• 0

Vastgoed hypotheek met huuropbrengst

Hey,

 

Is het mogelijk om een vastgoed hypotheek te krijgen op basis van huuropbrengsten, dus zonder dat je een substantieel eigen inkomen hebt ? Dit wel in een b.v. vorm dus niet patriculier.

 

Wat is bedoel is, stel je kunt een pand kopen voor 2.000.000,- (alles icl) en de huuropbrengst is 150.000, met een contract van min 5 jaar, daarna verlengt met 5 jaar. Dan zullen je hypotheek kosten (bij een hypotheek rente van 5%) 100.000,- zijn, waardoor je dus 50.000,- winst heb waar je dan nog kosten van moet betalen etc.

 

Mijn vraag is dus is dit te financieren zonder eigen geld, eigen inkomen, en dus alleen op basis van de huuropbrengst en de waarde van het pand ?

 

Graag hoor ik wat ideeen hierover, waar kijkt de bank naar etc ? en is dit uberhoubt mogelijk ?

 

Thanks,

ErbenW

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb er de ballen verstand van, maar ik denk simpel:

 

Als het op die manier kon, dan zou half NL het doen...en dat is dus niet het geval.

 

Er zullen dus wel wat haken en ogen aanzitten...waar enkele HLers het antwoord op weet.

 

/edit: met wat voor huurders heb je te maken?

Is het een stabiel bedrijf of loopt het de kantjes eraf?

Dat is wel handig om te weten...

 

Wij verhuren onroerend goed aan o.a H&M, dat mag een stabiele huurder genoemd worden...als je ook zoiets hebt, dan sta je al iets sterker...maar nogmaals: even de reacties afwachten.

 

Link naar reactie
  • 0

Een tijdje geleden werd vaak een maximale kredietverstrekking van 11 maal de huuropbrengst gehanteerd. Het zou goed kunnen dat dat nu een stukje lager is.

 

Je zult er dus eigenlijk altijd zelf wel een aanzienlijk potje geld bij moeten stoppen (of andere investeerders aantrekken) om zo'n pand aan te kunnen kopen.

 

Je moet trouwens ook rekening houden dat bepaalde panden een veel lagere executiewaarde hebben als er een huurder in zit dan wanneer deze leeg zou zijn op het moment van executie, banken zullen altijd van de allerlaagste waarde uitgaan.

 

Edit: Als je een zuiver plan hebt en dit goed uitwerkt zou je ook een Vastgoed CV of maatschap kunnen overwegen, op die manier zou je wellicht je financiering ook helemaal rond kunnen krijgen. Er is echter aardig wat concurrentie op dat gebied en je moet dus met een heel goed plan komen (en voldoende vertrouwen kunnen wekken) willen investeerders hun geld aan jou toevertrouwen.

 

Succes.

Webwinkel met gouden en zilveren sieraden met edelstenen.

www.KleurJuwelen.nl, geef je leven wat kleur!

Link naar reactie
  • 0

Is het mogelijk om een vastgoed hypotheek te krijgen op basis van huuropbrengsten, dus zonder dat je een substantieel eigen inkomen hebt ? Dit wel in een b.v. vorm dus niet patriculier.

 

Mijn vraag is dus is dit te financieren zonder eigen geld, eigen inkomen, en dus alleen op basis van de huuropbrengst en de waarde van het pand ?

 

Zonder eigen geld kan je de aanschaf van o/g voor de verhuur wel vergeten !

Normaliter wordt ca 60-70 % van de executiewaarde gefinancierd, anders zou het wel erg heel makkelijk verdienen zijn.

En op dit moment zou het best zo kunnen zijn dat die percentages nog lager liggen!!

Link naar reactie
  • 0

Zonder eigen geld kan je de aanschaf van o/g voor de verhuur wel vergeten !

Normaliter wordt ca 60-70 % van de executiewaarde gefinancierd, anders zou het wel erg heel makkelijk verdienen zijn.

En op dit moment zou het best zo kunnen zijn dat die percentages nog lager liggen!!

 

Waarom is dit ? De hypotheek is toch gedekt door de huuropbrengsten ?

Het gaat overigens om een reeds verhuurd pad, waar al huuders in zitten met lopende contracten van 5jaar.

Dus niet om een leeg pand waar je huurders nog voor moet aantrekken.

Link naar reactie
  • 0

Zonder eigen geld kan je de aanschaf van o/g voor de verhuur wel vergeten !

Normaliter wordt ca 60-70 % van de executiewaarde gefinancierd, anders zou het wel erg heel makkelijk verdienen zijn.

En op dit moment zou het best zo kunnen zijn dat die percentages nog lager liggen!!

 

Waarom is dit ? De hypotheek is toch gedekt door de huuropbrengsten ?

Het gaat overigens om een reeds verhuurd pad, waar al huuders in zitten met lopende contracten van 5jaar.

Dus niet om een leeg pand waar je huurders nog voor moet aantrekken.

 

De bank wil geld investeren, maar als er een executie verkoop moet plaatsvinden, willen ze 't eigen geld terug...logisch.

Omdat een pand in waarde kan dalen (een restwaarde houdt het altijd wel), zetten ze in een een bedrag wat het pand altijd wel oplevert. (zo ongeveer..)

 

wat de huurders betreft: welke huurders zitten erin?

wat als de zaken slecht gaan en de huurders failliet gaan...als ze de resthuur afkopen en als jij daarna geen huurder kan vinden...of als dehuurperiode afloopt en ze gaan over naar een ander pand, waardoor jij met een leeg pand zit.

 

Heb je enig idee hoeveel o.g (m.n. kantoorpanden) leeg staan??

 

Dat er eigen geld achteraan moet is duidelijk (wat kost het beoogde pand eigenlijk?)

Link naar reactie
  • 0

Als ex hypotheek adviseur kan ik je zeggen dat de bank op deze basis geen hypotheek gaat verstrekken.

 

De reden is dat de bank geen zekerheid kan halen uit de huurovereenkomst.

De huurovereenkomst is maar voor 5 jaar en wat nu als de huurder door bv faillisement eerder al de overeenkomst op moet zeggen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als ex hypotheek adviseur kan ik je zeggen dat de bank op deze basis geen hypotheek gaat verstrekken.

 

De reden is dat de bank geen zekerheid kan halen uit de huurovereenkomst.

De huurovereenkomst is maar voor 5 jaar en wat nu als de huurder door bv faillisement eerder al de overeenkomst op moet zeggen.

 

 

 

Als het gaat om een woning (appartement) voor de verhuur aan expats of particulieren: tot welk percentage van de executiewaarde zou de bank dan bereid zijn om te financieren? Het gaat om een zeer courante, moderne woning op een A-lokatie.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Als het gaat om een woning (appartement) voor de verhuur aan expats of particulieren: tot welk percentage van de executiewaarde zou de bank dan bereid zijn om te financieren? Het gaat om een zeer courante, moderne woning op een A-lokatie.

 

Wellicht maximaal 60 - 70 % executiewaarde en dan wel van de executiewaarde in verhuurde staat. Maar dan zal je volgens mij ook wel meer moeten afnemen dan alleen deze ene hypotheek, anders beginnen ze er zowiezo niet aan.

Link naar reactie
  • 0

 

Wellicht maximaal 60 - 70 % executiewaarde en dan wel van de executiewaarde in verhuurde staat. Maar dan zal je volgens mij ook wel meer moeten afnemen dan alleen deze ene hypotheek, anders beginnen ze er zowiezo niet aan.

 

De executiewaarde in verhuurde staat: Da's vast een heel stuk minder dan de normale 85-90% van de getaxeerde waarde. Kan ik uitgaan van 70% ?

 

Dan zou een bank dus bij een woning van 200.000 euro eventueel bereid zijn om 65% x 70% x 200.000 = 91.000 euro te financieren, en moet je dus zelf 109.000 investeren. Correct?

 

Het verhuren van een woning lijkt me een goede pensioenvoorziening voor ondernemers.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Bij bedrijfsmatig verhuurd O.G. kan een goede huurovereenkomst juist waardestijgend werken in plaats van waardedalend. Zeker bij langlopende huurovereenkomsten.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Zakelijk is een rendement van factor 12 á 13 heel normaal. Hoewel 10 of 15 ook geen uitzondering zijn.

 

Dit is wel weer sterk afhankelijk van regio en locatie van het pand.

Deze locatie zal ook weer meespelen voor de hypotheek bij de bank.

Wat ook weer uit zou maken is in wat voor een branche de huurder zich mee bezig houdt en hoe betrouwbaar zij zijn.

 

Hoe soepel de banken op dit moment zijn met deze hyoptheken weet ik niet, maar ik zou graag van Erben horen hoe de bank heeft gereageerd als hij daar navraag naar gaat doen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi ik heb het inderdaad over zakelijke huurders, en dan niet in privevorm kopen maar in B.V. vorm.

 

Ik heb ook gelezen dat de bank 75% v/d taxatiewaarde zowiso wil lenen, en dat de rest dus ergens anders vandaar moet komen.

Nu heb ik ook gehoord dat je kunt lenen op je inkomen, 5x je inkomen zou je kunnen lenene, klopt dit ?

Dus in mijn voorbeeld zou de bank v/d 2 miljoen x 75% = 1.5miljoen lenen op basis van het pand.

En 5 x 160.000 = 800.000. zou je dus in totaal 1.5+0.8= 2.3 miljoen hypotheek kunnen krijgen, klopt dit ?

Link naar reactie
  • 0

...

Nu heb ik ook gehoord dat je kunt lenen op je inkomen, 5x je inkomen zou je kunnen lenene, klopt dit ?

...

Ja maar dat geldt voor hypotheken voor particulieren en dan moet je wel zelf in dat huis wonen. Voor bedrijven gelden andere voorwaarden, bijv max x% van de executiewaarde (die ong 75% is van de marktwaarde).

 

Daarnaast tel je 2 leningen op. Vergeet niet dat beide leningverstrekkers nagaan of je kunt aflossen, en de 2e zal veel strenger kijken dan de 1e (omdat de 1e zijn geld eerder krijgt in geval van problemen).

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.