• 0

Ervaringen met het gebruik van online enquêtes

Beste ondernemers,

 

Voor een binnenkort te lanceren project, van een binnenkort op te richten bedrijf ;), ben ik erg benieuwd naar jullie ervaringen op het gebied van online enquêtes. Hebben jullie wel eens gebruik gemaakt van online enquêtes? Zo ja, bij welke aanbieder? En wat waren de grootste struikelblokken, en daartegenover, de belangrijke voordelen van de dienst waar je gebruik van maakte? Hoe hoog lagen kosten, en vond je dit een schappelijk bedrag?

 

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!

 

Michiel.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat was niet de bedoeling! Ik heb mijn signature even weggehaald, zodat hier geen twijfel over kan bestaan ;).

 

De reden dat ik niet vraag om mijn webdienst te checken, is dat ik geen reacties wil op wat ik nu heb, maar op wat mensen zouden wíllen zien bij een dienst als deze :).

Dan bied ik mijn verontschuldigingen aan. Helaas kan ik je niet helpen aangezien ik geen ervaringen heb om te delen m.b.t. online enquetes. Hoop dat ik het met dit verkapte schopje heb goedgemaakt ;) en er andere mensen zijn die je kunnen helpen.

 

Success,

 

Nick.

Link naar reactie
  • 0

Beste Michiel.

 

Ik heb wat ervaring met online enquetes opgedaan. Dit betrof doorlopend, niet-anoniem klanttevredenheidsonderzoek.

 

Er zijn wat punten die je in deze situatie graag ziet.

Je wilt de respons zo groot mogelijk krijgen. Dit houdt in dat je meerdere vormen van uitnodigen en herinneringen moet kunnen toepassen en ook moet kunnen zien welke uitnodiging de grootste respons oplevert en hoe vaak je een herinnering kan sturen die nog steeds extra repsons oplevert zonder al te veel spam effecten te krijgen.

 

Daarnaast dien je een een goede handleiding maken met alle voor en nadelen van de verschillende vraagtypen die je kan gebruiken; multiple choice, 7 punts schalen etc.

 

Vragen moet een klant zelf kunnen toevoegen via templates. Liefts ook met templates voor totaal onderzoeken.

 

Bij mijn doorlopende onderzoek liep ik tegen het probleem op dat ik slecht rapportages in de tijd kon krijgen. M.a.w. om te zien of de klanttevredenheid omhoog ging of omlaag in de tijd vergde nog erg veel moeite om uit te zoeken.

 

Omdat het niet anoniem was wilden we ook additionele profiel gegevens meesturen. In mijn geval branchecode en aantal FTE's in het bedrijf. Deze wil je kunnen gebruiken in je analyses en rapportages. Deze gegeven dienen dus te kunnen worden ge-upload.

 

Concetreer je voornamelijk op rapportages als techniesche oplossing. Hoe betrouwbaarder en inzichtelijker je rapportages hoe beter je klanten waarde ervaren van je oplossing.

Denk daarnaast ook aan de inrichting van de onderzoeken. Dit is een vak apart en veel van je klanten zullen hierbij advies nodig hebben. Ik weet niet of jij dat ook kan, hou in ieder geval iemand achter de hand die dat wel kan.

Link naar reactie
  • 0

Michiel,

 

Belangrijk punt vind ik niet de enquete zelf maar een partner om je doelgroep mee te bereiken... wij hebben met Shikake een onderzoek gedaan, daar zijn we erg tevreden mee. Vaak wil je een doelgroep bereiken die je tot dan toe niet kent, en daarvoor zijn partners belangrijk. Misschien goed om mee te nemen in je aanbod?

 

Succes, Arthur

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Super, bedankt voor de reacties! Hier kan ik wat mee.

 

Arjan, ik ben nog erg benieuwd: aan welke vormen van uitnodigingen en herinneringen denk je hierbij in eerste instantie? Wat vind jij persoonlijk onmisbaar? Daarnaast: bedoel je met rapportages in de tijd dat je de mogelijkheid wenst te hebben de resultaten van slechts een bepaalde periode in te zien?

Link naar reactie
  • 1

Michiel,

 

Sorry, een tijdje niet gekeken en geen alert aangezet.

 

Rapportages in de tijd; een verloop van een bepaalde waarde over de tijd. Denk hier bijvoorbeeld aan de NetPromoterScore.

Op de Y-as krijg je dan de score te zien van -100% tot + 100% en op de x-as de tijd in bijvoorbeeld weken/maanden/kwartalen. Hierbij kan men dan zien wat de ontwikkeling in de tijd is van de desbetreffende waarde. Net als een aandeelkoers over verloop van tijd.

 

Wat betreft de herinneringen en uitnodigingen. Dat als je een doorlopende actie hebt, je in het begin met een split-run kan werken met betrekking tot de uitnodigingen en dat je kan kijken welke uitnodigingen de meeste respons opleveren. Bijvoorbeeld; bij de eerste 500 mensen die per mail benaderd stuur je 250 stuks een formeel geformuleerde uitnodiging (met U aanspreken bv) en 250 een informeel geformuleerde uitnodiging. Vervolgens wil je kunnen zien welke uitnodiging de meeste respons oplevert.

 

Arjan

Link naar reactie
  • 0

@Arjan

 

Hee Arjan, jij hier! Zo kom je nog eens iemand tegen :-)

 

@Michiel

 

Om je vraag goed te kunnen beantwoorden moeten we eigenlijk weten wat de doelgroep is waar je je op gaat richten. En of je naast dataverzamelijk ook additionele diensten gaat leveren (lees: het interpreteren van die data).

Of staat je project even in de koelkast?

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de tips Arjan!! Super!

@Arjan

Hee Arjan, jij hier! Zo kom je nog eens iemand tegen :-)

 

@Michiel

Om je vraag goed te kunnen beantwoorden moeten we eigenlijk weten wat de doelgroep is waar je je op gaat richten. En of je naast dataverzamelijk ook additionele diensten gaat leveren (lees: het interpreteren van die data).

Of staat je project even in de koelkast?

Mijn project staat zeker niet in de koelkast! Ik hoop mijn webdienst binnenkort te kunnen lanceren. Ik ben eigenlijk niet direct op zoek naar tips voor m'n webdienst, ik zoek eerder ervaringen met eerder enquêtegebruik. Ik denk dat dit het nuttigst is: zo kom je de werkelijke struikelblokken tegen, i.p.v. eventuele suggesties die na wat denkwerk naar voren komen.

Link naar reactie
  • 1

Een hele belangrijke zaak die (vrijwel) altijd wordt vergeten; Feedback naar diegene die de enquête invult. Ik denk dat het een stimulans kan zijn voor mensen om uiteindelijk te weten dat er daadwerkelijk wat met het onderzoek gedaan is.

 

eerste stap - bedankt voor het invullen van de enquete, wilt u op de hoogte gehouden van de resultaten van dit onderzoek vink dan ja aan.

 

tweede stap - Beste .... naar aanleiding van ons onderzoek is gebleken dat onze dienstverlening op verschillende punten te wensen overliet. wij hebben daarom de volgende acties ondernomen. Actie A actie B Actie C

 

www.pitchparrot.com - Wij vertellen jouw verhaal in een pakkende animatie van één minuut.

 

www.zeauw.nl - Effectieve websites en webapplicaties.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.