• 0

Pensioen opbouwen?

Beste HL'ers,

 

Ik heb een VOF, en begin op een leeftijd te komen (22) dat ik graag wil gaan beginnen met pensioen opbouwen. Nu heb ik eigenlijk geen idee hoe ik dit het beste kan aanpakken?

 

Hoe doen jullie dit? Sparen jullie gewoon via een spaarrekening of hebben jullie een fiscale oudedagsreserve? Misschien nog andere opties?

 

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee!

 

Groet Marcus

 

 

 

(Heb al gezocht op HL, maar heb nog niet echt een topic gevonden wat antwoord op mijn vraag)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Kijk eens in deze draad: "Bos wil rente afromen, hoe pensioen regelen?"

 

Als ik IB-ondernemer zou zijn, zou ik op dit moment kiezen voor banksparen, m.a.w. bancaire lijfrente. De voordelen van belastinguitstel, geen vermogensrendementheffing en t.z.t. betaling in een lager (65+) belastingtarief zijn m.i. dusdanig groot dat geen enkel rendement op een normale spaarrekening daar tegenop kan (maar dat is uiteraard slechts "een" mening... ik verneem graag andere .. lees dat hier recent in een ander topic ook al aandacht aan is besteed door o.a. Joost).

Het vaak geopperde nadeel, dat je niet meer vrij het geld kan beschikken zie ik ook niet echt als nadeel: eerder een stok achter de deur om er geen rare dingen mee te doen.

Overigens is nog niet helemaal duidelijk in hoeverre de bancaire lijfrente (feitelijk een fiscaal gefacilieerde en voor pensioen gelabelde spaarrekening) onder de depositogarantieregeling valt. Zodra de waarde de ton overstijgt (luxeprobleem) is spreiding over meerdere banken wellicht wenselijk.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.