• 0

Wel of geen ondernemer en BTW

Hallo,

Ik zit met een vraag die ik uiteraard ook aan de belastingdienst kan voorleggen maar wil toch ook graag jullie mening weten;

ik ben wao'er en ben begin 2008 met toestemming van het uwv gestart met een eenmanszaak. Ik heb geen lening oid hoeven afsluiten en heb gewoon nog steeds mijn uitkering. In het afgelopen jaar heb ik voor ongeveer 6000 euro uit eigen middelen geinvesteerd in apparatuur, portfolio, aquisitie, netwerken, enz enz. Dit voornamelijk begin vorig jaar uitgegeven toen ik nog zeer enthousiast aan dit avontuur begon. Helaas, mijn gezondheidsproblemen verergerde en de credietcrisis sloeg toe. Al met al heb ik door allerlei omstandigheden slechts één klant gehad in 2008 wat mij slechts 1000 euro incl btw opleverde.

Dit zorgt voor de volgende vragen:

- Ben ik ondernemer voor de IB of kan ik die 1000 euro beter opgeven als "resultaat overige werkzaamheden"

- en kan ik dan wél de BTW die ik heb uitgegeven (met die 6000 euro investeringen uit eigen middelen) terug vorderen.

- Kan ik kosten aftrekken die ik heb gemaakt (maar ik heb amper inkomsten gehad uit onderneming dus waarvan trek ik dat af)

Ik verwacht door mijn gezondheidsproblemen dit jaar ook niet veel inkomsten te genereren, misschien is dat van belang om te weten.

 

Ik hoop dat iemand hier de antwoorden op weet?

Alvast hartelijk dank!

Met vriendelijke groet,

Debby

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Hoi Debby

 

Hier hebben we een fraaie column voor als zeg ik het zelf ;)

 

https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/169

 

Het is (nog) geen IB onderneming, dus zou ik het aangeven als resultaat overige werkzaamheden. Kosten uiteraard ook in de IB aftrekken. Let wel: de fiscus kan het hier niet mee eens zijn omdat je niet bepaald een winstgevende onderneming draait en de verwachtingen ook niet best zijn. Er moet op termijn wel een continue winstgevendheid ontstaan.

 

Voor de BTW geldt hetzelfde.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.