• 0

TNT rekent te veel voor brievenbus post

Goedenavond,

 

 

Wij hebben een webwinkel in feestartikelen.

 

Wij gebruiken het programma Parcelware van TNT om de pakketten en enveloppen te frankeren die naar onze klanten verstuurd moeten worden. Iedere dag komt TNT alle pakketten en enveloppen bij ons ophalen.

 

Nu krijgen wij laatst een factuur van TNT en daarop blijkt dat TNT voor alle poststukken (zowel pakketten als enveloppen) een basistarief rekent van 3.58 euro. Voor de pakketten klopt dit wel, zo hebben wij contractueel met TNT afgesproken. Maar het tarief voor de enveloppen is natuurlijk veel te hoog, daar op een envelop een postzegel van 0.44 euro kan.

 

Natuurlijk hebben we gebeld naar TNT en die zeggen dat het softwarepakket Parcelware alleen voor pakketten bedoeld is. Als wij onze enveloppen ook via dit pakket frankeren, dan neemt TNT ze in dezelfde behandeling als een envelop.

 

Maar als dat zo is, dan moet TNT de enveloppen ook aan de klant uitreiken maar dat doen ze niet, ze gooien de envelop gewoon door de brievenbus. Logisch natuurlijk maar daar wil ik dan ook het juiste tarief voor betalen (0.44 euro).

 

Kennelijk zijn wij verkeerd voorgelicht en heb ik begrepen dat je zowel pakketten als enveloppen met deze software kan frankeren. Maar niemand heeft ons er op geattendeerd dat wij enveloppen niet met deze software moeten frankeren omdat je dan bijna 10x zoveel betaalt als een gewone postzegel.

 

Kan ik deze schade (inmiddels 200 enveloppen a 3.58 euro verstuurd) bij TNT verhalen?

 

Ik kan in ieder geval een mail sturen naar klanten die hun bestelling in een envelop hebben ontvangen met de vraag of deze envelop door TNT persoonlijk aan hen is uitgereikt. Wat dus zou moeten als TNT de enveloppen als pakket zouden hebben behandeld. Wat nergens op slaat want wie wil nou een envelop versturen voor de kosten van een pakket.

 

Ik hoop dat iemand mij kan adviseren.

 

 

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

dat is inderdaad een duur foutje...

maar in dat geval heb je dus ook voor elke zending een barcode ontvangen die je via tracktrace zou moeten kunnen traceren.

 

Zijn deze zendingen via het tracktrace systeem te volgen?

 

Zo ja zal je er niet veel mee kunnen, je kan dan moeilijk aantonen dat ze hun werk niet goed gedaan hebben en de fout van het verkeerd verzenden ligt bij jou.

 

Zijn al deze zendingen echter niet in het tracktrace systeem te volgen zou ik ze nog eens bellen en aangeven dat je een oplossing wenst omdat ze niet gedaan hebben waarvoor je betaald hebt.

 

je zal dan een antwoord krijgen dat je nu eenmaal niet verzekerd verzonden hebt en dat het ze verder niks intereseerd dat ze hun werk niet goed gedaan hebben (maar dan omschrijven ze dat iets netter) maar dan zou ik bij zo een hoeveelheid gewoon aangifte van diefstal doen (laat ze dan maar aantonen dat ze het wel hebben afgeleverd).

 

Eerste vraag is dus in elkgeval of de tracktrace codes te volgen zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

tja... als ze een paar honderd zendinegn niet via de juiste procedure hebben afgeleverd kan je een paar dingen doen:

 

1. helemaal niks

2. een klacht indienen waarop je een brief krijgt waaruiit duidelijk blijkt dat ze schijt aan je hebben en er niks mee gaan doen

3. proberen er nog iets uit te halen en dat kan door te suggereren dat ze alle pakjes kwijtgemaakt hebben (er zijn een paar honderd zendingen met tracktrace code niet via het systeem terug te vinden en dus verdwenen) (waarvan dus nog niet duidelijk is of dit het geval is) of je moet dus een rechtzaak starten om wanprestaties aan te tonen en zo schade vergoeding te krijgen maar dat laatste zal wel onmogelijk zijn vanwege hun algemene voorwaarden.

 

Daarom is aangifte diefstal de beste insteek voor TNT lijkt mij omdat ze dan zullen moeten aantonen dat ze wel degelijk afgeleverd hebben en niet meer met een lullig afwijzings briefje wegkomen.

 

Is zeker geen geweldige methode maar je moet met TNT toch iets als ze hun werk weigeren goed te doen.

 

Maar voordat er verder iets over gezegt kan worden zal de TS moeten aangeven of de zendingen wel via tracktrace zijn te volgen.

Link naar reactie
  • 0

In de automatiseringswereld heeft men daar een gevleugelde term voor: RTFM

 

In de algemene voorwaarden van TNT staat:

 

De bestelling van postzendingen zonder aanvullende diensten vindt in principe

plaats door die postzendingen te deponeren in de brievenbus behorende bij het op de

zending vermelde adres. Onder adres wordt in dit verband verstaan het door de

gemeente toegekende adres, bestaande uit straatnaam, huisnummer, eventuele

huisnummertoevoeging en woonplaats.

 

Het lijkt mij dat je geen poot hebt om op te staan. Helaas een duur foutje maar het lijkt mij dat je hier formeel niets aan kunt doen anders dan coulance vragen bij je relatiebeheerder.

Link naar reactie
  • 0

In de automatiseringswereld heeft men daar een gevleugelde term voor: RTFM

 

Voor de leken:

 

RTFM=Read The F*cking Manual

 

(kan me voorstellen dat niet iedereen die term kent)

 

Verder is het inderdaad een duur foutje en TNT kennende is coulance ver te zoeken...ze zullen zich wel beroepen op de kleine lettertjes.

 

Succes gewenst!!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb vandaag voor 't eerst ook pakketpost in jiffy enveloppen aangeboden. Je krijgt gewoon een Track & Trace code (dit doe ik bewust). Heb vandaag 3 pakketjes en 3 enveloppen aangeboden bij het TNT business point en die staan gewoon op status 'onderweg' in mypost, dus ze geven, als je het aanmeldt als pakketpost ook gewoon een Track & Trace code.

 

Ik ben bang dat je je geld niet gaat terugkrijgen en dat je een les geleerd hebt die je 500 euro extra heeft gekost. De beste lessen in 't leven zijn nooit goedkoop. Bekijk het ook van de zonnige kant: het is vervelend dat het is gebeurd, maar als je in korte tijd 200 items hebt verzonden, dan is deze tijdelijke tegenslag snel weer goed gemaakt.

 

Success,

 

Nick.

Link naar reactie
  • 0

 

...

Kennelijk zijn wij verkeerd voorgelicht en heb ik begrepen dat je zowel pakketten als enveloppen met deze software kan frankeren. Maar niemand heeft ons er op geattendeerd dat wij enveloppen niet met deze software moeten frankeren omdat je dan bijna 10x zoveel betaalt als een gewone postzegel.

...

 

 

Als ik de term Parcelware hoor, associeer ik dat met pakjes en niet met enveloppen. Of je verkeerd bent voorgelicht kunnen wij niet weten natuurlijk, het kan ook zijn dat je het zelf verkeerd geinterpreteerd hebt.

 

TNT maakt fouten, maar in dit geval ben ik daar niet zeker van. Ik zou een beroep doen op coulance, maar als ze daar in niet op ingaan, slik je verlies en onderneem vrolijk verder.

 

Edit: even zoeken op tnt.nl geeft de volgende info:

"Verstuurd u meer dan 100 pakketten per jaar? Dan verwelkomen wij u graag als zakelijke relatie. Dat geeft u veel extra voordeel:

 

U ontvangt aantrekkelijke kortingen

Hoe meer pakketten u per jaar verstuurt hoe groter uw voordeel.

 

U stelt uw eigen producten samen

Onze standaard dienstverlening is zeer compleet. En door het te combineren met onze aanvullende diensten stelt u zelf uw ideale pakketproduct samen. Helemaal op maat. Alle combinaties zijn mogelijk.

 

We maken verzenden zo makkelijk mogelijk

Onze gratis verzendapplicaties Parcelware en MyPost maken van pakketten verzenden kinderspel. U kunt uw pakketten via uw computer of het internet verzendklaar maken zonder dat daar een document aan te pas komt. "

 

Het gaat dus duidelijk om pakketten...

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 1

Hartelijk dank voor de vele reacties ;D

 

Wat ik nu ga doen is een brief sturen naar TNT en een beroep doen op hun coulance. Al ben ik bang dat als zij voet bij stuk houden, ik weinig kans maak inderdaad.

 

Misschien kan ik mij wel beroepen op de volgende tekst op hun website:

 

"1. Brieven, drukwerken, kaarten, buspakjes (binnenland) Kenmerken:

 

Maximumgewicht: 3 kg

Aanbieden via de TNT Post brievenbus

Let op:

 

Minimumformaat: 14 x 9 cm

Maximumformaat: 38 x 26,5 x 3,2 cm (kaarten: 23,5 x 16,2 cm)

Kaarten zonder envelop moeten stevig (min. 170 grams papier) en vlak van oppervlak zijn

Kaarten die niet rechthoekig of vierkant zijn, dienen in een envelop verzonden te worden"

 

Hetgeen wat wij dus hebben verstuurd is brievenbuspost en zal dan als zodanig moeten worden berekend.

 

Aangifte van diefstal vind ik zelf wat ver gaan. TNT en wij zullen hierna vaker door 1 deur moeten gaan.

 

De factuur van februari moet nog komen en moet ik nog betalen. Ik denk niet dat het slim is om hiermee te onderhandelen. Toch?

 

Ik denk dat ik inderdaad het verlies maar moet accepteren voorlopig en blij mag zijn dat het meer 2 maanden betreft en de kosten dus eenmalig zijn geweest. Maar ik ga in ieder geval nog proberen om er wat van te maken.

 

Ik zal de ontwikkelingen blijven posten.

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie
  • 0

Oh ja, ik zal straks ook eens kijken of de track & trace code te herlijden is op de site van TNT. Al zegt dat ook niet alles want als wij een envelop met een postzegel verzenden en plakken daar heel brutaal een barcodesticker op, dan wordt deze ook vaak ingescand en is deze te volgen in het track & trace systeem.

 

Wat dat betreft is TNT niet echt consequent.

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie
  • 0

Beste Marcel,

 

je hebt als webwinkelier je partij verkeerd aangeleverd, daar kan TNT niks aan doen. Ik zou nergens aan refereren en in eerste instantie zelfs niet schrijven. Bel een accountmanager of de klantenservice en vraag om coulance.

 

Groet,

 

Highio

 

P.S. bestaat er zoiets als voorlichtingsbijeenkomsten voor (internet)ondernemers? Ik heb dergelijke bedrijven bijvoorbeeld ook nog nooit bij startersdagen gezien.

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

TNT kan er niks aan doen als hij een partij verkeerd aanleverd nee.

Maar TNT zou dan wel die partij moeten verwerken op de manier waarop het aangeboden is, in dit geval dus als pakket en dus niet als er betaald is als pakket het als brief bezorgen.

 

TS had het wel expres als pakket kunnen verzenden om zo de aflevering van de brieven te kunnen volgen.

Indien TNT het dan dus gewoon in de brievenbus heeft gestopt zonder verdere scan heeft TNT niet de dienst uitgevoerd waar de TS voor betaald heeft.

Link naar reactie
  • 0

Beste Vossie, dat laatste weten we nog niet (zonder verdere scan), maar met wat meer technische kennis van post- en pakketverzending zouden ook veel misverstanden uit de wereld geholpen kunnen worden.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste allemaal,

 

TNT heeft mij net terug gebeld en zij geven aan dat zij de enveloppen als pakketten hebben behandeld.

 

Als ik ook steekproefsgewijs wat barcodes van enveloppen traceer, dan kan ik inderdaad het verloop van de zending volgen.

 

Dus moet ik mij beroepen op het feit dat TNT de enveloppen gewoon door de brievenbus heeft gegooid. Dat dit gebeurd is, kan ik wel hard maken maar TNT zegt dan dat als het pakket kleiner is dan zoveel mm en minder weegt dan zoveel gram, zij het door de brievenbus mogen gooien.

 

Dit laatste zou ik eens ergens op internet moeten zoeken. Eens kijken of er ergens vermeld staat of pakketten echt persoonlijk moeten worden afgegeven. Indien iemand deze info weet te staan, dan hoor ik het heel graag.

 

Op mijn vraag of TNT geen coulance kent, kreeg ik te horen dat hij daar geen besluit op kon nemen. Hij zou regelen dat ik terug wordt gebeld door diegene die mij Parcelware heeft aanbevolen. Afwachten maar dus.

 

Wij versturen voor 5000,00 euro per maand, hij vond het ook niet al te erg als wij eens uit gingen kijken naar een andere bezorgdienst. Iemand tips?

 

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie
  • 0

Beste Marcel, het kan voor jou misschien een slechte ervaring zijn, maar ik zie TNT niks verkeerd doen en ze bellen zelfs terug, moet je bij andere partijen maar eens om komen. Met een beetje geluk word je nog gecompenseerd.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

1 strohalm gevonden op internet op de site van TNT:

 

Voorwaarden

Pakketten die binnen Nederland verstuurd worden, moeten aan de onderstaande voorwaarden voldoen:

 

niet zwaarder dan 30 kg;

niet groter dan 140x78x58 cm;

niet kleiner dan 10x10x1 cm.

 

En dan doel ik vooral op de laatste regel.

 

Terwijl ik deze post aan het tikken ben wordt ik weer gebeld door TNT. De man heeft ruggespraak gevoerd met zijn leidinggevende en hij geeft aan dat hij niet kan achterhalen dat ik verkeerd geinformeerd ben en dat hij daarom wel bereid is tot coulance. Maar alleen als ik daar 100% tevreden over ben. Ik moet niet rekenen op het totale bedrag of op de helft.

 

Ik heb nu met hem afgesproken dat ik ga uitzoeken hoeveel schade ik daadwerkelijk heb geleden en dat ik een voorstel doe om daarvan allebei de helft te betalen. In hoeverre we daar uitkomen, laat ik zeker even weten.

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie
  • 1

Beste Marcel, het kan voor jou misschien een slechte ervaring zijn, maar ik zie TNT niks verkeerd doen en ze bellen zelfs terug, moet je bij andere partijen maar eens om komen. Met een beetje geluk word je nog gecompenseerd.

 

Groet,

 

Highio

 

Klopt ook helemaal Higio, de dienstverlening van TNT is gewoon goed. Mijn emoties hadden even de overhand.

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie
  • 0

..

Dus moet ik mij beroepen op het feit dat TNT de enveloppen gewoon door de brievenbus heeft gegooid. Dat dit gebeurd is, kan ik wel hard maken maar TNT zegt dan dat als het pakket kleiner is dan zoveel mm en minder weegt dan zoveel gram, zij het door de brievenbus mogen gooien.

 

Hier is volgens mij niets mis mee. Het hoeft alleen maar persoonlijk te worden overgedragen als je aangeeft dat je moet tekenen voor ontvangst. Ook als een pakket door de brievenbus zou passen hoeven ze niet aan te bellen en mogen ze het gewoon in de brievenbus stoppen.

Link naar reactie
  • 1

Dus moet ik mij beroepen op het feit dat TNT de enveloppen gewoon door de brievenbus heeft gegooid. Dat dit gebeurd is, kan ik wel hard maken maar TNT zegt dan dat als het pakket kleiner is dan zoveel mm en minder weegt dan zoveel gram, zij het door de brievenbus mogen gooien.

 

Dit laatste zou ik eens ergens op internet moeten zoeken. Eens kijken of er ergens vermeld staat of pakketten echt persoonlijk moeten worden afgegeven. Indien iemand deze info weet te staan, dan hoor ik het heel graag.

 

 

In mijn vorige post heb ik dat al vermeld. In artikel 17.1.2 van de algemene voorwaarden staat dit te lezen.

http://www.tntpost.nl/voorthuis/images/Algemene%20voorwaarden%20opgedragen%20Postvervoer%202007_tcm44-304697.pdf

 

Hier staat dat postzendingen zonder aanvullende diensten (aangetekend) in principe gewoon in de brievenbus wordt gedeponeerd.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat ze zendingen die erin passen gewoon in de brievenbus gooien is toch juist wenselijk? Voor je klanten zou het bijzonder irritant zijn als ze iedere keer die dingen moesten gaan ophalen op het postkantoor (want die postbodes komen altijd als je niet thuis bent) terwijl ze gewoon bezorgd hadden kunnen worden.

 

Uiteraard vervelend dat je teveel betaald hebt, aangezien bezorgen als brief (zonder tracktrace) ook wel had volstaan, maar dat is niet exact hezelfde... uiteraard wel iets om voortaan te doen, zeker als het kleine zendingen (tot 20/50 gram oid) betreft.

 

Link naar reactie
  • 0

Vandaag een voorstel gedaan aan TNT om allebei de helft voor onze rekening te nemen.

 

Wij verzonden 340 enveloppen waar we normaal gesproken 448.80 euro voor zouden moeten betalen.

TNT rekende er 1217.20 euro voor

 

Een verschil dus van 768.40 euro.

 

Ik heb ze om coulance gevraagd voor 384.20 euro.

 

Ik ben benieuwd.

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie
  • 0

Ben benieuwd naar die coulance, klinkt wel alsof ze je echt tegemoet willen komen.

Hoe ziet zo'n frankering er in de praktijk uit eigenlijk? Je hebt dat ParcelWare en die maakt etiketten die je op je stukken plakt, of hoe zie ik dat voor me? En staat daar dan geen frankeerbedrag op, alleen maar een code oid?

 

Ik zou het wel heel menselijk vinden dat je als bezorger bij TNT post niet op het idee komt om een brief te gaan behandelen als een pakket. Gewoon lekker in de brievenbus, lijkt mij ook veel logischer :-)

Ik kan me ook niet voorstellen dat diegene in z'n bezorgsysteem iets ISO9001-erigs ingebouwd heeft dat als pakket gefrankeerde brieven onderschept, een notificatie geeft dat je voor deze brief moet aanbellen (etc.).

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Op zich heb ik wel eens meegemaakt dat buitenlandse zendingen mee gingen met de pakkettenchauffeur ipv met de brievenpostbode, terwijl ze feitelijk wel door de brievenbus pasten. Het waren dat wel van die bubble-wrap enveloppen, maar binnen nederland hadden die gewoon als brief verzonden kunnen worden... dus er iets wel ergens een -iets- ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.