• 0

Werken voor Chinees bedrijf als NLer.

Beste HLers,

 

Ik en mijn maten hebben inmiddels een goedlopend internetbedrijf.

 

We zijn het na 2008 echter best zat om zoveel belasting te betalen, terwijl onze concurrenten veelal via buitenlandse constructies allemaal rond de 5-10% of lager zitten, en van zaken als BTW etc. nog nooit hebben gehoord...

 

Mijn partner kwam op het idee om, aangezien hij officiëel een Chinees staatsburger is, de Nederlandse BV maar op te zeggen, en vervolgens een Ltd. of gelijks in China op te zetten. Er staan bovendien aardig hoge subsidies tegenover ook (€30k rentevrij kapitaal, middelgroot kantoor op kosten van de regering binnen speciale handelszone, werknemers á €170 per maand etc.) ...

 

Hij ziet het al helemaal voor zich, en dat kan in zijn geval ook best redelijk worden verklaart, maar hoe kan ik als NL staatsburger nou zo "belastingvrij" mogelijk, directeur zijn van een Chinees bedrijf? Of moet ik mezelf eerder als aandeelhouder neerzetten? Werknemer?

 

Als het aan hem lag zeg ik zelfs mijn zakelijke rekening op...

 

Heb hier sterke twijfels bij!

 

Ik zal vandaag sowieso contact opnemen met mijn boekhouder en kijken wat hij het slimst acht, echter ben ik ook benieuwd naar opinies of tips op dit forum.

 

Dank u.

 

S.

 

PS: bedrijf heeft een omzet van >100k per maand.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi S.

 

Er zijn zeker mogelijkheden. Je moet echter wel waken voor fouten in de structuur. Zo zul je moeten voorkomen dat NL een belastingclaim legt op de Chinese LTD als blijkt dat deze onderneming feitelijk vanuit NL gerund wordt. Kort door de bocht: elke onderneming waar ook ter wereld gevestigd wordt voor de NL fiscus als NL belastingplichtig beschouwd als die onderneming feitelijk vanuit NL gedreven wordt. In datzelfde verband is jouw aandeelhouderschap ook een NL aangelegenheid.

 

Hier zijn wel omwegen voor, maar die moet je niet met een boekhouder bespreken, maar met een buitenland fiscalist.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Nou ik zou het dus niet doen!

 

Als je al de belasting wilt ontduiken of creatief wil zijn kun je het beste een Hong Kong Ltd opzetten, kost ongeveer 1000us$, of nog beter een BVI (Britsh Virgin Islands) account.

 

China is onbekend terrein voor je, en als je niet oppast word je zo onder de voeten gelopen.

 

Mijn sterke indruk is dat jouw vriend je lekker maakt, de gouden tijden zijn echt wel voorbij nu. Eindresultaat kan zijn dat je alles kwijt raakt. Doet mij zo denken aan een aantal "medelanderders" en andere "Gwei Lao's" die alles eigendommen op de naam van het vrouwtje hebben laten zetten omdat "het zo voordelig" is of "het gewoon niet anders kan" ... Bij het minste probleem en navraag kom je er dan achter dat je geen poot om op te staan hebt en alles kwijt bent.

 

Ik woon hier al een tijdje en als je niet heel sterk in je schoenen staat EN hier gaat wonen wordt je een melkkoe dat kan ik je garanderen.

 

Donkere wolken ?? ZEKER! Als iemand vraagt om alle assets naar een ander land te verhuizen moet je je altijd afvragen wie daar beter van wordt...

 

Mijn advies: Hou alles in eigen hand en neem HEM aan als personeel. Stel dat maar eens voor en kijk naar de reactie...

 

Wat heb je nou nodig voor een goedlopend internet bedrijf ? Geld? Als het goed gaat heb je die 30K ook zelf. Ruimte? Als het goed gaat kan je in NL ook heel voordelig kantoorruimte krijgen. Dat in China huren goedkoop is is een mythe. Zeg maar net zoveel als in NL. Werknemers ? Wat denk je dat je voor mensen krijgt voor 170 euro per maand ?? Lulkoek! Een goede programmeur die houtje touwtje engels spreekt kost al gouw 500-800 Euro per maand. Eentje die ook nog eens op goed nivo engels spreekt? Die werkt allang voor zichzelf. 170 euro per maand verdient de jufvouw die de vuilnisbakken leegt.

 

Dit zijn zo mijn overwegingen, bezint eer ge begint: eindresultaat is dat jouw vriend ALLES beheerd en controleerd. Alleen de troela achter de MSN en Skype spreekt dan nog engels in JOUW bedrijf. Jebent dan 100% afhankelijk. Your choice...

 

M.vr.gr,

 

Paul

Link naar reactie
  • 0

Hoi S.

 

/knip:.....Kort door de bocht:.........

 

nog maar wat korter door de bocht:

 

als het op geld aankomt kan je niemand vertrouwen én als het te mooi is om waar te zijn....

 

afgezien van alle moeilijke constructies, gewoon even 5 seconden gezond verstand gebruiken:

ik kan me voorstellen dat jouw maat (Chinees staatsburger) op een verneukeratieve slimme manier jullie gezamelijke toko kan overnemen met een omzet van 100k per maand...dan zou hij dom zijn om die kans niet te wagen!

wie wil zo'n kans nou niet, zeker als er zo'n domme hollander ook nog intrapt....

 

tot zover de simpele geest van een nuchtere Fries.

Link naar reactie
  • 0

Dank Joost.

 

Zaken doen met Chinesen moet je altijd dit beeld voor ogen houden: je schudt elkaar met rechterhand de hand, jij hebt met de linkerhand de portomonee al in de hand en de Chinees heeft een mes zijn linkerhand. 3x raden wat er gebeurt als jij je omdraait..

 

Generaliseren is slecht, weet ik ook wel, maar de feiten spreken voor zich. Alles gaat goed zolang jij diegene bent die de scepter zwaait en er continue bovenop zit.

 

Jeetje wat een wantrouwen ;)

 

Ik ben in mijn eerder advies uiteraard uitgegaan van de goede verstandhouding tussen TS en zijn compagnon. Maar hetgeen jullie (China inkoop en Friestyler) opmerken, kan zeker niet genegeerd worden!

 

Groet

Joost

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.