• 0

btw vrijstelling en voorbelasting

Hallo,

 

Ik heb een vraag over het afdragen en vorderen van BTW.

 

Ik heb een eenmanszaak waarbij ik remedial teaching geef aan leerlingen met leerproblemen. Omdat remedial teaching onder onderwijs valt ben ik vrijgesteld van BTW voor deze werkzaamheden.

Ik werk met mijn eenmanszaak echter samen met een aantal andere eenmanszaken (onder de noemer van ingehuurde deskundigheid). Deze "collega's" begeleiden ook leerlingen, onder de naam van mijn eigen praktijk. We zitten met 11 mensen samen in 1 pand. Dit pand huur ik. En de huur van dit pand bereken ik weer door naar mijn "collega's". Iedere maand stuur ik een factuur naar mijn collega's met daarin een bepaald percentage van hun uurloon (maw het bedrag dat zij naar de ouders van hun leerlingen factureren). Zij betalen mij dus een soort vergoeding voor de huur van de bedrijfsruimte. In dit afgesproken percentage dat zij aan mij afdragen zit ook de huur van de materialen die ze van mij gebruiken (kantoorartikelen, maar ook materialen voor de begeleiding van de leerlingen). Ook betalen ze mij voor het geven van supervisie.

Nu is mijn vraag: Als ik mijn "collega's" een factuur stuur voor huur van het bedrijfspand, gebruik materialen en supervisie, moet ik hiervoor ook BTW berekenen naar hen toe? Deze facturen vallen nl. volgens mij niet onder de vrijstellingsregeling.

 

En een tweede vraag die ik heb:

stel dat je per maand ongeveer 1000 euro aan BTW rekent naar klanten toe. En je koopt meer dan 1000 euro BTW aan goederen in, mag je dit verschil dan terugvragen bij de belasting. Maw mag de voorbelasting die je vraagt hoger zijn dan het bedrag aan BTW dat je berekent naar je eigen klanten toe?

 

Ik hoop dat iemand mij hier een duidelijk antwoord op kan geven. Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij die teruggaaf moet het dan wel gaan om btw die is betaald ten behoeve van btw-belaste prestaties. De btw die je betaalt voor goederen en diensten die te maken hebben met je vrijgestelde prestaties, mag je niet terugvragen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.