• 0

Achtergestelde lening en Aandelen

Als werknemer sta ik op de loonlijst van een bedrijf, waar ik 16% van de aandelen heb.

Het bedrijf is momenteel druk bezig met een bank en een investeerder voor een her-financiering.

Om de bank gunstiger te stemmen, is het idee van de 2 andere aandeelhouders de tegoeden die wij hebben (voorschotten, salarissen, reiskosten, enzo) om te zetten naar een achtergestelde lening aan het bedrijf.

Nu is het de bedoeling van de twee anderen, om deze achtergestelde leningen te gaan uitdrukken in aandelen (dus een aandelen herziening), met dienverstande dat het door ons aan het bedrijf geleende geld t.z.t. terug wordt betaald zodra dat weer mogelijk is (over ± 4 jaar).

Volgens mij is dit niet juist, omdat een achtergestelde lening, omgezet naar aandelen, niet langer meer een achtergestelde lening is en wordt er op een oneigenlijke wijze aandelen vergaard.

Is er iemand die mij kan vertellen of bovenstaande juist of onjuist is?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Aandelen zijn aandelen en een lening is een lening.

Dus als eea naar aandelen wordt omgezet, is er geen lening meer. En hoeft er ook niets te worden terug betaald.

Een optie kan zijn dat er een achtergestelde converteerbare obligatielening wordt uitgegeven.

Over de obligaties wordt dan rente betaald en op moment X is het mogelijk de obligaties om te zetten naar aandelen.

 

Maar: waarom een tijdsspanne van 4 jaar?

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

Ik wil jullie beide hartelijk danken voor de snelle reactie. Voor de duidelijkheid zal ik iets toelichten van de situatie.

Wij zijn een bedrijf dat zich de afgelopen 2 jaren heel intensief bezig hebben gehouden met het ontwikkelen van een composiet product dat vele malen lichter en net zoveel krachten en druk kan hebben als de bestaande producten. E.e.a. was op verzoek van de transport-branch zelf. Ik blijf in deze bewust wat vaag. Wel kan ik melden dat dit product (en de eventuele spinoff) Arbo- en milieutechnisch een hele verbetering is/zijn. Het probleem zitten hem meer in te lang bezig te zijn geweest met de ontwikkeling en verbeteren van het product. Wij hebben hierbij ons financiële kruit verschoten, voordat wij de markt zijn gaan bewerken.

Inmiddels hebben we een bank en investeerder gevonden die ons, zelfs in deze tijd, willen helpen. Echter, er moet nog een kleine financiële (130K) overbrugging worden gedaan. Het liefst doen wij dat zelf en proberen eigenlijk zo min mogelijk andere erbij te betrekken. Vandaar dat we nu praten over de tegoeden die wij hebben, om te zetten naar een achtergestelde lening aan het bedrijf. Het inlossen van de leningen over 4 jaar is gebaseerd op een herziene break-even point en is dus nadat alle overige schulden zijn afgelost. Het is niet zo, dat we aan een dood paard staan te trekken; de signalen uit de transportmarkt zijn zeer positief en de vragen die ons benaderen uit andere markten, wijzen op de diversiteit m.b.t. de toepassingen (hier en daar zullen er wel weer wat aanpassingen gedaan moeten worden, maar dat zijn geen onoverkomelijke problemen).

Mijn beide mede-aandeelhouders zijn geen boefjes en werken net zo hard aan de zaak om het tot een goed einde te brengen. Ik ben alleen huiverig voor acties, waar we later misschien spijt van zullen hebben. Vandaar.

 

Link naar reactie
  • 0

Heren

Het is geenszins achterdocht wat mij heeft aangezet tot deze vraag; het is meer het onbekend zijn met deze materie en heb ik een verkeerde bewoording gekozen om een antwoord te vinden. Mijn excuus, zeker naar mijn collega's.

Wat Innovateur schrijft is zeker waardevol, en wie weet zal het ooit eens zover komen. Echter zijn wij 3 onervaren en is de steun van een bank en/of investeerder in deze van harte welkom. We zullen goed bij de les blijven. De patenten zijn in bezit van het bedrijf en zelf hebben we al contacten (en afnemers) in Duitsland en in de UK. Waar het nu om gaat is de bekendheid van het product en het produceren. Vooral het laatste is toch ook een zorg, want als je iedereen gaat vertellen dat je een mooi product hebt, maar dat je nog niet kan leveren, daar schuilt een gevaar van geloofwaardigheid in.

 

Voor dit moment is mijn oorspronkelijke vraag beantwoord, en ik wil u beider hartelijk danken voor de response.

Ik zal proberen u beiden op de hoogte te houden over de verdere voortgang.

Met vriendelijke groet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.