• 0

Vormgeving menustructuur webwinkel, menubalk fixt of niet?

Goedemorgen allemaal,

 

Het afgelopen jaar heb ik veel geleerd over het runnen van een shop.

Samen met mijn vriend hebben we ons a.s. 1 jarig jubileum aangepakt om de shop eens kritisch te bekijken en wat puntjes op te pakken. De vormgeving is wel leuk maar kan beter en daar hebben we gister eens over zitten bomen.

 

We willen nu de structuur van de shop wat aanpassen, niet meer alles links in een menu balk maar de hoofdcategorieen boven in een balk en dan alleen de sub-categorieen links in een menubalk.

 

Mijn vriend merkte op dat bijna alle sites en shops de pagina in zijn geheel scrollbaar hebben, net zoals HL en vele andere pagina's verdwijnt het menu uit het zicht als je naar beneden scrolt.

Groot voordeel hiervan is natuurlijk dat als men een wat kleiner scherm heeft je veel meer productinfo op je scherm kan krijgen dan wanneer er fixed een balk bovenin beeld blijft.

 

Ik ben echter van mening dat je een klant niet onnodig moet willen laten klikken of scrollen en dan zou je een menubalk wel fixed moeten willen hebben zodat men op elk gewenst ogenblik voor een andere hoofdcategorie kan kiezen zonder eerst weer helemaal naar boven te moeten scrollen.

 

Wat vinden jullie daarvan?

Wat werkt voor de klant het makkelijkst denken jullie? Wel fixed, of niet fixed..

 

Mijn doelgroep is heel divers qua computer-gebruik.

Mijn klanten varieren van mensen die eigenlijk niet eens weten hoe zo'n computerding aan moet tot ICT'ers en alles daar tussen in. De vraag of de balk fixed moet of niet is wat mij betreft daarmee niet zozeer wat mooier is, maar wat duidelijker/makkelijker is want ook de mensen die eigenlijk nooit achter een computer zitten moeten er mee kunnen werken.

 

Ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden, de discussie is denk ik het interessants en leerzaam als het over de lay-out van webshops in het algemeen wordt gevoerd..

 

Groetjes Karen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een van de meest succesvolle webshops in mijn omgeving die ik ken (want ze komen uit mijn woonplaats) heeft op de homepage beide, en als je eenmaal in een categorie zit wordt de de opdeling gemaakt naar :

 

-categorien bovenaan

- subcategorien links

 

link naar de shop

 

Dat de categorieen uit beeld verdwijnen vind ik persoonlijk niet zo'n probleem. Ben gewend aan scrollen.

Meer van belang is wat je boven 'de fold' plaatst en wat eronder.

 

Frans

 

Link naar reactie
  • 0

Het blijft natuurlijk altijd een persoonlijke voorkeur. Wat de een wel handig vind is voor de ander weer een ergernis.

 

Persoonlijk vind ik een menu dat altijd op dezelfde plaats staat wel makkelijk werken, maar ik irriteer me er niet aan als ik terug naar boven moet scrollen.Wel zou ik dit zo klein mogelijk houden, dus met uitklapbare menustructuur zodat de ruimte die overblijft maar minimaal word verkleind.

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad persoonlijke voorkeur. Moet wel zeggen dat mensen die een pagina wegklikken omdat je moet scrollen waarschijnlijk toch geen kopers zijn, dus in dat opzicht lijkt het mij niet zo'n probleem.

 

Ik weet niet of het de grootte van mijn scherm ligt, maar de vormgeving vind ik niet heel erg professioneel ogen, misschien dat je daar wat aan kan doen. Ik vind bijvoorbeeld Dibevo, waar jullie naar linken, veel professioneler eruit zien.

 

Voor de rest zie ik als ik op home kom gelijk een spervuur aan producten. Dat kan heel goed werken, maar er zijn ongetwijfeld mensen (waaronder ik) die even een vluchtige blik erop werpen en de "Vorige" knop aanklikken.

 

Hoop dat je hier iets mee kunt, succes Robin

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties al!

Ja, dat onze vormgeving wel wat beter kan wist ik. Vandaar dat we nu ook met dit soort punten bezig zijn ;)

 

De producten op de homepage zijn nu in de aanbieding, vandaar dat ze daar staan.. maar de aankleding kan wel beter zodat als je niet voor die aanbiedingen komt je ook duidelijk ziet waar je dan heen moet / kan.

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Als je het echt zeker wilt weten welke optie beter is kun je ook nog overwegen om het uit te testen. Je schotelt een deel van je bezoekers de ene variant en een deel de andere variant voor en meet vervolgens welke het meeste uitgeven. Een aardig (engelstalig) boek hierover is: Landing Page Optimization van Tim Ash. Daar kan echter wel de nodige tijd in gaan zitten, om zoiets goed aan te pakken.

Link naar reactie
  • 0

Hmm.. ik heb geen klagen over het aantal bezoekers maar of ik genoeg bezoekers heb om dit goed uit te testen weet ik inderdaad niet.

 

Gezien het aantal sites en shops wat de menubalk gewoon mee naar boven laat verdwijnen zal dat voor de gemiddelde consument wel werken denk ik..

Maar ja, dat is natuurlijk ook wel een makkelijkere weg dan een vaste balk.

 

Wat zou mijn doelgroep nu het prettigste vinden?

Juist door het enorme verschil aan computer-kennis is het voor mij lastig te bepalen wat mijn klant het prettigst vind werken..

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Dit zou je kunnen uitzoeken middels een enquete. Bij het eerst volgende bezoek van gebruiker kan je een venster weergeven waarin je vraagt om mee te doen aan een usability onderzoek. Door middel van een paar eenvoudige meerkeuze vragen zou je erachter kunnen komen wat de wensen van je gebruikers zijn.

 

eventueel zou je iets kunnen verloten onder de deelnemers om deelname aantrekkelijker te maken.

 

Vergeet niet (mocht je dit doen) om dit venster enkel aan geregistreerde klanten te laten zien. Iemand die voor het eerst op je site komt, wil je niet 'wegpesten' door een enquete die gaat over een site waar ze voor het eerst komen.

Link naar reactie
  • 0

De gemiddelde consument is bijna niet anders gewend dan een naar boven weg scrollende navigatie. De sites waar het menu altijd in beeld blijft zijn behoorlijk in de minderheid.

 

Gezien het feit dat je doelgroep mensen met huisdieren zijn, met andere woorden een dwarsdoorsnede van de bevolking, kan je er volgens mij gevoegelijk vanuit gaan dat men hier op geen enkele manier over zou vallen.

 

Wellicht wel wanneer je site verder hetzelfde zou blijven en alleen het menu zou veranderen. Maar als jij voor een redesign gaat, en alles krijgt een nieuw jasje verwacht ik niet dat iemand er één enkel probleem mee zou hebben.

 

Wil je het helemaal uitsluiten zou je inderdaad voor iets van een enquete kunnen gaan onder je vaste klanten.

Mediascape - Hét adres voor betaalbare huisstijlen, reclame en websites.

We heten u van harte welkom op: www.mediascape.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik zou meescrollende menu's absoluut vermijden, dat stotterd op de meeste pc's behoorlijk vervelend en ziet er erg onprofessioneel uit.

 

Wat je zou kunnen doen - maar ik je niet kan aanraden uit ervaring - is om je site te ontwerpen waarbij je je navigatie absoluut positioneerd en de content in een overflow div, mijn persoonlijke site is een voorbeeld van zo'n design, maar wat je dan merkt is dat dat prima is voor mensen met grote schermen (1920x1200 bijv.) maar mensen die nog met 1024x786 of kleiner zitten, die hebben echt veel te weinig ruimte om het content gedeelte te lezen. Dit is iets waar ik zelf veel van geleerd heb; de realestate die weg valt door het menu in beeld te houden is het niet waard in de meeste gevallen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.