• 0

Wanneer verdwijnt product uit voorraad (webwinkel)

Hoi!

 

Ben benieuwd hoe andere software pakketten / webwinkeliers dit hebben aangepakt.

 

Stel er zijn 10 exemplaren van een product op voorraad. Dan komt er een klant in je winkel en gooit het product in zijn winkelwagen en plaatst de order en gaat betalen.

 

Op welk moment gebeurt er iets met je voorraad en wat?

 

Ik kan me voorstellen dat je:

1. Het product al van de voorraad afgaat zodra het in het wagentje zit (heeft niet mijn voorkeur)

2. Het product van de voorraad afgaat als de order is geplaatst en er is nog niet betaald (periode is dan bij 'zelf overboeken' natuurlijk langer en hoe lang reserveer je het product dan?)

3. Het product wordt van de voorraad afgehaald als er betaald is.

4. Het product wordt van de voorraad afgehaald als het ingepakt is.

 

En ik kan me ook voorstellen dat er een tussenstap is. Dus bijvoorbeeld als er 10 producten zijn waarvan 2 besteld en nog maar 1 betaald:

Dan heb je 8 producten in voorraad, 1 'in bestelling' en 1 is van de voorraad af om verzonden te worden.

 

Hoe lossen de meeste softwarepakketten dit op?

 

Groeten, Manon

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het pakket waar ik mee werkte gebruikte inderdaad de extra status 'reservering'. Pas bij het versturen van het product ging het uit de voorraad. Dit zelfs los van de facturering. Je kunt nl. een factuur sturen zonder dat al geleverd is, denk aan vooruitbetaling.

 

Daarnaast was er ook nog een "voorraad" die op status "in bestelling" staat. Je gebruikt je voorraadstatus namelijk niet alleen om aan de klant te laten zien of iets op voorraad is maar ook om je eigen bestellijst samen te stellen.

 

Ook was het mogelijk om een negatieve voorraad te hebben. Stel dat een levering binnenkomt (status 'in bestelling' dus), die is nog niet ingeboekt (wel gecontroleerd) Klant komt binnenlopen en wil dat product kopen, om nu niet eerst in te hoeven boeken kon je een verkoop doen terwijl de voorraad nul was. Aantal op status 'voorraad' was dan -1 en aantal 'in bestelling' 1.

Link naar reactie
  • 0

Manon, wat lijkt jou het beste en waarom?

 

Beste Shopjerot,

 

Met alle respect, ik heb er goed over nagedacht voordat ik hier een vraag neerzet.

Ik ben zeer geinteresseerd in hoe andere pakketten dit oplossen. Ik ben geen ontwikkelaar, ik ben nog geen webwinkelier en ik wil niet zelf het wiel uitvinden op dit gebied.

 

Mijn mening doet er voor mij niet zoveel toe op dit punt. Ik wil gewoon informatie verzamelen die niet blijkt uit de extern verkrijgbare informatie over de pakketten die we bestudeerd hebben.

 

Groetjes, Manon

Link naar reactie
  • 0

Bij ons gaat hij van de voorraad af bij het plaatsen van de order (laatste stap). Bij overboeking is het product dus gereserveerd voor die bestelling. Men heeft bij ons twee weken om te betalen, na een week krijgt men een herinnering met de mededeling dat het product weer in de verkoop gaat als er niet betaald wordt.

Dit heeft mijn voorkeur omdat dit lekker automatisch gaat zo. Een order die niet betaald wordt verwijderen we weer en de software komt met de vraag of de voorraad weer bijgewerkt moet worden.

We hebben overigens maar weinig bestellingen die niet betaald worden en verreweg het meeste wordt met iDEAL betaald en heb je dus geen "probleem" met je voorraad.

 

Het is overigens bij ons alleen van belang bij kleding, alle andere producten die we verkopen bestellen we met regelmaat en aan de hand van een prognose die onze webshop maakt naar aanleiding van gedane verkopen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.