• 0

Wat helpt tegen de crisis?

Ondanks miljardensteun van de overheid verergert de economische crisis in rap tempo.Steun aan Fortis of ING voorkomt niet dat deze aandelen verder kelderen. Nu wil het kabinet fors gaan bezuinigen (vooral tenkoste van de gewone man)

Zelf denk ik dat er betere manieren zijn om de economische crisis aan te pakken: Bijvoorbeeld een kortere of langere BTW verlaging of BTW-vrije periode om de consument tot meer aankopen te verleiden. Bij de Mediamarkt hadden ze zo'n BTW-vrije actiedag en het was letterlijk stampvol.Dit is dus een goed idee voor alle winkeliers.

Hebben andere Hgherlevelaars nog goede ideeen voor crisisbestrijding?

 

Paul

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben het met je eens dat er meer moet gebeuren dan alleen snijden in de kosten.

 

Maar BTW-verlaging is geen alternatief voor kostenbesparing zoals je suggereert.

 

Er is nu eenmaal een fors begrotingstekort. Ga je de BTW verlagen dan zal het begrotingstekort alleen maar toenemen, en moet je elders nog meer bezuinigen.

 

Ik zal eerlijk zeggen dat ik de oplossing niet weet. Kan hier allemaal mooie aantrekkelijk klinkende plannen lanceren over wat het kabinet zou moeten doen, maar ik heb niet de kennis om de consequenties van wat ik voorstel te overzien, en dus zijn mijn voorstellen per definitie slechte voorstellen.

 

Lijkt me dus ook beter dat ik me daar niet aan waag.

 

Het enige dat ik kan bedenken is hoe ik zelf meer kan verkopen, zelf kan bezuinigen en mijzelf aantrekkelijker kan maken voor mijn klanten. Als iedere ondernemer zich daar nu eens op zou focussen in plaats van negatief te l#llen en de schuld bij allemaal partijen te leggen waar ze toch geen invloed op hebben dan zou het allemaal misschien niet veel beter zijn, maar in ieder geval prettiger.

 

Frans

 

Zoals mijn opa altijd zei: niet lullen maar poetsen.

Link naar reactie
  • 1

Ik ben van mening dat de crisis een beetje kudde gedrag is ontstaan door de overheid. Neemt niet weg dat het een erg minder leuke periode is voor iedereen !

 

Mijn mening is dat de overheid eens open kaart moet spelen naar zijn bevolking. Dit omdat er veel zaken gebeuren waar wij niets vanaf weten. Er zitten miljarden in de kas waar wij echt wel mee geholpen kunnen worden. Alleen weten we dat waarschijnlijk niet en moeten juist WIJ voor de kosten opdragen. Denk idd aan ING en FORTIS deze bedragen zijn als je logisch nadenkt investeringen geweest voor hooguit 1 dag om proberen cijfers recht te trekken en niet om te investeren in het bedrijf zodat het beter gaat.

 

Bedoel zijn we er van bewust dat we ongeveer per week 3 miljoen euro teveel in de parkeer automaat stoppen? Waar gaat dat geld heen?

 

Aantal zaken wat goed zou kunnen zijn:

 

- Investeer in alle branchorganisaties om speciale acties uit te zetten bij hun leden zodat koopkracht toeneemt.

- Bedenk iets aantrekkelijks voor gedeelte van de spaarcenten van ons. Door het kudde gedrag houd iedereen zijn hand op de knip. Het gevolg hiervan is : het blijft onder het matras liggen of op de rekening staan. Zolang dit blijft gebeuren zal de koopkracht niet bevorderen. ( in combi met punt 1 )

- Kort op alle topsalarissen. Adje van KPN krijgt gewoon 4,5 miljoen mee als bonus over 2008 te gek voor woorden. Als iedereen 1/2 zou inleveren en weer terug in de maatschappij zouden stoppen zou dat weer wat extra opleveren. En dan heb ik het alleen nog maar over de bonussen en niet het salaris.

- Geef ipv 20 miljoen voor de lotto, postcode loterij, staatsloterij e.d bijv 200.000 x 1000 euro.

 

Dit zijn een aantal zaken die mij even snel te boven kwamen. Maar als je er over gaat nadenken kan je de hele dag doorgaan lijkt me. Lijkt mij ook niet de meest moeilijke oplossingen toch? Ook ik ben van mening dat ik niet weer wat hier de gevolgen van zijn maar ze zijn misschien erg eenvoudig en behulpzaam dus vandaar wel een uitgesproken gedachte.

 

 

 

 

MKB Cursussen is de ideale partner voor al uw Trainingen en Cursussen op gebied van Verkoop, Retail en Sales. Betaalbaar en goede kwaliteit !

 

Wij geven oa : Verkooptraining, Klantvriendelijkheidstraining, Telefonische verkoop, Winkeldiefstalpreventie.

 

www.mkbcursussen.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik ben van mening dat de crisis een beetje kudde gedrag is ontstaan door de overheid. Neemt niet weg dat het een erg minder leuke periode is voor iedereen !

 

Door de overheid? Vooral meer door de media die om kranten te verkopen de chocoladeletters steeds groter maken en de burgers zelf

 

Er zitten miljarden in de kas waar wij echt wel mee geholpen kunnen worden. Alleen weten we dat waarschijnlijk niet en moeten juist WIJ voor de kosten opdragen.

 

Oh, waar zitten die miljarden dan?

 

Bedoel zijn we er van bewust dat we ongeveer per week 3 miljoen euro teveel in de parkeer automaat stoppen? Waar gaat dat geld heen?

 

Hoezo teveel? Als er voor de overheid 3 miljoen minder binnenkomt dan moeten ze het ergens anders vandaan halen of die 3 miljoen gaan bezuinigen.

 

 

- Bedenk iets aantrekkelijks voor gedeelte van de spaarcenten van ons. Door het kudde gedrag houd iedereen zijn hand op de knip. Het gevolg hiervan is : het blijft onder het matras liggen of op de rekening staan. Zolang dit blijft gebeuren zal de koopkracht niet bevorderen. ( in combi met punt 1 )

 

Wie is er nu schuld? De overheid die niet genoeg doet of de burger die zijn hand op de knip houdt?

 

- Kort op alle topsalarissen. Adje van KPN krijgt gewoon 4,5 miljoen mee als bonus over 2008 te gek voor woorden.

 

Persoonlijk vind ik dit een van de weinige topbestuurders die in mijn ogen een hoge bonus mag verdienen. Maar da's persoonlijk. Die hele bonussenophef interesseert me trouwens toch al niet zoveel

 

Hier wordt de vraag gesteld wat een ander moet doen om de recessie aan te pakken. Is het niet relevanter jezelf af te vragen wat je kunt doen om hierin bij te dragen?

 

PS. kneus lijkt van mij, maar is het niet

 

Link naar reactie
  • 0
- Geef ipv 20 miljoen voor de lotto, postcode loterij, staatsloterij e.d bijv 200.000 x 1000 euro.
Reken eens...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Jammer dat ik een kneus krijg.

 

Als het adje zelf was kon ik er mee leven !

 

Het is idd de overheid en de media samen. Ze geven aan dat ze een tekort hebben van 200 miljard dit maken ze openbaar om ons al te laten weten dat wij gekort gaan worden waar ook maar gekort kan worden.

 

Tja dat weet ik dus niet waar die miljarden zitten maar is meer en gevoel misschien had ik dat er bij moeten zetten. Maar als je uit het niets zomaar miljarden weg kan geven kan je ook iets voor de medemens reserveren lijkt me toch?

 

Er is onderzoek geweest na de parkeer gelden. ( zal even terug zoeken en een link plaatsen) 3 miljoen te veel is in de zin van ik parkeer 10min maar ik gooi er voor 1 uur in. en zo komt er dus wekelijks 3 miljoen extra !

 

Denk idd dat ze wel beide schuld zijn. Maar de hand op de knip word veroorzaakt door de berichten in media en vanuit overheid. En als er iets in de krant staat nemen we dat vrij direct aan.

 

Niet om hier reclame te maken maar wij geven bijv. 50 % korting op onze trainingen in het MKB om bedrijven hun omzet stabiel te laten houden of zelfs hoger te laten uitkomen. Dus denk wel zeker mee in deze tijden.

 

 

 

 

MKB Cursussen is de ideale partner voor al uw Trainingen en Cursussen op gebied van Verkoop, Retail en Sales. Betaalbaar en goede kwaliteit !

 

Wij geven oa : Verkooptraining, Klantvriendelijkheidstraining, Telefonische verkoop, Winkeldiefstalpreventie.

 

www.mkbcursussen.nl

Link naar reactie
  • 0

:-[ Idd je hebt gelijk highio mijn excuus dit moet natuurlijk 20000 x 1000 euro zijn.

MKB Cursussen is de ideale partner voor al uw Trainingen en Cursussen op gebied van Verkoop, Retail en Sales. Betaalbaar en goede kwaliteit !

 

Wij geven oa : Verkooptraining, Klantvriendelijkheidstraining, Telefonische verkoop, Winkeldiefstalpreventie.

 

www.mkbcursussen.nl

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Hier wordt de vraag gesteld wat een ander moet doen om de recessie aan te pakken. Is het niet relevanter jezelf af te vragen wat je kunt doen om hierin bij te dragen?

 

Ja... dat vraag ik mij ook af? Hoeveel last hebben ondernemers op dit moment van de crisis?

 

Zo hier en daar zie ik namelijk ook lichtpuntjes:

 

Wat ik ook interessant om te lezen vond, is het blog van Leon van der Sande (Syntens) wat er zoal (buiten de overheid om) wel goed gaat.

 

Niet dat ik alles door een roze zonnebril zie. Beslist niet. Er wordt veel over gesproken en we dienen ons daardoor (of maken ons juist daardoor) zorgen.

Maar ik vraag mij af hoeveel raakt de crisis jullie binnen jullie business?

Heeft het een negatieve wending?

Of zie en vind je daar ook uitdagingen naar een positieve wending?

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Het is idd de overheid en de media samen. Ze geven aan dat ze een tekort hebben van 200 miljard dit maken ze openbaar om ons al te laten weten dat wij gekort gaan worden waar ook maar gekort kan worden.

 

Dus ze hadden niets moeten zeggen en gewoon ineens "surprise, daar zijn we weer"met maatregelen moeten komen.

 

Laten we wel onder ogen zien dat wat het kabinet op dit moment ook doet er altijd wel iemand is die het volkomen af zal branden. Niet dat ik het eens ben met ze, maar ze verkeren ook wel in een redelijk onmogelijke positie.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Frans,

 

Ik ben het met je eens wat er ook gaat gebeuren niet iedereen tevreden kan zijn. We zitten in een situatie waarin we net als in het voetbal 16 miljoen " bondscoaches" hebben die allen een andere mening hebben over hoe het beter kan.

 

MIjn gedachtegang is puur vanuit mijzelf hoe ik er tegen aankijk. Maar is gewoon mijn visie en wilt dus niet zeggen dat ik gelijk heb. Niemand zal in deze ooit gelijk krijgen ben ik bang omdat we maar een klein beetje van alles afweten.

 

Onmogelijk is het zeker voor ze maar zijn wel de mensen van wie wij afhankelijk zijn in het algemeen. Los van het feit dat wij als ondernemers ook onze eigen zaken kunnen bij stellen e.d zoals al eerder aangegeven in deze topic.

 

 

MKB Cursussen is de ideale partner voor al uw Trainingen en Cursussen op gebied van Verkoop, Retail en Sales. Betaalbaar en goede kwaliteit !

 

Wij geven oa : Verkooptraining, Klantvriendelijkheidstraining, Telefonische verkoop, Winkeldiefstalpreventie.

 

www.mkbcursussen.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste MKB Cursus,

 

ik hoop dat het kabinet met betere voorstellen komt. Ik zie je niks besparen of verbeteren met deze voorstellen. Waarom investeren in brancheorganisaties?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Highio,

 

Het zijn geen voorstellen die het kabinet van mij zou moeten overnemen. Bedoel wie ben ik ?? Het zijn gewoon eerste gedachtegangen waarbij ik zoiets had van hier zouden we op kunnen besparen

 

Investeren in de branchiseorganisaties:

 

Zodat deze hun leden kunnen helpen met verbeteringen zodat de koopkracht ten goede komt. Dus meedenken met de ondernemers om hun hoofd boven water te houden. Denk bijv. aan het verbeteren van kwaliteit van personeel, winkel zodat de stroom van klanten gewaarborgd zal blijven. Niet geheel onbelangrijk natuurlijk.

 

Nu word het ook wel gedaan maar er worden meestal wel vergoedingen gevraagd om aan te sluiten bij een brancheorganisatie. Stel dat de overheid deze vergoeding zal betalen voor een ondernemer of de BO hier compenseert dan is de gang naar de BO een stuk makkelijker en drempel lager.

 

Omdat de BO alles in hun branche monitoren weten hun waar de positieve kanten en de minder positieve kanten van hun branche zitten. En kunnen hierdoor inspelen om de markt te verbeteren en de gang naar een onderneming makkelijker te maken. Maar hier is weer geld voor nodig dus vandaar mijn punt investeren in BO

 

 

 

MKB Cursussen is de ideale partner voor al uw Trainingen en Cursussen op gebied van Verkoop, Retail en Sales. Betaalbaar en goede kwaliteit !

 

Wij geven oa : Verkooptraining, Klantvriendelijkheidstraining, Telefonische verkoop, Winkeldiefstalpreventie.

 

www.mkbcursussen.nl

Link naar reactie
  • 0

Als ik je gedachtengang al kan volgen, dan zie ik niet in waarom hier investeringen of vergoedingen van de overheid aan te pas zouden moeten komen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Highio,

 

Op het moment dat de mindere punten die naar voren komen bij de BO aangepakt kunnen worden neemt de koopkracht toe. De overheid kan hier financieel tegenmoet komen en plukt de vruchten van de toenemende koopkracht. De BO hebben hier ook niet de financiele middelen voor om dit per diect aan te pakken.

 

 

MKB Cursussen is de ideale partner voor al uw Trainingen en Cursussen op gebied van Verkoop, Retail en Sales. Betaalbaar en goede kwaliteit !

 

Wij geven oa : Verkooptraining, Klantvriendelijkheidstraining, Telefonische verkoop, Winkeldiefstalpreventie.

 

www.mkbcursussen.nl

Link naar reactie
  • 2

Maar ik vraag mij af hoeveel raakt de crisis jullie binnen jullie business?

 

 

Je wordt nog meer onzeker of jouw toeleveranciers nog wel hun diensten/producten kunnen afleveren en of jouw klanten nog hun rekeningen kunnen betalen. Echter al lang voor de crisis gingen er al veel bedrijven, waarmee ik zaken had gedaan, failliet (door o.a. mismanagement) Je kan dus de economische crisis niet van alles de schuld geven. Ik vind het nu wel de slechtste tijd om te gaan bezuinigen. Dat raakt de burgers in de portemonnee. Dat hadden zij al een paar jaar eerder moeten doen. Over de tijdelijke BTW verlaging wou ik tenslotte nog opmerken, dat als die tot grotere bestedingen leidt, die juist meer belastingsgeld oplevert.

Link naar reactie
  • 0

Per 1 december 2008 hebben ze in de UK ook het BTW tarief verlaagd van 17.5 naar 15%, wellicht dat er achter die besluit vorming ook nog het een en ander te leren valt, hoewel ik vermoed dat dit al in gang gezet is voordat er overal grootschalig paniek uitbracht (zo iets voer je volgens mij niet 1,2,3 door).

Link naar reactie
  • 1

Misschien wel interessant om te kijken op http://gevolgenrecessie.blogspot.com

Op deze blog schrijf ik regelmatig mbt de gevolgen van de recessie voor o.a. he MKB.

 

Waarom is het interessant?Ik ken jou niet, je autoriteit niet en je blog niet?

 

Wellicht kun je je eerst eens voorstellen in een van de daarvoor bestemde draadjes

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

persoonlijk denk ik dat je uit negatieve zaken positieve dingen moet proberen te halen. Bij een tegenslag kun je in een hoekje gaan zitten huilen en bij jezelf denken "o wat een ellende, hel en verdoemenis" een andere mogelijkheid is dat je de situatie van een afstandje bekijkt en probeert te leren; wat is er fout gegaan? waarom is het fout gegaan, wat kan ik op korte termijn doen om erger te voorkomen? wat kan ik op lange termijn doen om te zorgen dat dit niet weer gebeurt? welke kansen liggen er hier voor mij open?

 

Zoals sommigen al weten ben ik samen met wat anderen bezig om rondom de crisis een thema website op te zetten *spam* www.sterkeruitdecrisis.nl * technisch zijn we op dit moment rond en we zijn nu druk bezig om mensen te zoeken die vanuit een proactieve houding willen meedenken over de crisis. naar verwachting zijn we binnen twee weken live /end spam*

 

jezelf wentelen in ellende is even lekker maar ook tijdens en na een crisis gaat het leven door. Ik ben er van overtuigd dat dit het moment is om orde op zaken te stellen, het systeem van een afstandje te bekijken en veranderingen aan te brengen. Dit alles vanuit het oogpunt; van fouten moet je leren.

 

www.pitchparrot.com - Wij vertellen jouw verhaal in een pakkende animatie van één minuut.

 

www.zeauw.nl - Effectieve websites en webapplicaties.

Link naar reactie
  • 0

Waarde heren,

 

Sancho vraagt zich af hoe gemakkelijk het is om de crisis op te lossen. Zoals hij het hier leest is het helemaal niet moeilijk, maar waarom zitten we er dan toch middenin?

 

Sancho denkt misschien te moeilijk ???

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0

Seb vraagt zich af of Sancho bekend is met het begrip self-fulfilling prophecy? ik heb de afgelopen maanden talloze bedrijven gesproken die zeggen: nee hoor wij hebben absoluut geen last van de crisis maar we maken wel pas op de plaats. Seb wordt daar treurig van... jij ook Sancho?

 

De crisis is niet makkelijk maar we moeten het ook niet moeilijker maken dan het al is.

 

de kern van de oplossing ligt in klantgerichtheid, service en beloningen die in verhouding staan tot het geleverde.

www.pitchparrot.com - Wij vertellen jouw verhaal in een pakkende animatie van één minuut.

 

www.zeauw.nl - Effectieve websites en webapplicaties.

Link naar reactie
  • 0

Sancho heeft veel gesproken met zijn Don en weet dat die zo sterk gelooft in het gevaar van de molens, dat hij werkelijk ten strijde trekt om ze te vernietigen en er af en toe een klap van krijgt. Sancho denkt dat dit een voorbeeld is van handelen naar wat men gelooft (SFP).

 

Sancho weet ook dat twee aaneengesloten kwartalen van negatieve economische groei, officieel een recessie heet. Daartegenover staat dat het maar om enkele procenten gaat.. Veel mensen zullen er weinig van merken, tenzij men sterk afhankelijk is van die paar procenten, zoals bijvoorbeeld banken en hedgefunds (die veelvuldig gebruik maken van het hefboomeffect). Ook ondernemers, die veel met vreemd vermogen werken en op dit moment behoefte hebben aan nog meer vreemd vermogen, ondervinden nu hinder.

 

Kleine ondernemers doen er goed aan vooral te doen waar ze goed in zijn. Niet te veel druk maken om grote economische toestanden, waar men toch maar beperkte invloed op kan uitoefenen, maar gewoon ondernemen (werken en klanten zoeken).

 

Sancho wordt niet treurig als ondernemers de realiteit onder ogen zien. Het is nu niet de tijd om grote ambitieuze plannen te lanceren, maar juist om je te concentreren op core business. Een pas op de plaats, is daar een voorbeeld van. Het zou getuigen van enorm veel opportunisme om te roepen dat men geen last heeft van de recessie, hoewel mijn vriend Bill Gates dat ooit gedaan heeft en het hem best wel aardig vergaan is...

 

Sancho weet het dus ook niet ???

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.