• 0

Horeca onderneming

 

Hallo,

 

Een maand terug heb ik hier ook wat vragen gesteld en ik vroeg mij af of er iemand is die mij misschien iets kan vertellen over de volgende kwestie:

 

Ik en een collega kunnen een bar/cafe overnemen in mallorca.

 

- bar maakt ongeveer een omzet van 100.000 waarvan 20.000 euro winst. (in 7maanden; seizoensgebonden)

 

- Het laatste jaar is helaas niet zo goed gegaan omdat de eigenaar een werknemer erin heeft gezet op loonbasis en die

heeft niet erg haar best gedaan. (die verdiende toch niet meer of minder).

 

het pand word niet van ons, we betalen voor de goodwill, inventaris en het contract van 10 jaar huur. De huur is 20.000 euro (zit al in de kosten berekend).

 

Hoewel dit natuurlijk niet de meest uitgebreide informatie is vroeg ik me toch af wat jullie hiervan vinden. Helaas, hebben we ook niet veel meer gegevens voorhanden behalve dan een 'goed' verhaal van de verkoper. De vraagprijs is 50.000 euro!

 

Wat denken jullie op basis van deze gegevens wat deze onderneming waard is?????????

 

winst per jaar X 3 = (een vuistregel??) aan de andere kant willen we naast de investering zo snel mogelijk af te betalen

ook iets overhouden in de eerste jaren.

Ook vroegen we ons af of het risico niet te groot is op basis van de eerdere behaalde cijfers, wat zegt dit nou helemaal? en zo veel winst is het misschien ook weer niet?

 

 

Alvast bedankt voor jullie reacties,

 

Groetjes

 

Bart

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hallo Bart,

 

Het lijkt mij dat er geen sprake kan zijn van goodwill als er maar € 20.000 winst is, hier moet de ondernemers beloning nog van af vermoed ik en dan resteert er een negatieve goodwill.

 

De onderneming lijkt mij niet meer waard dan de waarde van de inventarissen op 2de hands markt.

 

3 x winst als vuistregel wordt vaak gebruikt in de horeca maar het gaat dan wel om overwinst, dus winst na aftrek ondernemers beloning. En misschien kun je overwegen om de inventaris ook te huren i.p.v. te kopen.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

 

Ik ken de tent best goed.

 

Ben er dit jaar nog niet geweest maar heb al meerdere malen in dezelfde omgeving gewerkt als entertainer.... In principe is het een bar waar overdag mensen op t terassje een drankje doen en waar er s avonds wat nederlandse muziek word gedraaid. Het is geen disco maar gewoon een gezellig kroegje! Een beetje nederland onder de zon?

 

Het zijn met name Nederlandse mensen die er komen. De bezoekers zijn gemixed kwa leeftijd, van 18 tot 50 ongeveer.

 

De goodwill vind ik inderdaad ook er moeilijk om mee te rekenen omdat er inderdaad niet echt sprake is van een grote winst. Na aftrek van het ondernemingsloon is daar niets meer van over.

 

Het is met name het goede gevoel, intresse en de uitdaging die me extra motiveert. In principe is dat ook wel wat waard, toch? Als dit toch iets is wat ik altijd al gewild heb. Om die reden zien we dit ook als een soort KANS en daarom willen we eventueel wel wat betalen.

 

vraagje: Omdat we niet in een pand investeren maar een huurcontract overnemen word t risico natuurlijk groter, in hoeverre heeft dit invloed op de vraagprijs? gezien t feit dat we niet terug kunnen vallen op een pand maar aan een huurcontract vastzitten?

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik ken de tent best goed.

 

Ben er dit jaar nog niet geweest maar heb al meerdere malen in dezelfde omgeving gewerkt als entertainer.... In principe is het een bar waar overdag mensen op t terassje een drankje doen en waar er s avonds wat nederlandse muziek word gedraaid. Het is geen disco maar gewoon een gezellig kroegje! Een beetje nederland onder de zon?

 

Het zijn met name Nederlandse mensen die er komen. De bezoekers zijn gemixed kwa leeftijd, van 18 tot 50 ongeveer.

 

De goodwill vind ik inderdaad ook er moeilijk om mee te rekenen omdat er inderdaad niet echt sprake is van een grote winst. Na aftrek van het ondernemingsloon is daar niets meer van over.

 

Het is met name het goede gevoel, intresse en de uitdaging die me extra motiveert. In principe is dat ook wel wat waard, toch? Als dit toch iets is wat ik altijd al gewild heb. Om die reden zien we dit ook als een soort KANS en daarom willen we eventueel wel wat betalen.

 

vraagje: Omdat we niet in een pand investeren maar een huurcontract overnemen word t risico natuurlijk groter, in hoeverre heeft dit invloed op de vraagprijs? gezien t feit dat we niet terug kunnen vallen op een pand maar aan een huurcontract vastzitten?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Begrijp ik het goed dat jij en je collega dit samen gaan oppakken en dat er in die 80k kosten geen ondernemersbeloning zit, oftewel, jij en je collega zijn dan nog niet betaald? Als dit zo is, dan is het natuurlijk drama als je 7 maanden moet werken voor 10.000 euro per persoon bruto.

 

Klopt dit?

 

Link naar reactie
  • 0

 

Hallo,

 

 

- Het laatste jaar is helaas niet zo goed gegaan omdat de eigenaar een werknemer erin heeft gezet op loonbasis en die

heeft niet erg haar best gedaan. (die verdiende toch niet meer of minder).

 

 

 

 

Dit klinkt als, is van een oud vrouwtje geweest!

 

En in hoeverre kun je spreken van Goodwill, aangezien je geen vast klanten hebt, maar alleen maar toeristen die er tijdelijk vervblijven.

Link naar reactie
  • 0

Wordt het in Mallorca ook geaccepteerd dat je je daar als nieuwe ondernemer zou gaan vestigen? Er zijn meerdere plekken aan de Spaanse Costa waar je als nieuwe ondernemer wordt weggepest. Calella bestaat volledig uit 2 kampen.

 

Als je de kroeg overneemt, zorg er dan wel voor dat je een doelgroep eigen durft te maken. De doelgroep 18-50 klinkt als een tent waar je van 9uur 'sochtends tot 3uur 'snachts in bezig bent. Zeker met het toerisme in Mallorca zijn er kansen zat, om het te laten draaien. Dan alleen niet op de manier hoe het nu draait.

 

Of dit invloed heeft op de prijs, inventaris etc. Dat is natuurljk aan jou. Nu lijkt het me niet rendabel om er iets mee te doen.

SKY training presents: 'Your presentation S*CKS' - Because you can be different..

Link naar reactie
  • 0

 

bedankt voor de reacties!

 

In principe zouden we voor 50.000 euro inderdaad al een eind kopen. Het feit is alleen dat we dan genoegen moeten nemen met een 2de rangs locatie. Voor hetgeen dat wij willen runnnen is de locatie van enorm belang en we wensen dan ook geen genoegen te nemen met een mindere locatie. Dus.. NEE, we kunnen geen vergelijkbare bar van de grond af opbouwen.

 

Het punt van 'de collega' is geen probleem. Ik gebruik collega omdat ik 't op dit forum zakelijk probeer te verwoorden maar dit is een vriend van mij in Nederland die ik heel goed ken.

 

Wat wel een interessant punt is en waar wij ook onze vraagtekens bij zetten is de 'goodwill'.

 

Als wij na aftrek van ons ondernemingsloon niets overhouden is er in principe dus geen sprake van overwinst. Dan zouden we dus ook geen goodwill hoeven te betalen volgens de 'vuistregels'. Daarbijkomend, het laatste jaar hebben ze een minimale winst gedraaid wat zou betekenen dat de locatie op zich niet heel bijzonder is. (Hoewel dit midden in het centrum is en ik vrij zeker kan zeggen dat het niet beter kan liggen in deze streek). Concluderend bedenk ik mij dat er dan weinig overblijft dan de inboedel zoals hier eerder al is aangekaart.

 

Innovateur: bedankt voor je uitgebreide reactie, dat word gewaardeerd.

 

Mochten we de tent overnemen zijn we inderdaad eigenaar van de inboedel. Ik heb zelf bijna 2 jaar in Mallorca gewerkt, overal op 't eiland, gedeeltelijk herken ik het geschetste beeld van de 'criminaliteit'. Naar mijn weten is dat in de streek waar wij over nadenken wel een stuk minder dan in Arenal, palma, magaluv en dergelijke. Daarbij zitten wij in een voornamelijk Nederlands/Engels gebied.

 

Wat het laatste jaar betreft. Daar heb je wel gelijk in. Helaas hebben we haar nog niet gesproken, hoewel ik betwijfel of zij van zichzelf zou zeggen dat ze niet geschikt was of dat ze niet haar best heeft gedaan zou dit absoluut wat verduidelijking kunnen geven.

 

Ik vroeg me af wat jij vind van de prijs op basis van deze cijfers. In alle redelijkheid denk ik ook niet dat het 50.000 euro waard is. Maar... als dit toch iets is wat we echt willen mag daar toch wel een prijskaartje aanzitten? Waarschijnlijk zijn we inderdaad 'idioot zoveel' maar het feit dat we dat doorhebben en toch erg kritisch zijn is toch ook wat waard? En er zit naar ons weten zeker potentie in de zaak als je er werk van maakt! (de huidige eigenaar is btw een nederlander en die hebben we al meerdere malen gesproken/gezien)

 

Nogmaals bedankt,

 

Alle tips zijn welkom!

 

(misschien zouden jullie ook iets kunnen vertellen over de crisis? in hoeverre/welke mate dat door zou kunnen dringen in onze onderneming?)

 

GROETEN

 

Bart

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

In principe zouden we voor 50.000 euro inderdaad al een eind kopen. Het feit is alleen dat we dan genoegen moeten nemen met een 2de rangs locatie. Voor hetgeen dat wij willen runnnen is de locatie van enorm belang en we wensen dan ook geen genoegen te nemen met een mindere locatie. Dus.. NEE, we kunnen geen vergelijkbare bar van de grond af opbouwen.

 

 

Begrijp ik het nu goed?

Er is nog geen lokatie bepaald?

 

edit: excuus ik snap het, als je zelf iets nieuws zou moeten bouwen kom je op een 2e rangslokatie terecht.

Link naar reactie
  • 0

Bij het overnemen van een onderneming gaat het allereerst om de getalletjes. 20k bruto marge op een omzet van 100k betekend inderdaad dat je voor die 20k zou moeten leven (een bruto marge van 20% vind i zowieso te laag, mik op zijn minst op 40%). En dat huur contract, hoe veel jaar zit je daar nog aan vast?

 

Kort door de bocht ziet het er naar uit dat je de persoon die de tent verkoopt een plezier doet, ik zou €1,- bieden en dat zou ik alleen doen als ik er van overtuigd zou zijn dat ik de marge zou kunnen verdubbelen in de eerste maand.

 

Met betrekking tot "vuist regels", ik begrijp dat dat vaak gezegd wordt maar daardoor komen ook veel mensen in de problemen. Volgens mij is het slimmer om als vuist regel naar je eigen geld te kijken en vooral niet naar de verkoper te luisteren. Als jij iets koopt voor 50k, kan je daar dan op zijn minst 10% rente op verdienen? Nee? Dan is het slimmer om je geld op een goede spaarrekening te zetten.

 

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ik krijg al een beetje het idee dat je het eigenlijk allemaal liever niet wil horen, maar ik ga toch nog een poging doen.

 

Als er 20k overblijft waar jij en je vriend van moeten leven dan kan dat niet. Dus dit betekent dat jullie fors potentieel moeten zien om meer te gaan omzetten.

 

Je moet na de start ook voorraad gaan inkopen, waar ga je dat van doen?

 

Ik begrijp dat de verkoper iets wil hebben voor zijn spullen maar dat is dan ook het enige wat hij zou moeten krijgen.

 

Misschien zit hij wel vast aan een huurcontract en is hij blij als de tent overgenomen wordt zodat hij van de verplichtingen af is?

 

Puur uitgaande van de huidige cijfers is het geen 50k waard omdat er geen geld overblijft, het is niets waard. Als je echter verwacht dat jullie er de komende jaren geld uit gaan halen, neem dan als vuistregel dat je in deze hyper risicovolle tijd en markt een zeer hoog rendement wilt halen en het geld er dus in max 2 jaar weer uit wilt hebben (na ondernemersbeloning).

 

Oftewel als je er 50k voor zou willen betalen dan zou dit betekenen dat de omzet min alle kosten min de ondernemersbeloning zou moeten uitkomen op 25k. Als dit haalbaar is, dan zou je het kunnen doen.

Link naar reactie
  • 0

Voor eigen beloning gebruik ik altijd minimum dga salaris (40.000) om mee te rekenen. Dus om die 50.000,- eruit te halen in 5 jaar zou je dan alleen al 90.000 euro moeten overhouden na kosten. Dus je moet vanaf jaar 1 500% beter draaien dan de tent nu doet, is dat realistisch?

 

In je posts ben jijzelf degene die probeert de (belachelijke) overnamesom van 50.000,- goed te praten. Van wat er nu overblijft kan de huidige eigenaar zichzelf sowieso niet bedruipen (en vrijwel ieder willekeurig baantje verdiend beter) je doet hem een gunst om alle lasten over te nemen (voor een miniscuul bedrag). Wat weerhoud je ervan om gewoon 1000,- te bieden en kijken hoe hij reageert?

 

Dat je begrijpt dat deze tent geen 50.000 euro waard is in mijn ogen niets waard als je er niets mee doet. Als jij straks die 500% beter draait en na eigen beloningen 10.000 euro over kunt houden is het nog steeds diezelfde 50.000 euro waard (vanuit hoe ik het bereken).

 

Dus als je het gewoon leuk vind en totaal niet uit bent op een rendement op je investering moet je het gewoon doen.

 

 

Heb je rekening gehouden met alle kosten buiten deze 50.000 euro om? Nieuwe voorraden, marketing oppakken, eventueel personeel, buffer voor stukgaande apparatuur?

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Misschien zit hij wel vast aan een huurcontract en is hij blij als de tent overgenomen wordt zodat hij van de verplichtingen af is?

 

 

Manon is de eerste die het zegt en ze heeft over de huurverplichting een heel stevig punt! Totaliseer 'ns de verplichtingen die er nu in "de zaak" zitten waar de huidige Nederlandse eigenaar vanaf is als er verkocht wordt... (huur, inkoop? personeel?)

 

Daarbij snap ik 1 ander ding niet: als er 20k per jaar overblijft met een niet zo denderend goed werkend vrouwtje achter de bar (ben benieuwd wat wederhoor oplevert overigens) waar meneer de huidige eigenaar niets voor hoeft te doen, dan rendeert zijn 80k (die hij krijgt voor de overname) dus 25% per jaar. Dat rendement zou ik niet graag kwijt willen!

 

Ergo: ik vind het zonder verdere informatie een l...koekverhaal en zou er vanaf zien, maarrrrrr:

als de locatie zo supergeweldig is ten opzichte van ander beschikbare schuren, dan moet je er gewoon niet eens over nadenken en er voor gaan (alhoewel ik me dan weer afvraag waarom 'ie niet meer vraagt: dus feitelijk heb je niets aan mijn antwoord;-))))

Ook over Madoff werd gezegd dat 'ie absoluut te vertrouwen was...

Link naar reactie
  • 1

Bij het overnemen van dit horecabedrijf zou ik vooral focussen op de toekomst: op je eigen plannen en mogelijkheden. Als je dat op een rijtje hebt kun je voor jezelf bepalen wat de slaagkans is, en wat jìj vervolgens wilt en kunt betalen.

 

Als dit een serieuze ambitie is, zou ik de situatie bekijken uitgaande van een commitment voor tenminste vijf jaar. Je kunt in dat geval bijvoorbeeld met onderstaande stappen jouw eigen overnamemogelijkheden bepalen.

 

1. Daarbij zou ik eerst kijken naar je persoonlijke wensen. Besef je wat dit avontuur voor consequenties heeft voor je privé-situatie de komende jaren. Denk je bijvoorbeeld dat je met die vriend een samenwerking van vijf jaar kunt volhouden?

2. Inventariseer de ontwikkelingen in de horeca- en toeristenbranche: wat zijn de verwachtingen voor de komende jaren? Onderzoek de lokale marktsituatie: wat is de kwaliteit en kwantiteit van de concurrentie, en hoe zit het met de toeloop van toeristen naar jouw verzorgingsgebied. Wat voor soort horecabezoekers komen er? Wat zijn de voor- en nadelen van de locatie van het bedrijf?

3. Op welke doelgroepen van klanten richt je je, welk horecaconcept wil jij deze klanten gaan “aanbieden”? Hoe speel je met je producten, je service en je in/exterieur optimaal in op de wensen van de gast? Is er voor dat concept voldoende vraag, en past dat voldoende bij jouw persoonlijke voorkeuren als je er vijf jaar op de werkvloer moet staan?

4. Welke investeringen zijn er noodzakelijk om jouw horecaconcept te kunnen starten. Denk daarbij niet alleen aan investeringen in in/exterieur en voorraad, maar ook bijvoorbeeld aan marketing, huurborg, aanloopkosten en voor te financieren btw. De overnamesom hou je er eerst buiten.

5. Maak een omzet- en kostenprognose voor de eerste drie jaren. Wat denk je te gaan omzetten en welke kosten staan daar tegenover? Denk o.a. aan inkoop, huur, energie, personeel, marketing en verzekeringen. Wat hou jij dan onder de streep aan winst voor belastingen over?

6. Van je winst moet je inkomstenbelasting betalen en privé-inkomen voor jezelf en je compagnon kunnen onttrekken. Wat je dan in een periode van vijf jaar overhoudt is je ruimte voor de overname. Van dat bedrag moet je rente en aflossing kunnen opbrengen en ruimte overhouden om weer eens te kunnen herinvesteren (vervangen, aanschaffen) in je bedrijf. Het totaalbedrag aan investeringen moet je daarmee in vijf jaar kunnen terugverdienen als je eigen vermogen hebt en/of de rente op je lening kunnen betalen en kunnen aflossen.

 

Stel:

1. Je gaat ervoor!

2. De toekomst in de branche en de lokale markt zien er gunstig uit.

3. Je bedenkt een onderscheidend concept dat helemaal inspeelt op een grote toevloed aan gasten uit jouw doelgroepen.

4. Je hebt in totaal 30.000 euro nodig om je plannen uit te voeren (exclusief de overnamesom).

5. Je maakt een optimistisch scenario: de komende jaren denk je gemiddeld een omzet van 140.000 euro per jaar te maken. Daarvan denk je 50.000 winst voor belastingen voor jezelf en je compagnon over te houden.

6. Je betaalt maar 5000 euro inkomstenbelasting en hebt elk genoeg aan 12.500 euro privé-inkomen. Er blijft van de jaarwinst dan 20.000 euro over voor rente, aflossingen en herinvesteringen. In 5 jaar is dat 100.000 euro. Je kunt daar dan bijvoorbeeld een bedrag van 70.000 van lenen, misschien van je familie en een klein deel van een bank. Uitgaande van 9% rente betaal je dan grofweg 20.000 euro aan rente en heb je nog 10.000 euro over voor herinvesteringen.

Omdat je 30.000 euro startinvesteringen nodig hebt, resteert dan in jouw plannen nog 40.000 euro voor overname.

 

Bovenstaande getallen zijn natuurlijk willekeurig, ik weet niets van jouw eigen financierinsgmogelijkheden en winstkansen.

Maar misschien kun je hiermee beter een afweging maken.

Heel veel succes daarmee!

Groet,

 

Paul

Link naar reactie
  • -1

Manon GJ: er word zeker geluisterd. Bedankt voor je reactie. 50.000 euro is ook absoluut geen optie meer voor ons.

 

Na hoor en wederhoor met de eigenaar hebben we nu een bod gedaan van 15.000 euro. De eigenaar komt hier nog op terug maar onze eerste reactie is dat hij er niet eens zo slecht tegenover staat.

 

Misschien is dit nog 15.000 euro teveel maar het is in ieder geval al een stuk beter dan 50.000. We zijn wel een beetje verbaasd over de grote stappen die we konden maken van 50.000 euro naar nu 15.000. We vragen ons daarom af of wij hem inderdaad geen groot plezier doen door het contract over te nemen.

 

In principe willen we dit eigenlijk gewoon gaan doen voor de uitdaging en het plezier. We zien zelf ook wel dat we hier niet rijk van zullen worden. Wat het contract betreft. 10 jaar is inderdaad een lange tijd maar in het huurcontract dat we overnemen staat wel dat we de inboedel en het contract met de resterende jaren mogen verkopen op dezelfde manier zoals wij het nu eventueel zouden overnemen. We zijn wel van plan om ons inderdaad voor zeker 5 jaar in het diepe te gooien. Als we dit voor een jaar zouden willen doen zouden we beter af zijn om een baantje in een bar te zoeken op mallorca.

 

Doordat we zo ver naar beneden kunnen met de prijs en iedereen ook eigenlijk zegt dat 1 euro misschien nog wel teveel is vroegen wij ons af of we nu al niet teveel hebben geboden. Hoe kunnen wij hier achter komen? In pincipe is het wel achterbaks/gierig om nu weer van ons bod af te stappen en vervolgens 10.000 of misschien zelfs minder te bieden. Aan de andere kant ZAKEN zijn ZAKEN toch? Of is dit absoluut NOT DONE? Wat is jullie mening hierover? Wij zijn nou eenmaal nog niet zo ervaren in dit soort onderhandelingen. We weten overigens nog niet of hij hiermee akkoord gaat maar zijn reactie heeft wel al te kennen gegeven dat 50.000 euro op niets gebaseerd was en dat hij wel geinteresseerd is.

 

Groeten,

 

BART

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Bart, het is heel makkelijk. Ik wil jouw auto kopen voor zeg 10000, een mooie prijs, iets boven de marktwaarde. Ik bedenk me en bied een dag later 8000. Wat zul jij denken?

 

1) Wat een eikel! Onbetrouwbaar, doe ik geen zaken mee

2) Wat een sufferd, die weet ook niet wat hij wil. Doet zomaar een bod zonder de consequenties te beseffen. Doe ik geen zaken mee. Jammer dat ik niet meteen ja zei. Volgende keer beter.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.