• 0

btw autokosten terug vorderen

Ik wist dat je 19 cent per gereden zakelijke kilometer mocht aftrekken van je inkomsten als je de auto in privé bezit hebt.

Wat ik niet wist is dat je het zakelijke percentage over de btw van je onderhoudskosten ook mag terug vorderen.

 

"Gevolgen voor de btw

Als uw auto privévermogen vormt, kunt u geen btw aftrekken bij de aankoop. Wel mag u de btw op onderhouds-, reparatie- en gebruikskosten aftrekken voor zover u de auto voor uw onderneming gebruikt. Daarbij kunt u uitgaan van de verhouding van het aantal zakelijke kilometers tot het totaal aantal gereden kilometers op jaarbasis. Als het zakelijk gebruik niet uit uw administratie is af te leiden, mag u 75% van de voorbelasting op die kosten aftrekken."

 

Bedoelen ze hiermee dat je dit bedrag van je inkomsten moet aftrekken, of mag je dit bedrag als voorbelasting opgeven?

En kan dit nog met terugwerkende kracht?

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Bedoelen ze hiermee dat je dit bedrag van je inkomsten moet aftrekken, of mag je dit bedrag als voorbelasting opgeven?

En kan dit nog met terugwerkende kracht?

 

Je dient het bedrag als voorbelasting aan te geven. De btw teruggaaf is een extra opbrengst. In principe verlaagt deze je autokosten,

dus verhoogt jouw belastbare inkomen voor de IB.

 

Over 2008 kan je nu nog een correctie op de laatste aangifte indienen. Dit kan tegenwoordig middels een electronische suppletie.

Die vind je onder de inlogpagina voor ondernemers. Volgens mij onder overige formulieren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Moet je trouwens altijd aan het einde van jet jaar het totaal ontvangen of betaalde bedrag uit de OB bijtellen of aftrekken van je IB? Of is dat alleen bij speciale bedragen zoals KOR regeling het geval?

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

Dag HLérs

 

een vraag die hierop aansluit.

Stel dat ik momenteel een 2e auto bezit, die niet zoveel meer waard is (1200).

Mijn leaseauto zal ik inleveren op het moment dat ik zelfstandig begin. Deze leaseauto gebruik ik momenteel ook prive. De huidige 2e auto is als priveauto voor het hele gezin niet geschikt.

Ik moet derhalve een andere auto aanschaffen. Gezien het opstarten van een nieuwe zaak en de bijtelling wil ik eigenlijk niet leasen, maar denk erover prive een 'goede'auto te kopen, maar geen nieuwe ivm te duur. De huidige 2e auto gebruik ik dan voor woon-werk verkeer. Voor de grotere afstanden mogelijk dan de nieuw aan te schaffen auto. Prive autogebruik ca 20.000 km, zakelijk verwacht ik ca 30.000km te riiden.

 

nu mijn vragen:

- het lijkt me voordeliger om beide auto's prive te houden en 0.19 per km te declareren in plaats van de huidige 2e auto in de zaak in te brengen?

- van welke onderhoudskosten mag ik nu 75% van de voorbelasting aftrekken? van de huidige 2e auto, de nieuwe priveauto of van beide?

 

in de hoop dat iemand hier een antwoord op weet

 

Met vriendelijke groet

Peter

Link naar reactie
  • 0

Moet je trouwens altijd aan het einde van jet jaar het totaal ontvangen of betaalde bedrag uit de OB bijtellen of aftrekken van je IB? Of is dat alleen bij speciale bedragen zoals KOR regeling het geval?

 

Hoi Spruce,

 

Je kunt de BTW op de autokosten idd alsnog opvoeren als voorbelasting middels de suppletie. Let wel: die suppletie moet bij de fiscus binnen zijn binnen 6 weken nadat je de aangifte over Q4 ingediend had.

 

Als je de KOR toegepast hebt, dan wordt die lager door de extra voorbelasting. Nu je de KOR ook moet aangeven als opbrengsten in de IB, moet je daar dus wel rekening mee houden (de extra voorbelasting vermindert de winst).

 

@Alex: de BTW die hij terugkrijgt vanwege de suppletie is geen IB opbrengst! In de IB is dit een privéstorting en dus beïnvloedt dat de winst niet.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag HLérs

 

een vraag die hierop aansluit.

Stel dat ik momenteel een 2e auto bezit, die niet zoveel meer waard is (1200).

Mijn leaseauto zal ik inleveren op het moment dat ik zelfstandig begin. Deze leaseauto gebruik ik momenteel ook prive. De huidige 2e auto is als priveauto voor het hele gezin niet geschikt.

Ik moet derhalve een andere auto aanschaffen. Gezien het opstarten van een nieuwe zaak en de bijtelling wil ik eigenlijk niet leasen, maar denk erover prive een 'goede'auto te kopen, maar geen nieuwe ivm te duur. De huidige 2e auto gebruik ik dan voor woon-werk verkeer. Voor de grotere afstanden mogelijk dan de nieuw aan te schaffen auto. Prive autogebruik ca 20.000 km, zakelijk verwacht ik ca 30.000km te riiden.

 

nu mijn vragen:

- het lijkt me voordeliger om beide auto's prive te houden en 0.19 per km te declareren in plaats van de huidige 2e auto in de zaak in te brengen?

- van welke onderhoudskosten mag ik nu 75% van de voorbelasting aftrekken? van de huidige 2e auto, de nieuwe priveauto of van beide?

 

in de hoop dat iemand hier een antwoord op weet

 

Met vriendelijke groet

Peter

 

Hoi Peter

 

Wij kunnen niet de berekening maken wat voordeliger is. Daarvoor speelt er meer mee (hoogte winst, autokosten, leeftijd auto's, etc.). Vaak is wel de regel dat een wat oudere auto privé houden voordeliger is.

 

Als je beide auto's zakelijk rijdt, dan mag je van beiden 75% van de BTW op brandstof en onderhoud als voorbelasting meenemen. Als uit jouw administratie echter blijkt dat het werkelijk zakelijk gebruik 50% is, dan is maar 50% van alle BTW voorbelasting.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Hoi Peter

 

Wij kunnen niet de berekening maken wat voordeliger is. Daarvoor speelt er meer mee (hoogte winst, autokosten, leeftijd auto's, etc.). Vaak is wel de regel dat een wat oudere auto privé houden voordeliger is.

 

Als je beide auto's zakelijk rijdt, dan mag je van beiden 75% van de BTW op brandstof en onderhoud als voorbelasting meenemen. Als uit jouw administratie echter blijkt dat het werkelijk zakelijk gebruik 50% is, dan is maar 50% van alle BTW voorbelasting.

 

Groet

Joost

 

 

Dag Joost

 

bedankt voor je antwoord. Begrijp ik daaruit dat ik een administratie van beide auto's moet gaan bijhouden? Of is een eenmalige berekening (1 x per jaar) voldoende?

 

Groeten

Peter

Link naar reactie
  • 0

Je moet de zakelijke kilometers bijhouden, ivm de 19ct kmvergoeding die je wil hanteren. Voor de omzetbelasting heb je dan meteen de verhouding zakelijk/prive, immers, alle km die je niet hebt bijgehouden, zijn privé.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

@Alex: de BTW die hij terugkrijgt vanwege de suppletie is geen IB opbrengst! In de IB is dit een privéstorting en dus beïnvloedt dat de winst niet.

 

Joost, is de BTW correctie voor zakelijke gebruik van de prive auto ook een privé storting als je deze vanuit een BV terugvordert?

Als dat zo is, dan doe ik dit zelf al twee jaar fout >;(

Link naar reactie
  • 0

Joost gaf aan (op 27 feb 2009 1:12) dat wanneer uit de administratie blijkt dat de auto 50% zakelijk is gebruikt dat dan ook maar 50% van de voorbelasting van de in privé betaalde omzetbelasting terug te vragen is.

 

De belastingdienst geeft aan: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob03/ob03-39.html#P423_55645

 

Als uw administratie onvoldoende aanknopingspunten biedt om tot een juiste vaststelling van de mate van het gebruik van de auto voor privédoeleinden te komen, mag u van de btw die betrekking heeft op het gebruik en het onderhoud van de auto 75% in aftrek brengen.

 

Wanneer gaat de regel (75% aftrekbaarheid) van de belastingdienst op? Alleen wanneer er helemaal geen zakelijke kilometers ( = soort administratie) worden gedeclareerd, dus niet genoten wordt van de 0,19 cent doorbelasting aan de onderneming?

 

In hoeverre is 'tijd' van invloed op de aftrekbaarheid? 10% van de tijd bezig met opstarten van bedrijf, 90% van de tijd voor de baas aan het werk. Toch 75% van alle betaalde btw op autokosten (incl. de vakantietrips) terug te vragen? Mijn gevoel zegt dat dit niet redelijk is, maar kan niets vinden waaruit blijkt dat het niet zou mogen.

 

Graag jullie advies.

 

Met vriendelijke groet,

 

John

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag John

 

Tijd speelt geen enkele invloed.

 

De goedkeuring gaat uit van "als uit de administratie blijkt dat".

 

Oftewel: als je op 31-12-08 bij de garage bent geweest en er staat 10.000 km qua tellerstand op de factuur.

Op 31-12-2009 sta je weer bij de garage met een tellerstand van 25.000 op de factuur.

 

Stel: je voegt deze bonnen bij de boekhouding van de onderneming omdat je de BTW op die uitgaven terug wilt ontvangen.

 

Dan blijkt uit de administratie (lees dus boekhouding) dat je 15.000 KM gereden hebt.

 

Als je vervolgens in de IB winstaangifte een KM-vergoeding van 950 euro aftrekt als autokosten, dan is duidelijk te herleiden dat je 5.000 km zakelijk hebt gereden en dus 10.000 privé. De verhouding is dan 33 / 67 en dus mag je maar 33% van de BTW op de privé brandstof en garagekosten aftrekken als voorbelasting.

 

Laat je een garagenota buiten de administratie (en offer je dus de aftrek van die BTW op) dat valt de verhouding niet meer te herleiden en kun je wel de 75% regel toepassen.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost,

 

Bedankt voor je reactie.

 

Je schrijft: tijd speelt geen rol. Vanaf wanneer (welke officiele datum) kan ik dan de eerste btw (voor 75%) van de benzinebonnetjes/onderhoud terugvragen? (start van de onderneming, maken bedrijfsplan etc., begon ergens in 2009)

 

Je kunt dus ook gewoon voor berekening van het IB-resultaat de zakelijke kilometers declareren tegen 0,19 cent zonder dat de uitkomst van invloed is op de verhouding zakelijk/privé mits het totaal van de gereden kilometers niet te achterhalen is. Dus... de onderhoudsnota waar een kilometerstand op vermeld staat niet gebruiken voor de btw aftrek (voor 75%)

 

De fiscus kan/mag de onderhoudsnota's (met km) achteraf niet opvragen? (uit de privé-administratie)

Link naar reactie
  • 0

Hoi John

 

Ik begreep jouw tijdsvraag niet goed :-[.

De 75% regeling zou ik toepassen vanaf de datum dat je BTW plichtig bent geworden. Anders kun je niet bewijzen dat je KM´s gemaakt hebt voor de onderneming.

 

Als jij privé een garagenota weggooit waarvan je de BTW ook niet als voorbelasting hebt teruggevraagd, kan de fiscus daar moeilijk om vragen nu je geen bewaarplicht hebt als particulier en je zakelijk bezien niets met die nota gedaan hebt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ok even kijken of ik het goed begrijp.

 

Je mag als IB-ondernemer €0,19 per zakelijke kilometer in mindering brengen op je winst, daarnaast mag je nog 75% van de btw op de autokosten terugvorderen. Dit moet in verhouding staan tot de ratio van het prive en zakelijk gebruik van de auto. Echter dit is alleen door de belastingdienst te controleren als je een onderhoudsfaktuur hebt waarop de kilometerstand staat, als je daarover de btw niet terugvraagd kan de belastingdienst niets bewijzen en kan je dus 75% van de btw over alle kosten terugvragen.

 

Maar is het niet zo dat als je zakelijke kilometer administratie bijhoudt (wat moet als je die kilometers wil declareren) je daar ook de kilometerstanden bij moet houden? Dus per zakelijke rit de begin en eindstand? En dat de belastingdienst aan de hand daarvan dus de verhouding kan uitrekenen/controleren?

 

Alleen als je bijvoorbeeld zoweinig zakelijke kilometers maakt, omdat je bijvoorbeeld ook nog in loondienst werkt, en je die zakelijke kilomters niet declareert, zou je dus 75% over de btw van alle kosten terug kunnen vragen (er natuurlijk van uitgaande dat je op die manier meer voordeel haalt), zonder dat de belastingdienst daar een stokje voor steekt.

 

Link naar reactie
  • 0

Voor die 19 cent hoef je alleen de datum, de postcodes van vertrek en aankomst en het doel van de rit te registreren. Km-stand of auto is verder niet ter zake.

 

Weet je dat zeker? Ik had namelijk altijd begrepen dat je met de kilometerstanden moest werken. Kan er helaas ook niet over vinden op de site van de belastingdienst :(

Link naar reactie
  • 0

Voor die 19 cent hoef je alleen de datum, de postcodes van vertrek en aankomst en het doel van de rit te registreren. Km-stand of auto is verder niet ter zake.

 

Weet je dat zeker? Ik had namelijk altijd begrepen dat je met de kilometerstanden moest werken. Kan er helaas ook niet over vinden op de site van de belastingdienst :(

 

 

Dit bevestig ik graag voor Kees ;)

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dus eigenlijk in geval van vragen altijd zeggen dat je met meerdere/verschillende auto's rijdt, ten slotte zou je adhv APK gegevens voor één auto op jaarbasis mét de postcode opgaves alsnog kunnen berekenen wat je exact privé en zakelijk hebt gereden. Niet dat ik denk dat de belastingdienst die moeite zou doen, maar toch.

Link naar reactie
  • 0

Dus eigenlijk in geval van vragen altijd zeggen dat je met meerdere/verschillende auto's rijdt, ten slotte zou je adhv APK gegevens voor één auto op jaarbasis mét de postcode opgaves alsnog kunnen berekenen wat je exact privé en zakelijk hebt gereden. Niet dat ik denk dat de belastingdienst die moeite zou doen, maar toch.

 

waarom zou je gaan liegen over de feitelijke situatie (meerdere auto's rijden) als het een algemeen geaccepteerde methode van kilometer declaratie is ???

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.