• 0

Frustratie: geen milieuvriendelijke doos te vinden!!

Ben al de hele avond aan het googlen naar een milieuvriendelijke manier van verpakken van de zendingen van onze (biologische) webwinkel. Ik kan het toch eigenlijk niet maken om met een doos aan te komen zetten die niet van gerecycled karton is...... of met een plastic zak..... Ik wil dat zelf ook niet. Natuurlijk kan ik mijn best doen om tweedehands dozen te gebruiken. Tegelijkertijd willen we dit serieus aanpakken en als het gaat lopen zoals de bedoeling is, dan is dat niet meer te doen om er voldoende te hebben.

 

Bij onze biologische supermarkt hebben ze veel doosjes staan dus ik ga daar wel mee beginnen. Zodra we echter de warehousing gaan uitbesteden werkt dat niet meer (en dat is hopelijk snel)

 

Als iemand tips heeft waar ik milieuvriendelijke verpakkingen kan kopen.....maar ik zag op Twinkle al een column van Martin Bongers van april vorig jaar waarin hij meldt dat degene die dit uitvindt echt spekkoper is.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

na letterlijk een halve minuut zoeken:

 

(/edit: kortere link is http://www.moonenpackaging.com/Productinfo/index.htm)

 

http://www.moonenpackaging.com/Productinfo/Verpakking-composteerbaar/Roots_milieuvriendelijke_verpakking.htm

 

 

kijk even bij "productinformatie" en zie wat ze kunnen leveren...tot aan dozen aan toe.

 

succes

 

 

 

Geen verzenddozen, wel allerlei mooie toepassingen overigens!

Link naar reactie
  • 0

Karton is toch al gemaakt van gerecycled papier?

Op de meeste ( bruine) dozen staat één of ander ecokeurmerk.

 

http://www.papierinfo.nl/index.php?id=15

Inderdaad is karton vaak al gerecycled. Ik ben inderdaad op zoek naar dozen met een keurmerk zodat onze klanten kunnen zien dat we er aan hebben gedacht.

Link naar reactie
  • 0

Wellicht kun je eens contact opnemen met de producent, zoals bijvoorbeeld:

 

http://www.mm-karton.com/en/company/certification/emas

(Nemen in ieder geval deel in het vrijwillige europese milieusysteem EMAS. Weer even een stapje hoger als het standaard NEN-ISO 14001)

 

Een vestiging zit in Eerbeek.

hier de contactgegevens

 

Zij zullen je toch moeten kunnen vertellen of er dozenfabrikanten in hun klantenbestand zitten

 

Daarnaast hebben ze de (wat ingewikkelde) website http://www.cartonette.com/cartonette/index.jsp waar je de beste soorten gerecycled karton voor je eigen producten kunt selecteren

 

Succes met zoeken

Frans

Link naar reactie
  • 0

Karton is toch al gemaakt van gerecycled papier?

Op de meeste ( bruine) dozen staat één of ander ecokeurmerk.

 

http://www.papierinfo.nl/index.php?id=15

Inderdaad is karton vaak al gerecycled. Ik ben inderdaad op zoek naar dozen met een keurmerk zodat onze klanten kunnen zien dat we er aan hebben gedacht.

 

Zoals ik al zei staat dit keurmerk toch op bijna elke doos.

Ik had voor mijn webshop gewoon ergens dozen besteld en daar zat dat keurmerk ook al op.

Link naar reactie
  • 0

geen dank, daar is dit forum voor....toch??

 

/edit: Manon, kreeg een PM dat ze geen dozen hebben, maar op deze link zie ik toch echt verpakkingsmateriaal w.o. dozen e.d.

 

http://www.moonenpackaging.com/Productinfo/Verpakking-karton/index.htm

 

Klopt, ze hebben wel dozen, maar dat is dan weer niet hun "natural' line en daarme zijn ze dan niet anders dan andere dozenleveranciers. Ik denk dat ik mijn klanten gewoon heel goed ga voorlichten over papier, recycling, karton etc en misschien nog wat leuke ideeën over wat je met de doos kunt doen na ontvangst.

Link naar reactie
  • 0

Karton is toch al gemaakt van gerecycled papier?

Op de meeste ( bruine) dozen staat één of ander ecokeurmerk.

 

http://www.papierinfo.nl/index.php?id=15

Inderdaad is karton vaak al gerecycled. Ik ben inderdaad op zoek naar dozen met een keurmerk zodat onze klanten kunnen zien dat we er aan hebben gedacht.

 

Zoals ik al zei staat dit keurmerk toch op bijna elke doos.

Ik had voor mijn webshop gewoon ergens dozen besteld en daar zat dat keurmerk ook al op.

 

Misschien zoek ik veel te moeilijk ;D. Ik zal morgen de Mupla's, Topa's etc van deze wereld eens bellen.

 

Iedereen in ieder geval weer bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie
  • 1

Klopt, ze hebben wel dozen, maar dat is dan weer niet hun "natural' line en daarme zijn ze dan niet anders dan andere dozenleveranciers. Ik denk dat ik mijn klanten gewoon heel goed ga voorlichten over papier, recycling, karton etc en misschien nog wat leuke ideeën over wat je met de doos kunt doen na ontvangst.

 

Als jij een verklaring kunt krijgen van de producent dat eea gerecycled karton is en de leverancier zich inspant voor een beter milieu dan maak je toch gewoon je eigen keurmerk.

 

Het GM-keurmerk (Goed Milieu / Gagic, Manon). Sticker op de doos en alle andere verpakkingen en een toelichting op je website. "Goedgekeurd door GM" en de criteria die je hanteert erbij.

Creeer je meteen weer wat extra vertrouwen

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Klopt, ze hebben wel dozen, maar dat is dan weer niet hun "natural' line en daarme zijn ze dan niet anders dan andere dozenleveranciers. Ik denk dat ik mijn klanten gewoon heel goed ga voorlichten over papier, recycling, karton etc en misschien nog wat leuke ideeën over wat je met de doos kunt doen na ontvangst.

 

Als jij een verklaring kunt krijgen van de producent dat eea gerecycled karton is en de leverancier zich inspant voor een beter milieu dan maak je toch gewoon je eigen keurmerk.

 

Het GM-keurmerk (Goed Milieu / Gagic, Manon). Sticker op de doos en alle andere verpakkingen en een toelichting op je website. "Goedgekeurd door GM" en de criteria die je hanteert erbij.

Creeer je meteen weer wat extra vertrouwen

 

Frans

 

Hé dat is leuk!! Ga ik over nadenken!

Link naar reactie
  • 0

Hé dat is leuk!! Ga ik over nadenken!

 

Ander topic van je ging over privatelabel.

 

Neem geen privatelabel maar maak de GM-selectie. Producten en verpakkingen die alleen voldoen aan jouw hoge kwaliteitseisen.

Heb je meteen je niet helemaal private, maar toch ook weer wel- label

 

Dat wordt onze hele winkel. Je weet straks als je bij ons iets koopt dat het 100% zeker volledig biologisch cq ecologisch is. Zeg maar een Green Jump keurmerk. Zodat het voor mensen én makkelijk is om alles op één plaats te kunnen kopen én ze niet als een detective alles super goed moeten lezen.

 

Ik koop zelf wel regelmatig op 'verantwoorde' sites en dan moet ik echt alles uitpluizen om te zien of het nu biologisch is of bijvoorbeeld fair trade. Dit laatste is natuurlijk ook al super alleen ik wil gewoon heel duidelijk zijn in de keus die we maken.

 

Het private label verhaal gaat me ook om promotie en bijvoorbeeld leuke dingen om bij een bestelling weg te geven etc.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Manon,

 

Als er in je assortiment ook kleine en platte spullen zitten die je moet verpakken en die (net) door de brievenbus passen, kun je er eventueel voor 2 formaten bij mij wel wat afnemen.

Ik heb vorig jaar voor 2 producten minigolfkartonnen doosjes van gerecycled karton/papier laten maken.

Het staat er niet op, maar je kunt wel onderaan je factuur zetten (die moet er neem ik aan toch bij) dat al jullie zendingen worden verpakt in milieuvriendelijke verpakkingen en dat je zoveel mogelijk producten als brievenbuszending verstuurt, zodat het gewoon met de postbode meekan ipv dat er speciaal een busje voor moet rijden. Dat is ook de reden dat ik enkele pallets met speciale doosjes heb laten maken.

 

In ieder geval succes met je dozenzoektocht.

 

Karen

 

Naschrift: Door het drukke verkeer op dit tijdstip zie ik nu pas dat je verwacht dat mensen veel spullen tegelijk bestellen en dat je dus grote dozen nodig hebt...

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

 

 

Naschrift: Door het drukke verkeer op dit tijdstip zie ik nu pas dat je verwacht dat mensen veel spullen tegelijk bestellen en dat je dus grote dozen nodig hebt...

 

Allereerst bedankt voor het aanbod, ik kom daar op terug!

Op het drukke tijdstip bedoelde ik iets anders ;) ik verwacht dat het druk gaat worden qua aantal bestellingen. Ik verwacht op zich niet per se dat het grote bestellingen zullen zijn, gewoon 2 à 3 producten per order denk ik. En ik heb plenty producten die in kleine doosjes passen. Brievenbuspost is zeker een optie.

 

Wat enigzins lastig is, is dat het voor en fullfillment bedrijf natuurlijk vervelend is om bij elke order te moeten bedenken in welke doos de order zal gaan, dus die hebben voorkeur voor 1 maat doos. Begrijp ik ook wel.

Link naar reactie
  • 0

Als je het over een milieuvriendelijke kartonnen doos hebt dan zou je verwachten dat er ook een milieuonvriendelijke kartonnen doos bestaat. Elke kartonnen doos is recyclebaar en voor een deel van oud papier gemaakt. Het deel om de doos sterk te maken (ook wel craft genoemd) komt voor zover ik weet van Nederlandse producenten van gecertificeerde houtkap.

Mocht je toch nog witter dan wit willen zijn dan kan je hieronder de juiste informatie vinden.

 

Het Informatiecentrum Papier en Karton geeft informatie over uiteenlopende papiergerelateerde onderwerpen, voert campagnes en biedt lespakketten aan, onder meer om zelf papier te maken. Kijk voor meer informatie op http://www.papierinfo.nl of bel met 020-6543043.

De stichting Papier Recycling Nederland (PRN) wil het inzamelen en verwerken van oud papier hoog houden en verbeteren. PRN voert het inzamel- en herverwerkingsysteem uit. http://www.prn.nl.

 

Het kan overigens best zo zijn dat een kunststof verpakking beter voor het milieu is, bijvoorbeeld doordat de inhoud houdbaar wordt, dan een papieren of kartonnen. Zoals Karen al aangeeft zou ik de keuze motiveren.

 

Link naar reactie
  • 0

Als je het over een milieuvriendelijke kartonnen doos hebt dan zou je verwachten dat er ook een milieuonvriendelijke kartonnen doos bestaat. Elke kartonnen doos is recyclebaar en voor een deel van oud papier gemaakt. Het deel om de doos sterk te maken (ook wel craft genoemd) komt voor zover ik weet van Nederlandse producenten van gecertificeerde houtkap.

Mocht je toch nog witter dan wit willen zijn dan kan je hieronder de juiste informatie vinden.

 

Het Informatiecentrum Papier en Karton geeft informatie over uiteenlopende papiergerelateerde onderwerpen, voert campagnes en biedt lespakketten aan, onder meer om zelf papier te maken. Kijk voor meer informatie op http://www.papierinfo.nl of bel met 020-6543043.

De stichting Papier Recycling Nederland (PRN) wil het inzamelen en verwerken van oud papier hoog houden en verbeteren. PRN voert het inzamel- en herverwerkingsysteem uit. http://www.prn.nl.

 

 

Ik vind die dozen in die zin milieuonvriendelijk dat ze vaak gewoon bij het huisvuil verdwijnen na 1 x gebruikt te zijn. Liever zou ik dus helemaal geen dozen gebruiken of een statiegeldsysteem hebben ofzo. Maar is gewoon niet realiseerbaar. Er zijn wel composteerbare zakken, maar los van dat mijn ervaring is dat ze niet zo stevig zijn, zijn ze niet zo geschikt voor bijvoorbeeld speelgoed (te hard en te zwaar). Ik zou wel graag witter dan wit willen zijn op dit gebied in combinatie met ons concept ;D

Link naar reactie
  • 0

Een doos die gecomposteerd wordt is natuurlijk niet beter voor het milieu, de CO2 komt dan vrij en er moet nieuw hout worden gekapt. Een doos moet liefst na meerdere keren gebruik bij het oud papier.

 

Je moet altijd oppassen met zaken die groen lijken maar dat niet zijn.

 

Zo is pas bekend dat de polycarbonaat melkfles die meerdere keren gebruikt kan worden slechter voor het milieu is dan het kartonnen melkpak.

Link naar reactie
  • 0

Een doos die gecomposteerd wordt is natuurlijk niet beter voor het milieu, de CO2 komt dan vrij en er moet nieuw hout worden gekapt. Een doos moet liefst na meerdere keren gebruik bij het oud papier.

Je moet altijd oppassen met zaken die groen lijken maar dat niet zijn.

 

Helemaal mee eens. Ik heb het over composteerbare zakken die worden gebruikt ipv plastic zakken.

Link naar reactie
  • 0

Als je het over een milieuvriendelijke kartonnen doos hebt dan zou je verwachten dat er ook een milieuonvriendelijke kartonnen doos bestaat. Elke kartonnen doos is recyclebaar en voor een deel van oud papier gemaakt.

 

Inderdaad, het is duidelijk een non-probleem. Je zou overigens gerust kunnen stellen (op de factuur, erop stempelen, website, wat je wilt) dat je dozen voor >90% uit recycled papier bestaan. Daar is geen woord aan gelogen, en dat dat ook geld voor iedere andere doos is feitelijk niet jouw probleem.

Link naar reactie
  • 0

Manon,

 

Waarom open je niet een antwoordnummer en bied je jouw klanten aan om gratis de herbruikbare verpakking terug te sturen?

 

 

Scheelt je verpakkingskosten en ben je ook goed bezig.... Daarbij geef je voor iedere terug ontvangen verpakking een korting op de volgende aankoop....

 

I

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Manon,

 

Waarom open je niet een antwoordnummer en bied je jouw klanten aan om gratis de herbruikbare verpakking terug te sturen?

 

Scheelt je verpakkingskosten en ben je ook goed bezig.... Daarbij geef je voor iedere terug ontvangen verpakking een korting op de volgende aankoop....

 

 

Je kan, voortbordurend, ook special stevige (makkelijk opvouwbare) dozen laten verzamelen en die opgevouwen in een speciale zak bijvoorbeeld per 10 terug laten sturen via een antwoordnummer. Ook nestbare verpakkingen kunnen met een aantal samen terug. Of het ook beter voor het milieu is ..... ??

Link naar reactie
  • 0

Manon,

 

Waarom open je niet een antwoordnummer en bied je jouw klanten aan om gratis de herbruikbare verpakking terug te sturen?

 

 

Scheelt je verpakkingskosten en ben je ook goed bezig.... Daarbij geef je voor iedere terug ontvangen verpakking een korting op de volgende aankoop....

 

I

Scheelt misschien wel verpakkingskosten, maar kost Manon 10 x meer aan verzendkosten ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.