• 0

betalingskenmerk kwijt bij betaling omzetbelasting

Hallo,

 

Maandelijks betaal ik voor het einde van de maand aan de belastingdienst mijn omzetbelasting van mijn eenmanszaak.

 

Ditmaal ben ik mijn euro-acceptgiro kwijt met het betalingskenmerk.

 

Vandaag is het de laatste dag van de maand en kan ik de belastingdienst niet meer bellen voor dat kenmerk.

 

Wat zijn jullie adviezen ?

 

Zal ik de belastingdienst toch betalen met de opmerking dat het betalingskenmerk later volgt, of zal ik wachten totdat het maandag is en dan de belastingdienst bellen en het betalingskenmerk opvragen.

 

Ik heb al een pagina gevonden waar ik het betalingskenmerk zelf kan bepalen, een site van de belastingdienst, maar daar kom ik niet uit omdat ik de laatste 4 cijfers van het aangiftenummer niet weet.

 

Wat zijn jullie adviezen ?

 

- alvast betalen zonder betalingskenmerk, of

- maandag bellen en betalingskenmerk opvragen

 

Ik zit namelijk niet echt op een boete te wachten (wie wel ?).

 

Alvast heel erg bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0
Ik heb al een pagina gevonden waar ik het betalingskenmerk zelf kan bepalen, een site van de belastingdienst, maar daar kom ik niet uit omdat ik de laatste 4 cijfers van het aangiftenummer niet weet.

 

Heb het even nagekeken en laatste 4 cijfers bestaan bij mij steeds uit het volgende:

1ste: cijfer van het jaar: voor 2008 = 8 voor 2009 = 9

2de en 3de: de maand: dus 01 voor januari, 02 voor februari

4de: een 0

 

dus voor december was het bij mij 8120 en voor januari was het 9010

 

Hopelijk heb je hier wat aan.

Link naar reactie
  • 0

Misschien is de situatie veranderd nu er een ING sticker op het product zit, maar vorige maand was het nog als volgt. Betalingen vanaf een zakelijke Postbank rekening na vrijdag 18.00 uur worden sowieso pas maandag overgeboekt.

 

Je bent helaas dus te laat.

 

En in het vervolg kun je beter zonder betalingskenmerk op tijd betalen dan te laat met betalingskenmerk. Ik heb nog nooit een boete gehad omdat ik geen betalingskenmerk gebruikte. En als je je e-mail adres opgeeft bij de BD, dan krijg je voor iedere aangifte een reminder met betalingskenmerk.

Link naar reactie
  • 0

En in het vervolg kun je beter zonder betalingskenmerk op tijd betalen dan te laat met betalingskenmerk. Ik heb nog nooit een boete gehad omdat ik geen betalingskenmerk gebruikte. En als je je e-mail adres opgeeft bij de BD, dan krijg je voor iedere aangifte een reminder met betalingskenmerk.

 

Zover ik weet stort de belastingdient tegenwoordig betalingen zonder betalingskenmerk direct terug. Ik zou geen betalingen doen zonder of met een verkeerd betalingskenmerk, grote kans dat je je geld alleen maar tijdelijk even kwijt bent en dat je vervolgens alsnog een boete kunt betalen.

 

Edit, quote van de belatingdienst website:

 

Bij betaling op Postbanknummer 2445588 van de Belastingdienst vermeldt u altijd het betalingskenmerk. Zonder betalingskenmerk wordt de betaling niet verwerkt.
Link naar reactie
  • 1

Gelukkig voor Ed kent de fiscus een nieuw boetebeleid.

 

Als de betaling binnen 7 dagen na het verstrijken van de betaaltermijn toch binnen is en de vorige keer was het wel op tijd, dan volgt geen boete! Tijdstip ontvangst door de fiscus is daarbij bepalend.

 

groet

Joost

 

 

 

Ik dacht begrepen te hebben dat dit voor de OB pas per 1-4 ingaat?

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

 

 

Ik dacht begrepen te hebben dat dit voor de OB pas per 1-4 ingaat?

 

Je hebt helemaal gelijk Marjan (scherp van je, zo laat in de nacht ;) )

 

sorry Ed. :-[

 

Het beleid is wel per 1-1-09 van kracht, maar voor de omzetbelasting pas vanaf 1-4-09....

 

groet

Joost

 

Per 1-4-09 gaat ook een nieuwe elektronische manier van uitstel aanvragen in geloof ik.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik heb net de belastingdienst gebeld, en die vertelde mij dat de omzetbelasting nog niet binnen is (28/2 om 21.00 betaald).

 

Toen ik daarop zei dat ik het bedrag van postbank -> postbank overmaakte, kreeg ik te horen dat het 2 werkdagen duurt, voordat het bedrag intern is verwerkt en op de juiste rekening is gezet.

 

(Apart, maar waar, zou de belastingdienst hier rente van trekken ?)

 

Ook heb ik gevraagd of ik een boete moest betalen omdat de betaling te laat binnen zou zijn gekomen.

Daarop werd geantwoord dat er gekeken wordt naar mijn betalingsverleden van de afgelopen 7 betalingen van omzetbelasting.

Omdat ik geen enkele keer te laat was die 7 betalingen, hoefde ik geen boete te betalen.

Was dat 1 keer te laat of meerdere keren, dan zou ik een boete van 1% van het totale te betalen omzetbelasting bedragen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ooit heb ik een betaling gedaan met foutief kenmerk; per abuis had ik een letter of cijfer niet goed overgenomen van het kenmerk. Ik weet niet meer of het loon-, omzet- of vennootschapsbelasting was. Er volgde een naheffingsaanslag en een waarschuwing. Ik kon e.e.a. middels faxen en bankafschriten rechtzetten maar wilde wel van het kruisje achter mijn naam af mede omdat ik sinds 1989 nog nooit te laat ben geweest met betalen. Dat is uiteindelijk ook gelukt. Moraal van het verhaal; als je op tijd het correcte bedrag betaalt en doe je het per abuis met foutief kenmerk dan volgt er geen boete.

www.reith.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.