• 0

Advies voor het starten van een sofware concern.

Laat ik mezelf eerst introduceren, ik ben 17 jaar en ik ben van plan om een IT onderneming te starten.

Hierbij was ik van plan om software te creëren en te verkopen aan het MKB, met name accounting software.

 

Later ben ik ook van plan om wat geavanceerdere webservices aan te bieden, en gezien het feit dat mijn onderneming klein is opgebouwd (dus minimale kosten) kan ik de prijzen laag houden.

Ik ben op dit moment bezig om een groot product assortiment op te bouwen dat ik dan direct (na mijn kvk inschrijving) online kan verkopen.

Maar gezien mijn leeftijd heb ik geen ervaring in het starten van een onderneming, mijn vaardigheden zijn beperkt tot het ontwikkelen van software en tot het overtuigen/overhalen van mensen. Ik heb een redelijke kennis van de vrijemarkteconomie in het algemeen, maar ik ben niet bekend met de Nederlandse/EU wetgeving wat betreft het opstarten van ondernemingen.

En ik zit daarom met een aantal vragen die ik graag aan de Higherlevel.nl gemeenschap wil stellen.

 

-Wat is de minimum leeftijd voor het opstarten van een onderneming (eenmanszaak)?

-Hoe stel je een marketingplan op?

-Hoe kan ik op de goedkoopste manier mijn producten marketen aan een groot publiek?

-Zijn er extra regels vastgebonden bij het verkopen van een product aan buitenlandse klanten?

-Zijn er nog ideeën wat betreft producten/services die ik kan aanbieden?

-En waar letten ondernemers/managers het meest op bij het aanschaffen van nieuwe software?

 

 

Het zou fijn zijn als jullie deze vragen kunnen beantwoorden.

 

Alvast bedankt,

 

Toekomstige ondernemer

"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."

 

Albert Einstein

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Allereerst welkom op het forum Rock3tcat. Zoals je misschien al gezien had is hier al een enórme berg aan informatie te vinden, dus ik zou zeker aanraden eens rond te kijken. Dan komen vanzelf alle aspecten aan bod die komen kijken bij het starten van een eigen bedrijf.

 

In het kort de antwoorden op je vragen:

 

-Wat is de minimum leeftijd voor het opstarten van een onderneming (eenmanszaak)? -> 18, of jonger indien je ouders daarvoor tekenen. Zoek op handlichting of bezoek de site van de KvK.

 

-Hoe stel je een marketingplan op?

 

Gewoon, al schrijvende :P Beschrijf de P's, doe een SWOT-analyse, en stel zo al schrijvende je plan op (zoek maar eens op dit forum wat hier al allemaal over geschreven is).

 

-Hoe kan ik op de goedkoopste manier mijn producten marketen aan een groot publiek?

 

Tja, dát is nu net ondernemen ;) Ook hierover is al veel geschreven, denk aan online marketing (Adwords, banners, campagnes, bartering), offline marketing (reclame maken, adverteren), PR en andere media-acties, enzovoort. Overigens zit er een verschil tussen marketing en verkopen: met alleen marketing vanachter je eigen PC ben je er niet, ook het daadwerkelijk verkopen van je producten zul je moeten doen.

 

-Zijn er extra regels vastgebonden bij het verkopen van een product aan buitenlandse klanten?

 

Nee, behalve wat boekhoudkundige regels. Laat je daarover wederom op dit forum inlichten (hier is ook al veel over geschreven). Tip: neem een administratiekantoortje bij jou in de buurt in de arm. Kost je een paar euro, maar dat bespaar je direct aan goede ideeën die zij hebben èn aan de tijdsbesparing die het jou oplevert en die je aan je bedrijf kunt besteden.

 

-Zijn er nog ideeën wat betreft producten/services die ik kan aanbieden?

 

Die heb je zelf toch al?

 

-En waar letten ondernemers/managers het meest op bij het aanschaffen van nieuwe software?

 

Dat kan van alles zijn, en hangt er ook van af waar je je op richt. Het maakt een wereld van verschil of je je op de slager op de hoek richt of op Philips. En natuurlijk ook van wat voor soort(en) software je maakt. Maar dat kom je allemaal vanzelf in je marketingplan tegen :)

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Ik kan je afraden om boekhoud software te gaan schrijven want ik denk dat je je enorm vergist in wat daar bij komt kijken.

 

Ik werk zelf in die branche (ben .NET programmeur en ontwikkel maatwerk voor Exact software (e-Synergy/Globe) en boekhoudkundige software is enorm complex. Als eerste heb je last van continu veranderende regelgevingen (loonbelasting, verpakkingsbelasting, etc.) en om een grote groep klanten te kunnen bedienen zul je extreem felxibel moeten kunnen zijn met je inrichting wat meestal de gebruiksvriendelijkheid van de producten niet ten goede komt, waardoor er een soort consultancy tak bij moet komen om de software naar wens in te richten. De software is gewoon te veeleisend om alleen te onderhouden, bedankt daarnaast dat als je hier in stapt je waaschijnlijk de rest van je leven aan dit product zal moeten werken om klanten te blijven bedienen en er weinig tijd over blijft voor andere zaken.

 

Als ik jou was zou ik me richten op eenvoudigere software die minder veeleisend, kritiek en aan wensen onderhevig is.

 

Nu even over je vraag: Distributie.

 

Online distributie is goedkoop een eenvoudig op te zetten (het accepteren van betalingen is peanuts en aangezien je zelf programmeur bent is het opzetten van een distributie platform niet moeilijk).

 

Het lastige van online distributie is dat mensen naar je site moeten komen en dat kan een zeer kostbare aangelegenheid zijn. Wat ik zelf heb bedacht is om kleine programma's gratis weg te geven via je site (kleine tools met weinig commerciele waarde maar wel een 'leuke' download die een grotere groep aanspreekt) en via het verkeer dat dat opleverd mensen te interesseren voor je betaalde producten. Er zijn nog veel meer mogelijkheden, dus ik zou zeggen: gebruik de zoekfunctie van dit forum want een schat aan kennis licht op je te wachten.

 

Als ik jou was zou ik ook proberen om een DTP-er (programmeurs zijn meestal slecht in grafisch design) een mooie box te laten maken die je in een kleine oplage kan laten drukken en vervolgens met je product langs grote distributeurs (Micromedia in Nederland bijvoorbeeld), dan heb je opeens een veel grotere afzetmarkt.

 

Groet,

 

Nick.

Link naar reactie
  • 0

Zeventien jaar... eens even kijken, wat deed ik op mijn zeventiende. O ja, ik weet het weer, naar school, werken in de horeca en veel op de racefiets. En ondertussen natuurlijk dromen over wereldheerschappij!

 

Ik vind het echt hardstikke tof dat je een bedrijf wilt starten. Er borrelen bij mij wel echter wat vragen naar boven.

 

Waarom wil je een bedrijf starten? Wat zijn je beweegredenen? Wil je snel rijk worden, of wil je heel graag zelfstandig zijn? Waarom zou je niet voor een software ontwikkelaar gaan werken? Dat is de 'kern van de zaak': het waarom. Ik ben bijvoorbeeld allergisch voor mensen die me vertellen wat ik moet doen, dat was de voornaamste reden voor mij om zelfstandig te worden.

 

En ten tweede, waarom investeer je niet in een rugzakje en ga je eens Europa rondtrekken? Je hebt nog heus genoeg tijd om serieus te doen en in je maatpakje in kantoortjes te zitten!

 

Ik vroeg het me gewoon even af, verder wens ik je veel succes!

Link naar reactie
  • 0

Zeventien jaar... eens even kijken, wat deed ik op mijn zeventiende. O ja, ik weet het weer, naar school, werken in de horeca en veel op de racefiets. En ondertussen natuurlijk dromen over wereldheerschappij!

 

Ik vind het echt hardstikke tof dat je een bedrijf wilt starten. Er borrelen bij mij wel echter wat vragen naar boven.

 

Waarom wil je een bedrijf starten? Wat zijn je beweegredenen? Wil je snel rijk worden, of wil je heel graag zelfstandig zijn? Waarom zou je niet voor een software ontwikkelaar gaan werken? Dat is de 'kern van de zaak': het waarom. Ik ben bijvoorbeeld allergisch voor mensen die me vertellen wat ik moet doen, dat was de voornaamste reden voor mij om zelfstandig te worden.

 

En ten tweede, waarom investeer je niet in een rugzakje en ga je eens Europa rondtrekken? Je hebt nog heus genoeg tijd om serieus te doen en in je maatpakje in kantoortjes te zitten!

 

Ik vroeg het me gewoon even af, verder wens ik je veel succes!

 

Nou, de primaire reden waarom ik graag een onderneming wil starten is omdat ik (zoals jij al zei) zelfstandig wil zijn. Ik heb al heel lang gedacht over het starten van een eigen bedrijf namelijk, de zelfstandigheid, de mogelijkheden om groot uit te groeien, mijn (software/verkoop) vaardigheden in de praktijk testen en natuurlijk de financiële mogelijkheden.

 

En wat betreft het werken voor een software ontwikkelaar is voor mij geen optie, doodlopende baan (weinig mogelijkheden om uit te groeien tot iets groots), mensen die constant vertellen hoe je moet ontwikkelen en wat je moet ontwikkelen, alles wat jij ontwikkeld is over het algemeen eigendom van het bedrijf waarvoor je werkt, etc.

De salarissen zijn over het algemeen wel goed ( > € 80.000), maar dat vindt ik nog steeds te weinig voor het werk dat een software ontwikkelaar levert.

 

En als laatste zit ik vol met ideeën waarvan ik denk dat ze een fortuin waard zijn, dus waarom zou ik alles overdragen aan een software ontwikkelaar als ik zelf misschien groter kan uitgroeien dan het bedrijf waarvoor ik zou werken?

 

En wat betreft uw 2e vraag, ik ben wel van plan om ooit een lange rondreis te maken door Europa en verder vind ik dat ik al lang genoeg lol heb gemaakt op school... en dus vind ik nu dat de tijd rijp is om mijn ideeën in de praktijk te testen.

 

En wat betreft wereldheerschappij, daar droom ik ook van... ;)

"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."

 

Albert Einstein

Link naar reactie
  • 0

Er zijn niet veel programmeurs die meer dan 80000 euro verdienen. Iemand die dat verdient moet voor het bedrijf waar hij werkt nog veel meer waard zijn. Dit zijn vooral mensen waarvan er weinig zijn doordat ze bijzondere gaven hebben.

 

Denk eens aan:

 

*Het starten van een WO studie. Liever geen informatica maar een andere studie waarin de kennis die je nu al hebt van pas komt.

*Of doe een management studie op het HBO en ga dan anderen aansturen om voor jou software te maken.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn niet veel programmeurs die meer dan 80000 euro verdienen. Iemand die dat verdient moet voor het bedrijf waar hij werkt nog veel meer waard zijn. Dit zijn vooral mensen waarvan er weinig zijn doordat ze bijzondere gaven hebben.

 

Denk eens aan:

 

*Het starten van een WO studie. Liever geen informatica maar een andere studie waarin de kennis die je nu al hebt van pas komt.

*Of doe een management studie op het HBO en ga dan anderen aansturen om voor jou software te maken.

 

Misschien wil hij niet rijk worden maar gewoon doen wat hij leuk vindt. Als programmeur in loon dienst verdien je ongeveer de helft van wat jij op geeft. Als je zou free lancen pak je 2.5x dat bedrag per jaar (omzet) als je jezelf een maand of 10 weg zet per jaar.

 

Ga je zelf software maken, dan zijn de mogelijkheden eindeloos. Software distributie kost geen drol en iets dat je een keer maakt kun je theoretisch een onbeperkt aantal keer verkopen zonder extra tijd/inspanning. Als je goed bent en vooral jezelf goed kunt verkopen, dan kun je een hoop geld verdienen.

Link naar reactie
  • 0

mensen die constant vertellen hoe je moet ontwikkelen en wat je moet ontwikkelen, alles wat jij ontwikkeld is over het algemeen eigendom van het bedrijf waarvoor je werkt, etc.

De salarissen zijn over het algemeen wel goed ( > € 80.000), maar dat vindt ik nog steeds te weinig voor het werk dat een software ontwikkelaar levert.

 

Vergeet niet dat je in loondienst wel een hoop ervaring op kan doen door met collega's samen aan een project te werken. Programmeren is op zich niet moeilijk, maar de ontwikkeling van een groter project is lastiger dan het op het eerste gezicht lijkt. In loondienst kun je veel leren over projectplanning, het schrijven van beheersbare code, hoe je code samen schrijft en dat soort dingen die je niet leert als je alleen werkt. Ondernemen kun je alijd nog doen als je een paar jaar ervaring hebt. Het startsalaris voor een HTS programmeur zit volgens intermediar overigens op ongeveer 31 000 euro bruto, ik zou het erg knap vinden als het je lukt om zo'n startsalaris te krijgen.

 

Wellicht een andere optie is om een aantal dagen in loondienst te werken, en in de overige tijd je eigen onderneming te starten. Je bent dan verzekerd van een vast inkomen, maar kunt ondertussen ook zelf wat opbouwen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.