• 0

opdrachten uit portfolio verwijderen

Goedenavond,

 

Ik heb in het verleden diverse ontwerpen mogen uitprogrammeren namens een internetbureau. Deze opdracht heb ik in mijn portfolio gezet, omdat ik daar ook mijn tijd en kennis in heb gestoken.

 

Nu kreeg ik gister tot mijn verbazing een email van het bedrijf waarin ze mij verzoeken alle opdrachten die ik namens hen heb uitgevoerd binnen 1 week uit mijn portfolio te halen. Ik heb nooit een contract of iets in die richting daarvoor getekend etc.

 

Ik ben dan ook erg nieuwsgierig of hij het recht heeft om dit te eisen, of dat ik mijn uitgeprogrammeerde opdrachten gewoon in mijn portfolio mag laten staan. Het is niet altijd alleen bij enkele uitprogrammeren gebleven. In het verleden heb ik ook enkele opdrachten moeten ontwerpen.

 

Graag jullie reactie hierop.

 

Groetjes Martijn

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

/knip:

 

// edit

Ik kreeg zojuist een email van het bedrijf dat het een eis van zijn klant is. ( misschien bluf, maar ik wil graag weten waar ik aan toe ben)

 

klinkt me als de schuld afschuiven op een ander, slappe hap dus.

 

persoonlijk zou ik het staan laten...als het menens is, dan merk je dat vlug genoeg en kan je de info binnen 5 minuten van de site trekken

 

mocht het bedrijf problemen maken, vraag je dan gelijk ook af hoe het zit met bijv. google cache ;)

Link naar reactie
  • 2

Beste Michiel,

 

Ik heb er bij de detailomschrijving wel bijgezet dat dit in opdracht van bedrijf x is vermeld.

 

// edit

Ik kreeg zojuist een email van het bedrijf dat het een eis van zijn klant is. ( misschien bluf, maar ik wil graag weten waar ik aan toe ben)

 

Stuur je toch een mailtje terug :P

 

Beste xxx

Bedankt voor de aanvullende informatie. Aangezien ik maandag contact met ze zal opnemen om deze situatie in goed overleg op te lossen, zou ik graag de naam hebben van degene die de eis gesteld heeft.

 

Ik ben ervan overtuigd in gezamenlijk overleg tot een voor alle partijen bevredigende oplossing te kunnen komen, temeer daar de klant tevreden is over het onder andere door mij geleverde werk.

 

mvg

 

tijntje84

 

Dan zie je vanzelf wel of het bluf is of niet. Ik zou trouwens inderdaad direct contact opnemen met die klant om uit te vinden of er geklaagd is en zo niet om snel toestemming te krijgen voor opname in je portfolio.

 

Groet

Frans

Link naar reactie
  • 0

@ popma,

 

Bedankt voor je reactie. Ik kreeg al een email waarin het bedrijf aangaf dat dit een eis van de klant is. Hij schreef daarbij, mocht ik er niet meer akkoord gaan ( het verwijderen van de items ) hij verdere stappen zou ondernemen.

 

Ik ben dan ook benieuwd welke stappen hij kan nemen. In mijn ogen heb ik gewoon diensten geleverd met bijhorende code en mag ik dat in mijn portfolio gebruiken.

 

@ Frans,

 

Bedankt voor je reactie. Ik heb het bedrijf zojuist een email teruggestuurd met daarin onder andere jouw verhaal. Bedankt dat je hierover wilt mee denken. Ik ben ook zeer benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Heb jij verder enig idee of ik ze MOET verwijderen op grond van de vraagstelling van het bedrijf?

 

Graag je reactie.

 

Martijn

Link naar reactie
  • 0

Ik ben geen expert maar als het programmeer werk van jou is, ligt het intellectueel eigendom dan niet bij jou? Je mag toch altijd laten zien in je portfolio wat je zelf hebt gemaakt. Is slechts een deel van jouw hand dan moet je dat natuurlijk wel beschrijven in je portfolio.

 

Wat voor stappen denkt hij te kunnen ondernemen en op grond waarvan?

Link naar reactie
  • 0

Astron, bedankt voor je reactie.

Ik weet dus ook niet wat hij precies van plan ermee is. Ik denk dat hij wil bluffen om er een rechtzaak van te maken ofzo ( lijkt me een beetje overdreven, maar goed..)

 

Ik denk namelijk ook dat hij mij niets kan maken. Ik schrijf in mijn portfolio erbij wat ik voor de klant gedaan heb en vermeld daarbij tevens de bedrijfsnaam namens wie ik de opdracht heb gekregen. Netter kan ik het niet voor ze maken.

 

Maar de vraag blijft dan ook, mag hij van mij eisen dat ik die opdrachten uit mijn portfolio haal?

 

 

Link naar reactie
  • 1

Natuurlijk mag hij dat eisen. Hij mag ook eisen dat je roze-geel gestreepte sokken aantrekt en de horlepiep danst met een kip op je hoofd.

 

Misschien kunnen ze even uitleggen waarom en hoe precies jij ze tekort doet door dit in je portfolio te vermelden? Je portfolio is een manier om nieuwe opdrachten te werven dus ze moeten met een goede reden komen wil jij jezelf financieel tekort doen om hun belang te respecteren.

Als er vantevoren niks bedongen is staat de ander ook tamelijk zwak. Uiteraard zit er marge in; je opdrachtgever zal er niet altijd prijs op stellen dat hun klant weet dat ze met onderaannemers werken maar dit verzoek komt weer bij hún klant vandaan.

Daarnaast heb jij, als je het heel hard zou spelen en verder geen behoefte hebt de relatie met jouw klant 'goed te houden', ook het recht om aan te geven dat jij niks te maken hebt met de klant van je klant. Jij hebt geen zaken gedaan met die andere partij.

Link naar reactie
  • 0

Beste Annedien, bedankt voor je reactie.

 

Ik heb het afgelopen jaar ook niets meer voor ze gedaan. En werk ook liever rechtstreeks met klanten ipv de tussenkomst van een reclamebureau. Kortom, mijn relatie met deze opdrachtgever is voor mij niet heel erg belangrijk. Leuke uitleg voor wat hij van mij mag eisen ;-)

 

Maar mocht hier in het uiterste geval een zaak van worden gemaakt, sta ik zelf dan sterk, of hoe zit dat?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als er niets is afgesproken en jij was niet in dienst bij het reclamebureau dan berusten de intellectuele eigendomsrechten bij jou. Zie ook http://www.schoenvisie.nl/ondernemen/artikelen/oid106-Freelancer_in_de_arm_genomen_Opgelet.html

 

Zij kunnen natuurlijk altijd een zaak beginnen maar staan daarin niet sterk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.