• 0

nieuw speelgoed product importeren vanuit US

Ik heb goed contact met een Amerikaanse fabrikant van een bepaald speelgoedproduct wat hij graag in de Benelux op de markt wil gaan zetten.

 

Het lijkt mij een product wat goed in assortiment van sportwinkels/speelgoed winkels

zou passen, echter ik heb hier de contacten nog niet.

 

Wel heb ik een webwinkel waar ik op dit moment knuffels verkoop, dit zou een leuke aanvulling zijn.

 

Echter mijn inziens zou het beter zijn om als een distributeur/importeur te fungeren en een soort netwerk van dealers op te zetten die dit product aan de man brengen.

 

De inkoopprijs is 15 euro en in Amerika heeft de fabrikant een webshop en verkoopt hij het zelf voor 29.95 dollar (incl verzendkosten).

Hij denkt dat het hier voor 30-35 euro verkocht kan worden. Echter ik ben bang dat als het product voor die prijs aangeboden wordt dat mensen het in de US gaan bestellen omdat het daar goedkoper is. Ik kan natuurlijk proberen om contractueel af te spreken dat hij niet aan de benelux levert. ik denk dat dit wel moet lukken.

 

Mijn concrete vraag is, zit er gegoeg marge tussen de inkoopprijs en de adviesprijs (30-35 euro) om als een distributeur te fungeren? En zo ja wat is een redelijke marge voor mij als distributeur en de dealers?

 

Alvast bedankt voor het advies.

 

Martijn Mol

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Neem aan de de 15 euro inclusief de verzend- en douanekosten is.

 

Een reguliere groothandel met een magazijn ed zal minimaal 25-30% over de verkoop nodig hebben. Als jouw kosten als groothandel laag zijn dan kan je met minder genoegen nemen. Maar ik ga even uit van een reguliere groothandel.

Ik ken de marges in de speelgoedbranche niet maar ik schat in dat die minimaal 50% van de verkoop ex BTW zal zijn. Zeker voor een product waar geen grootschalige reclame voor wordt gemaakt.

 

Uitgaand van 25% en 50% kom ik op een groothandelsprijs van €20,- en een consumentenprijs ex verzenden en inclusief BTW van €47,50. Vrij kansloos dus. Maar wellicht wel OK om het zelf op te gaan verkopen en af te spreken dat hij niet naar Nederland verstuurt. Heb al diverse keren meegemaakt dat een US webwinkel niet naar NL verstuurt.

 

Link naar reactie
  • 0

Neem aan de de 15 euro inclusief de verzend- en douanekosten is.

 

Een reguliere groothandel met een magazijn ed zal minimaal 25-30% over de verkoop nodig hebben. Als jouw kosten als groothandel laag zijn dan kan je met minder genoegen nemen. Maar ik ga even uit van een reguliere groothandel.

Ik ken de marges in de speelgoedbranche niet maar ik schat in dat die minimaal 50% van de verkoop ex BTW zal zijn. Zeker voor een product waar geen grootschalige reclame voor wordt gemaakt.

 

Uitgaand van 25% en 50% kom ik op een groothandelsprijs van €20,- en een consumentenprijs ex verzenden en inclusief BTW van €47,50. Vrij kansloos dus. Maar wellicht wel OK om het zelf op te gaan verkopen en af te spreken dat hij niet naar Nederland verstuurt. Heb al diverse keren meegemaakt dat een US webwinkel niet naar NL verstuurt.

 

 

Mijn ervaring tot nu (kort) is dat er op speelgoed 50% marge inclusief BTW zit. Oftewel in bovenstaande som een consumenten verkoopprijs van 40 euro totaal.

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring tot nu (kort) is dat er op speelgoed 50% marge inclusief BTW zit. Oftewel in bovenstaande som een consumenten verkoopprijs van 40 euro totaal.

Voor modelauto's klopt dit heel aardig. Verkoopprijs = inkoopprijs * 1,5 + BTW ongeveer... Dan heb je de adviesprijzen van de leveranciers.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Als je als distributeur/importeur wilt gaan fungeren kan je het beste het gegeven rekenvoorbeeld van Hans volgen.

 

Inkopen en direkt doorverkopen aan eindgebruiker dan kan verschil tussen Inkoop en -advies-verkoop wat lager zijn zoals

Manon en Henri aangeven.

 

Om een redelijke marge voor jezelf te behouden is inkoop (incl. alle kosten ) * 2.2 tot 2.6 = adviesverkoop excl. BTW.

De verkoopprijs lijkt dan in verhouding tot US wel wat hoog.. maar je houdt wat meer mogelijkheden over om met je "dealers"

te spelen door te werken met staffelkoringen.

Koopt een dealer wat grotere aantallen bij je dan heeft de dealer de keuze om die marge vast te houden of het product in de "aanbieding" te gooien.

 

Exclusiviteit is dan wel crusiaal. Je zou dat op papier en meerjarig in handen moeten hebben.

 

Cor

 

www.allzorg.nl

een online winkel met hulpmiddelen op het gebied van zorg en welzijn.

Link naar reactie
  • 1

Als importeur ben je ook verantwoordelijk voor de veiligheid van het speelgoed en dient het in Europa te zijn voorzien van een CE-markering. Ook voor garantieclaims zal men bij jouw aankloppen en kun je niet volstaan met doorverwijzen naar de fabrikant.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het met de voorgaande punten eens en vooral ook omdat je een nieuw product in de Benelux wilt gaan neerzetten is het een goed idee om niet op een te krappe marge te gaan zitten.

 

Zoals TvG zegt, denk er aan dat je niet alleen het product verkoopt maar als distributeur ben je ook aanspreekpunt voor alle koppijn die het product met zich mee brengt. Je zal waarschijnlijk een aantal van deze koppijn punten goed kunnen identificeren, maar reken er maar op dat je er ook een aantal over het hoofd gaan zien.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.