Pensioen in eigenbeheer, de details?
Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
deno
deno
Hallo allemaal,
aandachtig heb ik de verschillende topics gelezen over:
1. het opbouwen van pensioen in eigen beheer (in de holding dus)
2. het opbouwen van pensioen in een aparte B.V.
3. het verzekeren van pensioen (dus bij een verzekeraar)
De laatste optie lijkt mij het meest simpel. Je sluit een overeenkomst af met de verzekeraar en betaalt de premie. Over de eerste 2 opties heb ik nog wel wat detailvragen:
Optie 1 / De vragen:
- Reserveer ik voor of na belastingen? Voor belastingen is gunstig, omdat de reservering de winst drukt en dus per saldo minder VPB te betalen.
- Hoeveel mag ik per jaar aan de pensioenopbouw reserveren. Is dit ergens vastgelegd?
- Hoe worden de uitkeringen belast na mijn 65e. Gewoon loonbelasting over de uitkering?
- Als de holding aansprakelijk wordt gesteld voor het faillisiment van de werkmaatschappij en de Holding wordt helemaal leeg getrokken, ben ik dan mijn pensioen kwijt?
- Waar komt de reservering voor het pensioen terecht in de jaarrekening, moet hier nog naar gekeken worden door een actuaris of zo?
Optie 2 / De vragen:
Ik vermoed dat men dit doet om het pensioen uit de risicosfeer te trekken.
Stel dat de werkmaatschappij of holding de reservering van het pensioen overboekt (via de bank) naar deze pensioen b.v. en de hele boel gaat failliet. Is de pensioen b.v. dan nog veilig en onder welke voorwaarden zou de pensioen b.v. niet meer veilig zijn.
Hier geldt ook weer dezelfde vraag. Hoe dient de reservering plaats te vinden in deze pensioen b.v.
Tot slot, wat wordt er bedoeld met "verondersteld rendement van 4%". Dat als de B.V. een hoger rendement zou maken het meerdere aan het bedrijfsresultaat wordt toegevoegd heb ik gelezen, maar begrijp het niet helemaal.
Alvast dank voor jullie waardevolle bijdragen.
Groeten,
DENO
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
8 antwoorden op deze vraag