• 0

Dilemma verzendkosten webwinkel

Graag wil ik jullie mening over de verzendkosten in onze webwinkel.

 

Wij hanteren in onze webwinkel nu een bedrag van € 10,00 voor verzend- en administratiekosten. Dit is gebaseerd op de kosten voor verzending, verpakking en handelingskosten. Op zich komen wij gemiddeld uit de kosten door dit bedrag te hanteren. Het franco bedrag is € 200,00.

 

Echter krijgen wij steeds vaker opmerkingen dat de verzendkosten niet in verhouding zijn met hetgeen dat de mensen bestellen. Best begrijpelijk als je een bestelling van € 50 - € 100 doet en € 10,00 verzendkosten moet betalen. Het probleem is echter dat de pakketten vaak boven de 10 kg zitten en dus erg duur zijn om te verzenden.

 

Uit de statistieken blijkt wel dat er best veel mensen afhaken als ze het totaaloverzicht van de bestelling zien. Waarschijnlijk door de hoge verzendkosten, denk ik! De bestelling wordt dan niet afgerond.

 

Nu is het dilemma of we de verzendkosten moeten verlagen naar bijvoorbeeld € 5,00 maar dan komen we niet uit de kosten gemiddeld. Maar aan de andere kant kan het wel redelijk wat meer orders opleveren. Ik kan echter niet inschatten hoeveel extra orders dit zou opleveren.

 

Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat is het percentage verzendkosten op je totale omzet?

 

Als je dat percentage nu eens als prijsverhoging doorvoert op je totale assortiment en alles franco huis gaat leveren?

Dan zijn de kleine orders niet interessant maar het totaal blijft gelijk.

 

Trekt denk ik ook meer klanten, omdat de gemiddelde klant wel gevoelig is voor 'gratis thuisbezorgd' en dan minder naar de totaalprijs kijkt.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Wat is het percentage verzendkosten op je totale omzet?

 

Verzendkosten is ongeveer 3,5%- 4% van de totale omzet per jaar.

 

Als je dat percentage nu eens als prijsverhoging doorvoert op je totale assortiment en alles franco huis gaat leveren?

Dan zijn de kleine orders niet interessant maar het totaal blijft gelijk.

 

Prijsverhoging is eigenlijk niet mogelijk omdat veel klanten op basis van de goede prijs de producten afnemen. Als er een prijsverhoging van 4% bovenop komt gaan ze gewoon naar de concurrent.

 

Trekt denk ik ook meer klanten, omdat de gemiddelde klant wel gevoelig is voor 'gratis thuisbezorgd' en dan minder naar de totaalprijs kijkt.

 

Hier heb je wel gelijk in maar op kleine order scheelt dit wel 10% - 15% op de marge. En dus niet echt aantrekkelijk.

 

De gemiddelde besteding ligt ongeveer tussen de € 150,00 en € 200,00.

Link naar reactie
  • 0

 

Hier heb je wel gelijk in maar op kleine order scheelt dit wel 10% - 15% op de marge. En dus niet echt aantrekkelijk.

 

De gemiddelde besteding ligt ongeveer tussen de € 150,00 en € 200,00.

 

Hangt ervan af. Als je doelstelling is op iedere order een bepaald winstpercentage te halen dat 'aantrekkelijk' is dan hoef je ook niets meer in de aanbieding te doen.

 

Je kunt het ook zo zien: Je marge blijft gelijk, maar je komt bij kleinere orders tekort op de verzendkosten. Dit compenseer je vanuit een meeropbrengst op de grotere orders.

 

't is maar net hoe je wil rekenen.

 

Tevens denk dat als je in chocoladeletters meldt dat je gratis bezorgd, dat de klant heus wel over de iets hogere kosten heenstapt. Maar ik ken je markt niet dus 100% zeker ben ik daar niet van.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0
Je kunt het ook zo zien: Je marge blijft gelijk, maar je komt bij kleinere orders tekort op de verzendkosten. Dit compenseer je vanuit een meeropbrengst op de grotere orders.

 

Dit zou opgaan als er daadwerkelijk ook meer grote orders bijkomen maar dat is niet het geval. Maar er komen alleen kleine orders bij als de verzendkosten verlaagd worden.

 

Prijsverhoging is echt niet mogelijk. Dan prijzen we onszelf uit de markt en vallen grote bestellingen ook weg.

Link naar reactie
  • 0

Momenteel zelf bezig om voor een nieuwe shop de verzendkosten opnieuw onder de loep te nemen.

Rekende tot op heden 5,50 euro aan verzendkosten aan klanten. Daarop kwam ik altijd al iets tekort maar dat haalde ik dan weer uit de winst op de producten.

 

 

Nu wil ik eens gaan proberen de klanten nog meer te lokken met lage verzendkosten aangezien mensen dat meer opvalt als iets hogere prijzen (altans dat hoop ik).

 

De bedoeling is dat de verzendkosten straks specifiek voor betalingen met iDEAL nog verder omlaag gaan naar b.v. 2,50 euro per bestelling en voor andere betaalopties op 4,50 a 5 euro komen te liggen (om mensen te proberen over te halen met de voor mij veilige iDEAL manier te laten betalen).

 

Om dit te bekostigen heb ik alle prijzen in die shop iets verhoogd zodat ik bij een gemiddelde order 2 1/2 euro extra omzet heb en dus de verzendkosten verlaging weer deels goed maak. Doordat niet iedereen iDEAL zal gebruiken en dus niet iedereen die lagere verzendkosten zal betalen zou er zelfs iets meer geld binnen moeten komen.

En dan hoop ik door de grote aankondiging van de lagere verzendkosten (met iDEAL) ook nog wat extra kijkers naar kopers te kunnen omzetten.

 

Al met al zou het dus aan de eind van de rit zelfs meer geld moeten opleveren als dat het kost die verzendkosten.

 

Dat ik met de prijzen van mijn producten iets duurder ben als bepaalde concurenten ben ik niet bang voor, er zijn namelijk ook nog andere concurenten die nog een stuk duurder zijn als mij voor dezelfde producten en verder ook prima draaien. moet enkel de focus voor de klant verleggen van het prijsnivo naar de geboden service (lage verzendkosten).

Link naar reactie
  • 0

Je kunt het ook zo zien: Je marge blijft gelijk, maar je komt bij kleinere orders tekort op de verzendkosten. Dit compenseer je vanuit een meeropbrengst op de grotere orders.

 

Dit zou opgaan als er daadwerkelijk ook meer grote orders bijkomen maar dat is niet het geval. Maar er komen alleen kleine orders bij als de verzendkosten verlaagd worden.

 

Prijsverhoging is echt niet mogelijk. Dan prijzen we onszelf uit de markt en vallen grote bestellingen ook weg.

 

Ik snap eerlijk gezegd niet hoe dat zo komt. Je geeft aan in je eerdere posts dat je 10-15% marge verliest als je geen verzendkosten rekent. Je hebt dus op een kleine order €60 - €100 marge. Ik vind dat redelijk goed op een product van rond de 200 euro. Daarnaast geef je aan dat de verzendkosten slechts 3,5% - 4% van de totale omzet zijn.

 

Vervolgens geef je aan dat je de verzendkosten niet in de prijs kan verwerken omdat je dan duurder wordt dan de concurrentie. Die maken dus nog meer winst marge? Ik zie behoorlijk wat ruimte in je marge.

 

Wat ik zou doen is het volgende: Je gaat je producten franco aanbieden. Maar houdt de prijzen gelijk. Je zal vanzelf gaan merken of de conversies toenemen. Indien dit het geval is zal je na een kleine tijd je prijzen kunnen verhogen met een paar euro. Als je nu een prijs rekent van 200 euro en maakt daar na een tijd 209 van verlies je niet zoveel op de concurrentie denk ik.

 

Over wat voor een producten gaat het eigenlijk?

Link naar reactie
  • 0

Beste Dave,

 

Waarom probeer je niet ten eerste een bedrag als 9.95 of 8.95 i.p.v. 10.00.

Dit geeft altijd nog het idee dat het minder kost voor de klant.

 

Ik weet verder ook niet hoeveel verzendingen je heb per dag/week maar ik weet dat bedrijven als TNT vanaf bepaalde aantallen betere prijzen geven. DPD heeft ook zo'n constructie en heeft vaak locale partners die de pakketten afhalen. GLS gebruiken we ook vaak voor zwaardere pakketten. Misschien een beetje shoppen naar een andere verzendpartij om de verzendkosten te verlagen.

 

Je kunt ook zoals WaltervL zei zorgen voor "Gratis verzending vanaf X bedrag".

Dit zorgt ervoor dat klanten vaak "net iets extras" bestellen om de verzending gratis te krijgen.

 

 

 

MIDENS ICT - Systeembeheer, Internet Diensten, Advies en Levering HP, Cisco, APC en Datacenter Producten. www.MIDENS.com

Link naar reactie
  • 0

Snap nog even iets niet:

 

Je geeft aan dat het francobedrag € 200,-- is. Bij ons betekent dat dat je bij een orderbedrag boven de € 200,-- geen verzendkosten rekent.

 

Je gemiddelde orderwaarde ligt volgens jou op 150-200. Een groot deel van je orders wordt dus al franco geleverd.

 

Ander idee dus: je rekent een vaste verzendtoeslag van 2% en verhoogt het francobedrag naar € 300,--

Dan pak je extra verzendkosten op alles tussen de 200 en 300 en compenseert daarmee het verlies op de kleine orders

Link naar reactie
  • 0

Ik snap eerlijk gezegd niet hoe dat zo komt. Je geeft aan in je eerdere posts dat je 10-15% marge verliest als je geen verzendkosten rekent. Je hebt dus op een kleine order €60 - €100 marge. Ik vind dat redelijk goed op een product van rond de 200 euro. Daarnaast geef je aan dat de verzendkosten slechts 3,5% - 4% van de totale omzet zijn.

 

Het gaat niet om producten van € 200,00 maar om totale bestellingen. Die bestaan uit meerdere producten.

 

Vervolgens geef je aan dat je de verzendkosten niet in de prijs kan verwerken omdat je dan duurder wordt dan de concurrentie. Die maken dus nog meer winst marge? Ik zie behoorlijk wat ruimte in je marge.

 

Voor zover in te schatten ligt de marge ongeveer op een zelfde niveau als concurrentie. Echter concurrentie heeft veel meer volume doordat ze ook andere producten aanbieden en kan dus goedkoper verzenden. Wij versturen ongeveer 1000 pakketten per jaar.

 

Snap nog even iets niet:

 

Je geeft aan dat het francobedrag € 200,-- is. Bij ons betekent dat dat je bij een orderbedrag boven de € 200,-- geen verzendkosten rekent.

 

Je gemiddelde orderwaarde ligt volgens jou op 150-200. Een groot deel van je orders wordt dus al franco geleverd.

 

Het klopt dat een groot deel van de orders franco geleverd wordt. Echter krijgen we veel kleine aanvragen maar men vindt de verzendkosten te hoog. Ik kan echter niet inschatten hoeveel extra orders het zal opleveren als we de verzendkosten verlagen.

 

Aan de statistieken is af te leiden dat ongeveer 10% afhaakt als men het overzicht van de bestelling in de winkelwagen bekijkt. Maar hoeveel hiervan afhaakt door de verzendkosten is moeilijk te achterhalen.

Link naar reactie
  • 1

Even terug naar je beginvraag:

 

Ik betwijfel ten zeerste of het verlagen van de verzendkosten een positief effect zal hebben op je verkoop.

 

Aangezien 10 euro verzend- en administratiekosten in mijn ogen geen belemmering zullen zijn bij orders boven de 100 euro, richt je je in feite op de winkelmandjes die een orderbedrag onder de 100 euro bevatten en vervolgens afhaken.

 

Dat zal zo'n 2,5% zijn (je geeft zelf aan dat 10% bij het zien van de winkelmand afhaakt. Laten we zeggen dat 5% een kleine order heeft en 5% een grote. Aanname : Van die 5% zal de helft wegens de verzendkosten afhaken en de andere helft vanwege andere redenen).

 

Je wilt je energie dus richten op die 2,5% die bij een kleine order wegens de verzendkosten afhaakt. Een groep die je ook nog eens weinig euro's oplevert als ze besluiten wel te bestellen.

Daarnaast zal 5 euro of 10 euro voor die groep denk ik niet zoveel verschil maken.

 

Is het in dat licht niet verstandiger je tijd en energie op de groep middelgrote kopers te richten en hen te verleiden hun bestelling te vergroten?

Dat lijkt mij lucratiever dan heel veel energie te richten op een optimalisatieproces dat je wellicht vrijwel geen euro extra oplevert.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0
Echter krijgen wij steeds vaker opmerkingen dat de verzendkosten niet in verhouding zijn met hetgeen dat de mensen bestellen.

 

Op zich komen wij gemiddeld uit de kosten door dit bedrag te hanteren.

 

 

Beste Dave,

 

in hoeverre kennen jullie de gewichten van losse producten? Zodra jullie deze duidelijk communiceren en de kostenstructuur van verzending duidelijk maken, moeten klanten hier begrip voor kunnen hebben. Ik vind jullie gemiddelde orderbedrag (consumentenmarkt?) al flink hoog om € 10,-- voor verzending te rekenen, maar dat hangt dan nog wel van het pakketgewicht af.

 

Orders met een lager totaalbedrag zouden logischerwijs ook een gemiddeld lager pakketgewicht moeten hebben. Ik zou daarmee paketten tot 10 kg en pakketten met een orderbedrag boven € 100,-- lager inschalen. Administratiekosten ben ik als consument allergisch voor zolang het artikelen betreft, noem het verpakkings- en verzendkosten.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik zit met die getallen in mijn hoofd en kan niet snappen dat je verzendkosten een grote issue zijn. Misschien sla ik in mijn gedachten wel wat feiten over.

 

Maar je zegt in een van je eerste post dat de verzendkosten 3-4% van de totale omzet zet zijn.

 

De marge die de verzendkosten innemen zijn 10-15%. Volgens mij verkoop je nu dus voornamelijk orders boven de €200. Correct? Het lijkt mij dan toch wel zo dat je met de marge van de bestellingen boven de 200 euro de kosten van de kleinere bestellingen kan dekken.

 

Je bedoeling nu is dat je meer wil gaan verkopen met bestellingen van €0 - €200. Je moet je afvragen of je dat wil? En als je dit wel zal je misschien wat marge moeten inleveren. Zodra je meer omzet draait dalen je inkoop kosten (meer inkoop) en zal je misschien meer ruimte krijgen in je marge.

 

Daarnaast spelen er natuurlijk veel meer kosten mee bij de bepaling van je daadwerkelijke marge. Je verzendkosten zijn een redelijke vaste kosten post waar je weinig aan kan veranderen. Misschien kan je op andere manieren je marge vergroten waardoor je meer ruimte hebt om de verzendkosten op te kunnen hoesten.

 

Daarnaast ben je onzeker over het de oorzaak van het probleem. Misschien moet je in je shop een mini - enquête bouwen. Deze komt te voorschijn als pop-up zodra de klant niet over gaat tot een bestelling. Vraag hier in wat de reden is (laat ze kiezen uit een aantal opties). Misschien komt het wel niet door de verzendkosten.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie het probleem ook niet. Kleine orders zijn relatief duur om te behandelen en verzenden, zit je daar op te wachten?

 

De mensen die afhaken willen het totaalbedrag waarschijnlijk vergelijken met de concurrent. Als dan slechts 10% afhaakt, vind ik dat laag.

 

Als je je verzendkosten goed en helder communiceert (zo snel mogelijk vermelden), komt het voor niemand als verrassing of verborgen kosten bij het afrekenen.

Link naar reactie
  • 0

Ik zie het probleem ook niet. Kleine orders zijn relatief duur om te behandelen en verzenden, zit je daar op te wachten?

 

De mensen die afhaken willen het totaalbedrag waarschijnlijk vergelijken met de concurrent. Als dan slechts 10% afhaakt, vind ik dat laag.

 

Als je je verzendkosten goed en helder communiceert (zo snel mogelijk vermelden), komt het voor niemand als verrassing of verborgen kosten bij het afrekenen.

 

Het is niet dat ik veel energie wil steken in het verkrijgen van meer kleine orders want dat levert relatief weinig op in verhouding tot de grotere orders en het werk wat in kleine orders gaat zitten is vele malen meer.

 

Het was ook een balletje dat ik opgegooid heb om te kijken wat jullie hiervan vinden. Ik ben inmiddels een stuk wijzer geworden en dat het weinig zin heeft om kleine klanten tegemoet te komen omdat dit veel werk en weining geld oplevert.

 

Op basis van gewicht is voor ons momenteel niet te doen. We hebben bijna 2500 producten waar geen gewicht van bekend is.

 

@ Frans

 

Wat jij aangeeft klopt denk ik wel. Als je praat over 2,5 - 3 % extra orders dan praat je over max € 3000,- extra per jaar. Niet echt rendabel om hier energie in te steken!

 

Bedankt voor jullie reacties!

 

 

Link naar reactie
  • 0

De mensen die afhaken willen het totaalbedrag waarschijnlijk vergelijken met de concurrent

 

Dat is goed mogelijk.. ik doe het zelf ook wel eens als het me niet helemaal duidelijk is. Dan doorloop ik het bestelproces op 2 of 3 websites om te kijken waarop het grand total precies uitkomt, en rond het alleen af in de winkel met het laagste bedrag. Een site die bijv begint met 97 euro, maar er 10 euro verzendkosten op gooit blijft dan met een open order zitten als een concurrent begon op 100 maar slechts 5 euro kosten rekent.

 

Zou ik dan 2 stuks nodig hebben lag het voordeel precies andersom - je kunt je daarmee afvragen of je dmv lagere prijzen en hogere kosten wel of niet goed bezig bent.. als het je vooral om de grote orders van doen is wel!

Link naar reactie
  • 0

Zelf ben ik redelijk actief op het gebied van webwinkels en conversie. Wanneer veel mensen afhaken bij het zien van de winkelwagen dan zijn hier natuurlijk meerdere redenen voor te noemen. In veel gevallen wordt de conversie echter wel verhoogt door gratis verzending. Ik zou niet voor een tussenoplossing gaan, maar dan ook echt verzending gratis aanbieden...

 

De vraag die je jezelf moet stellen is echter of de verhoogde conversie (vooral in kleinere bestellingen) opweegt tegen het verlies in verzendkosten. Ook bij producten van 50-60 euro zou je in ieder geval nog winst moeten maken. Psychologisch kan gratis verzending echter zeer goed uitpakken...

https://www.webwinkelkeur.nl : O.a. werkzaam bij WebwinkelKeur. Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen.

 

Link naar reactie
  • 0

Je moet zeer zeker verzendkosten in rekening, dat doen zelfs hele grote bedrijven, bv Bol.com rekent voor een cd al verzendkosten, maar die hebben afspraken met TNT.

 

Een transporteur brengt dit toch bij je in rekening, of ieder de helft betalen, bv breng slechts E. 4, 95 in rekening,dat is standaard, en leg er dan zelf een Eurootje of 3 bij.

 

Ja , brutaal gezegd, zorg dat goederen een klein tikkeltje duurder zijn, ja dan begin je over concurrentie, die ook dezelfde goederen kan aanbieden voor een goedkopere prijs.

 

Transportkosten moeten altijd betaald worden, want wij moeten ook leven , haha.

 

Het hangt er gewoon vanaf , hoe er mee omgaat.

Vgr.

Sietse Aardema

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben geëxperimenteerd met gratis verzending boven de € 50,00. We merkten dat als men bijna tegen die € 50,00 aanzat ze er nog iets kleins bij bestelde om geen verzendkosten te hebben. Zaten ze ruim onder die € 50,00 was het geen stimulans. Met andere woorden, deze constructie koste ons geld.

 

We hebben ook ontdekt dat als je geen verzendkosten rekent je vooral veel kleine bestellingen krijgt. Deze moeten echter wel ingepakt, verzonden en geadministreerd worden. Dit koste ons heel veel geld.

 

We merken, sinds we vaste verzendkosten rekenen, mensen die voor één speciaal artikel op onze website komen er toch wat bij bestellen om zo de verzendkosten "te verdelen". Het rekenen van, niet belachelijk hoge, verzendkosten levert ons dus zelfs meer verkopen op van "bijproducten". Een win-win situatie. Mensen die nu alsnog slechts één artikel bestellen kosten nog steeds geld, maar dit is veel minder pijnlijk dan eerst. Bovendien zien we regelmatig die mensen terugkomen voor grotere bestellingen. De eerste keer was dan wellicht om te proberen..

 

Mijn stelling is dus; Reken lekker je verzendkosten en maak je niet druk om de concurrent. Degene die het niet rekenen en belachelijk lage prijzen hanteren houden na twee a drie jaar vanzelf op te bestaan als het kleine bedrijfjes zijn. Zijn het grote bedrijven dan kan je prijstechnisch toch niet concurreren en moet je je op andere USP's richten.

 

Wij zijn er nog niet helemaal uit voor wat betreft de verzendkosten. Ik denk dat we eens een maandje proberen met een actie zonder verzendkosten. Eens kijken of dit echt veel meer bestellingen oplevert.

Hoe is dit bevallen?

Link naar reactie
  • 0

Dat probleem had ik eerst ook. Voorbeeld:

 

De prijs van een product was 30 euro, maar de verzendkosten bedroegen (volgens mij) 12,00 euro. Uiteraard een hoop geld.

Heb nu de verzendkosten verlaags naar 3 euro, en de prijzen van de Games met 9 euro verhoogd. Levert toch aanzienlijk meer klanten op. Hopelijk kan je hier wat mee.

 

vriendelijke groeten,

 

Laurens

Succes is een keuze!

Link naar reactie
  • 0

Ik zou de prijs voor transport verwerken in de prijs en het aanbieden al gratis bezorgd.

 

Succes!

 

M.v.g.

 

Frank Loots

 

Ik vraag voor mijn pralines ongeveer 65 eur per kilo, inbegrepen in prijs, pralines, luxe verpakking van ongeveer 10 euro, koelverpakking, speciale folie en folder met bedrijfsinfo. Verzending naar bv US is voor mij ongeveer 45 euro.

Moet ik dan 110 euro vragen? En gratis verzending promoten?

 

Winners never quit;

quiters never win! Think about it...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.