• 0

Botsing werkgever (copyright?)

Hallo Allemaal,

 

Op deze zondagochtend besloot ik mij eens in onderstaand probleem via internet te verdiepen en kwam (onder andere) op deze site uit. Veel heb ik hier al door zitten lezen, maar sommige zaken zijn nog onduidelijk.

 

Wat is het geval?

Ik werk op dit moment bij een eenmanszaak als onder andere programmeur. Ik ben wel in loondienst bij deze onderneming, maar de verstandhouding ligt (of lag in ieder geval) zo niet. Mijn werkgever is tevens een oud collega, met wie ik bij een andere werkgever ooit heb samengewerkt.

 

Zowel in mijn loondienstverband, als hier buiten (prive) heb ik wat zaken voor het bedrijf in elkaar geprogrammeerd. Je kent het wel, hart voor de zaak, ergens druk mee bezig, en 's avonds thuis verder gaan. Verder doe ik prive op internet nogal wat programeren voor mezelf en daar leer je ook het een en ander van.

 

Het samenvoegen van deze programmeer-ervaringen heeft nu een (voor mijn werkgever) belangrijk stukje programmatuur opgeleverd, dat ook nog eens geld op levert. Dit zelfde stukje programmatuur gebruik ik ook prive, en levert dus ook prive geld op voor mij Overigens op een totaal ander gebied als waar mijn werrkgever zich op richt (andere klantenkring), dus echt duidelijke concurentie is er niet. Hier is mijn werkgever niet blij mee, en hier onstonden onze problemen.

 

Omdat ik (best wel veel) geld verdien met mijn privedingetjes heb ik (overigens open en bloot en zonder achtebaks gedraai naar mijn werkgever) info ingewonnen bij oa de kvk hoe dit belastingtechnisch op te lossen is, en kwam dus uit bij het starten van een eigen onderneming. Ook dit is een doorn in het oog van mijn werkgever.

 

Kortom, hij beticht mij van jatwerk van de programmatuur, en hij eist dat ik mijn nevenwerkzaamheden stop. In mijn contract staat niet dat ik geen nevenwerkzaamhden mag doen, sterker nog ik heb er in laten zetten dat ik dit wel mag, en dat ik eventueel gemaakte programmatuur bij deze nevenwerkzaamheden zou inbrengen in de zaak, zodat deze dit ook kon gebruiken (kostenloos), tenzij ik een betaling bij inbreng zou verlangen. Er staat niet in dat de zaak dan automatisch eigendom zou worden van deze programmatuur.

 

Het grijze gebied in deze is dat een gedeelte van de programmatuur door mij prive is gemaakt, en een gedeelte door mij in werktijd is gemaakt. Voeg dit samen en je hebt waar het om draait.

Er zijn wat vragen die ik hierbij heb:

 

1) Wie is nu eigenaar?

Ik denk allebei, of alleen ik, maar zeker niet alleen mijn werkgever. Klopt dit?

 

2) Kan mijn werkgever verlangen dat ik de programatuur prive niet meer gebruik?

 

Overigens is programmatuur een te duur woord, het is meer een bepaalde programmeer-techniek, die eigenlijk door iedereen uitgevonden kan worden. En ik zie het zo dat als je eenmaal zo'n techniek weet, dan kan je jezelf moeilijk afleren om deze te gebruiken.... toch?

 

3) Mijn werkgever heeft het voorstel gedaan om ipv dat ik zelf ondernemer wordt, samen een BV op te starten en deze techniek hierin onderbrengen. IS dit een goed voorstel, maw kan dit de oplossing zijn voor ons probleem, of verlegd dit het probleem tot we ruzie krijgen en weer uit elkaar gaan?

 

Ik snap dat dit allemaal nogal wazig kan overkomen (ik begrijp het zelf amper) , en ik ben zelf nauwelijks thuis in dit soort zaken, maar ik hoop dat iemand mij toch een beetje op weg kan helpen.

 

alvast bedankt!

 

FroDo

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is complexe materie, en ik kan je geen sluitend antwoord geven - wellicht 1 van de experts hier wel.

 

Er spelen hier 2 zaken rond het eigendoms- en auteursrecht op de software:

 

- Software geproduceerd in loondienst wordt vrijwel altijd eigendom van de werkgever. Vaak is dat contractueel bepaald, en ik meen dat een deel van je salaris daar ook een betaling voor is.

 

- Software geproduceerd door een bedrijf, in opdracht van een ander, is meestal eigendom van de producent. Zoiets wordt van expliciet aangegeven in de Algemene Voorwaarden van de ontwikkelaar. Het is natuurlijk mogelijk hier van af te wijken in onderling overleg.

 

2) Kan mijn werkgever verlangen dat ik de programatuur prive niet meer gebruik?

 

Overigens is programmatuur een te duur woord, het is meer een bepaalde programmeer-techniek, die eigenlijk door iedereen uitgevonden kan worden. En ik zie het zo dat als je eenmaal zo'n techniek weet, dan kan je jezelf moeilijk afleren om deze te gebruiken.... toch?

 

Als het een techniek betreft (extreme programming, een bepaald programming pattern of iets in die geest) lijkt me dat erg moeilijk. Een techniek of methodologie wordt niet beschermd door auteursrecht, het is wellicht mogelijk zoiets te patenteren, maar dat is hier niet aan de orde. Je kan je werkwijze dus voorzetten.

 

3) Mijn werkgever heeft het voorstel gedaan om ipv dat ik zelf ondernemer wordt, samen een BV op te starten en deze techniek hierin onderbrengen. IS dit een goed voorstel, maw kan dit de oplossing zijn voor ons probleem, of verlegd dit het probleem tot we ruzie krijgen en weer uit elkaar gaan?

 

Als ik het hele verhaal zo lees, is het onderling vertrouwen nogal geschonden. Ik zou deze oplossing dus niet zien als iets met een toekomst. Maar als je allebei 50% van die BV hebt, en de BV bezit de software, betekend dat wel dat je in deze constructie sowieso mede-eigenaar van de software wordt. Dat kan wel eens helpen als er ooit een juridisch gevecht over ontstaat.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Feitelijk, en het klinkt waarschijnlijk vervelend, zit je Auteursrechtelijk ook fout! Je nevenwerkzaamheden zou je dus moeten stoppen, of althans een deel van de inkomsten daarvan moeten afdragen aan je werkgever. Dat je die haalt uit een andere doelgroep doet daaraan niets af.

 

De maker van werk heeft automatisch het auteursrecht, maar dat is vrij recht en kan overruled worden door andere afspraken voorzover die tenminste schriftelijk vastgelegd zijn bij Akte van Overdracht of, en daarover bestaan verschillende arresten van de Hoge Raad, bij algemene (arbeids)overeenkomst.

 

In voorliggend geval heeft zowel je partner (die je zelf betiteld als werkgever) en jij een bepaald deel van het Auteursrecht, een niet ongewone situatie. 1 Van de partijen zal een standpunt moeten innemen daarover, en het lijkt erop dat door de beschuldiging dat -jij- het onrechtmatig gebruikt je werkgever dat is.

 

Resten 2 dingen:

 

- Hoe kijkt een Rechter daar tegenaan, en

- Wat is de verstandigste stap.

 

De Rechter (niet dat je daarnaartoe moet, maar slechts als voorbeeld) volgt -erg- snel de werkgever in zijn standpunten op dit gebied. Je hebt immers betaald gekregen voor je werkzaamheden, en in de bewijslast dat je voor eigen rekening en risico de applicatie onder voorbehoud van Auteursrechten hebt uitgebreid ligt bij jou en ga je - helaas - verliezen!

 

De verstandigste stap is in overleg te treden met je werkgever/partner. Eenvoudigweg omdat er weinig tot niets is vastgelegd, en gerechtelijke procedures -erg- veel geld kosten i.v.m. mogelijke deskundigenberichten op dit gebied. Geen Rechter te vinden die z'n vingers brand aan ICT zonder eerst van deskundigen te hebben vernomen, en geloof me maar even, dat kost handenvol geld.

 

Kennelijk ziet je partner nog mogelijkheden om op een bepaalde wijze te delen. Grijp die mogelijkheid aan! Bepaal in gezamenlijkheid de opbrengst voor een aantal jaar en maak een eenmalige afkoopsom, of breng beiden de Auteursrechten in een BV onder en neem beiden een bepaald percentage, al dan niet 50/50 of 90/10 (al naar gelang huidige verhouding van Auteursrechten).

 

Tenslotte, je spreekt meer over een methodiek dan uitvoering, en dat is zo op het eerste oog - dus - niets voor Auteursrecht, maar dat is niet helemaal waar. Om iets zinnigs te zeggenis het echter handig te weten wat er is ontwikkeld....

 

Veel succes,

Peter

Zoek altijd eerst, tot het uiterste, naar argumenten die je nog -niet- hebt gehoord, voordat je impulsief een oordeel velt en dat achteraf volkomen fout blijkt te zijn...

 

Dat maakt je een wijzer mens, niet geliefd, maar wel wijzer...

Link naar reactie
  • 0

Hoi, Bedankt voor jullie reacties!

 

Ik kan niet geheel precies vertellen waar het hier om gaat, ik hoop op jullie begrip hiervoor. Het gaat in mijn ogen om een programmeer-techniek.

 

Een deel van deze techniek is ontwikkeld door mijn werkgever zelf, en een deel is door mij ontwikkeld in privetijd voor priveprojektjes, die ik contractueel mag doen van mijn werkgever.

 

Stop je die 2 delen samen dan heb je de techniek waar het hier om gaat. Deze techniek is belangrijk voor mijn werkgever, maar kan in weze door iedere programmeur worden uitgedacht. Overigens is het niets nieuws denk ik, het is gewoon een kwestie van allerlei zaken goed uitwerken, nakijken en beoordelen, en aan de hand daarvan een techniek ontwikkelen.

 

Ik zie het echt als een techniek die ik zelf heb aangeleerd (geen cursus van de zaak voor gevolgd oid). Als ik had geleerd hoe ik een database moet aanspreken, dan kan ik mezelf in privetijd niet afleren hoe ik dat moet doen, om maar wat te zeggen. Dus als ik voor me zelf iets programmeer kan ik niet mezelf 'dom' houden lijkt mij.

 

nogmaals bedankt voor de reacties tot dusver!

 

gr,

 

FroDo

 

Link naar reactie
  • 0

Ik wil even reageren op het partnership voorstel.

 

Zijn jullie aan elkaar gewaagd en kunnen jullie ruzies en meningsverschillen overwinnen om naderhand weer goed samen te werken? Het meningsverschil dat jullie nu hebben, is dat gebasseerd op angst of op vertrouwen?

 

Dat jullie nu ruzie hebben hoeft niet te beteken dat je geen bedrijf samen zou kunnen beginnen (Sun Tzu: "Vijanden zijn vaak betere partners dan bondgenoten" (vrij vertaald)).

 

Bij een dergelijk partnership is het van cruciaal belang dat je direct en open communiceert en dat je de zaken duidelijk en goed vastlegt op papier.

 

Ik zou in jouw situatie graag precies willen vernemen wat voor partnership er voorgesteld wordt. Momenteel is er te weinig info om te zeggen of het goed of slecht zou zijn denk ik.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.