• 0

Eenmanszaak en studiefinanciering valkuilen

Beste mensen,

 

Sinds kort heb ik een eenmanszaak waarmee ik inkomsten genereer voor de inkomstenbelasting. Naast mijn studie en eigen bedrijf werk ik ook nog parttime om alle kosten te dekken.

 

Heeft iemand ervaring met een studiefinanciering en inkomsten, naast dat je in de maand waar je de inkomstengrens van €13.215,83 overschrijdt rekening moet houden met mogelijke consequenties?

 

Bedankt,

Ernst

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Ernst,

 

Ik heb zelf twee jaren dezelfde combinatie gehad, zonder enige problemen. Mijn winsten vielen wel onder 'resultaat overige werkzaamheden'. Geen winst uit onderneming.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Het belangrijkste is dat je je stufi stop zet zodra je over de inkomensgrens komt. Dit kan ook nog achteraf met een wijzigingsformulier. Ik geloof tot juni of juli, maar dat moet je echt even navragen bij de ib-groep. Het is een dure grap als je het niet goed doet.

Wat SKY zegt is ook erg belangrijk. Blijf vooral flink investeren. Veel bedragen van onder de 450,- kun je direct aftrekken. Als je dus bang bent om er aan het eind van het jaar nog overheen te knallen, kijk dan of er studiekosten zijn die ook bedrijfskosten kunnen zijn. Koop alvast wat materiaal in voor het volgende jaar. Koop een nieuwe monitor of wat computeronderdelen. Het is niet lastig om wat te verzinnen lijkt me.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allemaal!

 

Oké, gewoon kosten maken zodat ik niet over de 13.000 heen kom. Het gaat volgens mij om het 'verzamelinkomen'. Dat is nieuw sinds 2008. Maar IB is daar niet helemaal duidelijk in. Ik zal is contact opnemen met de IB.

 

Tot een bedrag van 4200 mag je aftrekken toch? Art 3.15 IB (beperkte algemene kosten)

 

Volgens mij mag je ook vakliteratuur aftrekken... maar kan ik studieboeken zien als vakliteratuur?

 

 

Gr.

Ernst

Link naar reactie
  • 0

Zelfde hier, zorgen dat je geld in je onderneming laat zitten. Niet eruit halen tijdens je studie, wanneer je over de 13.000 heen gaat.

 

 

 

Sky,

 

Geld in de onderneming laten zitten, heeft geen enkel nut. Je betaalt IB over de winst (omzet minus kosten), wat je privé wel of niet opneemt, is niet van invloed op de winst en dus niet op de IB aangifte en dus niet voor IBG (die gebruikt de cijfers uit de IB aangifte).

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allemaal!

 

Oké, gewoon kosten maken zodat ik niet over de 13.000 heen kom. Het gaat volgens mij om het 'verzamelinkomen'. Dat is nieuw sinds 2008. Maar IB is daar niet helemaal duidelijk in. Ik zal is contact opnemen met de IB.

 

Tot een bedrag van 4200 mag je aftrekken toch? Art 3.15 IB (beperkte algemene kosten)

 

Volgens mij mag je ook vakliteratuur aftrekken... maar kan ik studieboeken zien als vakliteratuur?

 

 

Gr.

Ernst

 

Ernst

 

Even het volgende:

 

De 4200 is geen aftrek van kosten, maar juist een bijtelling op de winst. Het heeft alleen van doen met beperkt aftrekbare kosten in een onderneming en heeft geen enkele plaats in jouw vraag.

 

Vakliteraruur voor jouw studie kun je niet snel onder de ondernemingskosten brengen. De fiscus zal dat zien als studiekosten (met bijbehorende beperkingen, zoals uitsluiting van aftrek bij recht op een beurs) in de persoonsgebonden aftrek, met een drempel van 500 euro.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hi Joost,

 

Bedankt voor je reactie.

 

"Fiscale en financiële valkuilen voor starters", gelijk even je column gelezen.

 

Dus als ik het goed begrijp wordt alle winst uit onderneming belast. Afhankelijk van de te boeken kosten kan ik de winst deflatteren. Laptop afschrijven mobiele kosten etc.

 

Art 3.15 IB kan ik pas gebruik van maken op het moment dat ik die kosten het jaar ervoor heb gemaakt?

 

Stel(simpel)

 

Omzet 100.000

Kosten 80.000

Bruto winst 20.000

20% belasting 4.000

netto winst 16.000

 

Dan zal ik een deel moeten reserven voor IB aanslagen etc. (zoals in je column staat) maar er is wel een NW van 16.000 die op mijn naam staat. (eenmanszaak)

 

Kijkt de belasting dan naar die 16.000 euro die op de zakelijk ING staat of die 7.000 euro die ik als loon heb uitgekeerd naar privé Rabobank?

 

misschien haal ik dingen door elkaar

 

Gr.

Ernst

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ernst

 

Art. 3.15 kun je op zich 'geen gebruik' van maken. Het is een wettelijke correctie op de winst. De wetgever heeft een beperking gesteld aan de aftrekbaarheid van ondernemerskosten. Veelal moet je deze regel toepassen op representatiekosten. Commercieel trek je alle representatiekosten af, maar fiscaal moet je daar 26,5% op corrigeren.

 

De belastingdienst en dus de IBG kijken naar de 16K netto winst!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Stel(simpel)

 

Omzet 100.000

Kosten 80.000

Bruto winst 20.000

20% belasting 4.000

netto winst 16.000

 

Dan zal ik een deel moeten reserven voor IB aanslagen etc. (zoals in je column staat) maar er is wel een NW van 16.000 die op mijn naam staat. (eenmanszaak)

 

Kijkt de belasting dan naar die 16.000 euro die op de zakelijk ING staat of die 7.000 euro die ik als loon heb uitgekeerd naar privé Rabobank?

 

misschien haal ik dingen door elkaar

 

Gr.

Ernst

 

Ernst, de belasting die je betaald via een eenmanszaak is inkomstenbelasting, dit is een belasting voor privé personen en niet aftrekbaar in je eenmanszaak (zie 3.16.9.a). De 20.000 zal dus je resultaat zijn. Indien je aan het uren-criterium voldoet kan hier nog zelfstandige aftrek van af gaan (dit heeft invloed op het verzamelinkomen?), de MKB-winstvrijstelling staat (sinds 2009) los van het uren-criterium.

Zoals al eerder is aangegeven, het gaat niet om de bedragen die jij van de ene rekening naar de andere rekening stort.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb hetzelfde gehad en het blijft lastig, toch heb ik uiteindelijk voor de winst gekozen in plaats van de stufi. Je kunt niet eindeloos laptops, etc blijven aanschaffen. Het geeft toch ook wel een goed gevoel als je het zelf kunt betalen in plaats dat je hardwerkende mede ondernemers je studie indirect bekostigen. ;)

Wel op tijd je stufi stopzetten natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0

 

Stel(simpel)

 

Omzet 100.000

Kosten 80.000

Bruto winst 20.000

20% belasting 4.000

netto winst 16.000

 

Dan zal ik een deel moeten reserven voor IB aanslagen etc. (zoals in je column staat) maar er is wel een NW van 16.000 die op mijn naam staat. (eenmanszaak)

 

Kijkt de belasting dan naar die 16.000 euro die op de zakelijk ING staat of die 7.000 euro die ik als loon heb uitgekeerd naar privé Rabobank?

 

misschien haal ik dingen door elkaar

 

Gr.

Ernst

 

Ernst, de belasting die je betaald via een eenmanszaak is inkomstenbelasting, dit is een belasting voor privé personen en niet aftrekbaar in je eenmanszaak (zie 3.16.9.a). De 20.000 zal dus je resultaat zijn. Indien je aan het uren-criterium voldoet kan hier nog zelfstandige aftrek van af gaan (dit heeft invloed op het verzamelinkomen?), de MKB-winstvrijstelling staat (sinds 2009) los van het uren-criterium.

Zoals al eerder is aangegeven, het gaat niet om de bedragen die jij van de ene rekening naar de andere rekening stort.

 

Voor de IB-Groep (DUO) gaat het om de Winst uit Onderneming minus de aftrekposten (zelfstandigenaftrek, startersaftrek, etc.). Als je dus aan het urencriterium voldoet kun je nog wat meer verdienen/minder gedwongen investeren. De term 'verzamelinkomen' wordt volgens mij door de DUO en Belastingdienst anders gedefinieerd. De wet is op dit punt er dubbelzinnig en onduidelijk, zeker voor ondernemers. Dit is ook iets dat de IB-Groep zelf toegeeft.

 

www.greenmini.nl - Groene Apple Mac Mini hosting in een topklasse datacentrum - Voor de echte Apple-fanaat, maar ook voor de maatschappelijk betrokken ondernemer.

Link naar reactie
  • 0

Kleine toevoeging vanuit mijn ervaringen, wellicht nog wat aanvullende informatie..

 

Tot en met mijn laatste handelingen ging IB-groep uit van netto-inkomen. Heb zelf ongeveer anderhalf jaar na mijn studie schrijven ontvangen dat ik voor het gehele jaar mijn stufi en OV moest terugbetalen.

Heb volgens de procedure bezwaarschrift ingediend met alle loonspecificaties en aan de hand van de cumulatieven inzichtelijk gemaakt dat ik de 'netto'-grens voor het einde van mijn studie niet overschreden heb. Bezwaar goedgekeurd.

 

In jouw geval dus, zoals Sartorius ook stelt, geldt het bedrag dat over blijft van de bruto winst minus aftrekposten (als MKB-winstvrijstelling, FOR, zelfstandigenaftrek, startersaftrek enzovoorts) en vervolgens minus de IB over dit bedrag.

Ik zou niet uitgaan van uitgekeerde bedragen naar je privérekening (hoewel dit zou wel moeten overeenstemmen met je aangifte), maar van het uiteindelijke bedrag op de aangifte zelf.

 

Check zoals anderen ook aangaven het een en ander voor de zekerheid nog eens bij IB-groep, ze wijzigen namelijk nogal eens.

Link naar reactie
  • -1

Ik ben geen accountant/boekhouder, maar bij kosten zit daar personeelskosten bij?

Zo ja kun je misschien een vertrouwenspersoon in dienst nemen met een hoog salaris.. en die dat dan in cash terug geeft?

Ik weet totaal niet of dit mogelijk is of wettelijk mag, maar hoor het graag als iemand het weet.

Link naar reactie
  • 0

Laat ik de eerste zijn die zegt dat dit fraude is! Kan me niet schelen dat je geen boekhouder bent, maar je zult net zo goed als ieder ander op je klompen aan kunnen voelen dat 'even geld cash teruggeven' fraude is en dus niet thuishoort op dit forum.

 

De bijbehorende kneus is dus van mij.

 

 

 

Ik ben geen accountant/boekhouder, maar bij kosten zit daar personeelskosten bij?

Zo ja kun je misschien een vertrouwenspersoon in dienst nemen met een hoog salaris.. en die dat dan in cash terug geeft?

Ik weet totaal niet of dit mogelijk is of wettelijk mag, maar hoor het graag als iemand het weet.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.