• 0

Aftrekbare onkosten zakenreis buitenland

Beste allemaal,

 

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb een consulting bedrijf over zaken doen met Rusland (2-de jaar, ZZP-er) en moet regelmatig naar het buitenland om klanten te bezoeken enz.

 

Een kennis vertelde dat het toegestaan is om EUR 50,- per dag als onkosten (zakelijke reis in het buitenland) op te voeren als aftrekbare kosten bij je belastingaangifte. Als je de bonnetjes niet hebt. Ik kan er niets over vinden - ook niet bij de belastingdienst info.

 

1) Weet iemand of het klopt? Geldt dit wel voor je belasting als opvoerbare kosten?

 

2) Als je wel bonnetjes hebt voor je lunch/diner enz. - mag je dan erbovenop EUR 50,- per dag aftrekken?

 

3) Misschien ook een interessante vraag - als je onkosten in andere valuta hebt dan de EURO, zijn er dan bepaalde regels over het wisselkoers? Of pak je gewoon de dagkoers voor het uitrekenen in EURO? Ik hoop dat je de bonnetjes niet naar het Nederlands hoeft te vertalen ;)

 

Alvast hartelijk dank!

Aljona

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Er klinkt wel een belletje over dit verhaal. Volgens mij had/heeft de belastingdienst idd per land een vast forfaitair bedrag wat je als onkosten op mag voeren en belastingvrij aan medewerkers uit mag keren en is het OF dit vaste bedrag, OF anders verantwoorden mbv bonnetjes.

 

Ik heb even gezocht en kon zo snel niks vinden voor Nederland. Voor België kan ik het volgende vinde: http://www.kmopme.be/news/aanpassing_bedragen_vanaf_1_april_2008_forfaitaire_buitenlandse_verblijfskosten

 

Goed, pin me dus niet vast op mijn bewering dat het voor Nederland ook geldt. Ik zelf heb de afgelopen jaren veel zakenreizen gedaan en alles gewoon met bonnetjes verantwoord. Het lijkt me stug dat je er met 50 EURO komt in Rusland overigens.

 

Misschien dat het geen algemene regel is en dat het individueel met de belastingdienst / inspecteur af te spreken is ingeval je veel zakenreizen maakt. Dat zou verklaren waarom we er allebei van gehoord hebben, maar allebei niks over kunnen vinden.

 

Voor wat betreft de wisselkoers: idd dagkoers gebruiken. Wij gebruiken altijd de interbank rate, dat moet volgens mij ook. Je mag dus niet naar jezelf toerekenen.

 

Over hoeveel je mag/kunt aftrekken: wij trekken alles af, zolang het maar te verantwoorden is.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik heb even gezocht en kon zo snel niks vinden voor Nederland. Voor België kan ik het volgende vinde: http://www.kmopme.be/news/aanpassing_bedragen_vanaf_1_april_2008_forfaitaire_buitenlandse_verblijfskosten

 

 

Ik ga er vanuit dat het een Belgische aangelegenheid is die we in NL niet kennen. Je kunt gerust 0800-0543 bellen, maar die hebben het antwoord ook niet. Ze zullen hooguit zeggen dat het niet bestaat in NL, maar dan weet je feitelijk nog niets omdat het fiscale kennisniveau op HL hoger ligt dan bij 0800-0543.

 

laten we even wachten of andere HL-ers er wel van gehoord hebben.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

maar dan weet je feitelijk nog niets omdat het fiscale kennisniveau op HL hoger ligt dan bij 0800-0543.

 

Hahaha ;D

 

Ik zal eens even rondvragen hoe het zat bij die maat van mij.

 

Doe dat en echt, ik durf met experts als Ronaldinho en Mr. Bitaktus de 'challenge' met de callcentre medewerkers van de fiscus wel aan. Helemaal als zij hun belscript scherm thuis moeten laten....

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

ik durf met experts als Ronaldinho en Mr. Bitaktus de 'challenge' met de callcentre medewerkers van de fiscus wel aan. Helemaal als zij hun belscript scherm thuis moeten laten....

 

;D Oh, maak je geen zorgen, die hahaha van mijn vorige post was niet cynisch bedoeld ofzo... Ik zoek nog eerder op hl.nl dan ik 0800-0543 bel...

 

I'll keep you posted over mijn bevindingen (of beter: die van die kennis van me)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Okay, ik heb verduidelijking: er is idd in Nederland niet zoiets dergelijks. Het geval waar ik het over had speelde in een aantal vestigingen van deze consulting organisatie, maar niet in Nederland.

 

Ik kan me voorstellen dat als je groot genoeg bent, je misschien wel een afspraak hierover kan maken met je belastinginspecteur, maar ik ben bang dat het voor het gemiddelde bedrijf gewoon zal aankomen op bonnetjes bewaren ;-), maar goed, uiteindelijk laat ik het finale woord liever over aan de experts... oh nee... die hebben al antwoord gegeven ::)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me voorstellen dat als je groot genoeg bent,

 

Misschien als je hééééééééél groot bent, maar als ik zie waar allemaal moeilijk over gedaan wordt bij belastingvrije kostenvergoedingen...

 

Je kan wel afspraken maken, maar alleen voor zover je de bedragen kunt onderbouwen. Bij kostenvergoedingen op declaratiebasis betekent dat gewoon alle bonnetjes, bij vaste kostenvergoedingen betekent dat een onderverdeling van de vergoeding per kostensoort, en van iedere soort een onderbouwing dmv steekproeven (dus een aantal medewerkers moet gedurende een bepaalde periode alle bonnetjes inleveren, en die bedragen moeten per kostensoort in ieder geval in de buurt komen van de vergoeding - compensatie tussen verschillende soorten is daarbij niet toegestaan!)

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Heren!

hartelijk dank voor de informatie!!

 

Ik heb ook de Belastingdienst gebeld echter weten ze van niets. Dat is niet verbazingwekkend want ze weten nl nooit een antwoord op je vraag. Ze weten ook geen weg in hun eigen aangifte-systeem, je hangt een halfuur in de wacht en dan hoor je "wij hebben intern overlegd en wij weten ook niet waar dit voor is".

 

En inderdaad, in Moskou overleef je niet op 50 euro per dag :) :)

 

Veel dank!

Groeten,

Aljona

Link naar reactie
  • 0

Hi Aljona

 

mijn ervaring en kennis als ZZPér:

 

hoe je reist en met welke kosten zijn jouw zaak. Als de kosten voor een zakelijk doel (inclusief representatie, seminar, eten en overnachten) dan zijn ze aftrekbaar als zakelijke kosten. Het zijn echter gemengde (dwz gedeeltelijk prive) kosten en daarom voor 73,5 % aftrekbaar. Reiskosten (hotel,vliegtuig, taxi, trein etc.) zijn geheel aftrekbaar, tenzij ook voor prive doel gebruikt.

Zijn de totale kosten per jaar (2008) boven 15850 Euro dan 4200 Euro bij de belaste winst tellen en alle representatiekosten voor 100% aftrekken.

 

Zie bij belastingdienst.nl onder gemengde kosten.

 

Een goede informatiebron voor beginnende ondernemer is de adviesbrief "Tips & Advies" van Indicator (bron van bovenstaande info).

 

Vaak kan je in het buiten-land besteedde btw weer terugkrijgen (mijn ervaring in Duitsland).

 

De belastingdienst geeft een boek uit: "Handboek Ondernemen" wat speciaal geschikt is voor starters en ZZP. Op de belastingdienst site is het boek te downloaden als pdf. Ik kreeg ooit een boek bij een beursstand v d belastingen.

 

Vragen stellen aan de belastingen kan beter direct bij het regiokantoor waar je onder valt, daar wordt je wel doorverbonden met een deskundige (mijn ervaring met Utrecht - zakelijk). Ik heb ook daar een persoonlijk gesprek gehad met schriftelijke bevestiging na afloop over specifieke btw zaken rond mijn buitenlandse adviesdiensten en trainingen.

 

gegroet

Ben

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat jullie doelen op de "Daily Subsistence Allowance(DSA)" een standaard tarievenlijst die bonnetjes en zo vervangt. Is gebruikelijk bij KP7 projecten,als ambtenaar en bij bij universiteiten. Dus waarom niet zelf gebruiken.......

 

En zijn verschillende lijsten op internet te vinden. Het dichtst bij huis lijkt me die van binnenlandse zaken.

Deze wordt ieder half jaar ververst en is te vinden via:

 

http://www.minbzk.nl/algemene-onderdelen/uitgebreid_zoeken?Zoe=tarieflijst+buitenlandse&ZoeSitIdt=101

 

Aan de werknemer/DGA mag maximaal dit bedrag + echte hotelkosten + reiskosten worden uitgekeerd, maar pas op: geldt alleen voor HELE dagen en in de hotelkosten mogen geen maaltijden zitten (dan trek je dubbel af).

 

Bovenstaande geldt alleen voor zakenreizen: Dus als je in het buitenland wordt gestationeerd of zo gelden andere regels.

 

(NB: De informatie in dit bericht kan onjuist zijn: gebruik is geheel op eigen risico)

Link naar reactie
  • 0

Hoi Aljona,

 

Misschien een beetje laat, maar door mijn voorganger is je topic weer actief.

 

Voor zover ik weet (afgezien even van Joost zijn posting over vrachtwagenshaffeurs) kan je als ondernemer niet een daggeldvergoeding opvoeren. Wel de werkelijke kosten (ticket, hotel, taxi, eten/drinken) die je ter plaatse maakt. Je moet wel alles (of zoveel mogelijk als dat gaat) met bonnen onderbouwen.

 

Het geven van een vaste vergoeding is meer tussen WG en WN (zie ook posting over ambtenaren want dat zijn WN's). Laatst meegemaakt bij WN van een klant. Het ging toen om vergoeding voor verblijf op Sint Maarten (ach, je kunt het slechter treffen). Aangezien het levensonderhoud daar toch wel iets duurder is als hier, wilde WG een daggeldvergoeding geven. Dit is belastingvrij toegestaan als de WG in later stadium kan aantonen dat de vergoeding de lading aardig dekt (dus wederom met bonnetjes). Bovenmatig is gewoon bruto loon, maar dat terzijde. Het antwoord werd door een inspecteur loonbelasting aan mij verstrekt.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Ik ben benieuwd of ondernemers deze lijst ook mogen gebruiken als zijnde onbelasten daggeldvergoeding zie http://www.minbzk.nl/actueel?ActItmIdt=125683. Daarnaast wordt ook de DSA lijsten van de Verenigde Naties vaak gebruikt in subsidie land.

 

Ik weet het bonnentjes zijn altijd beter maar je hebt landen die geen afrekensysteem hebben zoals sudan of zimbabwe, en je kan natuurlijk altijd een bonnentje kwijt raken :-[.

 

In subsidies wordt daarom vaak met dsa tarieven gewerkt deze kunnen onbelast worden vergoed (al is dit misschien verandert in der loop der tijd laatste keer dat ik als concultent aan de subsidieverstrekkende kant zat was in 2002), maar volgens mij zijn deze voorwaarden niet gewijzigd. Ik zou het vreemd vinden indien dit niet bij ondernemers zou kunnen worden gehandteerd. immers worden deze tarieven getoetst zodat ze een betrouwbare indicatie geven van de werkelijke kosten.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik vul ib47 formulieren in indien ik aan de project kant van de subsidieontvanger zit voor publieke personen die werkzaam zijn voor een subsidie. Ik heb wel eens een vraag hierover gehad omdat de onkostenvergoeding van de betreffende publieke persoon vrij hoog waren. Ik heb toen aangegeven dat deze kosten de in de subsidie opgegeven daggeldvergoedingen waren. daarna deed de fiscus niet meer moelijk over deze onkostenvergoedingen.

 

de reden dat ze niet meer moelijk deden kan ik niet bewijzen maar ik denk dat het een vestzak broekzak verhaal is met andere worden of het geld dient naar de Belastingdienst overgemaakt te worden (belast) vanuit de Ministeries, of het geld blijft bij de Ministeries.

 

Ik handteer hem eigenlijk alleen maar in subsidieland omdat ik ook nooit een forfait tegengekomen ben voor ondernemers toch blijf ik dit vreemd vinden.

Link naar reactie
  • 0

ik hoop dat dit eens gaat gebeuren ik erger mij al jaren aan dit verschil van beleid ;D.

 

ben het met je eens dat er wel verschil zit in ondernemers en niet ondernemers maar je begrijpt mijn punt. het gaan tenslotte om het vraagstuk is het belast of onbelast en wat mag je handteren als aftrekpost en zijn er regeling afgesproken. zo ja waarom wel met het Ministerie en niet met de ondernemers.

 

Link naar reactie
  • 0

ik hoop dat dit eens gaat gebeuren ik erger mij al jaren aan dit verschil van beleid ;D.

 

ben het met je eens dat er wel verschil zit in ondernemers en niet ondernemers maar je begrijpt mijn punt. het gaan tenslotte om het vraagstuk is het belast of onbelast en wat mag je handteren als aftrekpost en zijn er wettelijk regeling afgesproken en zo ja waarom wel met het Ministerie en niet met de ondernemer.

 

 

Sorry, maar ik snap niks van je punt. Je mag bij een groot bedrijf een regeling maken om werknemers te vergoeden voor zakelijke reiskosten. De vergoeding voor een nationale reis kan lager zijn dan een internationale reis. Of hier grenzen aan zitten weet ik niet, maar ik zie dit meer als iets dat tussen een werkgever en een werknemer is geregeld.

Zoals anderen al hebben gemeld, kun je als ondernemer gewoon je zakelijke kosten voor internationale reizen als aftrekposten in de boekhouding brengen. Ik zou het een bekrompen situatie vinden, als de fiscus de ondernemer gaat vertellen hoeveel koste hij daarbij mag gaan maken. De fiscus kan op geen enkele manier het belang van zo'n ondernemersreis vaststellen. Vaak moet je een zaken bespreken met mensen uit andere landen e.d. en het moment bepaalt hoe de kosten zich ontwikkelen.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben benieuwd of ondernemers deze lijst ook mogen gebruiken als zijnde onbelasten daggeldvergoeding zie http://www.minbzk.nl/actueel?ActItmIdt=125683. Daarnaast wordt ook de DSA lijsten van de Verenigde Naties vaak gebruikt in subsidie land.

 

Ik weet het bonnentjes zijn altijd beter maar je hebt landen die geen afrekensysteem hebben zoals sudan of zimbabwe, en je kan natuurlijk altijd een bonnentje kwijt raken :-[.

 

In subsidies wordt daarom vaak met dsa tarieven gewerkt deze kunnen onbelast worden vergoed (al is dit misschien verandert in der loop der tijd laatste keer dat ik als concultent aan de subsidieverstrekkende kant zat was in 2002), maar volgens mij zijn deze voorwaarden niet gewijzigd. Ik zou het vreemd vinden indien dit niet bij ondernemers zou kunnen worden gehandteerd. immers worden deze tarieven getoetst zodat ze een betrouwbare indicatie geven van de werkelijke kosten.

 

 

 

 

 

Dit is ook geen enkel punt. Als ik vreemd geld opneem, ligt precies vast hoeveel ik heb opgenomen en ik weet uit ervaring dat dit geld toch op gaat. Ik kan dan dus ook gewoon het gedeelte aantonen en wegboeken, dat zonder-bonnen is uitgegeven.

Link naar reactie
  • 0

[

ik hoop dat dit eens gaat gebeuren ik erger mij al jaren aan dit verschil van beleid ;D.

 

ben het met je eens dat er wel verschil zit in ondernemers en niet ondernemers maar je begrijpt mijn punt. het gaan tenslotte om het vraagstuk is het belast of onbelast en wat mag je handteren als aftrekpost en zijn er wettelijk regeling afgesproken en zo ja waarom wel met het Ministerie en niet met de ondernemer.

 

 

 

Sorry, maar ik snap niks van je punt. Je mag bij een groot bedrijf een regeling maken om werknemers te vergoeden voor zakelijke reiskosten. De vergoeding voor een nationale reis kan lager zijn dan een internationale reis. Of hier grenzen aan zitten weet ik niet, maar ik zie dit meer als iets dat tussen een werkgever en een werknemer is geregeld.

Zoals anderen al hebben gemeld, kun je als ondernemer gewoon je zakelijke kosten voor internationale reizen als aftrekposten in de boekhouding brengen. Ik zou het een bekrompen situatie vinden, als de fiscus de ondernemer gaat vertellen hoeveel koste hij daarbij mag gaan maken. De fiscus kan op geen enkele manier het belang van zo'n ondernemersreis vaststellen. Vaak moet je een zaken bespreken met mensen uit andere landen e.d. en het moment bepaalt hoe de kosten zich ontwikkelen.

 

laat ik het anders uitleggen. het gaat om het feit of je de kosten die vergoed wordt ook onbelast mogen vergoed worden. ik weet dat het een zaak is tussen werkgever en werknemer maar bedenk wel dat een fiscus het niet toelaat dat er een vergoeding wordt gegeven van zeg 1.000 euro per maand zonder dat daar loonbelasting over wordt betaald. de vraag is dus welke documentatie zou de fiscus accepteren en kunnen we hier niet eens duidelijke regels voor krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben benieuwd of ondernemers deze lijst ook mogen gebruiken als zijnde onbelasten daggeldvergoeding zie http://www.minbzk.nl/actueel?ActItmIdt=125683. Daarnaast wordt ook de DSA lijsten van de Verenigde Naties vaak gebruikt in subsidie land.

 

Ik weet het bonnentjes zijn altijd beter maar je hebt landen die geen afrekensysteem hebben zoals sudan of zimbabwe, en je kan natuurlijk altijd een bonnentje kwijt raken :-[.

 

In subsidies wordt daarom vaak met dsa tarieven gewerkt deze kunnen onbelast worden vergoed (al is dit misschien verandert in der loop der tijd laatste keer dat ik als concultent aan de subsidieverstrekkende kant zat was in 2002), maar volgens mij zijn deze voorwaarden niet gewijzigd. Ik zou het vreemd vinden indien dit niet bij ondernemers zou kunnen worden gehandteerd. immers worden deze tarieven getoetst zodat ze een betrouwbare indicatie geven van de werkelijke kosten.

 

 

 

 

 

Dit is ook geen enkel punt. Als ik vreemd geld opneem, ligt precies vast hoeveel ik heb opgenomen en ik weet uit ervaring dat dit geld toch op gaat. Ik kan dan dus ook gewoon het gedeelte aantonen en wegboeken, dat zonder-bonnen is uitgegeven.

 

daar gaat het ook niet om het gaat om het feit of je de kosten die vergoed wordt ook onbelast mogen vergoeden worden. ik weet dat het een zaak is tussen werkgever en werknemer maar bedenk wel dat een fiscus het niet toelaat dat er een vergoeding wordt gegeven van zeg 1.000 euro per maand zonder dat daar loonbelasting over wordt betaald zonder enige vorm van documentatie. de braag is dus welke documentatie zou de fiscus accepteren en kunnen hier niet eens duidelijke regels voor komen.

 

de opname van vreemde valuta geeft niet aan wat je uitgaves daadwerkelijk "zakelijk" zijn geweest. ik kan namelijk niet zien of je de vreemde valuta opname is gebruikt voor prive doeleinden of voor zakelijk doeleinden. een specificatie met bonnentjes zal dus altijd gewenst zijn. Ik zou graag zien dat de daggeldvergoedingen als forfait worden gehandteerd in de wet, zodat er een administratieve lasten verlichting komt voor buitenlandse zakelijke reizen (conform ministeries).

Link naar reactie
  • 0

Maar dan nu even de praktijk. Ik reis naar de VS en die reis kost me zo'n 2K aan euro's om in de business-class te zitten. In de VS maak ik onkosten via de creditcard en ik neem wat geld op om een beurskrant e.d. te kopen. Je krijgt echt niet voor elke kop soep/koffie een bon. Maar over de totale kosten van de reis heb je het over een paar tientjes..... Daar ga je toch geen regeling voor instellen?

Tweede voorbeeld. Ik reis vaak met de auto naar Duitsland en België. Dat zijn euro-landen, dus ik hoef niet speciaal daar geld op te nemen. Ook daar zijn de uitgaven zonder bonnen, marginaal en betreffen maar een fractie van de totale kosten.

 

In beide gevallen boek ik de kosten "zonder bonnen" netjes apart weg, met de vermelding dat daar geen bonnen voor ontvangen zijn. Je hebt het hier over minder dan 1% van de totalen bedrijfskosten....... Daar ga je in mijn ogen toch geen beleid of aandacht op richten?

Link naar reactie
  • 0

Maar dan nu even de praktijk. Ik reis naar de VS en die reis kost me zo'n 2K aan euro's om in de business-class te zitten. In de VS maak ik onkosten via de creditcard en ik neem wat geld op om een beurskrant e.d. te kopen. Je krijgt echt niet voor elke kop soep/koffie een bon. Maar over de totale kosten van de reis heb je het over een paar tientjes..... Daar ga je toch geen regeling voor instellen?

Tweede voorbeeld. Ik reis vaak met de auto naar Duitsland en België. Dat zijn euro-landen, dus ik hoef niet speciaal daar geld op te nemen. Ook daar zijn de uitgaven zonder bonnen, marginaal en betreffen maar een fractie van de totale kosten.

 

In beide gevallen boek ik de kosten "zonder bonnen" netjes apart weg, met de vermelding dat daar geen bonnen voor ontvangen zijn. Je hebt het hier over minder dan 1% van de totalen bedrijfskosten....... Daar ga je in mijn ogen toch geen beleid of aandacht op richten?

 

de vraag is wat zijn de aftrekbare kosten voor een zakenlijke reis naar de VS zeg washington in jou voorbeeld.

 

wat betreft de ticket weet je je kosten. In jou voorbeeld ga je uit van een hotel hier weet je de kosten ook van ,maar als je nu bij een kennis slaapt mag je die dan ook een vergoeding geven en hoeveel? Wat betreft de boekingen zonder bonnentje laat jij het bij een paar tientjes maar waar is de grens hierin? sommige vinden €0 (fiscus al ligt dit ook aan wie je treft) sommige vinden €20 (jij) het ministerie gebruikt hiervoor €93,= (lokale reiskosten,eten,representatiekosten) dat is toch vreemd.

 

ik blijf erbij regels hier omtrend zijn naar mijns inziens wel gewenst.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.