• 0

afstaan boekhouding

Hallo,

 

Mijn man is 2006 failliet gegaan en mocht met toestemming van de rc als ZZP-er doorstarten.

Nu heeft de curator een boekhouder gevraagd om onze boekhouding te doen. Vervolgens heeft deze boekhouder een vordering op ons van inmiddels 7000 euro voor het verzorgen van de boekhouding van een half jaar. Nu wi de curator die boekhouding inzien, maar die geeft de boekhouder niet af voor die facturen zijn voldaan. Nu is mijn vraag: Op de facturen staat dat de boekhouding in opdracht van de curator zijn gedaan, maar de curator zegt dat wij die facturen moeten voldoen. Wie moet nu die facturen voldoen en is de boekhouder niet verplicht om de boekhouding af te geven?

 

Alvast bedankt...

Ps: Het eigenlijke verhaal is enorm lang, maar ik zou erg blij zijn met de antwoorden op mijn vragen...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik curator was zou ik ook wel eens die boekhouding willen zien! EUR 7.000,- voor een half jaar ZZP-administratie??? Maar goed, terug naar de casus: De inkomsten uit de ZZP activiteiten vallen onder de boedel. Hiermee wil de curator uiteindelijk toch de boedelrekening mee vullen zodat de schuldeisers ieder hun deel krijgen. De kosten voor de boekhouder worden hiermee automatisch boedelschuld. Als failliet ben je handelingsonbekwaam betreffende de boedel. Dus de curator (die ook de baten ontvangt op de boedelrekening) dient de kosten te betalen van diezelfde boedelrekening.

Link naar reactie
  • 0

Ten eerste heel erg bedankt voor de snelle reactie.

En inderdaad, wij waren ook zeer verrast met dat bedrag voor de boekhouding.

Maar kunt u mij ook vertellen of dat de boekhouder nu wel of niet verplicht is die boekhouding aan ons danwel aan de curator af te staan?

Alvast bedankt..

Link naar reactie
  • 0

Ik zou dat lekker door de curator laten uitvechten, je bent tenslotte handelingsonbekwaam betreffende de boedel. Je hebt alleen toestemming van de curator om geld te verdienen, de rest van de boedel blijft zijn verantwoordelijkheid. Op zich heeft de boekhouder het recht op retentie, echter als de vordering betwist wordt (en dat wordt 'ie lijkt me) dan zal de boekhouding zelf uitsluitsel moeten geven of de de vordering al dan niet terecht is. Als advocaat weet jouw curator daar toch wel raad mee?

Link naar reactie
  • 0

 

...

Nu heeft de curator een boekhouder gevraagd om onze boekhouding te doen. Vervolgens heeft deze boekhouder een vordering op ons van inmiddels 7000 euro voor het verzorgen van de boekhouding van een half jaar. Nu wi de curator die boekhouding inzien, maar die geeft de boekhouder niet af voor die facturen zijn voldaan. Nu is mijn vraag: Op de facturen staat dat de boekhouding in opdracht van de curator zijn gedaan, maar de curator zegt dat wij die facturen moeten voldoen.

 

...

 

Ik ben het verder wel eens met Ruben. Maar wat ik me nu ernstig afvraag is hoe die curator een boekhouder kan inhuren die met droge ogen 7000 EUR weet te factureren in 6 maanden tijd!!!! Heb je de curator hierover al eens tekst en uitleg gevraagd? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat hier toch wat raars aan de hand is. Vraag eens bij andere boekhouders in de buurt een offerte op voor hetzelfde werk? Een gemiddelde ZZP administatie zal toch uit niet veel meer bestaan dan zeg 1 - 2 uitgaande facturen in de maand, plus wat inkoopfacturen? Doe daar nog de BTW aangifte bij (ook 3x niks voor zo'n kleine administratie) en klaar is Kees de Boekhouder.

 

Ook curatoren worden toch geacht enigzins prijsbewust bezig te zijn voor de mensen die onder hun curatele staan.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Wellicht heeft de boekhouder ook de financiële afwikkeling van het faillissement gedaan?

Ik heb regelmatig gezien dat de boekhouding in de aanloop naar een faillissement een enorme puinhoop wordt omdat ondernemers dan b.v. uit angst hun post niet meer openen e.d.

Dan krijg je een paar kratten met troep en die mag je dan netjes uitwerken, dan kan het maar zo oplopen naar 7.000 euro.

 

http://www.analyzethat.nl -> Reporting, Data Integratie, Geavanceerde analytics, Data en Process mining

Link naar reactie
  • 0

Ik zou het ook eerst eens bij de curator en de boekhouder navragen, wat die er dan precies voor gedaan heeft. Het kan soms inderdaad wel eens oplopen: kreeg laatst een keer van een nieuwe client een pakketje met 14, ongeopende, blauwe enveloppen: ambtshalve en naheffingsaanslagen, aanmaningen, dwangbevelen... Ja dan ben je even bezig!

 

Een goede specificatie en duidelijke afspraken vooraf kunnen dan zeker helpen. Maar dat zou de curator dus moeten regelen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Je moet eigenlijk kijken of je de 'boekhouder' niet sowieso aan de kant kunt zetten. Iemand die jouw boekhouding achterhoudt en vervolgens € 7000,00 vraagt is niet te vertrouwen.

Mister Boekhouden verzorgt de complete administratie van ZZP'ers voor een vaste lage prijs per maand. Kijk op www.misterboekhouden.nl voor meer informatie.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Zoals Ruben al aangeeft: zolang je failliet bent, is het de curator die op zal moeten treden tegen die boekhouder. Los daarvan: omdat je failliet bent, heb je recht op een advocaat op basis van gefinancierde rechtshulp tegen de laagste eigen bijdrage. Schakel daarom maandag meteen een advocaat in om je bij te staan.

Link naar reactie
  • 0

Waarom wordt trouwens een topic wat gekickt wordt door een spammer niet gewoon teruggeplaatst ? Nu is het SPAM bericht aangepast, maar het topic blijft boven aan staan. Voor de lezer die serieus reageert, maar toevallig niet op de datum let (zie voorgaande 2 berichten) is dit erg lullig, zacht gezegt......

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.