Jump to content
A.vt.K
Verberg

"muis handtekening" rechtsgeldig? Evt andere oplossing?

Goedenavond,

Wij verkopen producten die helpen om overtollige kilo's kwijt te raken. Sinds geruime tijd zijn wij ook zeer actief op internet met verkoop van dit product.

 

In onze praktijk worden door de clienten voor aanvang van deze kuur een anamnese ondertekend. Hier staan vragen over gezondheid, medicijngebruik enzovoorts in zodat wij kunnen kijken wat de gezondheidstoestand van de client is. Op basis hiervan adviseren wij om het product wel of niet te gebruiken.

 

Via internet is het tekenen van dit document lastig. Dat zou zo kunnen gaan: Versturen per email, klant moet uitprinten , tekenen en terug mailen/faxen.

 

Nu zie je steeds meer een muis-handtekenening. Dit zou voor ons een oplossing zijn.

 

Is dit rechtsgeldig? De producent van dit product heeft ook als voorwaarde dat van elke client een ondertekenende anamnese moet zijn.

 

Graag jullie advies.

 

Dank


“Als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit te werken “

Link to post
Share on other sites

14 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Heb je ooit geprobeerd met de muis je eigen handtekening te maken? Veel succes, mij is het nog nooit gelukt in ieder geval.

 

Ik kan me daarom ook niet voorstellen dat het rechtsgeldig is. Ik kom met de muis nog niet eens in de buurt van mij handtekening. Dus dan zou iedereen mijn handtekening vervalsen.

 

Volgens mij is een digitale handtekening meer wat je zoekt. Check hiervoor even Google en er is ook genoeg jurisprudentie van te vinden.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Als ik jou was zou ik geen risico nemen en altijd vragen om een scan/fax/brief, zeker met het oog op aansprakelijkheid. Of het helemaal water dicht is om een lijstje voorwaardes met een checkbox en "ik ga akkoord" te maken op je website weet ik niet. Volgens mij zijn er in amerika al rechtzaken over gevoerd en hield het niet stand omdat je die checkboxes overal hebt en iedereen gewoon akkoord gaat zonder te lezen 'omdat het er nou eenmaal bij hoort'. Als er juristen hier zijn die hier meer over weten en het een en ander kunnen aanvullen: graag.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Het ligt er waarschijnlijk vooral aan waar je de handtekening voor gaat gebruiken. Het is erg lastig te controleren of de handtekening daadwerkelijk gezet is door degene die hem zegt te zeggen, en bij een rechtzaak is dit vrijwel niet te bewijzen. Bij een per post gestuurde handtekening is dit bewijzen ook lastig, maar het misbruik met handtekeningen die met de muis gezet te worden is nog vele malen eenvoudiger.

 

Hostingproviders doen het inderdaad ook, maar meestal alleen voor reeds bestaande klanten waar ze de fysieke handtekening ook van hebben.

Link to post
Share on other sites
  • 0

De enige partij waar ik dit ben tegengekomen is transip (domeinen, servers etc.), verder heb ik het nooit gezien voor pakweg het tekenen van incasso machtigingen of iets in die geest.

 

Nu is de handtekening op papier natuurlijk ook wel een heel erg overrated ding, maar het lijkt me zaak uit te zoeken of er juridisch een verschil bestaat - of dat nou een wetenschappelijke basis heeft of niet.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Waarom heb je een handtekening nodig. Kun je de identiteit niet op een andere manier verifiëren?

 

Aan welke manier denk jij?

 

Als een klant telefonisch contact heeft gehad dan sturen wij onze bankgegevens en als gewenste omschrijving de naam van de client. En client replied met de adresgegevens waar het pakket naar toe verstuurd kan worden. Als wij in de mail met bankgegevens dan een paar vragen stellen en client stuurt daar antwoord op samen met de adresgegevens zou dat dan voldoende zijn?


“Als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit te werken “

Link to post
Share on other sites
  • 0

Bij T-mobile vragen ze vaak wat basis persoonlijke info zoals geboortedatum en postcode. Erg veilig lijkt het me niet maarja het lijkt te werken?


Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Ja dat is waar!

 

Bedankt een ieder voor de input tot dusver. Mocht ik nog nieuwe informatie hebben over dit onderwerp dan zal ik het hier plaatsen


“Als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit te werken “

Link to post
Share on other sites
  • 0

De enige partij waar ik dit ben tegengekomen is transip (domeinen, servers etc.), verder heb ik het nooit gezien voor pakweg het tekenen van incasso machtigingen of iets in die geest.

 

Nu is de handtekening op papier natuurlijk ook wel een heel erg overrated ding, maar het lijkt me zaak uit te zoeken of er juridisch een verschil bestaat - of dat nou een wetenschappelijke basis heeft of niet.

Networking4all vraagt ook altijd om een incasso machtiging door te faxen.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Bij T-mobile vragen ze vaak wat basis persoonlijke info zoals geboortedatum en postcode. Erg veilig lijkt het me niet maarja het lijkt te werken?

 

Dat is zo maar bij T-mobile heb je die gegevens al eens gegeven en daar een handtekening onder gezet. Zij controleren het eigenlijk alleen.

 

Het is wel interessant genoeg om verder over te informeren.

 


“Als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit te werken “

Link to post
Share on other sites
  • 0

Als een klant telefonisch contact heeft gehad dan sturen wij onze bankgegevens en als gewenste omschrijving de naam van de client. En client replied met de adresgegevens waar het pakket naar toe verstuurd kan worden. Als wij in de mail met bankgegevens dan een paar vragen stellen en client stuurt daar antwoord op samen met de adresgegevens zou dat dan voldoende zijn?

 

Of het voldoende is moet altijd maar blijken natuurlijk. Stel dat er een situatie ontstaat waarbij een klant op die manier een contract aan gaat, maar hier problemen van komen, en je uiteindelijk met een vordering bij de rechter terecht komt... dan moet op dat moment maar geloofwaardig zijn dat die overeenkomst echt tot stand is gekomen. Als de klant dan ontkent zelf die gegevens te hebben ingevuld oid, zullen er ongetwijfeld meer factoren spelen in het bepalen wie er nu liegt.

 

Op zich is een combinatie van bankrekening, geboortedatum en NAW gegevens vrij gemakkelijk te vervalsen, die gegevens zou je van talloze mensen met wat online speurwerk bij elkaar kunnen krijgen. Maar bij bijvoorbeeld het bestellen van fysieke goederen heeft dat voor de fraudeur minder nut aangezien die dan ook op het adres van deze persoon geleverd worden. Bij minder tastbare zaken ligt dat vast anders.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Daar heb je gelijk in.

 

Wij versturen ook fysieke goederen en waarde is altijd minimaal 200 euro. Het heeft in ons geval weinig zin om een vals adres op te geven.


“Als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit te werken “

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 9 leden online en 197 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept