• 0

klein intranet opzetten, hoe te benaderen?

Beste Levelers,

 

Ik heb een vraag wat betreft het opzetten van een intranet en de mogelijkheden die hiermee samenhangen.

 

Als ik Google naar bijvoorbeeld 'opzetten intranet' dan krijg ik een overload aan technische specs, aanbieders etc. te zien. Een behoorlijke jungle. Wat is jullie idee wat betreft benodigdheden voor het opzetten van een klein intranet? Is dit op een zelfde manier te benaderen als het bouwen van een website met cms achter een een inlog, of komen hier andere dingen bij kijken? Is er misschien handige standaardsoftware voor aanwezig of is dit geen vereiste?

 

Hopelijk kan iemand me het een en ander verduidelijken of me doorverwijzen naar relevante info. Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een intranet-site is eigenlijk exact hetzelfde als een internet-site met als enige verschil dat hij niet op een internet-server staat, maar op een webserver binnen je bedrijf. Je moet dus softwarematig een webserver installeren op een van je computers of servers.

 

Daarna moet je niet vergeten je intranet-site-naam in je bedrijfs-dns te zetten zodat die naar je webserver verwijst. Bijvoorbeeld http://intranet/ laten verwijzen naar http://123.23.263.101/.

 

Zelf heb ik goede ervaringen met XAMPP als beheerder van een webserver en database.

www.xiblio.nl - online ledenadministratie

www.hardenoten.eu - Harde noten, partituren in beeld en geluid

Link naar reactie
  • 0

Bovenstaande kan maar het zou natuurlijk ook op een webserver kunnen zijn die niet binnen het bedrijf staat.

 

Gauw wordt dit dan genoemd als extranet zijnde.

 

Maar goed, het voordeel van de webserver intern is dat je meer mogelijkheden hebt vwb het koppelen van al bestaande software. Denk bijvoorbeeld aan het CRM systeem dat al gebruikt wordt, hier zou je gegevens aan kunnen ontrekken en deze tonen op het intranet.

 

Als het echt gaat om alleen platte inhoud zou ik er voor kiezen om het op een subdomein te doen van de bestaande website (http://intranet.domeinnaam.nl/) hier moet de medewerker inloggen, eventueel op basis van Active Directory gegevens. Je kunt dit ook nog zo beveiligen dat deze 'website' alleen benaderd mag worden vanaf het ipadres van kantoor.

Link naar reactie
  • 0

Thanks voor jullie antwoorden!

 

Het gaat om een intranet voor een detacheerder. Het is de bedoeling dat naast de interne organisatie ook het personeel wat in het veld aan het werk is dit intranet kan benaderen. Als ik het goed begrijp gaat het hier dus om een extranet en dien ik dit op een externe server te hosten. De externe medewerker logt in, en de interne medewerker heeft de landingspagina van het intranet als startpagina ingesteld. Bijvoorbeeld: www.homepage.nl/intranet

 

Bij reguliere websites hoor ik afgezien van termen als apache, cms en bijvoorbeeld php of css in mindere mate spreken over het gebruik van standaardpakketten. Wat betreft intranet gaat het al wel snel om gebruik van software. Wat is hier de reden van? Dit aangezien ik denk dat het inprincipe gaat om een website die afgesloten is voor het algehele publiek?

 

 

Link naar reactie
  • 0

In feite maak je dus een internet-site met een afgesloten gedeelte met een inlog-procedure. In feite is dat een extranet ja. :)

 

Als er bij een intranet wordt gesproken over software gaat het over de webserver. Eigenlijk dus software die op een internetserver staat. Die software is nodig om een website te kunnen laten draaien, bekijken, vinden enz. Apache, MySQL, e.d. zijn daar voorbeelden van. PHP, CSS en HTML zijn programmeertalen waarmee een website gebouwd kan worden, ongeacht of die voor inter-, intra- of extranet gebruikt wordt.

www.xiblio.nl - online ledenadministratie

www.hardenoten.eu - Harde noten, partituren in beeld en geluid

Link naar reactie
  • 0

Ahaa, ik heb het dus inderdaad over een extranet! Als ik het goed begrijp is de termologie inzake software installeren vooral van toepassing als het gaat om het inrichten van een interne server. Een webserver is al voorzien van apache, mysql etc.

 

Klopt het dan ook dat ik voor elke gebruiker van het extranet een emailadres kan aanmaken middels webmail? Deze eventueel automatisch kan koppelen aan inloggegevens en deze onder een button 'mail' weer kan geven?

Link naar reactie
  • 0

E-mailadressen zijn gekoppeld aan de domeinnaam, dus persoon@homepage.nl in uw voorbeeld. Vervolgens zijn die inderdaad te koppelen aan inloggegevens, overzichten en persoonsgegevens waar u maar wil op uw website.

www.xiblio.nl - online ledenadministratie

www.hardenoten.eu - Harde noten, partituren in beeld en geluid

Link naar reactie
  • 0
Klopt het dan ook dat ik voor elke gebruiker van het extranet een emailadres kan aanmaken middels webmail? Deze eventueel automatisch kan koppelen aan inloggegevens en deze onder een button 'mail' weer kan geven?

 

Deze vraag is met hetzelfde antwoord te beantwoorden als de vraag "als ik een auto koop kan deze zichzelf dan inparkeren?" Ja dat kan mits je de juiste aanschaft :P

 

Internet / intranet / extranet zegt alleen iets over waar het systeem te benaderen is. Kort door de bocht: intranet = eigen netwerk, extranet = eigen netwerk + 'vertrouwde' gebruikers van buiten het eigen netwerk en internet = de hele wereld.

 

Over de achterliggende techniek / software is niets gezegd. Als je een website wilt hebben voor de medewerkers heb je (voor alle drie de verianten) een webserver nodig (apache is een voorbeeld van een webserver) en eventueel een database (bv. mysql) Wil je klantgegevens bijhouden dan gebruik je een CRM (customer relation management) Wil je je medewerkers mail laten gebruiken dan heb je een mailserver nodig (bv. sendmail) en eventueel een webmail client.

 

Voor ieder onderdeel zijn boeken volgeschreven en kan ik je dus weinig advies of informatie geven op basis van je nogal brede vraag. Zet eerst eens voor jezelf op een rijtje wat je (functioneel) precies wilt kunnen. Gewoon heel basic: mail sturen via een webpagina, mail sturen via outlook, klantcontacten bijhouden etc. Van daar uit kun je, met wat gerichte vragen, een keuze maken uit de diverse software.

Link naar reactie
  • 0
Als je een website wilt hebben voor de medewerkers heb je (voor alle drie de verianten) een webserver nodig (apache is een voorbeeld van een webserver) en eventueel een database (bv. mysql)

 

Wil je je medewerkers mail laten gebruiken dan heb je een mailserver nodig (bv. sendmail) en eventueel een webmail client.

 

Een webserver, database en mailserver heb je lijkt me niet nodig als je een host hebt die dat online voor je regelt.

www.xiblio.nl - online ledenadministratie

www.hardenoten.eu - Harde noten, partituren in beeld en geluid

Link naar reactie
  • 0

Heb je nu al een internet site (en domein en email)?

Ga dan met de leverancier hiervan praten.

 

Heb je nog niets?

Dan heb je een webserver en een mailserver nodig. Deze kan je vinden bij elke hosting provider.

In principe wil je een website bouwen die niet voor iedereen toegankelijk is.

Het emailen staat hier volkomen los van.

 

Je zou zelfs alleen een losse email-server kunnen aanvragen als email voor verschillende personen de primaire wens is. Maar dan zou je ook nu al kunnen doen met je huidige zakelijke email-provider. Meestal zijn er verschillende mailboxen aan te maken.

 

Vertel even wat je wilt gaan doen met je extranet. Wat voor een soort data wil je beschikbaar maken voor je medewerkers? Over hoeveel medewerkers gaat het?

Link naar reactie
  • 0

@

 

Het gaat om een extranet voor plusminus 25 personen. Echter de tent groeit vandaar de behoefte. Nou ben ik er inmiddels achter dat de website is gekoppeld aan een cms systeem waar ook toepassingen inzake crm etc. aangeplakt zitten. Ik kan ook zelf niet bij de bronbestanden, om het cms heen dingen aanpassen etc.

 

Wat betreft de insteek van het intranet: Een eenvoudige 'site' met smoelenboek, nieuwtjes, agenda dat soort dingen. En dus de mogelijkheid medewerkers een emailadres te geven welke ze vervolgens hier kunnen uitlezen.

 

Bijkomend probleem: Het aanmaken van emailadressen kost bij deze leverancier 150 euro! Das me een aardig bedrag en niet de bedoeling. Gebruik maken van de bestaande url en server lijkt dus geen optie. Een optie zou dus kunnen zijn dat ik een hostingpartij zoek waar ik een intranetsite laat plaatsen en waar ik onbeperkt webmail adressen kan aanmaken voor medewerkers. Jammer is dan dat je geen synergie heb inzake domeinnaam. Je wilt natuurlijk voor de email en benadering intranet dezelfde url gebruiken. (bedrijfsnaam.nl vs bedrijfsnaam.nl/intranet en dan niet vervolgens gebruiker@anderebedrijfsnaam.nl)

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@

 

Het gaat om een extranet voor plusminus 25 personen. Echter de tent groeit vandaar de behoefte. Nou ben ik er inmiddels achter dat de website is gekoppeld aan een cms systeem waar ook toepassingen inzake crm etc. aangeplakt zitten. Ik kan ook zelf niet bij de bronbestanden, om het cms heen dingen aanpassen etc.

 

Wat betreft de insteek van het intranet: Een eenvoudige 'site' met smoelenboek, nieuwtjes, agenda dat soort dingen. En dus de mogelijkheid medewerkers een emailadres te geven welke ze vervolgens hier kunnen uitlezen.

 

Bijkomend probleem: Het aanmaken van emailadressen kost bij deze leverancier 150 euro! Das me een aardig bedrag en niet de bedoeling. Gebruik maken van de bestaande url en server lijkt dus geen optie. Een optie zou dus kunnen zijn dat ik een hostingpartij zoek waar ik een intranetsite laat plaatsen en waar ik onbeperkt webmail adressen kan aanmaken voor medewerkers. Jammer is dan dat je geen synergie heb inzake domeinnaam. Je wilt natuurlijk voor de email en benadering intranet dezelfde url gebruiken. (bedrijfsnaam.nl vs bedrijfsnaam.nl/intranet en dan niet vervolgens gebruiker@anderebedrijfsnaam.nl)

 

 

 

 

 

Je kunt zelf bepalen welke naam er wordt weergegeven bij het verzenden van de mail. Alleen als de ontvanger in de eigenschappen van de mail kijkt ziet hij dat de mail ergens anders vandaan komt.

Deze constructie wordt meestal gebruikt voor de no-reply@-e-mailadressen. Deze bestaan niet, alleen het lijkt alsof men wel vanaf dit adres verzendt.

 

Henriët

Flashback Design

 

http://www.analyzethat.nl -> Reporting, Data Integratie, Geavanceerde analytics, Data en Process mining

Link naar reactie
  • 0

Voor het verzenden van e-mailadressen kun je inderdaad een ander "scherm-adres" opgeven en dat zou je ook kunnen gebruiken voor als inlogcode, want daar kun je alles voor gebruiken, maar om er e-mail op te kunnen ontvangen moet je die alias wel kunnen koppelen aan het echte e-mailadres. Ik weet niet of secondnew daar de mogelijkheid voor heeft?

www.xiblio.nl - online ledenadministratie

www.hardenoten.eu - Harde noten, partituren in beeld en geluid

Link naar reactie
  • 0

Gebruik maken van de bestaande url en server lijkt dus geen optie. Een optie zou dus kunnen zijn dat ik een hostingpartij zoek waar ik een intranetsite laat plaatsen en waar ik onbeperkt webmail adressen kan aanmaken voor medewerkers. Jammer is dan dat je geen synergie heb inzake domeinnaam. Je wilt natuurlijk voor de email en benadering intranet dezelfde url gebruiken. (bedrijfsnaam.nl vs bedrijfsnaam.nl/intranet en dan niet vervolgens gebruiker@anderebedrijfsnaam.nl)

 

Je kunt de afhandeling van de mail voor een domeinnaam en het hosten van een website op diezelfde naam (technisch gezien) zonder problemen bij twee verschillende partijen onderbrengen. Kwestie van de DNS instellingen aanpassen.

 

De internet website en een intranet-website bij twee verschillende partijen hosten kan ook. Je gebruikt dan in plaats van een url als 'www.mijnsite.nl/intranet' een url als 'intranet.mijnsite.nl'. Ook een kwestie van DNS instellingen aanpassen.

 

Je loopt misschien wel tegen een probleem aan wanneer je webmail wilt aanbieden. In dat geval moet de hoster van je mail en de intranetsite dezelfde zijn (is met wat truukjes ook wel weer omheen te werken maar dat gaat wat ver)

 

Maar als je de huidige hoster te duur vindt is het dan geen idee om te kijken naar een andere?

Link naar reactie
  • 0

Je zou ook een VPN (Virtual Private Network) kunnen overwegen. Dan kunnen je buitendienst medewerkers via een normale internetverbinding een versleutelde verbinding maken naar je kantoor, en dan kunnen ze precies zo werken als wanneer ze op kantoor zouden zitten. Je bouwt een versleutelde tunnel naar je lokale netwerk op kantoor. Erg handig als je nu of in de toekomst meer applicaties wilt gaan aanbieden aan medewerkers buiten de deur.

 

Een provider die 150 euro rekent voor een emailadresje aanmaken? Sorry dat noem ik diefstal! Dat is absurd.

 

Mocht je op zoek zijn naar een sparringpartner in dit verhaal, stuur dan even een PM.

 

Succes!

www.pimbliek.nl - IT Consultant

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.