• 0

Cafetaria overnemen

Hallo Allemaal.

 

Ik weet niet of ik onder het juiste forumgedeelte deze post neerzet maar dat merken we dan wel.

 

Loop dus al maanden met het idee rond om een cafetaria te beginnen,heb na lang zoeken nu een cafetaria om over te nemen.

De zaak is momenteel gesloten en heeft een verkoopvloeroppervlakte van ongeveer 60-65 m2, een ruim terras voor de deur en biedt tevens plaats voor het nuttigen ter plaatse(binnen 30 zitplaatsen op het terras plaats voor 25 stoelen)

De prijs die hiervoor gevraagd word is 1275 huur per maand en voor de invetaris en goodwill 35000 euro hier zijn nog mogelijkheden om over te onderhandelen,invetaris ziet er goed uit en apparatuur is allemaal uit 2006

 

Nu zijn me vriendin en ik allebij in het bezit van sociale hygiene,maar we kunnen dus niet echt vinden of we nog meer diplomas nodig hebben.(vraag 1)

 

De zaak is op het moment gesloten omdat de vorige eigenaars ermee gestopt waren,vorig jaar hadden ze een omzet van 75000 euro dit is natuurlijk niet al teveel,ben al door de buurt heen gelopen en overal eens een beetje aangebelt en kreeg vooral te horen dat ze ze zeer slechte kwaliteit leverde.

Nu ben ik ervan overtuigd dat met flink wat marketing en scherpe prijzen en acties er best weer wat van te maken is,

 

Nu wil ik graag weten wat jullie voor mij misschien voor ideeen hebben,zat al te denken aan kortingsbonnen,acties voor kinderen want tja als kinderen eenmaal willen komen dan moeten de ouders wel mee.

 

En kan iemand mij misschien vertellen of die misschien een leverancier weet die goede en scherp geprijsde producten kan leveren(we zitten in breda)

 

Snap dat het een lang en misschien onduidelijk verhaal is maar hoop op deze manier in contact te komen hier op het forum met verschillende mensen en zo een heleboel helderheid te krijgen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedenavond Tobyono,

 

welkom op Higherlevel. Willen jullie goodwill betalen voor een tent die slecht bekend staat, huh? Wie is verhuurder van het pand, toevallig de vorige eigenaren? Zitten er al nutsvoorzieningen in die huurprijs? Hoeveel inkomen willen jullie voor twee personen uit die snackbar halen, want bij een omzet van 75k is dat niet veel natuurlijk.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond Tobyono,

 

welkom op Higherlevel. Willen jullie goodwill betalen voor een tent die slecht bekend staat, huh? Wie is verhuurder van het pand, toevallig de vorige eigenaren? Zitten er al nutsvoorzieningen in die huurprijs? Hoeveel inkomen willen jullie voor twee personen uit die snackbar halen, want bij een omzet van 75k is dat niet veel natuurlijk.

 

Groet,

 

Highio

 

Hoi hoi Highio

 

Dank je voor de snelle reactie,nee die goodwill willen we natuurlijk niet betalen,voor de invetaris zijn we natuurlijk gewoon bereid om te betalen vandaar dat we eerst aan het onderzoeken zijn wat het allemaal nog waard is wat binnenstaat want wonder boven wonder ,de tent ziet er qua verzorging nog piekfijn uit.

 

De verhuurders zijn niet de vorige ondernemers maar de ondernemers daarvoor die de tent 30 jaar gerund hebben en die wel goed in de buurt aangeschreven stonden dus potentie is er wel en ik denk zelf met flink wat marketing dat het wel moet lukken om de loop er weer in te krijgen.

 

Qua nutsvoorzieningen is nog niet aan het woord gekomen,zijn namelijk alleen nog maar globaal wezen kijken en willen pas dieper erop ingaan als we ook zeker weten dat we er iets mee willen.

 

Inkomen wat we eruit willen halen ja dat is een goede,in ieder geval genoeg om normaal van te leven dus vaste lasten en eten natuurlijk,luxe is niet nodig en lijkt me ook niet het uitgangspunt wat je moet hebben als je net begint.

 

En daarbij me vriendin heeft op dit moment al een eenmanszaak via het internet daar is ze in nov mee begonnen en hiervan ligt nu de gemiddelde omzet op 5600 euro p/m

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi hoi rene

 

Ook jij bedankt voor de reactie.

 

De echte reden is omdat er gewoon smerige troep verkocht werk ,spullen over de datum ,problemen gehad met de voedsel en waren dienst,klanten bleven hierdoor weg natuurlijk.

En ik weet dat de omzet duidelijk aan het inzakken is in de horeca ben ik me ook van bewust,ik weet dat iedere tent anders is maar als ik naar de zaak van me maat kijkt die aan de andere kant van breda een cafetaria heeft,heeft die niet te klagen in ieder geval en die merkt er niet zo heel erg veel van.

Maar die heeft dan ook een stabiele klantenkring,en denk dat dit toch wel het grootste struikelblok is maar met keihard werken wel haalbaar denk ik.

En hoef er niet rijk van te worden,als ik me kosten en vaste lasten maar van kan betalen

Link naar reactie
  • 0

Kijk uit met de gemiddelde omzet omdat de omzetten in de horeca de laatste maanden dramatisch zijn gezakt geeft dit geen

objectief beeld.

Vraag eens wat de (echte) reden is van verkoop.

 

Even hierop reagerend, hierbij een quote van Misset Horeca:

 

Restaurants noteerden 2,8 procent minder omzet. Het volume nam af met 7,1 procent door een prijsverhoging van 4,6 procent door te voeren. Hotels, pensions en conferentieoorden zagen hun omzet met 3,6 procent dalen.

 

De enige plus in de horeca werd genoteerd door cafetaria’s. Die scoorden gemiddeld een omzetplus van 1,8 procent. Deze plus werd gerealiseerd door de prijzen met 3,2 procent te verhogen. Het volume daalde met 1,3 procent.

 

Dus op zich is een cafetaria nog niet zo slecht bedacht.

 

Groet, Martin

Link naar reactie
  • 0

Dat zijn op zich wel mooie berichten ja.

 

Het gaat mij er vooral om om de loop er weer in te krijgen en in het begin zal dit echt geen stroom mensen zijn die gelijk binnen wandelen,zolang ik de kosten er maar uit haal en genoeg heb om van te leven ben ik al dik tevreden

Link naar reactie
  • 0

Tijd om wat kerncijfers tegenover elkaar te zetten, historische omzetcijfers zou ik daarbij toch graag inzien. Om aandacht te besteden aan marketingacties is het nu nog te vroeg, eerst met de huurprijs en gwl aan de gang, met de omzet- en kostenprognoses en met de waarde die je aan een inventaris toekent. Vreemd dat je in het eerste bericht om leveranciers vraagt, als je vriend weet hoe het lokaal werkt.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Tijd om wat kerncijfers tegenover elkaar te zetten, historische omzetcijfers zou ik daarbij toch graag inzien. Voor aandacht besteden aan marketingacties is het nu nog te vroeg, eerst met de huurprijs en gwl aan de gang, met de omzetprognoses en met de waarde die je aan een inventaris toekent. Vreemd dat je in het eerste bericht om leveranciers vraagt, als je vriend weet hoe het lokaal werkt.

 

Groet,

 

Highio

 

Dat klopt ook wel wat je zegt om eerst met huurprijs en zo aan de gang te gaan maar volgens mij kan het nooit kwijt om voor me eigen al marketingacties te bedenken,want als ik daar pas mee begin als ik getekend heb zal ik al te laat zijn en thuis zitten afwachtend op antwoorden over de huur en zo zie ik ook niet zitten.

 

En al gaat dit misschien niet door als we het niet over de prijs eens worden,die bedachte ideeen van me kan ik altijd in de toekomst nog gebruiken.

 

En het klopt ook wel dat je dat zegt van dat je het niet snapt dat ik om leveranciers vraag omdat die maat van me weet hoe het lokaal werkt,maar iedereen die weet dat op zakengebied zelfs vrienden elkaars vijanden zijn en als ik alles door hem voor laat kauwen en dezelfde producten neem dan kan ik net zo goed naast hem gaan zitten want dan is er toch geen verschil.

 

En onderscheiden van de rest lijkt me altijd nog een strak plan

Link naar reactie
  • 0

Als de vorige eigenaar gestopt is omdat mensen vinden dat ze slechte kwaliteit leverden, zijn ze wellicht bereid (iets) meer te betalen voor extra kwaliteit. Hier in kun je jezelf onderscheiden, anders gezegd een patatboer is een patatboer en ik wil gewoon lekkere snacks.

 

Dus zelfgemaakte frites ipv diepgevroren patat, als er bij mij in de buurt een tent zou zijn met zelfgemaakte frites dan ga ik daar mijn snacks halen.. maar helaas..

 

Ik zou eens een buurtonderzoek doen, en vragen wat de mensen belangrijk vinden aan een cafetaria..

Link naar reactie
  • 0

Positief en eigenwijs zijn is niks mis mee, als je dat al bent! ;) Ik zou je alleen willen adviseren een reële schatting te maken van de vaste kosten en variabele kosten. Onderschat de recente problemen met deze zaak ook niet. Natuurlijk is het prima om vanuit consumenten/zakelijke klanten de omslag naar assortiment en prijzen, openingstijden en serviceniveau te maken.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Leuk dat je met het idee rondloopt om een cafetaria te beginnen! Heb ik zelf namelijk ook een hele tijd gedaan, uiteindelijk niet geworden maar goed.

 

Heb je ervaring in het werken in een cafetaria? Ik zeg niet dat het zwaar is maar je maakt, zeker met z'n tweeën, lange dagen en moet dan ook nog eens boekhouding doen als je klaar bent met werken in de zaak. Het is goed te doen maar in het begin best zwaar. Spreek uit ervaring!

 

Als ik eerlijk ben dan vind ik € 35000 aan goodwill en inventaris niet eens zo heel veel. Je geeft aan dat apparatuur uit 2006 is. Deze is dus nog niet volledig afgeschreven (meestal 5 of 7 jaar) en een bakwand in een cafetaria kost toch al gauw tussen de € 50000 - € 100000. Dan heb ik het alleen nog maar over bakwand.

 

Een aantal leveranciers die in het zuiden des lands:

 

Rooswinkel

Deli XL

Sligro

Hanos

Até Horesca

 

Succes met je plan! Ben erg beniewd wat het gaat worden.

 

Link naar reactie
  • 0

Kijk uit met de gemiddelde omzet omdat de omzetten in de horeca de laatste maanden dramatisch zijn gezakt geeft dit geen

objectief beeld.

Vraag eens wat de (echte) reden is van verkoop.

 

Even hierop reagerend, hierbij een quote van Misset Horeca:

 

Restaurants noteerden 2,8 procent minder omzet. Het volume nam af met 7,1 procent door een prijsverhoging van 4,6 procent door te voeren. Hotels, pensions en conferentieoorden zagen hun omzet met 3,6 procent dalen.

 

De enige plus in de horeca werd genoteerd door cafetaria’s. Die scoorden gemiddeld een omzetplus van 1,8 procent. Deze plus werd gerealiseerd door de prijzen met 3,2 procent te verhogen. Het volume daalde met 1,3 procent.

 

Dus op zich is een cafetaria nog niet zo slecht bedacht.

 

Groet, Martin

 

Een stijging in deze barre tijden is natuurlijk altijd goed.

Er zit een cafetaria eigenaar op het forum wacht zijn reacties even af en misschien wil hij je wel helpen met div. zaken.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Tobyono,

 

Ik heb sinds mei '08 ook een snackbar overgenomen. Waar je goed op moet letten is waarom kwamen de mensen niet meer, en is er een mogelijkheid in de buurt waar ze nu heen gaan (zie ze daar maar eens wel te halen;)).

 

Als er een goede bakwand in zit (daar moet je het mee verdienen) en de rest van de apparatuur is ook goed, dan is 35000 een goede prijs, onderhandelen kan altijd! Goede leveranciers zijn Hanos en Deli XL, maar probeer ook eens contact te maken met een slager uit de buurt, denk maar aan gehaktbalen, schnitzels, satévlees.... Als klanten dit weten bouw je hier zeker weer goodwill mee.

 

Ik weet niet in wat voor stad of dorp je zit, maar heb je veel toerisme en winkelend publiek moet je ook rekening gaan houden met "gezond", verse salades, verse sappen/smoothies......

 

Om direct een goede indruk te maken is om na 1 maand draaien (niet direct een openinsactie, want dan zijn jullie nog niet ingewerkt!!) een goede actie te houden. Leveranciers van producten zijn zeker bereid om je hier mee te helpen d.m.v. gratis producten.

 

Voor de mensen die mijn verhaal een beetje hebben gevolgd; ik ben bezig met een nieuw logo laten maken, kijk eens bij logomatch.nl onder het kopje wedstrijden!

Vader | ondernemer | lichtexpert | investeerder | vrijdenker | levensgenieter | reizen

Link naar reactie
  • 0

Hallo, ik ben in de running voor een overname van een cafetria/lunchroom/snackbar.

Het betreft onroerend goed/goodwill/inventaris, dus koop.

Taxatierapport O.G. is klaar, volgende week taxatierapport van bedrijfseconomische waarde van inventaris/apparatuur klaar.

Accountant is nu bezig met ondernemingsplan,daarna naar de bank(en).

Maar er zijn wel wat opmerkingen. Huidige ondernemers stappen begin van nieuwe boekjaar naar boekhouder en vragen deze dan welke omzet ze het beste op papier kunnen zetten van het afgelopen boekjaar. Daarmee bedoel ik dus dat de aan mij verstrekte jaarcijfers (vanaf 2004) totaal onbruikbaar zijn richting de bank. Om zo goed mogelijk met een plan richting de bank(en) te stappen is het dus belangrijk om een omzetindicatie te berekenen om zo aan te tonen dat er meer omzet zit dan de omzet op papier + de omzet, die huidige eigenaars mij vertouwelijk hebben verteld. Alleen moet ik dezen dan wel op hun woord geloven, want bewijs is er niet, als u begrijpt wat ik bedoel.

Daarom heb ik contact gehad met een aantal groothandels die ook een franchiseformule hanteren met de vraag of ze mij kunnen helpen met een evt. omzetprognose/indicatie. Jammer genoeg willen deze hun daar niet aan ''branden'' is hun antwoord, omdat ik bij een evt. samenwerking, ik daarmee hun later altijd mee zou kunnen confronteren dat de door hun verstrekte prognose niet blijkt te kloppen mocht deze dus negatief erg afwijken van hun verstrekte prognose.

 

Mijn vraag aan u allen is dan ook deze; Weet iemand wat de gemiddelde besteding per inwoner per week/maand/jaar is aan de plaatselijke snackbar ?( Toerisme niet meegerekend, howel dit zomers wel gedeeltelijk het geval is voor deze locatie.)

Ik heb van een vertegenwoordiger gehoord dat dat zo,n 5,40 euro per persoon per maand zou zijn. (Bijv. 7000 inwoners zou dan betekenen dat er een omzet mogelijk is van ca. 37000 per maand.) Als dat zo is zou dat dus bijv. beteken dat als je met nog een concollega op die 7000 inwoners zit dat je dan +/- 19000 per maand / 225000 per jaar zou kunnen omzetten.

KLOPT DEZE BEREKENING VOLGENS U EEN BEETJE, OF IS HET TOCH COMPLEET ANDERS DAN BOVENSTAANDE, DAN HOOR IK DIT GRAAG !!!!!!.

Wat ook leuk zou zijn is of het bedrag van 7,46 euro de gemiddelde besteding per klant is, of dat dit volgens u allen ook te hoog of te laag is.

 

Laat maar weten wat u van bovenstaande vind.

 

Alvast bedankt,

 

T. Lindemann

Link naar reactie
  • 0

Hallo, ik ben in de running voor een overname van een cafetria/lunchroom/snackbar.

Het betreft onroerend goed/goodwill/inventaris, dus koop.

Taxatierapport O.G. is klaar, volgende week taxatierapport van bedrijfseconomische waarde van inventaris/apparatuur klaar.

Accountant is nu bezig met ondernemingsplan,daarna naar de bank(en).

Maar er zijn wel wat opmerkingen. Huidige ondernemers stappen begin van nieuwe boekjaar naar boekhouder en vragen deze dan welke omzet ze het beste op papier kunnen zetten van het afgelopen boekjaar. Daarmee bedoel ik dus dat de aan mij verstrekte jaarcijfers (vanaf 2004) totaal onbruikbaar zijn richting de bank. Om zo goed mogelijk met een plan richting de bank(en) te stappen is het dus belangrijk om een omzetindicatie te berekenen om zo aan te tonen dat er meer omzet zit dan de omzet op papier + de omzet, die huidige eigenaars mij vertouwelijk hebben verteld. Alleen moet ik dezen dan wel op hun woord geloven, want bewijs is er niet, als u begrijpt wat ik bedoel.

Daarom heb ik contact gehad met een aantal groothandels die ook een franchiseformule hanteren met de vraag of ze mij kunnen helpen met een evt. omzetprognose/indicatie. Jammer genoeg willen deze hun daar niet aan ''branden'' is hun antwoord, omdat ik bij een evt. samenwerking, ik daarmee hun later altijd mee zou kunnen confronteren dat de door hun verstrekte prognose niet blijkt te kloppen mocht deze dus negatief erg afwijken van hun verstrekte prognose.

 

Mijn vraag aan u allen is dan ook deze; Weet iemand wat de gemiddelde besteding per inwoner per week/maand/jaar is aan de plaatselijke snackbar ?( Toerisme niet meegerekend, howel dit zomers wel gedeeltelijk het geval is voor deze locatie.)

Ik heb van een vertegenwoordiger gehoord dat dat zo,n 5,40 euro per persoon per maand zou zijn. (Bijv. 7000 inwoners zou dan betekenen dat er een omzet mogelijk is van ca. 37000 per maand.) Als dat zo is zou dat dus bijv. beteken dat als je met nog een concollega op die 7000 inwoners zit dat je dan +/- 19000 per maand / 225000 per jaar zou kunnen omzetten.

KLOPT DEZE BEREKENING VOLGENS U EEN BEETJE, OF IS HET TOCH COMPLEET ANDERS DAN BOVENSTAANDE, DAN HOOR IK DIT GRAAG !!!!!!.

Wat ook leuk zou zijn is of het bedrag van 7,46 euro de gemiddelde besteding per klant is, of dat dit volgens u allen ook te hoog of te laag is.

 

Laat maar weten wat u van bovenstaande vind.

 

Alvast bedankt,

 

T. Lindemann

 

@feuerengel

 

Welkom op HL en gefeliciteerd met je voornemens.

 

De 'gemiddelde besteding in de plaatselijke snackbar' is een breed begrip. Er zijn onderzoeken bekend (Googlen geblazen dus...) van het aantal snackbars per X inwoners in bepaalde regio. In het dichtbevolkte Westen des lands zijn er minder snackbars per X inwoners dan in het dunbevolkte Noorden. Het is dus zeer regionaal bepaald. De bezoekfrequentie in combinatie met besteding per bezoek in jouw regio is wat je zou kunnen onderzoeken om tot een redelijke omzetprognose te komen. Anders gezegd: in het Noorden bezoekt men wellicht vaker de snackbar en / of men besteedt er gemiddeld meer, anders zou daar geen bestaansrecht zijn voor zoveel meer snackbars dan elders.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.