• 0

Leuke marketing acties rond Koninginnedag

Als klein kind stond ik vaak met van alles en nog wat op Koninginnedag te verkopen met veel succes. Ik haalde altijd behoorlijk veel geld. Alleen toen ik wat ouder werd kreeg ik toch meer de neiging om met vrienden in de stad zelf te genieten van wat er allemaal te doen is.

 

Maar nu heb ik besloten dat ik dit jaar weer eens ga staan samen met een goede vriend van me. Alleen nu moeten we nog handel hebben. Nu heb ik via familie en vrienden natuurlijk straks wel het een en ander om te verkopen, alleen willen we ook een leuk en "uniek" iets hebben om te verkopen.

 

En aangezien er hier ontzettend veel mensen zitten met een ondernemersgeest en leuke ideeën vroeg ik me af of jullie misschien tips hebben. Het gaat om een stad van ongeveer 70.000 inwoners met een gezellig binnenstad.

 

Wie weet heb je zelf wel een kleine partij wat geschikt zou zijn tegen een leuke marge wat het op zo een dag goed doet.

 

Dus laat het horen!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik ben geen expert op dit gebied, maar als ik zelf als bezoeker kijk naar Koninginnedag bij ons in de stad zijn veel stands nogal karig ingericht. Vaak is het een houten tafel met een zeil erboven en dan een vlag/banner aan de voorkant.

 

Iets meer aankleding of kleur trekt altijd mensen. In vergelijking met stands zonder schermen trekken de schermen ook wel de aandacht denk ik.

 

Ik snap alleen de relatie niet uit je bericht tussen een jaarcontract afsluiten en email adressen werven. Kun je niet beter als je email adressen wilt werven mensen kaartjes laten invullen met hun naam en email adres en dan iets verloten?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik wil de mensen emailen over de jaarcontracten.

 

Wat jij bedoelt heb ik ook al in overweging genomen. Maar ik ben van mening dat dan iedereen een kaartje gaat invullen. Met de aanpak die ik nu wil hanteren denk ik meer potentiele klanten te kunnen bereiken.

 

Maak dan eerst je website af! Als ik kijk naar meer info onder je prijzen, kom ik op een pagina welke zaken onder het contract vallen. Maar daar staat niks vermeld. Pas dat even aan!

Link naar reactie
  • 0

Koninginnedag 2009 is voorbij. In Apeldoorn was het helaas minder, echter hoorde ik het zelf pas tegen kwart over 4, toen ik thuis kwam dit slechte nieuws.

 

Ondanks dit kan ik spreken van een tot nu toe succesvolle dag. De dag begon voor mij om 7 uur waarbij ik met een trolley en kraam richting de vrijmarkt in Beijum ben gelopen. Daar had ik dan ook het meest uitstekende plaatjes kunnen bemachtigen. Allereerst heb ik dan ook de kraam en partytent opgezet en de kraam ingericht naar mijn smaak.

 

image046l.jpg

Inrichting van de kraam

 

Tegen half 9, kwart voor negen kwamen dan ook de studenten van het Alfa-college. Aan de dames was het de schone taak om de partytent van binnen te versieren. Dit hebben ze naar mijn idee dan ook prima gedaan. Daarnaast waren ze erg betrokken bij hen taak, zagen ze goed het werk liggen en namen echt intiatief en waren dan ook zeer spontaan.

 

image047q.jpg

Studenten zijn bezig tent te versieren

 

De dag vorderde en het was dan zeker gezellig druk, erg druk. Het spel calorieraden liep niet zo goed, maar sminken wel aardig. Echter waren de heliumballonnen wedstrijd, waar kinderen gratis aan mee konden doen een groot succes. Dat liep echt heel erg hard op een bepaald moment konden we er niet tegen opblazen met 2 mensen achterelkaar door om het succes aan te kunnen. Daarnaast kreeg ieder een visitekaartje mee met het adres van de website, zodat ze op het formulier in kunnen vullen waar hen ballon terecht is gekomen. Ook merkte ik snel dat mensen regelmatig terug kwamen of ook gewoon een losse ballon kwamen halen. Juist omdat het zo'n succes was heb ik daar op een bepaald moment 25 eurocent voor gevraagd, die mensen ook nog wel willen betalen (slechts 1 iemand niet) om zo de verdeling beter te maken. We hadden immers slechts 500 ballonnen, en helium voor slechts 500 ballonnen. Uiteindelijk is het redelijk goed gekomen. Voor jongeren was het vooral leuk om helium in te ademen en een leuk stemmetje te krijgen waar sommigen flink voor wouden betalen en voor de jongere kinderen is het gewoon mooi om te zien.

 

image048z.jpg

De partytent op afstand

 

Al met al zijn er om me nabij de 500 ballonnen dus uitgedeeld. Daarnaast hebben de studenten veel flyers uitgedeeld en kaartjes waarop mensen naar de website kunnen en vervolgens korting krijgen op gezondheidsprogramma's.

 

Op dit moment heb ik nog geen contracten of iets dergelijks eruit kunnen halen. Al denk ik dat het nog wel kan komen. Immers hebben ze nu een contactmoment gehad. Als er vervolgens een kaart terug komt op hen ballon, gaan ze naar de website (contactmoment 2). Daar vullen ze hen gegevens in en kun je meerdere malen een contactmoment maken en een database opzetten.

 

Het is daarom nog even afwachten en kijken wat er gebeurd nu.

Link naar reactie
  • 0

Hey Romano,

 

Allereerst met respect voor je actie! Ik vind het erg knap hoe je toch telkens weer alles doet om publiciteit te krijgen. Een doorzettingsvermogen wat veel ondernemers schijnbaar hebben maar in praktijk toch vaak blijken te missen. Toch valt me uit jouw verhaal op dat je het initiatief neerlegt bij de ander. Vanaf het moment dat de avond is begonnen ligt jouw “lot” in handen van de vinder en vervolgens weer van de eventuele potentiële klant. Waarom heb je niet gekozen om direct namen en adressen te verzamelen en zodoende mensen na te bellen? Initiatief bij jezelf leggen dus. Dat mis ik nu.

Laat svp wel weten wat je, naast je ervaring van deze dag, nog meer als succes hebt geboekt. Ik ben erg benieuwd namelijk.

 

Gr ronny

 

 

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Romano, leuk verslag van wat je hebt gedaan. Zelf heb ik even terug gezocht naar een eerder bericht, met je plannen die je had uitgedacht en de doelen die je wilde halen. Nu ben ik benieuwd in hoeverre het uitgekomen is waar je op gehoopt had. Zelf ben ik ook bezig met verschillende manieren van promoten en hoop zo van jou "case" te kunnen leren.

 

- Heb je de doelgroep 18-25 en <40jaar huisvrouwen bereikt?

- Heb je veel advies kunnen geven?

- Zijn er veel boeken verkocht?

- Je zei dat er geen contracten waren afgesloten op de dag zelf. Denk je dat je met je actiekaarten in de komende weken dit wel zal doen?

- Hoeveel deelnemers hebben meegedaan aan de prijsvraag? Heb je hierdoor de massa bereikt waarop je gehoopt had?

- Waren de ouders daadwerkelijk vandaag betrokken bij hun kinderen, zodat jij hier leads uit hebt kunnen halen?

 

Was het al met al boven of onder verwachting qua bereik, reacties etc. Wat zou je volgend jaar met Koninginnedag weer doen? Wat zou je volgend jaar met Koninginnedag anders doen?

 

SKY training presents: 'Your presentation S*CKS' - Because you can be different..

Link naar reactie
  • 0

- Heb je de doelgroep 18-25 en <40jaar huisvrouwen bereikt?

De doelgroep 18 tot 25 is min of meer wel bereikt. Deze jongeren vonden het vooral leuk om helium in te ademen. Echter denk ik niet dat ze mijn naam zouden onthouden, omdat de meesten toch al wel een slokje op hadden of naar de Nacht van Groningen zijn geweest. Ook de hoeveelheid jongeren in deze groep viel mij erg tegen.

De doelgroep huisvrouwen onder de 40 zijn wel bereikt met de kinderen die meekwamen. Echter kwamen kinderen veelal zelfstandig. De moeders die meekwamen straalden echter veel enthousiasme uit en vonden het een hele leuke actie. Die kon ik dan ook allemaal een flyer in de handen drukken.

 

- Heb je veel advies kunnen geven?

Het aantal adviezen die ik heb gegeven viel heel erg tegen. Ik had zelf verwacht dat het aantal adviezen veel hoger was in aantallen van mensen. Slechts een enkeling heeft daadwerkelijk ook advies gevraagd. Maar kan me nu, achteraf ook voorstellen als er een stand vol kinderen staat, dat je haast onmogelijk een goed advies kon geven. Ik heb ook achteraf het gevoel gehad dat het wellicht beter was als je een 3e student had om de "druk" goed te kunnen laten verlopen.

 

- Zijn er veel boeken verkocht?

Nee, er zijn helemaal geen boeken verkocht...

 

- Je zei dat er geen contracten waren afgesloten op de dag zelf. Denk je dat je met je actiekaarten in de komende weken dit wel zal doen?

Ik denk dat ik door middel van de actiekaarten een 2e contactmoment maak. Het aantal bezoekers van de actiekaarten die gisteren nog zijn geweest waren er 4. De weigeringspercentage is daarnaast helemaal niet aanwezig bij de mensen die op deze manier de website zijn binnen gekomen. Dat is dus wel gunstig. Ik durf alleen nu niet in te schatten of er nog contracten uit gaan komen. Ik denk sowieso dat de mensen die een kaartje hebben gekregen, de komende dagen pas echt naar de website toe gaan...

 

- Hoeveel deelnemers hebben meegedaan aan de prijsvraag? Heb je hierdoor de massa bereikt waarop je gehoopt had?

Aan de prijsvraag zelf heb ik 5 deelnemers gehad. Dat is helaas niet de massa die ik wou bereiken. Het meest succesvolle was nu eenmaal de ballonnenwedstrijd. Dit leid er ook toe dat de hoofdprijs eigenlijk helemaal niet uit kan en ik mij afvraag of ik uberhaupt wel deze moet weggeven. De overige prijzen zijn namelijk interne prijzen of prijzen die gesponsord zijn.

 

- Waren de ouders daadwerkelijk vandaag betrokken bij hun kinderen, zodat jij hier leads uit hebt kunnen halen?

Zoals ik al deels liet weten, kwamen echt veel kinderen zelfstandig naar de kraam, sommige kinderen ook meerdere malen. De ouders die mee kwamen, hebben sowieso allemaal een folder gekregen. Daarnaast hebben alle kinderen, die meededen aan de wedstrijd, een visitekaartje gekregen met daarop het webadres zodat ze via de website kunnen laten weten waar hen ballon terecht is gekomen. Dat kan op een later tijdstip nog altijd wat opleveren.

 

Was het al met al boven of onder verwachting qua bereik, reacties etc. Wat zou je volgend jaar met Koninginnedag weer doen? Wat zou je volgend jaar met Koninginnedag anders doen?

Ik heb voor mijzelf zeker een aantal dingen die ik anders wil doen. Ik zou bijvoorbeeld de heliumballonnen herhalen, maar ik zou het iets anders aanpakken. Naast dat ze bijvoorbeeld het kaartje maken voor aan de ballon, ook een intekenlijst maken waardoor ik direct over namen en e-mailadressen beschik. Tevens zou ik dan een stempelapparaat nemen om op de bovenzijde van de hand van het kind een stempel te maken zodat je niet continu dezelfde kinderen weer krijgt. In de loop van de dag, toen het extreem hard ging met de ballonnen, zijn we ook 25 cent ervoor gaan vragen, zelfs toen liep het nog heel hard. Volgend jaar wil ik dan ook standaard 25 cent vragen voor de deelname.

Wat ik ook anders zou doen om niet op Koninginnedag zelf voedingsadvies te geven, maar een coupon of iets dergelijks dat ze in privésfeer dit kunnen krijgen. Ik denk dat het effectiever werkt.

Daarnaast het sminken zeker wel herhalen, wellicht beter aanplakken nog, dat is dan het enige binnen deze activiteit.

Ik zou volgend jaar niet een prijsvraag als calorie-raden opnieuw toevoegen. Ik denk dat het sowieso al te druk is. Daarnaast, gezien de omvang van het aantal activiteiten en de drukte die op de ballonnen af kwamen, zou je het met 4 mensen echt moeten neerzetten. Als ik het alleen had moeten doen, was het nooit gelukt.

Link naar reactie
  • 0

Klinkt alsof je teweinig direct bereikt heb op de dag zelf, maar misschien indirect nog wel wat binnen kan halen.

 

Kijk voor de geen eens bij uitzendinggemist.nl naar Topverkopers. Het was geen Topprogramma, maar er is wel een aflevering waar jou case me aan doet denken. Dat is in het geval van de verkoop van mousserende wijnen uit Hongarije.

 

Veel dingen die er gebeuren, maar uiteindelijk geen harde knaken die direct rollen. Zelf heb ik van die aflevering wel wat opgestoken, over mijn aanpak van promotie-acties.

 

Leuk dat je je situatie deelt met ons..

 

Ps. Die 2 mensen op de voorgrond van de 2e foto die je eerder hebt geplaatst, die hebben zich toch wel aangemeld voor een voedingsadvies?

SKY training presents: 'Your presentation S*CKS' - Because you can be different..

Link naar reactie
  • 0

Vrij laat antwoord, maar toch;

 

Ik heb inderdaad het gevoel dat ik te weinig zelf uit de dag heb gehaald en weet voor mezelf hoe ik dat de volgende keer beter kan aanpakken, maar ook hoe ik het de volgende keer elkaar kan laten versterken.

 

De 2 mensen hebben zich niet aangemeld voor een voedingsadvies; wel voor een massage, iets wat ik tegenwoordig ook doe ;)

Link naar reactie
  • 0

Goede manier van sponsoren Bas. Sportsponsoring is de meest effectieve manier van sponsoring (in vergelijking met met sponsoren van kunst, maatschappelijke projecten, onderwijs en wetenschap). Ik ben ook voorstander van sportsponsoring, zeker op regionaal niveau kan het voor de kleine ondernemer snel de naamsbekendheid verhogen en het bedrijfsimago te versterken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.