• 0

webwinkel in april starten, red ik dat met urencriterium

Hoi hoi,

 

Ik ben van plan een webwinkel te starten en ik denk dat ik echt pas begin april er mee kan beginnen, aangezien ik al vanaf begin februari bezig ben met informatie zoeken over een onderneming beginnen en wat daar bij komt kijken. Ik wil mezelf eerst heel goed informeren voordat ik daadwerkelijk een bwt nummer aan ga vragen en ook echt aan de slag ga met dingen bestellen uit de groothandel etc.

 

Maar nu zit ik met een vraag over die 1225 uren waar je aan moet voldoen per kalenderjaar. Is het niet zo dat als je bijvoorbeeld op de helft van het jaar begint dat je bijvoorbeeld aan de helft van die 1225 moet voldoen of spreek ik nou wartaal???

 

Ik heb even berekend dat als ik 1 april begin dat ik 39 weken heb om die uren te vullen zou ik rond 31-32 uur per week ongeveer 4-5 uur per dag aan me webwinkel moeten werken (en dan heb ik me vakantie en feestdagen er niet bij geteld) om te voldoen aan het urencriterium. Ik weet niet of dit haalbaar is aangezien ik alles online ga doen zoals bijvoorbeeld dingen bij de groothandel bestellen ga ik ook online doen, dus niet er heen rijden om dingen te kopen. Ja voor de rest(ff snel uit me hoofd) spullen uitpakken en ordenen, foto's maken en op de site zetten, spullen inpakken versturen naar de klanten. site up to date houden, administratie etc. het zijn allemaal kleine dingen(althans denk ik haha) waarvan ik denk daar zal ik echt geen 5 uur per dag aan hoeven te besteden. Zoiezo de eerste weken misschien wel, maar de rest niet. Het is niet zo dat ik elke dag andere spullen in zal kopen en zo veel tijd aan zal besteden. Ik hoop het natuurlijk wel want wil wel zeker voor die ondernemers aftrek en starters aftrek in aanmerking komen.

 

En nou hoop ik dat ik jullie mening hier over kan krijgen, hebben jullie nog wat tips of denken jullie misschien wel dat ik die uren kan redden. Misschien dat er nog iemand op het forum zit met een webwinkel.

 

Ik ben nog een beginneling weet al heel veel in de tussentijd over belastingen alleen even een mening zou mooi zijn.

 

Super bedankt alvast!!

 

groetjes karima

met een droom om gauw een eigen webwinkel te starten!

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemiddag Karima,

 

welkom op Higherlevel. Vooronderzoek kun je ook meerekenen, begin direct een gedetailleerde urenadministratie. Een deeltijdfactor is er niet, zoals in alle bronnen te lezen valt. Lees de laatste column van Joost Rietveld op dit forum eens, het urencriterium is toch hopelijk niet je doelstelling? Succes!

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ladydragon,

 

Welkom op HL!

 

Ondernemers komen in aanmerking voor de ondernemersaftrek, zoals de zelfstandigenaftrek, de aftrek voor speur- en ontwikkelingswerk en de meewerkaftrek. In de meeste gevallen moeten zij dan voldoen aan het zogenoemde urencriterium. Dit houdt in dat een ondernemer in een (kalender)jaar ten minste 1.225 uur aan de onderneming(en) moet hebben besteed. Daarnaast moeten de 'ondernemingsuren' meer zijn dan de helft van het totaal aan uren die zijn gewerkt voor de onderneming, een dienstbetrekking (belastbaar loon) en overige arbeid (belastbaar resultaat uit overige werkzaamheden). Dit staat ook wel bekend als het grotendeelscriterium. Voor startende ondernemers geldt het grotendeelscriterium echter niet. Zij hoeven slechts de drempel van 1.225 uur te halen.

 

Groet Marcus

Link naar reactie
  • 0

hoi highio en marcus m,

 

bedankt voor jullie reacties. Higho neee het zeker niet mijn doelstelling om de urencriterium te halen, het belangerijkst is dat me winkeltje goed zal gaan lopen, maar ik zou wel heel graag gebruik willen maken van die ondernemers aftrek en startersaftrek.

 

Marcus m bedankt voor je bericht, maar de dingen die je schrijft wist ik al ;D ik wil heel graag jullie mening weten of ik het zal halen die urencriterium.

 

bedankt!

 

groetjes karima

Link naar reactie
  • 0

Beste Karima,

 

Of je het gaat halen hangt van je eigen inspanningen af. Zoals je zegt zul je ongeveer 39 weken x 32 uur moeten werken om aan dat urencriterium te komen. De uren die je er wellicht nu al aan voorbereidingen in hebt gestopt kun je eraf trekken. Maar ik kan niet in jouw agenda en toekomst kijken of je dit gaat redden.

 

Maar in theorie is dat uiteraard mogelijk!

Link naar reactie
  • 0

Tja, feitelijk is het vooral zaak of de inspecteur der belastingen gaat geloven of je het aantal uren gehaald hebt of niet... en dat kan lastiger zijn als je er nog een parttime baan naast hebt. Soms is dat gemakkelijk aan te tonen, als je iets doet waarbij de uren duidelijk blijken uit facturen naar je klanten of iets dergelijks, maar soms is het ook lastiger - ergens over nadenken telt in principe ook als tijd besteed aan je onderneming, maar hard maken of je iets in een kwartier of in een week bedacht hebt blijft lastig ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Weet je dit is zo super persoonlijk!! Ik ben 1 januari begonnen met de opzet samen met mijn man. Hij heeft er inmiddels al zeker 900 uur inzitten en ik circa 600 uur. Het is net maar net hoeveel tijd je ergens instopt. Wij zijn super fanatiek, het moet goed worden. Als je alles goed wilt doen, assortiment, usability, zoekmachine optimalisatie, online en offline pr, logistiek enzovoort dan kost het gewoon onwijs veel tijd.

 

Ik weet echter zeker dat er ook mensen zijn die binnen 2 dagen een webwinkel online hebben. Dus eigenlijk kan ik geen antwoord op je vraag geven.

Link naar reactie
  • 0

Gewerkte uren kun je gewoon aannemelijk maken door een goede urenadministratie te voeren. Manon, 16 uur per dag voor je man, zeven dagen per week?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Gewerkte uren kun je gewoon aannemelijk maken door een goede urenadministratie te voeren. Manon, 16 uur per dag voor je man, zeven dagen per week?

 

Groet,

 

Highio

 

Hai! 18 uur per dag om precies te zijn en dan haal ik er 2 uur per dag af voor eten enzo :-).

Hij werkt ook als trainer en aankomende twee weken geeft hij full time les dus dan gaat het gemiddelde zakken. Maar op dit moment redt hij het inderdaad. We gaan er gewoon voor ;D Mijn uren zijn minder omdat ik wel mijn andere werkzaamheden ook gewoon doe :-).

Link naar reactie
  • 0

Wow, petje af, ik ben benieuwd wanneer de link naar de webshop in je signature verschijnt, of beter wanneer we het YES moment van opening kunnen lezen na zo hard werken.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Wow, petje af, ben benieuwd wanneer de link naar de webshop in je signature verschijnt, of beter wanneer we het YES moment van opening kunnen lezen na zo hard werken.

 

Groet,

 

Highio

 

Planning was april, hebben alleen kort geleden een berichtje van onze lievelingsneef gekregen. Woont in Belgrado en gaat 3 mei trouwen. Ik denk dat ik de lancering uitstel tot daarna want om nou meteen weg te gaan 3 weken na de lancering lijkt me geen goed plan ;D (meteen meer motivatie voor uitbesteden warehousing).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Karima

 

Het is wel een herhaling van info, maar ik haal graag wat voorbeelden aan uit de fiscale praktijk.

 

39 weken x 32 uur is veel voor een startende webwinkel. Maar je mag alle uren voorbereiding (dus ook inwinnen van advies op HL) meerekenen. Zolang je uren maakt in het kader van je onderneming tellen ze mee. Zie ook Manon's scherpe post hierover en mijn reactie daaronder met rechtspraak op dit gebied.

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=23776

 

Of je het gaat halen, kun je alleen zelf bezien. Maar vergeet niet om alles te noteren en doe dat als volgt:

 

Per dag noteren wat je gedaan hebt en van hoe laat tot hoe laat. Noteer elke werkzaamheid afzonderlijk. Dus naar de boekhandel voor printerpapier, half een tot een. Daarna van half twee tot half drie op HL om vragen te stellen over het urencriterium, etc. Gooi niet alles per dag op een grote hoop.

 

Een erg leuke vind ik om te noteren dat je een uur op kantoor van de fiscus gewacht hebt, maar niemand van de klantendienst te spreken kreeg ;D

 

Alles wat dienstbaar is aan de onderneming telt mee, dus ook inkopen doen, administratie voeren, lezen van de handleiding van de fiscus voor starters, etc. Zolang je alles nauwgezet bijhoudt, zul je zien dat je eerder aan je uren komt dan gedacht.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik wilde even iedereen bedanken voor hun reactie's. En joost heb zeker veel aan jou bericht gehad. Ben gisteravond de hele avond bezig geweest met plannen en dingen uitzoeken en ik weet nu al 100% dat ik die uren makkelijk zal gaan halen. heb even voor mezelf op een rij gezet wat mijn werkzaamheden per week zullen zijn en das een boel.(heerlijk, heb er zin in)

 

Van het uitpakken in pakken van spullen (van groothandel) ordenen van de spullen, foto;s maken van de spullen, nieuwsbrief maken, advertenties plaatsen flyers ontwerpen en printen en die dan ook zelf in brieven bussen gooien(jaaa ik neem aan dat dat ook mee telt, want doe het toch voor mijn bedrijfje) administratie en noem maar op, heb een heel lijstje staan van dingen te doen per week. En dan ook nog eens al de uren die ik heb gebruikt om informatie te winnen en dan ben ik nog niet eens klaar. Dus het komt goed!!! jaaaa ben super blij en ik ga er gewoon voor. Ik wil dit al 2 jaar en elke keer stelde ik het uit en dacht nou al die belasting dingen die er bij komen.... nou laat maar, maar elke keer kwam ik toch weer terug met het plan om die webwinkel voor mezelf te beginnen.En ik ga er gewoon voor.

 

Nu ik alles heb begrepen over wat er bij komt kijken omtrent belastingen, ben ik nu druk bezig om te kijken hoe ik nu daadwerkelijk mijn webwinkeltje aan de praat kan krijgen dus een software voor webwinkel of wat dan ook. Daar heb ik nu echt 0,0% verstand van. Maar denk dat ik daar mee bij een ander forum moet wezen ???

 

 

Oh ja nog 1 vraag heeft iemand misschien een voorbeeld van een urenregistratie, dat ik even kan spieken hoe dat er nou uitziet. je kan het ook naar me mailen op spoor62@hotmail.com. alvast bedankt!

 

groetjes karima

Link naar reactie
  • 0

Nu ik alles heb begrepen over wat er bij komt kijken omtrent belastingen, ben ik nu druk bezig om te kijken hoe ik nu daadwerkelijk mijn webwinkeltje aan de praat kan krijgen dus een software voor webwinkel of wat dan ook. Daar heb ik nu echt 0,0% verstand van. Maar denk dat ik daar mee bij een ander forum moet wezen ???

 

Hoeft niet hoor, even zoeken hier op webwinkel of webshop levert je een schat aan info op

 

zie bijvoorbeeld de verzameltopic van hl-collega tjeng

Link naar reactie
  • 0

Hai,

 

Leuk dat je zo enthousiast bent!!

 

Urenregistratie is niks bijzonders hoor, gewoon een excel met in de 1e kolom de datum, in de 2e kolom het aantal uren per activiteit en in de derde kolom de activiteit. Je kunt dus per datum dan meerdere activiteiten hebben.

 

Qua webwinkel software kun je ook heel goed terecht op Higher Level en dan inderdaad op één van de andere fora hier. Er zijn hier veel mensen met een webwinkel en ook wel met verschillende software. Geef in het topic meteen even aan wat je budget is en wat je ermee wilt kunnen doen zodat je goed advies krijgt.

 

Succes en ik ga je berichtjes volgen!

 

Groetjes, Manon

Link naar reactie
  • 0

oeps ging iets mis. nog een keertje dan:

 

Ohhh het is dus niet zo dat ik het echt met tijdstippen moet gaan noteren. dus bijvoorbeeld van ik zeg maar wat hoor van 11:00 - 12:00 uur emails beantwoorden, ik hoef dus dan alleen maar het volgende te schrijven aantal uur: 2, activiteit: emais beantwoorden, maar uiteraard netter dan hoor.

 

bedankt voor jullie snelle reactie. super forum dit zeg, zal zeker even verder gaan kijken bij higerlevel voor software van webwinkels. Zo denk dat ik nu maar me bed in ga duiken, want ik droom zelfs over belastingen en urencriterium enzovoorts haha. me vriend zegt gisteren tegen me, was jij nou wakker of sliep je want je stond in ene op uit jebed en begint over aftrek post dit ondernemer zus(zijn worden dan he haha) begreep helemaal niks van wat je zei. uhhh tja hoezo overuren maken zal ik dat maar ook eens noteren dat ik in me dromen ook beziz ben hihi.

 

dankjulliewel allemaal!!!

 

Link naar reactie
  • -2

Heb je al goede webwinkelsoftware gevonden? Kijk eens bij EDIT MOD, SPAM. Ik ben daar erg goed geholpen en zeer tevreden over. Ik ben klein en eenvoudig begonnen en kon simpel de winkel uitbreiden naar behoefte. Hebben ook scherpe prijzen in vergelijking met anderen.

 

Suuces,

Joyce

 

Ruud, Joyce:

De site die je noemt in je profiel is exact dezelfde op een logo na als degene die jullie hier aanprijzen. Enough is enough. Houd je dus aan de forumregels.

 

Joost

Link naar reactie
  • 0

Heb je al goede webwinkelsoftware gevonden? Kijk eens bij www.wfSPAMrce.nl . Ik ben daar erg goed geholpen en zeer tevreden over. Ik ben klein en eenvoudig begonnen en kon simpel de winkel uitbreiden naar behoefte. Hebben ook scherpe prijzen in vergelijking met anderen.

 

Suuces,

Joyce

 

Hoi ff-slim, spammen is niet toegestaan. Zie de reactie van jeroen bakker op je vorige bericht

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Hallo lezers,

 

Een voorbeeld van een urenregistratie is eenvoudig te vinden op internet. Gooi maar even in Google urenregistratie erin en je wordt gelinkt naar easytemplate

 

Daar kun je ook een demo downloaden en zie precies wat er allemaal in moet zitten.

 

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

 

Succes ermee

 

de verwijzing naar Easytemplate in de bericht valt onder spam. Spam is niet toegestaan op dit forum en wordt, ook in het geval van easytemplate verwijderd.

Link naar reactie
  • 1

Ik heb deze discussie eerder even gemist.

 

Het uren criterium verplicht 'part time' ondernemers, naast het 'halen' van die 1225 uur, ook nog eens dat minimaal 50% van de gewerkte tijd aan de eigen onderneming wordt besteed!

 

Even heel grof gerekend:

1225 / 50 weken = 24,5 uur per week.

 

Ben je naast je onderneming in loondienst, in dit voorbeeld van 24 uur/week, dan haal je het criterium maar net. Werk je 28 uur per week in loondienst, dan gaat 't al mank en voldoe je, ondanks je 1225 uur, niet aan het criterium. (hierbij even geen rekening houdend met vakanties/vrije dagen)

 

Deze info mist bijna altijd in deze discussies.

 

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 1
Het uren criterium verplicht 'part time' ondernemers, naast het 'halen' van die 1225 uur, ook nog eens dat minimaal 50% van de gewerkte tijd aan de eigen onderneming wordt besteed!

 

Als startende ondernemer hoef je alleen maar aan het urencriterium te voldoen.

Pas als je 5 jaar bestaat moet je ook minimaal 50% van de gewerkte tijd aan de eigen onderneming besteden.

 

Vaak wordt dit stuk dus niet genoemd in de discussies omdat het daarbij over het algemeen startende ondernemers betreft.

 

Karen

Link naar reactie
  • -2

Goedemiddag,

 

Heeft u er weleens over nagedacht om de logistiek achter uw webwinkel uit te besteden.

 

MOD EDIT: beste Guus, lees even de huisregels. HL is niet bedoeld om je eigen diensten te promoten!

 

 

De totaaloplossing voor webwinkeliers.

Opslag, inpakken en het verzenden van al uw orders.

www.mcsfulfilment.nl / info@mcsf.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.