• 0

Een nieuw concept in wervingsland

Beste Higher Leveller,

 

Mijn naam is Sandra Been van Sec4U, het Werving & Selectiebureau voor secretarieel personeel.

Gedurende mijn loopbaan loop ik tegen het feit aan dat werkgevers beoordelen op alleen maar CV's. Naar mijn mening is een CV een persoon en gaat het uiteindelijk om de persoon achter het CV.

Bedrijven nemen vaak werknemers aan op basis van capaciteit. Diezelfde mensen worden vaak ontslagen op basis van attitude. Mijn missie is om dit proces om te draaien, zodat werkgevers meer gewicht gaan leggen op attitude dan op capaciteit. Een plat CV zegt lang niet alles.

Als ondersteuning op dat proces ben ik een database (CV bank) aan het laten bouwen waar mensen naast hun CV hun persoonlijkheid naar voren kunnen laten komen. Hun eigen webpagina kunnen beheren en kunnen pimpen in hun eigen stijl. Verder kunnen ze er foto's uploaden, persoonlijkheidstesten maken, hun competenties kwijt en met name kwijt wat ze precies zoeken in hun nieuwe baan en bedrijf. Zo krijgt het platte CV een persoonlijkheid en dat is waar het naar mijn mening om draait. Capaciteiten kun je leren, attitude niet.

Graag wil ik jullie mening of jullie denken of dit concept kans van slagen heeft. En tevens wil ik graag kritische vragen, zodat ik het concept kan verfijnen.

 

Alvast bedankt voor de moeite!

 

Groeten van Sandra (www.sec4u.nl)

 

"Zoek werk wat bij je past en je hoeft nooit meer te werken"

Confucius

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

ik zie het niet gebeuren.

 

simpele reden: als iedereen z'n eigen persoonlijkheid mag invullen, dan krijg je nóg geen eerlijk én objectief antwoord.

iemand kan zich simpelgezegd assertief noemen, terwijl hij/zij dat misschien wel denkt, maar totaal niet is.

 

ik blijf erbij dat het een persoonlijke kwestie moet zijn, elkaar ontmoeten, de persoon voor je zien enz. enz.

 

zo is een vriend van me enkele jaren geleden bij een garage aangenomen.

die jongen (W.) had geen papieren, maar was wél verrekte handig met motoren enz. enz.

het verhaal ging als volgt..W ging praatje houden bij de baas, gesprek over alles en nogwat, behalve waarvoor hij kwam...als laatste vroeg de werkgever of hij z'n handen mocht zien...daaraan was wel duidelijk dat W niet vies was van werk en is dus aangenomen.

W is inmiddels overleden, maar de samenwerking tussen werkgever en W was optimaal.

 

maar nogmaals: zo'n verkapte hyves zie ik niet zitten inzake objectiviteit...maar misschien willen bedrijven zich vor de gek laten houden en heb ik het totaal mis.

 

nog maar even de volgende reacties afwachten ;D

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Lastig. Hoeveel meer informatie zullen mensen invullen dan ze nu al doen op een hyves-pagina. Erg veel werkgevers googlen/hyven/wieowie'en de sollicitant. Ik denk dat mensen die nu al geen hyves-pagina invullen ook niet snel(ler) bereid zijn om wel hun solliciatie-profiel in te vullen.

 

Ook blijft tekst gewoon tekst. Om echt meer te weten te komen over iemand's persoonlijkheid lijkt me een persoonlijk gesprek nog altijd het beste.

 

Wellicht als je nog een twist geeft aan het concept waarbij je iedereen een video laat opnemen waarin geantwoord wordt op een bepaalde set vragen kan het wat 'extra's' bieden t.o.v. van een google-search.

 

Als je echt een duidelijke meerwaarde kan bieden t.o.v. van een goede internet-search van die persoon kan het best wel erg leuk zijn. Maar dan nog weet ik niet of het een groot succes zal worden. Lastig!

Link naar reactie
  • 0

@Joost S:

 

iemand enkele vragen laten beantwoorden via een video lijkt me ook niet de beste zet.

als ik naar mezelf kijk: ik ben geen camera held...sta je dan een beetje tegen een dood stuk plastic aan te lullen!

 

het kan dan 2 kanten op: mensen zijn vrijer omdat er nog niks vanaf hangt, geen hoge chef die erbij zit enz. enz. óf het word een drama waar omdat je niet weet waar je moet kijken en er een droogkloterig verhaal van maakt

 

wederom geen objectief beeld.

beste optie is gewoon persoonlijk.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie het ook niet zo gebeuren. Ik denk dat je op een gegeven moment toch aanloopt tegen mensen die vinden dat je het eerlijk solliciteren hiermee om zeep kan helpen. Daarmee bedoel ik dat mensen nog meer uitgekozen gaan worden op bijvoorbeeld uiterlijk. Herinner je de proeven met het anoniem solliciteren?

 

Maar dit is slechts een redenatie van hoe het fout zou kunnen gaan. Ik ben stiekem eigenlijk enorm benieuwd naar of dit gaat werken.

 

Dat laatste maakt mijn post een beetje tegenstrijdig met zichzelf, maar niettemin hoop ik dat je er wat aan hebt.

 

Groeten!

Link naar reactie
  • 0

Kijkend vanuit de WS bureau kant, is juist jouw selectie kwaliteiten je toegevoegde waarde.

Als bureau ben jij toch diegene die de perfecte kandidaat levert omdat jij de attitude getest hebt.

Zo niet ben je gewoon een cv schuiver die wat persoonlijke aspecten highlight.

 

Wij ( Profile Recruitment ) werven, selecteren en sturen goede mensen en het bedrijf krijgt het CV erbij. Wij gaan ook niet akkoord wanneer er een kandidaat op CV wordt afgewezen. Als je kandidaten op CV worden afgewezen nemen ze jou als bureau tenslotte niet serieus.

 

Kijkend vanuit een bedrijf die niet via bureaus werft is het ook logisch dat men eerst kijkt naar het CV aangezien dat enig houvast met zich meebrengt.

Ik denk dat jouw idee wel iets toevoegt over hoe iemand is, maar in deze tijd zijn de benodigde skills, kennis en netwerk toch iets belangrijker, want iemand die goed als persoon in het team zou passen, maar niet de benodigde kennis heeft is vrij nutteloos.

 

Ik denk dat jij als bureau de goede match moet vinden gebasseerd op kennis en culture fit en dat dan het CV en de andere papieren info van minder belang is.

 

 

 

Voor hoger opgeleid commercieel personeel neem contact op via

www.profilerecruitment.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Sandra,

 

In grote lijnen ben ik het met de andere reacties eens indien je concept zich beperkt tot een Hyves-achtige oplossing. Men zal altijd van zichzelf een "optimaal" beeld proberen te schetsen.

 

Als je daarentegen kan inbouwen dat de persoonlijke eigenschappen objectief gemaakt kunnen worden door bijvoorbeeld EQ tests etc. En men ook daadwerkelijk daarop kan selecteren dan zou het een instrument kunnen zijn in de voorselectie.

 

Of nog beter, als je met eventuele opdrachtgevers hun eigen, echte bedrijfscultuur kan kwantificeren en dan een match tussen beide maken. Ook dit zal je moeten begeleiden met tests en onderzoeken want als je de advertenties mag geloven zijn alle bedrijven dynamisch, vol met teamwork etc etc.. ;)

Link naar reactie
  • 0

Ben het eens met bovenstaande schrijvers. Het gaat om mensen te beoordelen op hun persoonlijkheid, in hoeverre ze in problemen denken of in oplossingen, hoe creatief ze zijn, hoe ze zich ontwikkelen. In onze branche (design) is het heel gewoon dat mensen een portfolio opsturen, met werk dat ze gedaan hebben. Het kan gaan om grafisch design, product design, maar ook analyses, welke boeken ze hebben gelezen en inspirerend vinden. Meestal gaat het om 15 tot 30 pagina's A4, met veel foto's, schetsen, beschrijvingen hoe ze dingen hebben aangepakt.

 

Ik merk dat wij bij de selectie niet meer kijken naar de CV, dat is voor ons niet interessant. Alleen om te checken welke opleiding ze hebben afgerond en welke software ze goed beheersen. Maar ook dat staat in het portfolio.

 

Misschien kun je zo'n portfolio ook toepassen in andere branches, het is een heel persoonlijk verhaal van iemand en je krijgt een heel goed beeld hoe iemand bezig is, of hij naast zijn werk ook bezig is met zijn vakgebied, op eigen initiatief dingen onderneemt, etc.

ALSKAR DESIGN

innovation made

 

Gedempt Hamerkanaal 253 | 1021 KP Amsterdam | https://www.alskar.com | https://www.alskar.nl

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is het een goed idee en moet je er gewoon mee starten!

Waarschijnlijk is het doel van dit forum om kritiek te geven, maar in mijn ogen is de sleutel gewoon beginnen met het idee en met wat klanten praten. Dat is dan wellicht ook meteen de hamvraag: wie gaat er betalen in jouw business model? Het bedrijf of de sollicitant?

 

Ik denk dat het een goed idee van Arjan is om het profiel uit te bereiden met objectieve 'onderzoeken' (EQ/IQ tests, wellicht samenvatting van een interview, persoonlijke video, referentie van ex-werkgever, etc).

Als ik zelf een sollicitatie onder ogen krijg, is mijn enige houvast meestal de brief. En een brief schrijven is niet heel ingewikkeld. Dus de brief zorgt er alleen voor dat het makkelijk is om de echte slechte kandidaten eruit halen (de mensen die schrijven 'beste heer, hierbij mijn cv'). Verder weet ik niets, want het CV zegt toch niet veel, je wil een gevoel bij de persoon krijgen. Dat gevoel kun je met je site misschien overbrengen.

 

Wellicht kun je er ook over nadenken om het profiel te bouwen om de persoon heen gedurende zijn loopbaan. Wat ik altijd lastig vind is dat je niets weet over de persoon zijn verleden (hij kan alles bij elkaar liegen). Je kunt zijn ex-werkgever opbellen, maar waarschijnlijk geeft hij alleen de goede referenties op. Ik weet dat in bijvoorbeeld Italie de meeste mensen een 'boekje' bijhouden waar door iedere werkgever een evaluatie in gezet wordt. Een dergelijk systeem hebben we niet in Nederland. Dit zou je via je site kunnen ontsluiten zodat je een 'objectief beeld' van iemand zijn carriere neer kunt zetten.

 

 

Offshore & Nearshore outsourcing;

- web development - software development

- open source oplossingen - dedicated teams

 

http://www.bridge-outsourcing.nl

 

http://linkedin.com/in/hugomesser

Link naar reactie
  • 1

Dank jullie wel voor al jullie reacties!

Ik vroeg om jullie mening en of deze nu positief waren of niet, aan alle meningen en tips heb ik wat.

Advocaat van de duivel is erg goed bij het ontwikkelen van een nieuw concept.

 

Groeten van Sandra

"Zoek werk wat bij je past en je hoeft nooit meer te werken"

Confucius

Link naar reactie
  • 0

Een korte aanvullende tip is om eens te kijken naar hoe in het beroepsveld en middelbaar beroepsonderwijs steeds meer de focus komt te liggen op algemene competenties. Kennis (tijdens de opleiding) blijft belangrijk en ook werkervaring (tijdens het solliciteren) wordt niet vergeten, maar daarnaast worden vaardigheden en houding steeds centraler gezet.

 

In de werving en selectie is EVC, het Erkennen van Verworven Competenties, hier een goed voorbeeld van. Kijk bijvoorbeeld wat STOOF op dit gebied probeert te doen met betrekking tot het waarderen van CV's en competenties. Ter inspiratie is dat zeker interessant om gezien te hebben.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.