• 0

ondernemingsstrategie bekend: marktontwikkeling...... en nu?

Hallo allemaal,

 

Ik ben Pim en heb na veel gelezen te hebben hier op het forum ook maar een profiel aangemaakt.

 

Sinds kort werk ik bij een bedrijf dat voornamelijk producten maakt voor andere bedrijven (B2B). Deze producten zijn heel duidelijk aan het eind van hun product levens cyclus, door sterke concurrentie uit het buitenland. Gelukkig voor het bedrijf zijn ze het afgelopen jaar met een nieuw product op de markt gekomen dat (via een winkelketen) op de particuliere markt wordt verkocht.

Ik weet zeker dat dit product op veel meer markten in Nederland kan worden afgezet en ik mag/moet/wil hier dus onderzoek naar doen en vervolgens een plan voor schrijven.

Het probleem is dat ik door de bomen het bos niet meer zie, ofwel door de vele boeken en ook artikelen hier op HL.

 

Het punt is, dat ik het idee heb dat ik achteraan begin (zeker als ik kijk naar het boek van Alsem) Het is namelijk al duidelijk dat ik bezig ga met marktontwikkeling voor een bestaand product (strategie van Ansoff).

 

Wat zijn nou logische stappen, nu ik weet dat we aan marktontwikkeling gaan doen ?!

Rest nou alleen nog "maar" het schrijven van een marketingplan?

 

-Analyse bedrijf

-Analyse klanten

-Concurrentieanalyse

-SWOT analyse

-Strategie en doel

-Middelen kiezen

-Actieplan maken

 

Heb net even dat zetje in de goede richting nodig.

 

Bedankt alvast!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je benadert het heel strategisch, maar waarom ga je op dit moment niet gewoon de diepte in en word je concreet in je plan? Je schrijft dat je al weet op welk product je je gaat richten en vervolgens op welke markten, dus waar je bedrijf het meest gebaat bij is is een vorm van roadmap met activiteiten, doelstellingen en verwachtingen.

 

[*]Hoe ga je je product positioneren, wat is er aan concurrerende producten, hoe onderscheid je je?

[*]Heb je een salesforce, zo ja, wat hebben zij nodig om aan het werk te kunnen? Zo nee, hoe ga je je sales inrichten?

[*]Zijn er andere kanalen om je sales vorm te geven, en zo ja, hoe/wat/waar/waarmee/wanneer?

[*]Wie zijn mogelijke complementaire partners, hoe ga je die benaderen, wat ga je ze bieden, wat ga je van ze vragen, wat verwacht je van ze?

[*]Wat zijn mogelijke complementaire producten, en heb je daar iets aan? Zo ja, hoe ga je dat opzetten?

[*]Enz...

 

Oftewel, het marketingplan qua promotie, prijsstelling, positionering en activiteiten haalde je zelf al aan, dat kun je nu gaan concretiseren zodat je bos weer verandert in overzichtelijke rijen bomen, en je je bedrijf helpt om concreet aan de slag te kunnen.

Link naar reactie
  • 0

sluit me wel aan bij de voorgaande reacties; niet teveel in de theorie verdiepen en verzanden...

 

Ga uit van de doelstellingen die je wil bereiken en op welke manier je deze wil gaan bereiken. Hier maak je dan, volgend op je marktonderzoek e.d., de defnitieve keuzes over hoe je jouw producten gaat verkopen.

 

Vertaal je plannen in een concreet actieplan met duidelijke acties voor bijvoorbeeld eerste jaar of de eerste twee jaren.

 

Dan stel je jezelf alle vragen omtrent alle aspecten (marketingmix) en kom je tot een concreet uitvoer plan met alle financiele gegevens eraan gekoppeld.

 

Succes

 

Marguerite.

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Tot nu toe ben ik erg druk geweest met allerlei andere zaken.

Vanaf maandag ga ik weer full-time met het onderzoek bezig.

 

Ik heb de bomen al weer aardig op een rijtje staan, maar zit nog wel met een paar dingen.

 

Omdat ik nieuwe markten/afzetkanalen ga "zoeken" voor ons nieuwe product (heel ander soort afzetkanalen en markt), zal ik deze potentiele kanalen/markten moeten onderzoeken naar geschiktheid.

 

Hoe ga ik hiermee aan het werk? Het is namelijk geen marktonderzoek (informatie over de bestaande markt) maar een onderzoek naar markten. Een standaard aanpak van een marktonderzoek gaat dus niet helemaal op.

 

Iemand ideen/suggesties?

Link naar reactie
  • 0

Pim,

 

om even heel theoretisch te antwoorden; je bent bezig met het maken van een zgn. ''haalbaarheidsonderzoek''/ strategisch marketingplan voor het nieuwe product. Allereerst beschrijf je de huidige situatie van het bedrijf (situatieanalyse --> intern en extern). Vervolgens ga je je richten op het nieuwe product.. en ga je onderzoeken;

- wie zijn de concurrenten op dit gebied

- wie zijn mijn afnemers

- hoe zit de branche in elkaar

- hoe ga ik distributie bewerkstelligen

(ABCD-analyse)

 

Wat belangrijk voor jou is in dit geval is de afnemersanalyse, op welke segmenten ga je je richten. Deze ga je dus onderzoeken naar hun ''geschiktheid'' en hieruit zullen misschien afzetkanalen komen waarin je geen kans van slagen heb met het product door de huidige concurrentie en andere markten zullen door hun omstandigheden juist wel weer lucratieve kansen opleveren. Dan ben je dus al actief bezig met het onderzoek en je weet direct welke markten wat op leveren en welke niet. Het is gewoon trechteren/filteren je pakt een hoop en filtert het gedurende je plan tot je op het beste uit komt en daar ga je uiteindelijk een strategie voor maken hoe de markt te gaan bewerken.

 

Ik hoop dat het zo wat duidelijker voor je is geworden!

 

Succes!

 

groeten,

 

Rémon

 

 

EDIT: ik zie dat het de B2C markt betreft nu, dus is het belangrijk goed je doelgroep in kaart te brengen (segmenteren) voor een duidelijk structuur in je plan

REYA Consultancy, improve your business

REYA Design, imagination becomes reality

Follow me @ twitter, REYA_Consultant

 

http://nl.linkedin.com/in/remonvanommen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.