zelf ook mee in het proces om te begrijpen welke kant iets op gaat.

 

Misschien is het voor jou wel een goed idee om een paar gesprekken met partijen aan te gaan hoe ze zijn begonnen en hoe het is geeindigd, zodat je een gevoel hebt van hun werkwijze. Dat zegt meestal al heel veel over een designer of bureau. Als dat goed voelt, dan is het een beetje op je gevoel afgaan of dit goed is of niet.

 

Soms zien dingen er zo uit, omdat ze er zo uit moeten zien volgens de randvoorwaarden die worden gesteld. Als dit dan niet in je smaak valt, zegt dit niks over hoe effectief een ontwerp is, meer over je eigen mening. Vandaar mijn hele verhaal over de briefing (zoals eerder beschreven).

 

Kijk naar de diversiteit van het werk. Sommige bureau's gebruiken een truukje, een en dezelfde oplossing waarmee ze honderden klanten kunnen bedienen. Zijn de oplossingen hetzelfde of allemaal verschillend? Het kan dat een bepaalde stijl niet past bij je concept - daarmee kan je voor jezelf al een grote schifting maken in de partijen die je op het oog hebt. Maar dan nog zegt het nog niet zoveel. INPUT is het belangrijkste om goede OUTPUT te genereren.

 

Er zijn meer dan genoeg veel betaalbaardere bureaus die ook plenty kwaliteit leveren.

 

Helemaal mee eens. Was er vandaag niet aan toe gekomen, maar ik zal morgen op kantoor je een paar referenties sturen.

Link naar reactie
  • 0

Haha, ik weet wel weer meteen heel goed waarom ik dit topic gestart ben ;D

Super nuttige dingen allemaal om over na te denken.

 

Ik ben het er mee eens dat Lava in ieder geval helderheid schept over in welk segment ze werken (voor nu even boven mijn budget). Dan nog spreekt de tekst mij persoonlijk niet aan en dat persoonlijke hou ik het ook bij want meer heb ik niet om op af te gaan. Tekst is ook voor een andere doelgroep natuurlijk.

Link naar reactie
  • 1

Bedenk trouwens wel goed dat het het design van een website twee delen heeft. Je hebt echt het grafisch ontwerp van een website, en je hebt het omzetten van het ontwerp in HTML / CSS code. Designers die goed zijn in beide zijn zeldzaam, en degene die goed zijn hebben vaak een wachtlijst van een paar maanden. Kijk in ieder geval niet alleen maar naar het uiterlijk, de achterliggende code is minstends zo belangrijk. Kijk altijd even in de broncode van de websites van de ontwerpers waar je uit wilt kiezen, en valideer ze op bijvoorbeeld http://validator.w3.org/.

Link naar reactie
  • 0

De prijzen op crisisdesign.nl. lijken me niet specifiek marktconform maar puur zo hoog opgekrikt om een bepaalde doelgroep aan te spreken.

B.v. een bedrijf als Kijkshop aanegziend at soort bedrijven graag veel meer geld uitgeven voor iets wat ook voor veel minder kan (als vorobeeld hun eerste webshop waar ze een miljoen aan uitgaven terwijl het absoluut niet meer als 25 duizend waard was (voor die prijs had je exact hetzelfde kunnen krijgen) maar met een miljoen aan uitgave maakte ze meer indruk was waarschijnlijk hun idee).

 

Voor mijn shops heb ik 2 budgetten: 1 voor mijn belangrijkste shop waarbij ik wat meer uitstraling wil en voor de overige shops moeten voornamelijk eenvoudige heldere layouts komen.

 

De indeling van de meeste shops zal grotendeels vergelijkbaar zijn, dat is namelijk voor vrijwel alle shops gelijk welke functie op welke positie het beste werkt.

Link naar reactie
  • 0

Wat anderen al uitgebreid uit de doeken hebben gedaan: het valt en staat met goede communicatie tussen opdrachtgever en ontwerper. Ieder heeft zijn persoonlijke smaak, maar een goed ontwerper weet dat opzij te zetten en de wensen van de opdrachtgever te vertalen naar een functioneel ontwerp. En de achterliggende code waarbij de vorm van de inhoud wordt gescheiden is minstens zo belangrijk.

Link naar reactie
  • 0

De prijzen op crisisdesign.nl. lijken me niet specifiek marktconform maar puur zo hoog opgekrikt om een bepaalde doelgroep aan te spreken.

B.v. een bedrijf als Kijkshop aanegziend at soort bedrijven graag veel meer geld uitgeven voor iets wat ook voor veel minder kan (als vorobeeld hun eerste webshop waar ze een miljoen aan uitgaven terwijl het absoluut niet meer als 25 duizend waard was (voor die prijs had je exact hetzelfde kunnen krijgen) maar met een miljoen aan uitgave maakte ze meer indruk was waarschijnlijk hun idee).

 

Dit is deels waar, veel heeft ook met imago en erkenning te maken, maar de prijzen zijn idd niet voor de meeste mensen weggelegd hier op het forum. Het verschil in werkwijze, omvang van verantwoordelijkheden en de grootte van het bedrijf zijn ook factoren die meespelen.

 

Heb je al meer progressie geboekt met je offertes?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    4 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.