• 0

VOF en bijbehorende rechten ( vermogensrecht ) bij conflict

In 2000 heb ik samen met mijn partner na inschrijving bij de KVK een vof op gezet. Onder deze vof hebben wij een domeinnaam geregistreerd. Deze site hebben wij samen opgezet. Mijn partner is meer van de zakelijke kant en ik de creatieveling. (design etc is van mijn hand) Destijds is er een standaard vof contract opgesteld. Ieder 50%.

 

Door een conflict in 2002 hebben wij destijds wat afstand van elkaar genomen en is hij verder gegaan met de site. Wel heb ik altijd door de jaren heen herhaaldelijk gevraagd om boekhouding en zaken zoals winsten en verliezen maar deze nooit onder ogen gezien. Door persoonlijke problemen later heb ik mij steeds minder met alle activiteiten van de site bezig gehouden.

 

Wel heb ik altijd door de jaren heen gevraagd om boekhouding en zaken zoals winsten en verliezen maar deze nooit onder ogen gezien.

 

Nu is de site door de jaren heen enorm gegroeid met een hoog aantal bezoekers per dag. En verdient hij heel veel geld met advertenties e.d.

 

Zonder mijn schriftelijke of mondelinge toestemming heeft hij volgens een rapport van de belastingdienst de domeinnaam over willen hevelen naar de vof die hij samen met zijn echtgenote beheert. Tevens heeft hij het zo geregeld dat het omzet nummer van de belasting zonder mijn weten en toestemming is opgeheven. De website wordt nu aangeboden als dienst van zijn andere vof. Kon hij dit zo maar doen?

 

Ik wil eigenlijk weten wat nu mijn rechten zijn. Door de jaren heen heb ik meerdere malen via de mail gevraagd hoe wij dit netjes kunnen oplossen. Zeker gezien de waarde van de website. Onze site heeft een PR 6 classificatie. Tevens worden er op de website logo's van mij gebruikt. ( deze staan niet geregistreerd )

 

Hij heeft mij nooit benaderd om mij uit te kopen. Hij heeft wel 1x geopperd om de vof te ontbinden maar concrete stappen zijn nooit gezet door hem.

 

Onze vof staat nog steeds ingeschreven bij de KVK en ben ik op papier dus nog steeds 50% eigenaar van desbetreffende website.

 

Kan ik aanspraak maken op de opbrengsten?? Hoe kan ik dat doen? En als hij weigert mee te werken. Welke juridische stappen kan ik dan ondernemen.

 

Alvast bedankt voor jullie goede tips, suggesties en adviezen

 

 

Be yourself, everybody else is already taken... ( Oscar Wilde )

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Verzamel eerst alle bewijzen om te onderbouwen wat je stelt:

 

- dat de site samen opgezet is

- dat je herhaaldelijk om informatie hebt gevraagd

 

en dan ga je schrijven en desnoods procederen; het lijkt me verstandig je bij te laten staan door een deskundige, zoals een advocaat.

Link naar reactie
  • 0

Deze bewijzen heb ik door middel van mailtjes uit het verleden. Domeinnaam staat geregistreerd bij SIDN op naam onze VOF. Advocaat wil ik wel inschakelen. Alleen ben ik bang dat dat een dure grap wordt en ik eerst wil weten wat mijn rechten zijn zodat ik hem voor een laatste keer benader.

 

Ik heb dus nooit 1 cent ontvangen over de jaren 2000 tot nu toe. Mijn inziens is het fair dat de gemaakte kosten door hem de afgelopen jaren worden gedeeld door 2 en de opbrengsten ook. Probleem is alleen dat alle traffic via de website van zijn andere vof loopt. Ik wil dus weten hoe het dan zit met mijn juridische rechten op de opbrengsten.

 

Be yourself, everybody else is already taken... ( Oscar Wilde )

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Deze bewijzen heb ik door middel van mailtjes uit het verleden. Domeinnaam staat geregistreerd bij SIDN op naam onze VOF. Advocaat wil ik wel inschakelen. Alleen ben ik bang dat dat een dure grap wordt en ik eerst wil weten wat mijn rechten zijn zodat ik hem voor een laatste keer benader.

Dat van die 'dure' grap is een kwestie van goede afspraken maken met je advocaat.

Link naar reactie
  • 0

In 2000 heb ik samen met mijn partner na inschrijving bij de KVK een vof op gezet. Onder deze vof hebben wij een domeinnaam geregistreerd. Deze site hebben wij samen opgezet. Mijn partner is meer van de zakelijke kant en ik de creatieveling. (design etc is van mijn hand) Destijds is er een standaard vof contract opgesteld. Ieder 50%.

 

Door een conflict in 2002 hebben wij destijds wat afstand van elkaar genomen en is hij verder gegaan met de site. Wel heb ik altijd door de jaren heen herhaaldelijk gevraagd om boekhouding en zaken zoals winsten en verliezen maar deze nooit onder ogen gezien. Door persoonlijke problemen later heb ik mij steeds minder met alle activiteiten van de site bezig gehouden.

...

 

Tsja... Afstand nemen, niet in actie komen als je geen cijfers krijgt, zelf niet meer in de VOF werken, en dan nu nog het fair vinden dat je 50% krijgt van een VOF die vooral door je VOF partner's inspanningen meer succesvol isgeworden? Misschien krijg je een rechter zo gek, maar die kans acht ik klein.

 

Ongetwijfeld heeft je VOF partner boter op zijn hoofd, maar hij is toch niet de enige.

 

Ik denk dat je beter een moment kunt bepalen dat je je in feite terugtrok van de VOF, en dat als basis moet gebruiken voor de verrekening. Dat zal je (veel?) minder opleveren dan 50% van de huidige VOF. Uiteraard moet je VOF partner daarin mee willen werken, en als hij dat niet wil heb je toch echt een advocaat nodig. Ik meen dat veel advocaten een gratis adviesgesprek bieden?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

In 2000 heb ik samen met mijn partner na inschrijving bij de KVK een vof op gezet. Onder deze vof hebben wij een domeinnaam geregistreerd. Deze site hebben wij samen opgezet. Mijn partner is meer van de zakelijke kant en ik de creatieveling. (design etc is van mijn hand) Destijds is er een standaard vof contract opgesteld. Ieder 50%.

 

Door een conflict in 2002 hebben wij destijds wat afstand van elkaar genomen en is hij verder gegaan met de site. Wel heb ik altijd door de jaren heen herhaaldelijk gevraagd om boekhouding en zaken zoals winsten en verliezen maar deze nooit onder ogen gezien. Door persoonlijke problemen later heb ik mij steeds minder met alle activiteiten van de site bezig gehouden.

...

 

Tsja... Afstand nemen, niet in actie komen als je geen cijfers krijgt, zelf niet meer in de VOF werken, en dan nu nog het fair vinden dat je 50% krijgt van een VOF die vooral door je VOF partner's inspanningen meer succesvol isgeworden? Misschien krijg je een rechter zo gek, maar die kans acht ik klein.

 

Ongetwijfeld heeft je VOF partner boter op zijn hoofd, maar hij is toch niet de enige.

 

Ik denk dat je beter een moment kunt bepalen dat je je in feite terugtrok van de VOF, en dat als basis moet gebruiken voor de verrekening. Dat zal je (veel?) minder opleveren dan 50% van de huidige VOF. Uiteraard moet je VOF partner daarin mee willen werken, en als hij dat niet wil heb je toch echt een advocaat nodig. Ik meen dat veel advocaten een gratis adviesgesprek bieden?

 

Ik snap heel goed wat je zegt. In eerste instantie gaat het mij niet om het geld. Het gaat er om wat mijn rechten zijn juridisch gezien.

 

Ik heb het concept bedacht, en mijn plan destijds aan hem voorgelegd. Hierin is hij toen mee gegaan als gelijke partner.

 

Dat is ook goed gegaan en al snel groeide onze site als kool. Wat ik al eerder aangaf, was hij zakelijk gewoon beter onderlegd. Hij hield zich bezig met financien ed. omdat dat niet mijn ding is. Ons conflict is ontstaan toen ik aangaf dat ik onze diensten wilde uitbreiden. We spreken hier over andere doelgroepen bereiken. Dit hield hij af maar ging er achter mijn rug om wel die sites opzetten.

 

Toen ik hem daarmee confronteerde is dat helaas geëscaleerd. Daardoor is het contact van beide kanten verminderd en hebben wij steken laten vallen. Helaas zijn deze dus tot op de dag vandaag nooit opgelost.

 

Ik ben een aantal jaren een emotioneel wrak geweest door alle persoonlijke perikelen. Hierdoor ben ik emotioneel gezien niet in staat geweest de zaak netjes af te ronden.

 

Be yourself, everybody else is already taken... ( Oscar Wilde )

Link naar reactie
  • 0

Het VOF-contract zal een artikel hebben met betrekking tot de winstverdeling. Daarbij zal ook een regeling zijn opgenomen indien één van de vennoten zijn/haar werkzaamheden niet verricht. Althans, dat is redelijk gebruikelijk.

Lees het VOF-contract eens rustig door en kijk wat jullie destijds hebben afgesproken.

 

Als je rust wilt en er vanaf wilt zijn, zou je een voorstel tot uitkoop/afkoop kunnen doen. Laat dat dus niet van hem afhangen, maar doe een voorstel. Zorg natuurlijk dat alles goed op papier komt. Laat je/jullie daarbij begeleiden door een jurist.

 

In de dagelijkse praktijk komen wij vaak vennoten tegen die de ontbinding van hun maatschap/VOF door een notaris willen laten regelen. Niet omdat het moet, maar omdat ze dan de zekerheid hebben dat alles goed op papier is gezet door een onafhankelijk jurist.

 

In ieder geval veel succes!

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Het VOF-contract zal een artikel hebben met betrekking tot de winstverdeling. Daarbij zal ook een regeling zijn opgenomen indien één van de vennoten zijn/haar werkzaamheden niet verricht. Althans, dat is redelijk gebruikelijk.

Lees het VOF-contract eens rustig door en kijk wat jullie destijds hebben afgesproken.

 

Als je rust wilt en er vanaf wilt zijn, zou je een voorstel tot uitkoop/afkoop kunnen doen. Laat dat dus niet van hem afhangen, maar doe een voorstel. Zorg natuurlijk dat alles goed op papier komt. Laat je/jullie daarbij begeleiden door een jurist.

 

In de dagelijkse praktijk komen wij vaak vennoten tegen die de ontbinding van hun maatschap/VOF door een notaris willen laten regelen. Niet omdat het moet, maar omdat ze dan de zekerheid hebben dat alles goed op papier is gezet door een onafhankelijk jurist.

 

In ieder geval veel succes!

 

Het is een standaard contract dus verdeling 50% bij verdeling van 50% werkzaamheden. Dit is vanaf het begin nooit door hem gehononereerd. Advertentiegelden liet hij via zijn privérekening lopen. keer op keer kreeg ik geen inzage in de boeken.

 

Maar waar ik nu op doel, wat is nu mijn eigendomsrecht??? de website staat op naam van onze vof. Zo is deze geregistreerd. De vof is voor 50% van mij en voor 50% van mijn partner.

 

 

Be yourself, everybody else is already taken... ( Oscar Wilde )

Link naar reactie
  • 0

In principe zijn de goederen van de VOF gezamenlijk, dat geldt ook voor de schulden. Een VOF kan zelf geen schulden en goederen in eigendom hebben. Zij is geen rechtspersoon.

Het klinkt leuk dat een VOF iets op naam heeft, maar dat is slechts een tenaamstelling. De (onverdeelde) eigendom rust bij de vennoten.

 

Het grootste probleem zal de bewijslast zijn. Het zal moeilijk zijn om aan te tonen wat jullie eigendom is. Daarvoor moet je inzage hebben in de boeken. Als de man niet meewerkt zul je dus een vonnis moeten hebben van de (voorzieningen)rechter.

 

Zoals al eerder aangegeven, in het VOF contract staan vast bepalingen met betrekking tot de beeindiging van de VOF en wat er gebeurt bij het niet verrichten van werkzaamheden. Overnameverplichtingen? Verblijvingsbeding?

 

Is het mogelijk het VOF-contract te scannen en hier te plaatsen? (persoonsgegevens verwijderen) Eventueel mag je deze ook naar mij emailen.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.