• 0

Verschil balans ivm openstaande vorderingen

Hallo allemaal,

 

Ik heb (weer) even een vraag over de eindbalans. Ik heb namelijk een verschil tussen debet en credit (en dat mag niet toch?). Ik heb alles teruggerekend en ben er achter gekomen dat het komt door de posten debiteuren (nog een te vorderen bedrag open) en te vorderen btw (eveneens nog een bedrag open).

 

Hoe boek ik dit nou tegen? Ik kan in ieder geval niet de debiteurenpost zomaar dichtboeken, dat mag niet van het boekhoudprogramma.

 

Alvast bedankt, groet Sponsje

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hallo allemaal,

 

Ik heb (weer) even een vraag over de eindbalans. Ik heb namelijk een verschil tussen debet en credit (en dat mag niet toch?).

Als het goed is heb je hetzelfde verschil in je balans en in je resultaatrekening en dit verschil is je bedrijfsresultaat. Is dat niet zo, dan zitten er boekingen die niet sluiten.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt het netto resultaat van een afgesloten boekjaar handmatig boeken. Bij een winst krijg je bijvoorbeeld de journaalpost:

 

#9xxx Resultaat boekjaar xxx

a) #0xxx Eigen vermogen / prive stortingen xxx

 

Na deze journaalpost is het saldo van de V&W nul en het saldo van de balans (debet-credit) ook nul.

 

Echter, veel boekhoudpakketten schrijven het resultaat automatisch weg naar je eigen vermogen. Soms is het een kwestie van

een boekjaar in het systeem af te sluiten of even goed naar de instelling van de software te kijken.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

:) harstikke bedankt. Laatste vraagje (als het mag ;D):

 

Ik heb het resultaat van het boekjaar welke in de tussenrekening balans was geboekt (doet de software automatisch) doorgeboekt naar het Eigen Vermogen. Maar waar het een plus had moeten zijn, staat het nu als min geboekt. pfff ik dacht toch redelijk thuis te zijn in boekhouden, maar je ziet het.....

Link naar reactie
  • 0

:) harstikke bedankt. Laatste vraagje (als het mag ;D):

 

Ik heb het resultaat van het boekjaar welke in de tussenrekening balans was geboekt (doet de software automatisch) doorgeboekt naar het Eigen Vermogen. Maar waar het een plus had moeten zijn, staat het nu als min geboekt. pfff ik dacht toch redelijk thuis te zijn in boekhouden, maar je ziet het.....

 

 

Waarschijnlijk staat ergens in de instellingen van jouw boekhoudpakket de 'tussenrekening balans' ingevuld als rekening waarop het resultaat boekjaar wordt weggeschreven. Je kunt dit waarschijnlijk gewoon aanpassen en hier een geschikt rekeningnummer invullen dat bij je eigen vermogen hoort. Het is een kwestie van even je vaste instellingen te bekijken en waar nodig aan te passen.

 

Dat het resultaat negatief in je eigen vermogen wordt geboekt is correct als er sprake is van een winst. Zie ook mijn journaalpost boven. Je eigen vermogen staat credit op de balans. Door de winst wordt het eigen vermogen groter, dus moet je deze credit boeken (met een minnetje ervoor)

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.